kokosproducten

Is wel handig om te weten voor de volgende keer. Biologische zijn goed aan de prijs. In principe zit er een dikke schil omheen dus zouden we ook "gewone" kunnen kopen toch?

 
OK, als we dan toch vol off-topic gaan . . .

De waarheid zit ergens tussen rateltje en mike in, denk ik. Natuurlijk is 100mcg per dag behoorlijk laag, maar het is wel het gemiddelde van de officiële ADH van 50-150 en in Amerika staat er voor een volwassene zelfs 55mcg (bij een véél hogere inname vanuit de locale voeding)!! Voor alle duidelijkheid: ik verfoei ADH's , ADI's etc. als normen om net lang genoeg kwakkelend door kunnen te leven om de farmaceutische industrie overeind te houden, maar mij zul je hier geen 'meer is beter' adviezen zien geven.

Je moet kijken naar wat iemand verder nog binnen krijgt, wat hij opneemt, wat hij in zijn situatie nodig heeft en kan verwerken. Veel mensen slikken zichzelf naar een nieuwe onbalans (ijzer, koper, zink, selenium om maar wat te noemen), terwijl juist de onderlinge verhouding en balans belangrijker kunnen zijn dan absolute waarden. Daarom heb ik me ook toegelegd op het meten van hormoon- en mineraalprofielen. Als een (set van) waarde(n) afwijkt van de norm, zit daar soms niet alleen een oorzaak maar ook een bedoeling achter. Wat wil het lichaam daarmee bereiken, waarom lukt dat soms niet? De reguliere, farmaceutische aanpak vervangt de ene onbalans door de andere, het resultaat is dat symptomen verdwijnen (/onderdrukt worden) en bijwerkingen verschijnen en de onderliggende kwaal buiten het zicht rustig doorsuddert. Alternatief doen we echter met onbesuisd suppleren vaak het zelfde. Daarom voel ik wel wat voor de subtielere zienswijze van rateltje. Meten en beredeneren, dan pas suppleren.

Paranoten: 1,50€ per ons, dat is bij 544mcg/ounce of 1918mcg/100g selenium (met nog een flinke standaarddeviatie natuurlijk), dus ongeveer 10 mg voor 7,50€

Selenium van bekend duur merk: 100 x 100 mcg = 10 mg voor 13,60€

Beetje lood om oud ijzer dus: wil je het gemak van een potje en een gestandaardiseerde hoeveelheid dan is de extra prijs die je ervoor betaalt niet exorbitant. Wat krijg ik bij paranoten nog verder binnen wat ik in de gaten zou willen houden? Zonder spreadsheet kom ik er bijna niet uit! :8O:

Prima artikel, henk! Dat zet ons met de benen weer stevig op de grond.

Quote:
...als ik: 'de meeste bronnen gelden' toepas...


Dat lijkt me het laatste wat je moet doen, tanja, als je info zoekt op internet. De beste bronnen gelden. Op internet is meer dan de helft pure bagger. Kost soms wat meer moeite om te schiften natuurlijk, dat wel. :?

Dat je officiële tabellenboeken niet meer kan vertrouwen is natuurlijk dieptriest. Dan heb je keurig je bronen gecheckt, is het nog niet goed. :cry:

 
colonquixote, dit is niet off-topic, want het gaat nog steeds over kokosproducten, nu wat zit erin aan Selenium. En een linkje zetten is niet altijd de juiste oplossing, soms is het beter dat mensen het mee lezen als het ze voorgezet wordt, als je het goed meteen leest zie je dat ook in nieren (orgaanvlees) Selenium zit. Overzichtelijk? Linken zoek je niet op met de zoekfunctie wel op trefwoorden en dan kom je mee bij een complete uitleg. Het zou wel makkelijk zijn als er een aparte topic komt over: "De stand van zaken nu, bij voortschrijdend inzicht".

Wat betreft: "Inderdaad is de paranoot de onbetwiste Se-bom, maar niet voor iedereen de ideale, juist vanwege het hoge gehalte" : Ik veronderstel dat hier op de site de mensen niet dom zijn en zich niet gaan vol eten aan Paranoten.

En nogmaals Selenium wordt het beste opgenomen via voedingsmiddelen, en niet via een pilletje, dus vergelijking Paranoot en Selenium in een duur merk werkt niet. Wat krijg ik bij Paranoten nog meer binnen schrijf je ook! Nou zoals de natuur het bedoeld heeft.

Het ene helpt het andere, en niet geïsoleerd in een pilletje.

 
M.b.t. frituren in kokosolie.

Ik heb nu voor het eerst 2x gefrituurd in kokosolie. Dit met zelfgemaakte biologische frieten van biologische aardappelen. Ik laat ze overigens eerst circa 10-15 min weken in heet water met een scheut azijn en zout. (volgens onderzoek zou hierdoor de Acrylamide vorming met 60% verminderen)

Maar, nu een punt van zorg: ook ik constateer dat de olie behoorlijk bruin is geworden. (Al na 2 keer frituren) De kokosolie stinkt echter niet. Ik gebruik overigens de Extra Vierge van Amanprana.

De diep donkerbruine kleur is een naar aangezicht en het oogt niet gezond vind ik. Is er iemand die weet of dit nog veilig te gebruiken is?

 
Ik heb geen ervaring met frituren, maar eigenlijk zou de de olie meer dan 2 keer moeten kunnen gebruiken (ik dacht minstens 10 keer te hebben gelezen). Heb je wel gefilterd na gebruik?

 
Tanja,

Nee, ik heb niet gefilterd na het eerste gebruik. Maar, dat was weloverwogen aangezien ik de eerste keer slechts een klein portie friet frituurde, om te kijken hoe dat ging. Ik heb het de eerste keer wel iets te lang in de frituur laten zitten, dus wellicht kan dit ook de oorzaak zijn. Maar ook hier twijfel ik enigszins aan, aangezien ik na de 2 frituurbeurt duidelijk kan zien dat de olie nog donkerder is geworden.

Bart Maes van Amanprana geeft overigens aan dat je 2 jaar zonder probleem in dezelfde kokosolie zou kunnen frituren (mits je na elke frituurbeurt goed zeeft)Ik vraag me echter de haalbaarheid af, als je de gezondheidsaspecten in acht neemt.

 
Hi Fox,

Interessant hoe je acrylamides zou kunnen verminderen. Vraag me af hoe dat zou kunnen werken. Heb je toevallig een linkje naar de bron?

Op de vorige pagina onder 'Kokosolie bruin bij verhitten?' ging ik al op een mogelijke reden voor het bruin worden in. Ik ben geen voorstander van geraffineerde/ontgeurde kokosolie, maar vermoed dat die niet bruin wordt. Rookpunt van ontgeurd resp. extra virgin is 232 gr. resp. 177 gr C.

Voor de beste temperatuur voor frituren kom ik het meeste temperaturen tegen van 175-180 graden. Dat maakt extra virgin geen optimale keuze voor frituren, lijkt me, daar de gezondheidseffecten van de gevormde verbrandingsproducten het gezonde effect van de oorspronkelijke olie teniet zullen doen. Wie o wie gaat ons een verantwoorde versie frituurbestendige kokosolie leveren? Dus: onbesproken afkomst van de grondstoffen, koude persing, minimale raffinage om rookpunt omhoog te krijgen, dwz. alleen temperatuur-instabiele componenten verwijderen.

 
Beste Colonquixote,

M.b.t. het reduceren van Acrylamidevorming, kwam ik deze link tegen: verminder Acrylamidevorming met 60% Het is een onderzoek gedaan door de Universiteit van Gent.

Het is nog steeds belangrijk de olie niet te verhitten boven de 170 graden en de frieten niet te bruin bakken.

m.b.t. het bruin worden van de olie, heb ik mijn vragen en zorgen ook geuit bij Bart Maes, van Amanprana. Volgens hem is het zeker mogelijk om kokosolie tot 2 jaar te gebruiken, mits je de olie na elk gebruik zorgvuldig filtert. (bijv. met een neteldoek) Logischerwijs, een neteldoek die niet behandeld is met enig soort chemicaliën.(Kefirshop heeft deze)

Hieronder overigens de reactie van Bart Maes:

Quote:
Wij adviseren niet te frituren of verhitten boven de 170°C - 180°C. Bij hogere temperaturen ontstaan er in het kwadraat toxische stoffen in de voeding (en olie) die je verhit. Suikers gaan zich crosslinken met eiwitten en er ontstaan toxische stoffen door de hoge temperaturen.

Bruin worden? Filteren met neteldoek of echte oliefilter is noodzakelijk om tot 2 jaar te kunnen frituren. De verkleuring in jou olie komt hoofdzakelijk van de kleine zetmeeldeeltjes van de frietjes die zijn verbrand. Met filteren met neteldoek of echte oliefilter haal je deze grotendeels terug eruit.

Is jou olie nu slecht of ongezond ?

Nee, kokosolie van Amanprana is nog goed. Maar je zou wel best filteren.

Als kokosolie slecht is geworden kan je dat ruiken (ranzig), wordt ze stroperig, gaat ze schuimen en een verbrande donkere verkleuring


Ik ben ook zeker geen voorstander van ontgeurde kokosolie. Bovendien lees op ik op de website van Amanprana, dat men voor frituren de keuze moet maken voor extra vierge, en niet ontgeurd. Maar nogmaals, die donkere verkleuring staat mij niet aan.

Het alternatief is dan toch ontgeurde kokosolie

Frituren is en blijft niet gezond. Bovendien zijn aardappelproducten dat sowieso niet. Maar in tegenstelling tot heel wat forumleden hier (sorry als ik iemand beledig), ben ik wat minder dogmatisch. Wellicht moeten we dingen ook in perspectief zetten: er is namelijk een veelvoud aan manieren en aanbod om te frituren. Aan de ene zijde de ranzige oliën en vetten in de supermarkt (inc. de supermarkt ossewit, want deze bevat (E900) Dimethylpolysiloxaan, oftewel siliconen deeltjes om het niet te laten schuimen, zijn ze soms gek geworden?!) en de diepvriesfriet welke is voorgebakken in de zonnebloemolie.

Aan de andere zijde is er de mogelijkheid: frituren in biologisch kokosolie, zelfgemaakte frietjes van biologische aardappelen, controleerbare handelingen omdat je zelf frituurt en de mogelijkheid om de frieten vooraf 10-15 min te weken in heet zout water en een scheutje azijn, om de Acrylamidevorming tot circa 60% te verminderen. Welnu, zet dit tegenover de 'gebruikelijke' manier van frituren, zoals hierboven gekenschetst, waar waarschijnlijk 95 van de 100 huishoudens de voorkeur aan geeft. Dit in perspectief geplaatst, deze manier is nog altijd vele malen minder ongezond dan de reguliere manier. Mijns inziens, zelfs indien men frituurt in ontgeurde kokosolie. I.p.v. frituren volledig af te zweren, of aardappelproducten geheel te verbannen, mogen we in ons leven ook heus wel eens genieten en soms een beetje zondigen. Het mooie is, dat we zelfbeschikking hebben en dat ieder zijn of haar eigen verantwoordelijkheid kan nemen om dat op de minst schadelijke manier te doen. We mogen best weleens de keuze voor iets minder gezond maken, mits dit ons een belonend gevoel geeft. Maar het staat voorop dat dat wel altijd weloverwogen is en met mate. Lekker dogmatisch zijn en wars van je gezondheidsidealen zonder te genieten is naar mijn filosofie zeker niet bevorderend voor je gezondheid. Ook op geestelijk niveau wil je weleens een boost krijgen, dat bereik je niet met gezonde voeding alleen, maar ook door te genieten. Een lekkernijtje kan daar zeker aan bijdragen.

m.b.t. ontgeurde kokosolie, zou ik alleen Kokovita van Amanprana aanraden. Dit is even het enige bedrijf dat ik vertrouw, waarbij de ontgeuring op een redelijk veilige manier is gebeurd.

Daarnaast ben ik overigens ook zeer tevreden over de Kokosolie van Nataos Key Nutrition (Cocoya Health) Deze is wat milder dan Amanprana (hoewel ik die ook heerlijk vind)Cocoya health is een gecentrifugeerde kokosolie en om die reden een stuk zachter van smaak. Ideaal dus als je wilt profiteren van Extra Vierge kokosolie, maar indien je Amanprana of een ander merk iets te sterk naar kokos vindt smaken.

De Cocoya Health olie kan je overigens hier bestellen. Naar mijn mening eigelijk de allerlekkerste kokosolie die ik geproefd heb (en geloof me, ik heb er heel wat geprobeerd) Samen met Amanprana zijn dit de onbetwiste toppers. Ik ga overigens proberen om deze gecentrifugeerde olie te gebruiken om te frituren. Eens kijken hoe dat verloopt. Ik kies overigens wel uitsluitend voor Cocoya health, en niet voor Cocoya cooking, aangezien ik over de laatste juist minder te spreken ben.

 
Ik breek even in aangaande de noten: toch maar weer noten voor selenium? Moeten die dan geweekt worden? Dan lijken ze me niet lekker om te eten.

 
Ha ha ha San, ja toch maar weer aan de noten dat lijkt er wel op, maar dan alleen 3/4 paranoten voor de selenium. Niertjes kan ook, maar die zet je niet zo gauw dagelijks op het menu, tenminste ik niet. Noten 24 uur weken in zout water en dan op lage temp in de oven (60 graden, die van mij kan niet lager)weer drogen is geloof ik het protocol, als je dan gelijk een hele lading doet ben je even klaar.

 
Dat is inderdaad wel handig, direct een partij de oven in doen. Ik vind paranoten ook lekker trouwens, dat scheelt. En niertjes heb ik nog nooit gegeten, ben al blij dat ik wat stukjes lever wegkrijg. Pfff, het is wat hoor. Mijn vriend ziet me weer aankomen met dat we toch weer noten moeten eten ;-)

 
Het gaat om het Selenium gehalte, niet de noten. Niet lekker om te eten na het weken, een klein nadeeltje voor een groot voordeeltje.

 
Je kunt de noten na het weken roosteren. Nog beter i.v.m. verwijdering fytinezuur en dan hoef je geen weke noten te eten.

Mike

 
Dat ga ik zeker doen, geroosterd smaken noten sowieso lekkerder.

@Amancay: dat begrijp ik. Ik bedoelde het meer grappig, omdat er elke keer nieuwe info bijkomt, en manlief hier in huis soms niet meer weet wat nu te volgen qua eten :)

 
Dan kan Mike, en ieder, eens een topic starten met als titel: 'Stand van zaken nu bij voortschrijdend inzicht'.

Van dingen die de basis vormen.

 
Hi Fox,

Dank voor de informatie en ik ben het helemaal eens met je wijze woorden over stress door dwangmatigheid en dogma tegenover genieten als gezondheidsfactor. Met mate en verstand natuurlijk.

In mijn praktijk kom ik bijna geen patiënt tegen waarbij stress geen funeste rol speelt. Dwangmatig bezig zijn met "verantwoord eten" heb ik leren kennen als een grote bron van stress, óók bij sommige van mijn meer bio-energetische collega's die alles wat ze eten uitpendelen of iets dergelijks. Wie zijn ontgiftingscapaciteit en darmbarrière goed in de gaten houdt kan rustig wat meer ontspannen leven, en af en toe bewust genieten van iets wat politiek niet correct is. Ik zie cola, melk, barbeque of frituur als lekkernijen waar ik een paar keer per jaar heerlijk van geniet. Met een goede darmbarrière, schone lever, werkzame ontgiftingsenzymen en -paden hoeft er niks aan de hand te zijn. In negen van de tien gevallen is allergie of andere overgevoeligheidsreactie het gevolg van stoffen die de bloedbaan inkomen, die er immunologisch gezien niets te maken hebben.

Met alle respect en begrip voor die tiende, voor wie dat complexer ligt. Hebben wij therapeuten ook weer eens iets om de tanden flink in te zetten. Om wat tegenwicht te bieden aan orthorectische patiënten, verzamel ik ook informatie over mensen die echt alles doen wat je te gronde zou moeten richten en daar irritant lang mee weg komen. Zoals het meisje van 18 dat al dertien jaren alleen maar kant en klaar noedels uit een pakje eet (linkje onderaan). Alleen maar dat. Niet dat ze echt gezond is (doktoren zeggen dat ze ondervoed is en de gezondheid heeft van een 80 jarige), maar ze ziet er redelijk uit, zo te zien geen kaal, obees blobje pukkels, geen wandelend geval van insulineresistentie met een vracht bijbehorende klachten en zo te zien zeker niet depressief.

Dertien jaar alleen maar doodgeraffineerd voedsel zonder enige voedingswaarde! Hoedje af voor het menselijk lichaam. Behalve ziekmakende factoren moet er blijkbaar ook gezondheidsfactoren zijn, en daar probeer ik op te focussen.

Succes met de experimenten met de andere soorten, hou ons op de hoogte. Ik ben binnenkort weer eens aan een krokant frietje toe.

Heeft iemand wel eens gekeken hoe het verschil in kleur is voor en na filteren in een neteldoek of ander oliefilter. Ik zie al een opstelling voor me met een (nieuwe) oliefilter voor een auto! :)

Ik denk dat alleen een neteldoek niet de ultrafijne 'roet'- of andere deeltjes eruit haalt. Moeilijk ook om goede informatie te vinden over de aard van deze deeltjes in olie (acrylamides? Of ook aldehyden, carbonylgroepen, peroxiden, en andere min of meer radicale producten) die niet op deze wijze uitgefilterd kunnen worden. Op dit moment lijken correct geraffineerde olijfolie en druivenpitolie nog de betere plantaardige keuzes.

 
Als ik door een dubbel kaaslinnen filter haalt het die bruine kleur niet weg hoor. Je filtert er alleen de achtergebleven deeltjes mee uit, maar niet alles, terwijl ik wel een heel fijn doek gebruik.

 
Inderdaad, San, met twee paranoten heb je je (reguliere) dagdosis meestal wel binnen. Maar dit komt náást wat je aan andere seleniumbronnen tot je neemt. Hoewel ik het wel heb meegemaakt, is selenosis hier niet een heel voor de hand liggend risico (delen van USA en China bijvoorbeeld veel eerder), maar wie zeker wil zijn, of wie bijbehorende klachten vertoont kan twee dingen doen: selenium in bloed of haar laten bepalen of een inventarisatie maken van de voeding op het gebied van selenium (of welk ander mineraal dan ook). Of allebei. Zo kreeg ik die seleniumvergiftiging boven water.

Weken in zout water of roosteren is zinvol als je problemen met fytinezuur hebt of vermoed. Ook worden zo enzyminhibitoren gedeactiveerd, wat de vertering ten goede komt.

Weken activeert de aanwezige fytase. In verschillende granen varieert het fytasegehalte namelijk nogal, zodat voor tarwe en rogge bijvoorbeeld zuurdezembereiding zinvol is; mais, rijst en haver bevatten weer minder. Voor noten varieren de fitaatgehaltes nogal. Paranoten zijn weer toppers met 1700 mg/100g tegenover tarwe en kokos met ieder ongeveer 350 mg. Bij gevoelige buik kan weken/drogen dus nuttig zijn.

Roosteren is niet zo'n goed idee voor wie waarde hecht aan aanwezige enzymen, die bij temperaturen vanaf 48 graden vochtige hitte en 65 graden droge hitte onwerkzaam worden. Drogen op de radiator is dan misschien een betere oplossing.

 
Ik eet nu drie dagen geweekte paranoten, eerst twee, nu drie. Zeker niet zo lekker als niet geweekte en droge noten, maar zeer zeker goed te doen! Ik ben te lui om ze verder te bewerken, laat ze dus alleen maar weken, spoel ze af en droog ze af. En dan opeten. Lekker genoeg om iedere dag te willen doen! En voor mij een makkelijke manier om selenium binnen te krijgen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
500.917
Leden
8.631
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan