Ik heb aan Foodwatch gevraagd wat hun referentiekader is omtrent gezond voedsel. Ik werd gewezen op het zogenoemde stoplichtsysteem waarbij vet, verzadigd vet, suiker en zout een groen, oranje of rood label krijgen. Dit is je reinste volksverlakkerij, want er wordt gesuggereerd dat gezondheid van deze 4 ingrediënten afhangt. Daarnaast natuurlijk het feit dat verzadigd vet helemaal niet slecht is. Zout is een ander verhaal. Het zout dat in de meeste producten zit is geraffineerd industriezout (ook wel misleidend keukenzout genoemd). Dat moet je natuurlijk mijden als de pest, maar zoals Mike al zegt is compleet zeezout prima spul.
Maar ja, zoals liesje al zegt, de overgrote meerderheid van de mensen zijn volledig onwetend als het gaat over voedsel. Ze zijn geindoctrineerd door de media. Ik vind af en toe weleens een serieus luisterend oor als ik praat over WAPF, maar de meeste mensen (b.v. ook mijn ouders) vinden het maar niks. "Zoveel vet? Dat kan niet goed voor je zijn." wordt er dan gezegd. Men kan het zich gewoon niet voorstellen dat de waarheid anders in elkaar zit dan wat maatschappelijk geaccepteerd is. Mijn moeder maakt zich zorgen over de hoeveelheid vetten en zout die ik tot me neem. Uitleg baat niet, ze is overtuigd van mijn ongelijk. Ik laat dat ook zo en heb helemaal geen behoefte mensen te overtuigen. Ik vind het prettig als mensen mijn keuzes respecteren en daarom respecteer ik die van hen.