Kokosmelk / santen

ruud

New member
Mike had het net in een bericht over dat hij graag kookt met kokosmelk, wat inderdaad wel fijn is om te doen.

Ik zit met het volgende:

Ik heb hier wel eens een vraag gesteld over kokosmelk.

Die je uit blik kan krijgen die heeft namelijk zo´n slijmerige plastic laag aan de binnenkant waar ik niet blij van word omdat dat zachte plastic giftig is.

Dus wat te doen?

Ik kreeg een tip om santen te kopen.

Zo gezegd zo gedaan.

Maar die ik kocht daar zit zwaveldioxide in - gekocht bij de toko (bij de zeer grote Ekoplaza in Den Haag hadden ze geen Santen) : ¨echt vermijden¨ (E220), staat in het boek over al die E-nummers van Couget.

Heeft iemand hier een oplossing voor of is het slikken of stikken?

 
Ik gebruik biologische kokosmelk van Amaizin. Deze heeft geen BPA-laag van binnen. Je kunt overigens niet winnen met blik, want zonder die BPA wordt de kokosmelk blootgesteld aan aluminium van het blik zelf. Ik neem dit op de koop toe, de voordelen van de inhoud m.i. op tegen de nadelen van het blik. Je kunt in natuurvoedingswinkels ook santen zonder toegevoegde rotzooi kopen.

Mike

 
Zelf kokosmelk maken is zuiverder van smaak en van ingrediënten dan diegene die je in blik kan kopen, en het is eenvoudig te maken.

Meng 140g ongezoete gedroogde kokos met 4,8 dl zeer heet water in een blender. Gebruik de pulseerknop enkele keren kort, en zet de blender dan gedurende 15 minuten aan. Laat het mengsel even in de blender staan, en schenk het daarna door een zeef. Verwijder de achtergebleven harde delen en gebruik de melk direct of bewaar hem enkele dagen afgesloten in de koelkast

 
ja...en dit kan ook met verse cocosnoot..

raspen, water erop en even laten staan..

door een zeef en goed uitdrukken.

Dia.

 
Vrijsuiver, dat was ik weer vergeten dat dat ook nog kon via gedroogde kokos!

Dank voor de tip!

Joey had het daar al eens over gehad hier.

Stom dat ik dat alweer vergeten was...

15 minuten in een blender is wel veel!

 
Ik had die tekst ook beter tussen "quote" kunnen zetten. Want die tip is niet van mij, maar van een andere website.

Ik heb het zelf ook nog nooit gemaakt en vind 15 minuten ook wel erg veel.

 
Terugkomend op kokosmelk maken van geraspte kokos: hoeft maar 30 sec in de blender met heet (gekookt) water en dan 10 min laten staan en dan afzeven (in het onderstaande filmpje met kaasdoek of een zeefzak):

 
Bedankt voor de tip, toch leuk om eens te proberen.

Ik heb ook nog een tip. Ik wilde laatst korianderpesto maken, maar ik had geen noten of pijnboompitten meer in huis. Maar de koriander in de tuin begon al door te schieten, dus ik wilde er echt wat mee gaan doen, te meer omdat korianderpesto een van mijn grote favorieten is! Ik denken-denken-denken en kwam toen op het idee om santen te gebruiken als notenvervanger. Ik was al begonnen met blaadjes mengen met ghee en olijfolie, dus ik heb gewerkt met alleen de 'droge santen' zonder de kokosolie die er ook aan vastgeplakt zit. Maar de volgende keer lijkt het me ook wel lekker om eens juist met de santen aan de gang te gaan en daar het respect op aan te passen bijvoorbeeld wat meer in de oosterse richting.

Het recept wat ik normaal aanhoud is:

-verse koriander

-ghee

-extra vierge olijfolie

-Parmezaanse kaas

-gevijzelde cashewnoten

-peper

-keltisch zeezout

-evt. een teentje knoflook

Alles met de staafmixer tot moes malen/mengen.

 
Bij onze natuurwinkel hebben ze tegenwoordig kokosmelk zonder e-nummers! Is de eerste die ik heb gevonden zonder e-nummers. In een wit kartonnetje. Daar hadden ze wel altijd al kokoswater van, maar nu dus ook kokosmelk. Ik heb heb gekocht en ga hem binnenkort uitproberen. Jammie! Denk ik...

 
Klinkt goed Lay! Bij welke keten haal je dit en van welk merk is deze kokosmelk?

 
Heeft iemand wel eens kokosmelk ingevroren? Is resultaat dan goed?

 
Probeer het eens uit Liesje! Maar waarom zou je t invriezen? Je kan het toch in verschillende verpakkingen krijgen?

 
Ik ben in die tussentijds aan het zoeken op internet naar de melk van Dr. Martins. Ik heb net een blikje (geen Dr. Martins) opengemaakt van 400 ml en daar gebruik ik dan maar 1/4 van. Dus 3/4 over. Geen idee wanneer ik de rest weer ga gebruiken. Neem het misschien morgen mee naar mijn dochter. (4 personen)

Maar eigenlijk was de datum niet goed. November 2012. Smaak was goed. Anders gooi ik het maar weg, ook een optie. Ben er nog niet achter wat de kleinste verpakking is.

Morgen maar even naar Eko-winkel gaan. Of nog een ander recept zoeken, is ook nog een optie.

En zo blijven we op internet bezig, toch?

gr. Liesje.

 
Ik laat zelf de Amaizin toch staan (had laatst een blikje gekocht). En niet om het BPA in blik, maar om de guargom:

http://girlmeetsnourishment.com/gmnwordpress1/guargum/

Jammer!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.684
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan