kombucha

De caffeine uit je kombucha halen (belangrijk voor mensen met bijnieruitputting):

**If desired, the caffeine content of the final brew can be reduced by doing one of the following:

Use only green tea, which contains less caffeine than black tea.
Pre-steep the tea bags for 30 seconds in a small pot of boiling water. This removes most of the caffeine content. Then proceed with step 2 by adding the tea bags to the large pot of hot water. http://nourishedandnurtured.blogspot.nl/2012/01/kombucha-tea-and-vinegar-gaps-legal.html


 
Update: You cannot decaffeinate tea at home. Thanks to Mari in the comments below for busting the myth of pre-steeping tea to remove caffeine. Lab testing shows this eliminates only a small amount of caffeine. If you can’t have caffeine, buy tea that has been decaffeinated by the CO2 method (a healthier choice, compared to the more common chemical decaffeination). http://www.phoenixhelix.com/2013/03/25/kombucha-myths-vs-truths
 
Andere tip is: bijv. rooibosthee combineren met zwarte thee in de verhouding 3 staat tot 1. Rooibos heeft geen caffeine, zwarte thee wel dus. Alleen dan moet je wel rooibos- of wat voor kruidenthee dan ook nemen die niet gearomatiseerd is. Je kunt ook alleen rooibos proberen alleen heb ik daar wel over gelezen dat de kombuchazwam toch graag wel iets van zwarte of groene thee erbij wil uiteindelijk. Maar dat schijnt ook weer een mythe te zijn. Zolang de kruidenthee maar niet verrijkt is met aroma´ś dus.
 
Hier staat sinds 11 augustus mijn eerste batch kombucha met een scoby en een kleintje die 2 jaar ingevroren zijn geweest.
Ik heb qua geur niet het idee dat er veel is gebeurd, het ruikt nog steeds naar zoete thee maar misschien hoort dat ook zo.
Verandert de geur in minder zoet tijdens het fermentatieproces of kan het zijn dat de scoby te lang in de vriezer heeft gelegen?




 
Hoi Cholestorliscool,

Ik ben bang dat het te lang in de vriezer heeft gelegen. Bij mijn begint het na ongeveer 3 dagen te bubbelen en na ong een week dan gaat het zuurder ruiken. vanaf dag 11 / 12 ruiken we de kombucha in de woonkamer als we er langs lopen.

Je kunt een PH test doen, of even proeven. Is het nog steeds zoete thee dan is het niet goed en moet je op zoek naar een verse SCOBY.

Succes!
 
Heb toch nog even in het boek van Roos van Hoof en Frans Balis gekeken. Die zeggen bij het diepvriezen van een scoby:

"Als hij degelijk wordt diepgevroren, kan men een komboechazwam zeer lang bewaren. Het kan echter wel meer dan tien dagen vragen om hem, nadat hij eenmaal op werktemperatuur en in een geschikt milieu is gebracht, terug tot normale activiteit te brengen. Slechts uiterst langzaam beginnen er zich koolzuur en een nieuw vlies aan de oppervlakte te ontwikkelen. De zwam schijnt dood te zijn maar is het niet: hij vraagt enkel meer tijd. Gooi hem dus, na het ontvriezen, niet te snel weg".

Maar jij heb het al meer dan 10 dagen in goede thee lees ik. Is er koolzuur? Ontstaat er een vlies?
 
Hoi finally-true-answers
Een paar luchtbelletjes heb ik wel gezien maar dat was het dan, niet echt veel bijzonders.
Ik heb geen idee hoe kombucha moet smaken dus wat dat betreft heb ik weinig referentie.
Een vlies heb ik nog niet gezien.
ik had wat PH-strips besteld maar die blijken voor een PH tussen de 5,6 en 8,0 te zijn dus waardeloos in dit geval.
Ik denk dat ik op zoek moet naar een verse.
 
@cholesteroliscool: het smaakt als een zure-appelsap-azijn-achtig iets. Elke batch die je maakt kan verschillen in smaak, en koolzuur gehalte. Zelf doe ik naast zwarte thee altijd 3 zakjes bio rooibosch thee erbij waardoor het rooibosch aroma in de kombucha komt.

Helaas heb ik nu geen scoby's over, raad je aan om Tanja te mailen. Succes!
 
