koolhydraten in melk

G

Guest

Guest
Ik ben nu serieus op mijn koolhydraten aan het letten en zag dat in een glas rauwe melk van 200 ml 20 gr koolhydraten zit! Moet ik deze ook meerekenen in het totaal als ik niet meer dan 100 gr koolhydraten neem?

Ik vond het juist zo lekker om onbeperkt melk te drinken.

graag jullie input.

 
Je kunt onbeperkt melk drinken, geen probleem. Het verzadigde vet, de cholesterol en de eiwitten en andere voedingsstoffen die in rauwe melk zitten wegen absoluut op tegen de inname van koolhydraten die je via rauwe melk verkrijgt. Je kunt dan, net als ik, rauwe melk beschouwen als je dagelijkse bron van koolhydraten.

Mike

 
dank voor je snelle respons mike, Ik moet even de waarden aanpassen. een glas melk van 200 ml heeft 9 gr. koolhydraten dus al iets minder dan ik dacht. Maar mike, ik eet ook nog graag een stukje roggebrood of wat couscous. ik kom dan wel heel snel aan de 100 gr. koolhydraten?! Ik heb dus 30 kg overgewicht wat ik heel graag kwijt wil. Ik neem nu 3 x per dag een lepel cocos olie en een lepel roomboter om mijn verzadiging te voelen maar ik blijf een beetje verslaafd aan mijn roggebroodje. :evil:

nou ja ik begrijp dat er al veel over is gezegd maar ik denk echt dat als ik wat gewicht kwijt wil zonder mijn vet inname te veranderen of zelfs te vermeerderen dat ik zeker mijn koolhydraten in de gaten moet houden. Anders verval ik ook vrij snel in vreetaanvallen heb ik gemerkt. dus die koolhydraten steken nauw bij mij. Ik zit nu rond de 125 gr per dag en daar doe ik het heel goed op. geen honger en geen aanvallen voor zoetigheid.Was ik eerder bang voor vet, ben ik nu bang voor koolhydraten:::::

 
Mike,

Hoeveel rauwe melk drink jij gemiddeld op een dag en drink jij ook nog water en sappen of kefir etc.

Ben benieuwd naar jouw verhoudingen. Lijkt me als je genoeg rauwe melk, kefir etc. drinkt je geen water nodig zou hebben.

Trouwens, ik heb dit op een Belgische site gevonden, volgens klopt het verhaal niet helemaal:

Buiten boter zijn alle melkproducten uiterst zuurvormend .

Om melk te verteren zijn de enzyme lactose en renine noodzakelijk ,deze worden

na het derde levensjaar niet meer aangemaakt .

De calcium van koemelk is van een grovere structuur en kan daarom door de mens

niet worden opgenomen . ( caseïne in de melk is een bestandsdeel voor houtlijm ) .

 
Haluk,

Je bent bij een vegetarische/veganistische site uitgekomen, dat kan haast niet anders. Rauwe melk is ook alkalisch en het is de BESTE voedselbron van calcium. Zo zijn er wel meer onwaarheden die worden rondgestrooid over zuivel. Don't believe the hype! Ik drink overigens uitsluitend 's ochtends een halve liter water, de rest van de dag drink ik rauwe melk.

Mike

 
Ik drink nu al ruim een jaar ong. een liter RM per dag (zuur dan wel minder zuur), en verbaas me steeds meer over het bestaansrecht van de zuivelindustrie. Zag laatst zelfs in een advertentie over biologisch-dynamische zuivel de term 'consumptiemelk', waarbij dus de gepasteuriseerde melk werd bedoeld. Hoe gek kunnen we het maken.

 
Ik kom nog even terug op mijn laatste posting. Ik heb de betreffende advertentie nog eens opgezocht; het ging over de gezondheidsvoordelen van biologisch-dynamische zuivel.

De advertentie eindigde met de opmerking van Lucy van de Vijver, onderzoeker bij het Louis Bolk Instituut: "Bovendien wordt biologisch-dynamische melk - in tegenstelling tot biologische en gangbare melk - niet gehomogeniseerd bij de bewerking van rauwe melk naar consumptiemelk".

Vervolgens heb ik Lucy van de Vijver de volgende mail gestuurd:

Geachte mevrouw Van de Vijver,

onlangs las ik een advertentie over biologisch-dynamische zuivel, waarin u werd geciteerd: "Bovendien wordt biologisch-dynamische melk - in tegenstelling tot biologische en gangbare melk - niet gehomogeniseerd bij de bewerking van rauwe melk naar consumptiemelk".

Ik ben al geruime tijd (ruim een jaar) een fervent nuttiger van rauwe melk en verbaasde mij dan ook over bovengenoemde quote. Rauwe melk is toch immers al consumptiemelk? Ik ben op de hoogte van de vermeende nadelen (sommigen noemen het zelfs gevaren) van het drinken van rauwe melk maar ik ondervind aan den lijve dat dit een volledige voeding is, die het niet verdient om allerlei onnodige behandelingen te ondergaan.

Graag zou ik uw visie hieromtrent vernemen.


Vervolgens antwoordde zei:

"Ik ben het met u eens dat rauwe melk ook melk is die geschikt is voor consumptie, maar zoals u ook weet mag rauwe melk niet via winkels etc verkocht worden (behalve boerderij winkel) en wordt altijd geadviseerd om het eerst te koken. Dus volgens wetgeving voor winkelmelk en adviezen bij rauwe melk zal rauwe melk altijd eerst bewerkt moeten worden voordat het consumptiemelk is. Dit is voor het overgrote deel van de Nederlanders ook duidelijk en dat is ook belangrijk bij het schrijven van een persbericht."

Al met al een tamelijk nietszeggend antwoord. Ik had met name uit de Biologisch Dynamische hoek een meer positieve benadering van rauwe melk verwacht. Gaat ook hier op, "wie betaalt, bepaalt", er van uitgaand dat het Louis Bolk Instituut ook onderzoeken voor de overheid doet? Waarom nog steeds dat achterhaalde standpunt over en dito behandeling van rauwe melk?

 
Dit is helaas bij wet vastgelegd en daar kan men ook in de bd-wereld niet omheen. Wie betaalt bepaalt inderdaad, dus we moeten massaal overstappen op rauwe melk van de boer i.p.v. bewerkte melk uit de winkel!

Mike

 
In Amerika hebben consumenten geeist dat er in de supermarkten rauwe melk verkocht mag worden, Nederlanders zijn veel te braaf.

 
@Dirtsa

Volgens mij is California 1 van de weinige staten waar je rauwe melk direct in de winkel kan kopen. Verder zijn er een x aantal staten waar je het net als hier, direct bij de boer kan kopen. De federale overheid heeft ook nog zo zijn eigen regels, ik weet even niet meer precies hoe of wat. Ik weet wel dat de meeste amerikanen juist naar Europa kijken als het gaat om rauwe melk. Wij met onze 'milkdrive' :)

 
Jaaa en het is ook zoveel lekkerder, omdat mijn baan nu afloopt, ben ik straks niet meer in staat om rauwe melk bij mijn vaste boer op te halen omdat dat zn beetje 70 km van mijn huis ligt en ik dat natuurlijk niet elke week (2 keer) kan gaan rijden, ik moet nu dus opzoek naar een nieuw adresje, gelukkig zijn er veel boeren hier in de regio. Baal er wqel van, want deze melk smaakt mij erg goed, en is biologisch en de koeien worden niet genetisch vetgemest. http://www.waddenhoeve.nl/wh/producten

 
Ik haal mijn koolhydraten voornamelijk ook uit rauwe melk. (Kefir)

Toch voel ik me de laatste weken weer erg vermoeid. Ook snel pijnlijke en verzuurde spieren bij bewegen. Een tijd terug at ik wat meer koolhydraten en volgens mij voelde ik me toen energieker.

Kan het zijn dat mijn lichaam nog steeds niet toe is aan de vetverbranding?

Ik vergeet eerlijk gezegd ook vaak extra koolhydraten te nemen. Brood en granen eet ik op dit moment niet. Af en toe een stukje zoete aardappel, soms (om de paar dagen) een appeltje en als ik denk: oh ik moet koolhydraten nemen, neem ik een theelepeltje billingtonsuiker.

 
Uitproberen, gewoon weer wat koolhydraten toevoegen, in de vorm van witte rijst/quinoa/amaranth of boekweitvlokken.

Tussen de 50 a 100 gr droog gewicht per dag.

Het kan wel even duren voor je weet of dit werkt hoor.

 
Quote:
Ik haal mijn koolhydraten voornamelijk ook uit rauwe melk. (Kefir)


Als je rauwe melk in vorm van kefir drinkt betwijfel ik of je nog wel de koolhydraten van de melk binnen krijgt. Volgens mij snoept de kefir juist die koolhydraten op!

 
Ik ben koolhydraten aan het tellen.

Als ik even uitga van de voedingswaarde van kefir volgens:

http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=706

en die van volle melk: (geen rauwe maar dat is voor de vergelijking nu niet zo belangrijk)

http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=205

dan is de koolhydraten hoeveelheid ongeveer gelijk.

Echter dan hoeveelheid suikers gaat van 4,3 (melk) naar 0 (kefir)

Dat klinkt ook wel logisch want de kefir zet suikers om, het blijven wel koolhydraten.

Mijn vraag:

De koolhydraten in rauwe melk tellen wel, maar

moet ik de koolhydraten in kefir (en yoghurt) nou wel of niet tellen?

 
Ik haal deze even naar boven omdat ik dezelfde vraag heb. Tellen bij de 100 gram drooggewicht aan koolhydraten de rauwe melk en yoghurt ook mee?

Ik ben een kilo of vijf aangekomen , kan dat zijn door nog steeds een teveel aan koolhydraten of betekent het dat ik het vette eten niet goed verbrand?

 
Ja, die tellen mee. Ik haal al mijn koolhydraten over t algemeen alleen binnen via zuivel. In mijn geval rauwe melk.

Quote:
Je kunt onbeperkt melk drinken, geen probleem. Het verzadigde vet, de cholesterol en de eiwitten en andere voedingsstoffen die in rauwe melk zitten wegen absoluut op tegen de inname van koolhydraten die je via rauwe melk verkrijgt. Je kunt dan, net als ik, rauwe melk beschouwen als je dagelijkse bron van koolhydraten.

Mike


 
Ik zit ook steeds maar de koolhydraten te tellen en merk dat ik soms de verleiding niet kan weerstaan om zoetigheid in de vorm van chocolade te eten, waar ik dan als ik het op heb bergen spijt van krijg ! Mike jij weet uit de mail die ik jou persoonlijk schreef dat ik vaak last heb van jicht, nu heb ik op jou aanraden de nachtschades al geëlimineerd, maar als ik de jichtsites er op na lees dan blijft er voormij geen voeding meer over om te eten. Ik gebruik sinds 4 weken Keltisch zeezout en dat bevalt mij goed, nu voel ik mij de laatste tijd vermoeid en in relatie met de zin in zoetigheid zou er hier sprake kunnen zijn van bijnieruitputting ?

gr. Jakob

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan