Quote:
We weten wel dat zo'n patroon van 'vermageren' door slecht eten wel dit effect heeft: je lichaam slaat voedingsstoffen op voor de volgende slechte tijd.
Maar dat geldt misschien ook voor water?
Als het lichaam voedingsstoffen wil opslaan omdat het grote tekorten hieraan kent, dan kan water ook tot die voedingsstoffen behoren. Je bent dan ernstig uitgedroogd. Veel overgewicht wordt sowieso veroorzaakt door vocht vasthouden.
Fiona, kennelijk geloof je nog in de mythe dat je elke dag veel water moet drinken. Hier een citaat uit een post van mij in een andere topic:
Quote:
Moeten we daarom 2-3 liter water per dag drinken? Welnee! Net zoals Nora [Gedgaudas] benadrukt dat je simpelweg voldoende vet moet eten moet je ook simpelweg voldoende water drinken en niet meer dan dat. Nog beter is een vloeistof gebaseerd op verzadigde vetten, zoals bijv. rauwe melk of beestenbottenbouillon. Water is een informatiedrager en hoe meer positieve informatie je aan water toevoegt hoe effectiever de inname van dergelijke vloeistoffen is. De negatieve informatie in koffie en frisdrank is helaas even effectief, het is maar net welke informatie je aan water toevoegt. Een drank die rijk is aan verzadigd vet is rijk aan waterstof. Waterstof is de bouwsteen van water en levert volledige hydratatie op, zonder enig verlies, de overdracht naar de cellen is 100%. Verzadigd vet hydrateert dus beter dan water! Vandaar dat verzadigde vetten de vertering van verhitte eiwitten (waar veel water voor nodig is) ondersteunen. Daarnaast verhoogt verzadigd vet de zuurstoftoevoer naar de cellen, waardoor je zowel het tekort aan vocht als aan zuurstof effectief kunt oplossen.
Zelf drink ik minimaal 1 liter, vaak zelfs 2 liter of meer, rauwe melk per dag. Als ik dergelijke hoeveelheden water drink, moet ik om de haverklap naar de WC en krijg ik alsmaar meer dorst, maar mijn lichaam beloont me met geen dorst en geen voortdurende toiletbezoekjes als ik rauwe melk drink. Mijn lichaam vertelt me: wat moet ik met al dat water? Ik raak er zelfs meer door uitgedroogd! Water is vaak basisch en een basische vloeistof in je maag zonder toegevoegde voedingsstoffen is geen goed idee, want daarmee verdun je voortdurend je spijsverteringssappen, waarvan maagzuur er een is met juist een zeer zure pH (pH staat trouwens voor 'potential of hydrogen', de mate waarin iets waterstof bevat en waterstof is een zuur). Rauwe melk is eveneens basisch, maar is rijk aan voedingsstoffen en dat werkt anders uit in je maag.
Mike