Ik heb nu -in tegenstelling tot eerder https://www.fatsforum.nl/topic/komb...ly_to=135115&_wpnonce=19317715f7#new-post - kombucha doorgefermenteerd tot die naar azijn smaakt (na een maand is dat zo). Dat smaakt voor mij nog steeds best goed. Ik snap nu ook waarom ik niet zo goed reageerde op de eerdere kombucha die ik had bereid: ik had de theeblaadjes laten zitten gedurende het fermentatieproces en dan reageer ik toch niet best op de kombucha. Maar als ik de blaadjes er op tijd uithaal na een aantal minuten trekken (bijv. 15 minuten) (zoals het normale recept voorschrijft), dan heb ik geen last in mijn maag-darmstesel! Ik leng de azijnachtige kombucha aan met water en dan smaaakt het lekker fris.
 
Kun je kombucha maken met alleen honing, dus geen enkele suiker. Of anders kokosbloesemsuiker, heb deze als enige nog in de kast staan namelijk.

Lees steeds honing en billington's melasse.
 
Goede honing (als ie nog te krijgen is)heeft antibacteriele eigenschappen (H2O2) dus ermee fermenteren lijkt mij niet echt logisch alhoewel je het in veel recepten tegenkomt.
Misschien duurt het fermentatieproces er wat langer mee maar lukt het uiteindelijk wel.
https://www.amc.nl/web/Het-AMC/Nieu...s/Medicinale-werking-van-honing-ontrafeld.htm
Kokosbloesemsuiker oftewel gula djawa/ gula kelapa is ook gewoon maar suiker alleen niet verhit tijdens de produktie zodat er nog wat mineralen in blijven.
Bacterien hebben simmpelweg gewoon junksuiker nodig en geen moeilijk verteerbare soorten.
http://www.voedselzandloper.com/blog/is-kokosbloesemsuiker-gezonder-dan-gewone-suiker
 
Kombucha heeft inderdaad suiker nodig.
Maar er is wel een andere zwam, de jun-zwam, verwant aan de kombuchazwam, die zich juist alleen goed met honing voedt.
Hoe dat kan, weet ik ook niet, maar wel dat het zo is.
Maar Kombucha heeft zeker wel suiker nodig.
 
hoi Cholesteroliscool, ja die etiketten als tijmhoning die dan bij nader inzien niet genoeg percentage tijmpollen bevat: daar maak ik me persoonlijk minder druk om dan inderdaad dat bijsuikeren van bijen, wat bijna altijd gebeurt. Overigens zei je eerder dat honing antibacteriele eigenschappen heeft vanwege de h202 wat correct is, maar suiker is ook antibacterieel: denk aan de jam die goed blijft vanwege de conserverende eigenschappen van suiker.
 
Ik heb twee nieuwe manieren gevonden om kombucha te gebruiken. Ik heb het gebruikt in een soort alternatieve oliebollenmix, samen met melkkefir, ei, havermeel, rozijnen. Het smaakte prima!

En in mijn mosselrecept werd wijn of bier geadviseerd om ze in te koken. Ook hiervoor heb ik in plaats daarvan een flink glas kombucha op 2 kg mosselen gebruikt. Heerlijk! Misschien dat het zure er voor heeft gezorgd dat de mosselen malser werden. Aanrader!
 
Voor de feestdagen heb ik een toepasselijk kombucha recept gemaakt dat echt zoo lekker is, onderaan de pag.: http://gezondgestel.nl/kombucha/
 
Als mensen interesse hebben in een jun-zwam-scooby: ik heb er wel aantal in de aanbieding tegen verzendkosten. De jun-zwam groeit op (enkel) groene thee (dus geen zwarte) en honing (en dus geen suiker). De junzwam groeit officieel harder dan kombucha, zelfs binnen 3 dagen zou het heel wat zijn, maar ik laat de zwam rustig 3 weken aangroeien zonder problemen (het is nu winter, dan gaat het zowiezo minder hard). Dan is het achtergebleven water redelijk azijnachtig: hoe azijnachtiger en minder suiker achterblijft hoe gezonder.
 
Ik wil heel graag eens Kombucha maken, is er iemand die zaterdag een zwam mee kan nemen naar Driebergen?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.787
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan