kritiek op Weston Price en Mike's antwoord daarop

Okay, ik had er nog nooit van gehoord.

Dacht ook altijd dat cowboys voornamelijk konijntjes schoten om op een vuurtje te roosteren.

Is dat beef jerky hier ook te koop?

Of zitten de kruiden vol met E621?

Dan hoef ik het niet...

 
zoek een goede slager, die drogen dit zelf.

het is vlees wat erg lang houdbaar is, door het drogen. Vandaar dat cowboys dit bij zich konden hebben.

Ik heb ook wel eens gelezen dat ook oermensen reepjes vlees te drogen hingen bij het vuur.

 
Indianen maakten ook pemmikan. Dit is gedroogd vlees van groot wild dat in dunne reepjes was gedroogd. Het werd vermalen tot poeder en vermengd met vet en gedroogde gemalen bessen. Dit werd in potten of zo gegoten en afgedekt met een laagje vet. Zo bleef het lang goed, heel lang. Misschien zelf ook eens een keer gaan maken. Ik denk dat dit wel een volwaardig product is waar je het lang mee uithoudt...

 
De Indianen gebruikten pemmikan als ze op lange tochten gingen. Het is compleet voedsel dat het uithoudingsvermogen aanzienlijk verhoogt.

Barry Groves heeft in Trick and Treat heel wat pagina's gewijd aan de negatieve ervaringen van blanken met Pemmikan tegenover de positieve van de Indianen. De pemmikan van de Indianen was nl. 50% magere eiwitten en 50% volvette niervet.

Vanwege verkeerde theorieen over wat 'gezond' was, bestond de blanke 'verbeterde' versie uit minder vet (de blanke soldaten waren niet gewend om zo volvet te eten en werden kostmisselijk van de Indiaanse, echte pemmikan) en werden er koolhydraten in de vorm van suiker of zetmeel voor in de plaats gezet.

Deze 'pemmikan' was naar blanke maatstaven nog steeds laag in koolhydraten maar de heilzame en voedzame werking die ervan uitging was ronduit verdwenen, met alle rampzalige gevolgen vandien.

Mike

 
Quote:
8. Moderne mensen zijn niet te vergelijken met de rondrennende, fitte types die Price tegenkwam.

We zijn nu lichamelijk en mentaal actiever dan de mensen die Price onderzocht. Jager-verzamelaars joegen gemiddeld 3-4 uur per dag, de rest van de tijd deden ze helemaal niets. Er was veel ontspanning en tijd met het gezin en andere stamleden.


Hier heb ik toch wel enige bedenkingen bij. Ik vind het een erg 'primitieve voorstelling' van het 'primitieve leven'. Naast de jacht en het verzamelen zelf was er heel wat werk te doen om een stam sterk en gezond te houden, zowel fysiek, mentaal als moreel. Voedsel werd bewerkt, verwerkt en geconserveerd. Dit alleen al neemt nogal wat tijd in beslag. Een gedood dier valt niet spontaan in hapklare en langhoudbare brokjes uiteen. En heel veel delen van het dier werden gebruikt, dus een karkas werd uitvoerig ontleed zodat ook alle botten, hoorns, hoeven, pezen en organen gebruikt konden worden. Dit werd gebruikt om wapens, gereedschap, sieraden en krachtvoorwerpen van te maken en te repareren. En vergeet vooral ook niet het looien van de huiden. Dat is behoorlijk wat werk! Het bont en het leer kenden veel soorten toepassingen. Er werd tenten, meubels, kleding en schoeisel van gemaakt. Deze huidige voorwerpen waren ook aan slijtage onderhevig en moesten dus van tijd tot tijd gerepareerd worden. Verder werd een scala aan andere gebruiksvoorwerpen van leer gemaakt: tasjes, buidels, riemen, dekens, pijlenkokers, schilden en ik weet niet wat allemaal. Daarnaast werd er bijvoorbeeld ook hout, steen en gewei gebruikt en bewerkt. Er moest veel gemaakt worden voor alle stamleden en ook wat extra's voor de ruilhandel.

Dan waren er allerlei religieuze bezigheden zoals rituelen en dansen. Er allerlei waren trainingen en werden allerlei wedstrijden gehouden om de vaardigheden van de stamleden te versterken en te vergroten en om het moraal hoog te houden. Er moest voor de kinderen gezorgd worden. Er werden medicijnen gezocht en gemaakt. Er werden verkenningstochten gehouden. Er waren misschien ook conflicten met andere stammen waardoor er strijd of veldslagen geleverd werden. Gewonden die hierbij vielen moesten verzorgd worden, de doden begraven of wat ze dan ook deden. Hier werden weer ceremonies voor gegeven en voorwerpen voor gemaakt. En wellicht hadden ze ook bezigheden waar wij het bestaan of de functie niet eens van kennen...

Naar mijn idee is er echt heel wat te doen en zijn er slechts soms dagen van luieren en ontspanning, dagen dat het werk even onderbroken mag worden. Kortom, leven als natuurvolk in een stam is zó véél meer dan alleen maar wat jagen en luieren!

 
Quote:
De mens liet (en laat) zijn vlees 'afsterven', een rijpingsproces (fermentatie) dat zorgt voor een voorvertering van het vlees. Vegetariers hanteren dit vaak als argument en noemen dit oneerbiedig 'kadavervlees'. Ze gaan echter voorbij aan het feit dat de mens de plantenvezel cellulose evenmin kan verteren en om die reden ook traditioneel planten fermenteerde voor voorvertering van de cellulose.


Ik zat nog zo te denken... Als een mens geen rauwe plantenvezels kan verteren en het ook moeilijk heeft met vers rauw vlees en het dus eerst moet laten fermenteren of moet gaan verhitten om het allemaal goed te kunnen verteren... wat zijn wij dan voor een zwak, mislukt schepsel op aarde, niet? Als je er van uit gaat dat de mens door evolutie is ontstaan, dan kan ik me best voorstellen dat mensen geloven dat we een verleden als frugrariër hebben en dus vooral noten en fruit aten. Fructose en fytinezuur doen ons geen goed, dus dit geloof ik niet, maar ik vind het toch een raadsel dat er eigenlijk haast geen enkel oorspronkelijk natuurlijk onbewerkt voedsel geschikt voor ons lijkt te zijn, behalve dan misschien melk, bloed, eieren, zacht orgaanvlees en zachte vissen... Hmmm, zijn dat niet ongeveer de superfoods die Weston Price voorschrijft...

 
We hebben inderdaad de zwakste maag van alle levende wezens. We bezitten ook geen natuurlijke wapens en werktuigen. We zijn uitsluitend geevolueerd op basis van onze intelligentie (al zou je dat af en toe niet zeggen).

Mike

 
Quote:
We zijn uitsluitend geevolueerd op basis van onze intelligentie (al zou je dat af en toe niet zeggen).


:lol:

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.195
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan