koolhydraten

G

Guest

Guest
wat ik niet goed snap als ik her en der wat lees is dat je aan de ene kant leest dat je koolhydraten moet beperken en zo weinig mogelijk eten en aan de andere kant lees ik als je te weinig koolhydraten eet dat niet goed is voor bijnieruitputting en dat mensen zich niet goed voelen als ze te weinig eten van koolhydraten.

kan iemand dat een beetje uitleggen?

 
Ik kan niet uitleggen hoe dit zit, wel ervaringen. Ik ben langzamerhand overgegaan op wapf, uiteindelijk zonder granen ed(koolhydraten) na 3 maanden had ik totaal geen kracht meer in mijn spieren, en zelfs nu nog steeds niet op oude niveau.

Je kunt dus helemaal crashen op koolhydraatarm dieet.

Vooral vrouwen schijnen hier last van te kunnen hebben.

aangeraden wordt om, zeker in het begin, 100 gr droog gewicht aan koolhydraten aan te houden. (per dag, verspreid over 3 maaltijden)

Wel glutenvrije granen, zoals boekweit/gierst/quinoa en witte rijst.

 
De truc is om in de vetverbraqnding (ketose) te komen, zonder je lichaam hiermee te belasten en in de stress te brengen. Houd hiervoor een maximum aan van 100 gram (droog gewicht) kh per dag en een minimum van 50 gram. Begin met het maximum en daal dan zeer geleidelijk af naar het minimum. Vrouwen crashen omdat ze de fout maken meteen al onder de 100 gram te gaan zitten. De overgang van suikervergisting (glycolyse) naar vetverbranding (ketose) is nog niet zo 1-2-3 gemaakt!

Mike

 
Eerder op dit forum schreef ik:

Als je wel van de getallen bent (zoals ik) dan kan je een site als deze of deze gebruiken. Het zijn wel echt van populaire mainstreamsites. Je kunt ook op deze Amerikaanse site terecht voor vrij specifieke informatie per voedingsmiddel. Of je gebruikt een boekje als bijvoorbeeld "De actuele voedingstabel".

Ik zou nooit elke dag alles gaan wegen, meten of opzoeken, maar om een globale indruk te krijgen kan het wel handig zijn om de belangrijkste producten die je gebruikt eens op een rijtje te zien. Ik zal wat info uit mijn boekje geven. De volgende getallen zijn afgeronde percentages koolhydraten om een indicatie te geven.

100 suiker

90 ahornsiroop

85 maizena

80 honing

78 rijst/gerst

73 rogge/gierst/boekweit/dadels

72 tarwe/noedels

71 macaroni/maizena

70 amaranth

69 gember

66 gedroogde abrikozen

65 rogge

62 havermout

61 witte bonen/kikkererwt

60 appelstroop/vijgen/droge erwten/quinoa

58 zwarte thee

50-60 chocola

45-50 gistbrood

43 bruine bonen/linzen

40 kastanjes/ketjap/roggebrood

35 zuurdesembrood/cassave

31 knoflook

25 cashewnoten

22 sesamzaad/banaan

18 rode peper

17 aardappel/aardpeer

16 druiven/mango

15 pompoen/schorseneer

12 kervel/kiwi/ananas

10 appel/peer/ui/sinasappel

8 walnoten

7 rode bieten

6 hazelnoten

5 volle melk/wortel/sperziebonen/venkel

3 kokosnootvlees/meloen

De bekendere groentes die veel koolhydraten bevatten heb ik opgenomen in dit lijstje. De meeste groentes zitten onder de 51%. Naast granen zijn bonen ook bronnen van geconcentreerde koolhydraten! Maar als je eet zoals vele onder ons steeds meer aan het doen zijn, dan is 100 gr koolhydraten toch nog vrij ruim...

Als kleine aanvulling nog de koolhydraat-percentages van verschillende knolgewassen:

32,0 cassave (63% water)

22,5 yam (71% water)

21,0 zoete aardappel (74% water)

17,6 gewone aardappel (77% water)

Cassave scoort hoog, maar bevat ook minder water.

 
Ook heel belangrijk is bekijken welke glycemische index en glycemische lading je voeding heeft. Ik vermoed dat producten met een hoge glycemische factor je meer in de glucoseverbranding houden en de ketose beletten, maar dat weet ik niet zeker. In deze topic schrijf ik meer over deze twee termen. Ook geef ik een rijtje met getallen om een indruk te geven van wat voor een invloed de bepaalde voeding op je bloedsuikerspiegel heeft.

 
http://melchiormeijer.wordpress.com/2013/05/22/en-toen-gingen-de-dietisten-door-het-lint/

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=QjQDFVE5exI#at=206
Quote:
← “Bij twijfel: eet minder koolhydraten en meer vet”

“En toen gingen de diëtisten door het lint…”

Posted on mei 22, 2013 door Melchior Meijer

Ik weet het, je mag geen helden hebben. Maar by golly, wat ben ik blij dat Tim Noakes er is. Hier geeft de iconische sportarts en inspanningsfysioloog een prachtig overzicht van zijn evoluerende inzichten. Mocht ik tijd vinden dan vat ik het later verder samen.


 
Even voor mijn beeldvorming;

100 gr. kh drooggewicht wil dus zeggen dat je kijkt naar de hoeveelheid kh die iedere kh-bron bevat. Dus in bijvoorbeeld 100 gr. gierst, zit ongeveer 60 kh (de rest is vet en eiwit). Als ik dan 100 gr. gierst eet heb ik nog 40 gr. kh te gaan tot de 100 ... Klopt dit, of gaat het om de 100 gr. gierst in zijn totaliteit en niet om de hoeveelh kh die het bevat?

Hier zat ik nog ff over te puzzelen...

 
http://melchiormeijer.wordpress.com/2013/05/21/bij-twijfel-eet-minder-koolhydraten-en-meer-vet/

 
Ik zat net te kijken naar deze uitzending over diabetes type I http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1347559 . Dan zie je die mensen croissants en weet ik al niet wat naar binnen werken. Tja, maakt het uit: "we spuiten wel weer bij" is het motto. Komt het dan bij niemand op dat je zelfs ook met type I diabetes best ver kan komen zonder telkens bij te spuiten? Het bewijs is een arts http://www.diabetes-book.com/ die zelf niet tot nauwelijks bijspuit als diabetes type I-patient. Een naaste van mij heeft deze akelige toestand ook en zegt dat ze niet tot nauwelijks hoeft bij te spuiten als ze weinig koolhydraten gebruikt. Ik wilde die persoon zo graag helpen met de uvb-lamp, maar die is er toch niet gekomen. Dit terwijl men zelfs in het ziekenhuis in het filmpje zegt dat diabetes type I door vitamine d valt weg te krijgen (in de wetenschappelijke literatuur is de relatie tussen vitamine d en diabetes type I heel duidelijk). Maar dan gaan ze er weer een vaccin bijdoen (!). Dit terwijl vaccins juist (wetenschappelijk bewezen) de (mede-)oorzaak zijn van diabetes type I bij kinderen.

 
http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/07/18/brain-imaging-confirms-food-addiction.aspx

 
Ook hier wordt weer verwezen naar IF (intermittent-fasting) en koffie. Al doen ze er hier geen vetten in.

Jammer dat ze aangeven 1/3 van je eten rauw te moeten eten door middel van rauwe groente en groentesappen. Ik zie zo snel ook geen vlees en vetten terug.

 
I-lady, dat is wel waar, maar dat blijf je altijd houden, de kunst is het om zelf niet verward te raken. Ik ben al blij als het enigszins overeenkomt met wat ik denk. Het gaat mij bij dit artikel om de verslavende werking van koolhydraten/suiker.

 
Ja het moet ook bij je eigen gevoel kloppen natuurlijk..sinds ik weet dat koolhydraten verslavend zijn merk ik ook gewoon echt de verslavende werking.

Suiker ben ik gelukkig al jaren mee gestopt..toch vindt ik het bij sommige voedingsmiddelen nog lastig om te weten hoe goed of slecht ze zijn.

 
Nou boekweit bijvoorbeeld..ik merk dat het aan de ene kant goed voor me is,en aan de andere kant heeft het een verslavende werking door de koolhydraten denk ik.

 
Nou ik probeer er niet al te veel van te eten maar voel me wel heel lekker zeg maar als ik het eet en moet daarna moeite doen om niet nog meer ervan te eten..{dat lijkt me de koolhydraatverslaving} en dat gaat me de ene keer beter af dan de andere keer.

 
Ik maak er pannekoeken van die erg lekker zijn...maar het stomme is dat ik het bij andere koolhydraatproducten niet heb..echt alleen bij de boekweit.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan