Ik kom nog even terug op mijn laatste posting. Ik heb de betreffende advertentie nog eens opgezocht; het ging over de gezondheidsvoordelen van biologisch-dynamische zuivel.
De advertentie eindigde met de opmerking van Lucy van de Vijver, onderzoeker bij het Louis Bolk Instituut: "Bovendien wordt biologisch-dynamische melk - in tegenstelling tot biologische en gangbare melk - niet gehomogeniseerd bij de bewerking van rauwe melk naar consumptiemelk".
Vervolgens heb ik Lucy van de Vijver de volgende mail gestuurd:
Geachte mevrouw Van de Vijver,
onlangs las ik een advertentie over biologisch-dynamische zuivel, waarin u werd geciteerd: "Bovendien wordt biologisch-dynamische melk - in tegenstelling tot biologische en gangbare melk - niet gehomogeniseerd bij de bewerking van rauwe melk naar consumptiemelk".
Ik ben al geruime tijd (ruim een jaar) een fervent nuttiger van rauwe melk en verbaasde mij dan ook over bovengenoemde quote. Rauwe melk is toch immers al consumptiemelk? Ik ben op de hoogte van de vermeende nadelen (sommigen noemen het zelfs gevaren) van het drinken van rauwe melk maar ik ondervind aan den lijve dat dit een volledige voeding is, die het niet verdient om allerlei onnodige behandelingen te ondergaan.
Graag zou ik uw visie hieromtrent vernemen.
Vervolgens antwoordde zei:
"Ik ben het met u eens dat rauwe melk ook melk is die geschikt is voor consumptie, maar zoals u ook weet mag rauwe melk niet via winkels etc verkocht worden (behalve boerderij winkel) en wordt altijd geadviseerd om het eerst te koken. Dus volgens wetgeving voor winkelmelk en adviezen bij rauwe melk zal rauwe melk altijd eerst bewerkt moeten worden voordat het consumptiemelk is. Dit is voor het overgrote deel van de Nederlanders ook duidelijk en dat is ook belangrijk bij het schrijven van een persbericht."
Al met al een tamelijk nietszeggend antwoord. Ik had met name uit de Biologisch Dynamische hoek een meer positieve benadering van rauwe melk verwacht. Gaat ook hier op, "wie betaalt, bepaalt", er van uitgaand dat het Louis Bolk Instituut ook onderzoeken voor de overheid doet? Waarom nog steeds dat achterhaalde standpunt over en dito behandeling van rauwe melk?