Kokosolie

Dat is in deze topic al behandeld.

Ik kan je de biologische extra virgin kokosolie van Royal Green aanbevelen. Zowel qua prijs als qua smaak vind ik die de beste. Hij is nu in de aanbieding bij de Tuinen en daarbij heb je t/m 24 december op de webshop ook nog eens 25% extra korting met de volgende kortingscode: AJ24DEC. Boven de 20 euro is gratis verzending. Grijp je kans!

 
Is het ok om als vetbron enkel kokosolie extra vierge en olijfolie extra vierge te gebruiken? Ik heb namelijk een caseïne intolerantie + lekke darmen, dan lijkt roomboter me geen goed idee...of ben ik mis?

 
@Inge85 Ik heb ook een caseïne intolerantie en lekke darm. Roomboter (melk, kaas etc) verdraag ik idd ook niet goed. Kefir daarentegen van rauwe melk (met slagroom) gaat goed bij me.

En bakken in Ghee, gaat ook prima.

 
Ghee is dierlijk verzadigd vet. Het is geklaarde roomboter. Daar zijn de eiwitten uitgehaald.

 
Olijfolie bevat voornamelijk of enkel vitamine E, kokosolie bevat nauwelijks tot geen vetoplosbare vitamines. De A, D en K zijn wel heel belangrijk om via een dierlijke bron binnen te krijgen. Het zit bijvoorbeeld ook in eieren en vlees, met name lever. Maar waarom wijk je niet uit naar reuzel en talg, oftewel varkensvet en rundvet? En inderdaad kan je eenvoudig roomboter klaren tot ghee. Hieronder 3 posts over hoe je het maakt:

https://www.fatsforum.nl/topic/geklaarde-boter#post-3296

https://www.fatsforum.nl/topic/geklaarde-boter/page/2#post-20713

https://www.fatsforum.nl/topic/geklaarde-boter/page/2#post-33612

 
Ghee zit naar mijn weten alleen in glazen potjes die in de bio-winkel best aan de prijs zijn. Onder andere daarom maak ik het altijd zelf. Dat vind ik leuk om te doen en ook veel lekkerder. Bij de toko hebben ze ook ghee, goedkoper maar niet biologisch.

 
Die ghee uit de toko heb ik ook eens gehad maar dat smaakte en zag er nogal vreemd uit.

Dennis, welke merk boter gebruik jij meestal?

Niet elke biologische boter is gemaakt van melk van grasgevoerde koeien heb ik begrepen.

 
Ik denk dat die wel goed is. Omdat ik een extreem vitamine K gebrek heb/had (ik heb het niet meer laten checken)een aantal jaren geleden gebruik ik zoveel mogelijk grasgevoerde zuivelproducten omdat er dan meer K in zit als het goed is.

Dus grasgevoerd is misschien niet voor iedereen zo belangrijk als voor mij.

En misschien is die ghee wel van grasgevoerde koeien hoor, dat kan best.

 
Ik gebruik trouwens grasboter van zuiver zuivel. Op dit moment in de aanbieding. Ik heb deze trouwens ook liever voor bakken en braden dan de ghee als ik eerlijk ben. Ik kon ook slecht tegen melk en melkproducten maar het valt mij op dat met de rauwe melk en kaas dit erg goed gaat. Ook de grasboter gaat goed. Het kan zijn dat mijn darmen intussen ook beter er aan toe zijn als toen ik die produkten(gepasteuriseerd) voor de laatste keer nam.

 
Dag Inge,

Voor een groot deel kan ik me aansluiten bij de reactie van Asaya.

Er bestaat ook de mogelijkheid dat je enkel allergisch bent voor producten op basis van gepasteuriseerde melk en niet op basis voor rauwe melk. Ook bestaat er de kans dat je enkel voor koeienmelk overgevoelig bent.

Al rauwe geitenmelk van niet ingeënte geiten geprobeerd ? Is lichter verteerbaar. Hier kan ik wel tegen.

Zelf gebruiken we hier standaard boter van grasgevoerde koeien in onze keuken en ondervind ik hier geen problemen mee. De gepasteuriseerde kaas werd hier volledig geschrapt en sindsdien geen noemenswaardige problemen meer gehad.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.682
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan