kritiek op Weston Price en Mike's antwoord daarop

Poekie

Administrator
Mike heeft een alleen lezen topic geopend met de titel:
Quote:
Kritiek op Weston Price en mijn antwoord daarop



Een bijzonder goed stuk, de mythes/tegenwerkingen worden één voor één door Mike ontrafelt.

Alleen kom ik een zin tegen die ik niet kan rijmen:
Quote:
In een ijstijd moet je achter de plantenetende kuddes aan.



Hoe kwamen die planteneters in de ijstijd aan hun voeding?

 
Poekie,

ik denk dat je de ijstijd niet zo letterlijk moet nemen alsof het de Noordpool betreft. Ik zie dat zelf meer als de omgeving van lapland ofzo. In de winter sneeuw en ijs en in de zomer mos en gras. Niet echt een klimaat om enige vorm van landbouw te bedrijven maar met wel genoeg groen voor grazers zoals rendieren, hertachtigen, konijnen, vogels enzovoorts. Ik weet ook niet precies wat voor dieren daar kunnen gedijen maar het zijn er nog heel wat.

 
Bastiaan heeft gelijk. Ik heb hier niet zoveel aan toe te voegen. Kijk inderdaad naar Groenland, Lapland, Siberie, dat soort plekken op de aarde. Je ziet daar ook nog volkeren die nog steeds hetzelfde doen, nl. achter de plantenetende kuddes aanlopen en daarop jagen.

Mike

 
Wat heel veel critici steeds maar missen is het punt wat het onderzoek van Price werkelijk zo interessant maakt, namelijk dat wat hij onderzocht feitelijk de uitkomst was van wat je ook wel een voedingsexperiment over vele eeuwen kunt noemen. Dat is zo ontzettend cruciaal. Als je dat even laat bezinken, verbeleken alle andere argumenten. Ik begrijp dan ook niet zo goed hoe je Price een quack kunt noemen. Het enige wat hij deed was waarnemen en rapporteren. Hoe kun je dat weerleggen? Daarna heeft hij gemeten wat er dan werd gegeten en vervolgens gezegd dat dat misschien voor ons ook wel goed zou zijn. En de resultaten daarvan bevestigden zijn veronderstelling. Pottenger ging nog wat verder door daawerkelijk met onnatuurlijke voeding te experimenteren (gelukkig niet op mensen) En alles wat Price al vond, werd nog eens extra bevestigd. Al onze moderne studies beslaan een zeer korte tijd, soms slechts enkele weken. Daarom kan het ook lijken dat een vegetarisch dieet de gezondheid verbetert. Maar dat is slechts de korte termijn. Waar ik nog niet van heb gehoord, is of vegeanisten er in weten te slagen om zich over bijvoorbeeld 3 generaties weten te handhaven.

 
Quote:
Waar ik nog niet van heb gehoord, is of vegeanisten er in weten te slagen om zich over bijvoorbeeld 3 generaties weten te handhaven.


Dat gaat niet lukken. Het is een onvruchtbaarheidsdieet bij uitstek!

Opnieuw helemaal mee eens, Bastiaan! Price observeerde overgeleverde wijsheid die vele duizenden jaren bestrijkt en heeft geleid tot succesvolle voortplanting en optimale gezondheid. Het is een INSTINCTIEVE benadering van voeding en geen BEDACHTE. Tijd om uit ons hoofd te stappen en meer OER te worden!

Mike

 
5. Niet iedereen is bestand tegen melk. Melk is niet goed voor elk, of wel?

Ik ben pas bij een orthodontist/biologisch arts geweest om mijn huiduitslag te behandelen. Hij heeft mij doorgemeten en het bleek dat ik onder andere op melk gevoelig reageer. Ik vroeg waarom ik dan ook voor rauwe melk gevoelig ben. De uitleg die ik kreeg was dat dit een energetisch verhaal is. Ik heb als baby kunstvoeding (gedenatureerde koemelk) gehad en daarna kreeg ik als kind dagelijks gepasteuriseerde, gehomogeniseerde melk te drinken die dus moeilijk verteerd en belastend was voor mijn lichaam. Mijn lichaam is gestrest geraakt over melk en heeft een antipathie ontwikkeld. Dit gaat niet eens meer over wat voor een soort lactose of eiwitten, dit betreft de energie van koemelk in zijn algemeenheid. Ik heb nu een aantal energetische behandelingen gehad om de antipathie te neutraliseren. Binnenkort zal blijken of ik dan weer koemelk kan verdragen. Ik zal zelf een monster rauwe melk meenemen zodat ik ook zeker weet dat ik daarop getest kan worden. Ook wil ik een monster supermarkt-melk meenemen om het verschil te zien.

 
Het feit dat sommige vaccins op kippeneieren worden gekweekt zou ook kunnen verklaren waarom er zovelen hier ei niet kunnen verdragen. Daar deed jouw post mij aan denken.

Mike

 
Ik heb ook bijzonder genoten van het lezen van deze zeer waardevolle topic.

Toch is mij ook iets niet duidelijk en dat betreft het verhaal over de bevindingen van Frances Pottenger.

Het ging niet goed met katten die verhitte melk en verhit vlees aten.

De meeste Nederlanders eten verhitte melk en verhit vlees.

Veel van ons op het forum zijn al deels of geheel wakker en drinken onze melk onverhit en rauw. Zouden we nu ook ons vlees rauw moeten eten?

Werkt het lichaam van een kat niet anders als dat van een mens??

At de jager-verzamelaar zijn vlees rauw?

 
@Ufo

ik denk zelf dat je echt rustig aan moet beginnen als je rauw vlees wil eten. Ik wil dit ook weer meer gaan doen maar ik denk dat ik eerst wat meer tartaar ga eten en het vlees steeds korter te bakken. Ik neem al geferm levertraan, rauwe boter, rauwemelkse kaas, rauwe melk, rauwe eigelen en rauwe kalfslever. Voordat ik echt rauwe vlees zoals biefstuk ofzo (is het lekker?! enorm taai volgensmij)... maar ik zal altijd wel bakken. Zorg ervoor dat je altijd bij een maaltijd wat rauws eet... dat is mijn tussen oplossing hiervoor.

@Mike

Echt een top stuk!

 
Jullie weten wel dat er een theorie is die zegt dat in de evolutie de hersenen van mensen verder groeiden toen ze gebakken vlees gingen eten? Des te beter het vlees is gebakken, des te minder energie het darmsysteem hoefde te verbruiken om het te verteren, des te meer energie beschikbaar werd voor de hersenen. Veel bewijs is er nog niet voor gevonden, maar er zijn wel interessante aanwijzingen. Just saying.

 
Voordat de mens vuur ontdekte fermenteerde hij vlees. Aan het menselijke spijsverteringsstelsel is duidelijk af te lezen dat hij geen pure carnivoor is. Carnivoren hebben een bijzonder kort darmstelsel en scherpe tanden waarmee ze vlees kunnen scheuren. Roofdieren in het wild duiken meteen in de buikholte van een prooidier en schrokken de vitale organen zo snel mogelijk naar binnen, om te voorkomen dat andere 'kapers op de kust' (gieren, jakhalzen, etc.) zich aan dit maal eveneens tegoed doen.

De mens liet (en laat) zijn vlees 'afsterven', een rijpingsproces (fermentatie) dat zorgt voor een voorvertering van het vlees. Vegetariers hanteren dit vaak als argument en noemen dit oneerbiedig 'kadavervlees'. Ze gaan echter voorbij aan het feit dat de mens de plantenvezel cellulose evenmin kan verteren en om die reden ook traditioneel planten fermenteerde voor voorvertering van de cellulose. Zo is de term 'salade' ontstaan, die slaat op rauwe, gepekelde groente (sal-ade, slaat op zout). Eet men dan ook 'kadaverplanten'? Nee, het kwetsbare spijsverteringsstelsel van de mens laat simpelweg niet toe dat we ongefermenteerd vlees en groente goed kunnen verteren.

Verhitting (koken) is een tweede optie en men is zeer waarschijnlijk op het idee gekomen doordat sommige dieren te laat waren om te vluchten voor een bosbrand en zo gekookt werden. In het wild doen andere dieren zich overigens ook tegoed aan dergelijk gekookt vlees.

Dit maakt ons dus wezenlijk anders dan katten, die pure carnivoren zijn en gemaakt zijn voor de consumptie van rauw vlees (en rauwe melk). De les die uit het onderzoek van Pottenger moet worden getrokken is dat als een levend organisme (in dit geval katten) niet eet waarvoor het ontworpen is per generatie razendsnel degenereert. Ook bij de katten ging het om overmatige bewerking van het voedsel. Wat die bewerking inhoudt verschilt per organisme, maar zodra hun voedsel gedenatureerd wordt vertonen alle organismes soortgelijke lichamelijke en gedragsgeneratie.

Mike

 
@Mike

dus, als ik het goed begrijp kan je dus het beste een mix maken tussen rauwe vlees zoals carpaccio/rauwe lever/rauwe melk/rauw tartaar etc en het kort bakken van ander spiervlees, zolang het maar rood blijft toch?!

 
Duidelijk Mike,

Behalve het laatste woord uit je laatste zin...

Bedoel je dan niet gedragsdegeneratie?

 
Quote:
dus, als ik het goed begrijp kan je dus het beste een mix maken tussen rauwe vlees zoals carpaccio/rauwe lever/rauwe melk/rauw tartaar etc en het kort bakken van ander spiervlees, zolang het maar rood blijft toch?!


Of je leert vlees fermenteren en eet dit rauw, of je imiteert het roosteren van vuur boven een kampvuur. Dit schroeit aan de buitenkant dicht en blijft rood of rozig van binnen.

Mike

 
Interessante topic. Ik eet wel eens stukjes rauw spiervlees voordat het de pan in gaat. De smaak is niet slecht, maar de structuur is wel moeilijk fijn te krijgen. Ik kan er altijd een tijd op kauwen en dan komen er zachte deeltjes vrij die als het ware oplossen in je speeksel, maar ik hou uiteindelijk altijd een wit taai stuk 'kauwgom' over en die krijg ik niet verder fijn. Ik vraag me ook altijd af hoe bijvoorbeeld de Indianen of andere vleesetende volkeren dat deden. Een biefstukdeel is nog aardig mals, maar stoofvlees of hart is een stuk steviger. Ik denk dat Indianen ook vaak vlees stoofden in een maag of blaas van een bizon met gloeiende stenen erin om de temperatuur hoog te krijgen. Andere stammen hadden potten van aardewerk of later ijzeren ketels van de blanken om in te koken. Misschien werkt een blaas of maag boven het vuur ook wel. Orgaanvlees is prima rauw te eten. Er zit enkel een dun taai vlies om de lever bijvoorbeeld.

Maar interessant wat je schrijft Mike over vlees fermenteren en over het eten van door bosbrand gegrilde dieren. Wie weet ging men vroeger wel echt op zoek naar gegrilde dieren wanneer er ergens brand was geweest. Misschien werden er vroeger wel bewust stukjes land in de brand gezet om dieren te grillen voor een groots zomerfeest. Of slaat mijn fantasie nu een beetje op hol..? :eek:

 
En gedroogd vlees, mijn kinderen zijn gek op cowboy-vlees, volgens mij is dit ook rauw vlees. Net als rauwe ham, gedroogd in de wieme (aan het zolder)

 
Biefstuk, tartaar en filet américain zijn prima rauw te eten vind ik zelf. Andere vleessoorten vind ik toch wat minder (gevogelte; vis). Varkensvlees heb ik nooit geprobeerd, maar eigenlijk eet ik dat nauwelijks: altijd kip of rund.

Maar op zich vind ik het best een interessant vraagstuk. Ben zelf nog niet overtuigd van het een of ander.

 
@pinklady,

Kijk uit met dat filet américain uit de supermarkt!!

Dat zit over het algemeen vol met E621. Rommel dus!!

@Dirtsa,

Uit belangstelling ben ik dan wel benieuwd naar dat cowboy-vlees...

Wat verstaan jij en jouw kinderen daar dan onder??

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan