Klei

Een maandje geleden poste ik in een ander topic deze tekst:

Quote:
&feature=g-vrec

Daniel Vitalis vertelt hier interessante dingen over klei. Volgens Daniel hoort klei van nature in ons dieet te zitten. Net zoals h2o2 heeft klei een negatieve lading en bindt zich dus aan de gifstoffen die over het algemeen positief geladen zijn.

Mensen en dieren hebben zich op deze manier altijd beschermd tegen plantaardige gifstoffen (volgens Daniel). De klei die ze binnen krijgen als ze planten eten neutraliseert deze gifstoffen weer.

Ook schijnt het goed te beschermen tegen radioactieve straling. Dus naast jodium bieden klei en h2o2 ook bescherming.


Nu was ik pas in de dierentuin en zag daar een soort papegaai. Deze vogel voedde zich in de natuur vooral met giftige planten waar andere vogels dood aan zouden gaan. Deze papegaai was echter slim genoeg om naast deze giftige planten ook dagelijks flink wat klei te eten. Deze klei geeft de vogel 100% bescherming tegen deze gifstoffen.

Quote:
Veel planten produceren toxische of bittere stoffen als natuurlijke bescherming om niet opgegeten te worden door dieren. Heel wat van deze toxines zijn alom bekend: cafeïne, nicotine, tannines, digitalis, cocaïne, opium, enz. Opname van deze plantenchemicaliën in hoge concentraties kan fataal zijn voor het dier. De meeste van deze toxines komen voor in zaden en onrijp fruit, belangrijke componenten van het rantsoen van papegaaien.

De opname van klei beschermt de vogels tegen deze toxines. De onderzochte kleisoorten binden de meeste plantentoxines waardoor deze de vogels geen schade kunnen berokkenen. Recent onderzoek (Donald Brightsmith, Rainforest Expeditions) toonde aan dat de opname van klei bij papegaaien in het Amazonewoud erg seizoensgebonden is. In tegenstelling tot wat algemeen werd aangenomen, bleken de grootste opnames van klei niet samen te vallen met het wisselen van de klimatologische periodes (regenseizoen – droog seizoen) of de beschikbaarheid van bepaalde vruchten. De grootste klei-opname valt samen met de kweekperiode, vooral het ogenblik dat de nestjongen moeten gevoed worden. Onderzoek van de kropinhoud bij babypapegaaien van 3 à 4 weken oud toonde de aanwezigheid van klei aan bij het merendeel van de jongen.

Omwille van de snelle groei gedurende de eerste levensdagen/weken is de voedselopname door de jonge vogels dan zeer hoog, dus ook de opname van plantentoxines is hoog. Jonge vogels nemen daardoor veel meer plantentoxines op dan volwassen papegaaien. Het ziet er dus naar uit dat volwassen papegaaien tijdens deze belangrijke levensfase hun jongen overvloedig klei voederen om weerstand te bieden tegen de natuurlijke toxines in het dieet. Want klei in de voeding beschermt de jonge vogels tegen de plantentoxines en ondersteunt de vertering. Ook bij papegaaien en parkieten in huiskamer en volière is het voederen van klei bijzonder aangewezen. Klei beschermt immers niet alleen tegen plantentoxines, doch ook tegen toxines geproduceerd door schimmels. Ook schadelijke zware metalen en pesticiden worden door klei geneutraliseerd. Klei heeft daarenboven een regulerende werking op de spijsvertering en kan daarom gebruikt worden als een veilig en effectief middel bij de bestrijding van diarree


http://www.papegaaienkwekerij.nl/klei-en-mineralen-voor-uw-papegaai/

interessant toch? Zo'n papegaai eet gigantische hoeveelheden giftige planten en wordt toch ontzettend oud. Dit is natuurlijk nog geen reden om nu volop nachtschades, fytinezuren, oxaalzuren en goitrogenen te gaan consumeren, maar mocht je ze een keer eten kun je altijd wat klei achteraf innemen.

 
Erg interessant Evert! Wie weet wisten bepaalde natuurvolkeren dit ook wel en hadden ze nog veel meer van dit soort trucjes. Misschien maar eens een klei-oven in de tuin maken voor als ik nog ooit eens een pizza wil bakken... :p

Keltisch zeezout is overigens ook met klei gereinigd.

 
Uit Voeding en fysieke degeneratie van Weston Price:

Quote:
Eveneens belangrijk is dat elke knapzak van deze groep in het hoger gelegen Andesgebied, maar ook van de stammen in centraal Afrika en van de Australische Aboriginals een bal klei bevatte, waarvan een deel werd opgelost in water. Zij doopten hierin hun voedsel tijdens het eten.

Hun verklaring hiervoor was dat dit ter voorkoming van ‘maagziekte’ was. Dit is het medicijn dat gebruikt wordt door inheemse bewoners van deze landen om dysenterie en voedselvergiftiging tegen te gaan.

Het is de behandeling die ze mij hebben toegediend toen ik dysenterie kreeg in centraal Afrika tijdens mijn onderzoek daar. De Engelse dokter in Nairobi die mij behandelde, zei dat hij me een inheemse kleioplossing zou geven. Deze bleek zeer effectief.


Een citaat dat specifiek betrekking heeft op een nachtschade (aardappelen):

Quote:
Voordat zij werden gegeten, worden de aardappelen gedoopt in een oplossing van klei en water, een handeling waarvan men zegt dat deze ‘verzuring van de maag’ voorkomt.

Wij hebben deze klei onderzocht en onze bevindingen waren dat deze bestaat uit kaolien met resten van een organisch materiaal, hoogstwaarschijnlijk cumarine, en vermoedelijk een afbraakproduct van het gras waaronder de klei wordt opgegraven.

De lokale naam voor de klei is Chacco en de Indianen maken een onderscheid tussen goede en slechte kwaliteit. Deze handelswijze met betrekking tot de voeding wordt alom door de Indianen in het Punogebied gehanteerd en heeft waarschijnlijk een eeuwenoude oorsprong.

Een dergelijk gebruik door een primitief volk lijkt tamelijk opmerkelijk gezien de recente toepassing van kaolien in de moderne geneeskunde ter bescherming van de slijmlaag van de maag en van de darmen en als remedie tegen bacteriële darminfecties.


Dit toont eens te meer het belang aan van ontgifting. Laat dit echter geen vrijbrief zijn voor de consumptie van nachtschades en gluten, naast te veel koolhydraten en bewerkte olien/vetten de twee grootste bedreigingen voor onze hedendaagse gezondheid! De mensen waar Price het over heeft hadden een heel andere basisgezondheid dan wij en konden veel beter tegen een stootje. Ik heb de gezondheid van de moderne mens al eerder omschreven als een emmer die overstroomt. Dan moet je eerst gaan hozen en niet de hele tijd druppeltjes blijven toevoegen. Laten we ons dus maar eerst gaan concentreren op het opruimen van oude troep i.p.v. nieuwe toevoegen!

Mike

 
Quote:
Laten we ons dus maar eerst gaan concentreren op het opruimen van oude troep i.p.v. nieuwe toevoegen!


Juist, en voor dat opruimen is klei dus een van de betere producten om te gebruiken. Als dit al werkte bij natuurvolkeren, dan moet dat nu nog steeds prima kunnen. Klei bevat ook nog eens veel mineralen. Ook als je geen plantaardige gifstoffen eet kunnen we de klei nog goed gebruiken. Er zit immers nog genoeg gif in ons lichaam en we krijgen het nog steeds dagelijks binnen via bijvoorbeeld vervuilde lucht en radioactieve rommel. Verder zijn er nog genoeg mensen op het forum die nog brood (dus fytinezuur) of andere plantaardige gifstoffen binnenkrijgen.

Er zijn vele verschillende soorten klei. Iemand een idee wat waar de beste kwaliteit te krijgen is? Of zou dat niet zoveel uitmaken?

 
Probeer het bij Pascal Pichon, van Breizh Import.

De bodem van de zoutmoerassen bestaat uit zure klei.

 
Bij de natuurwinkel of reformwinkel kan je ook pakjes met witte of groene zuivere poederklei kopen. Daar kan je een kuur mee doen. Dat heb ik wel vaker gedaan. Gewoon een plastic (!) dessertlepel klei oplossen in water en later opdrinken. Doe dit na het wakker worden en voor het slapen gaan. Zodra je je glas leeggedronken hebt, maak je alvast de oplossing voor de volgende keer. Dit doe je 3 weken dagelijks en dan 3 weken om de week dagelijks.

Dus in week 1,2,3,5,7 en 9, dagelijks 2x klei drinken en in week 4,6 en 8 geen klei drinken.

Meer info: http://www.kruidenvrouwtje.nl/therapieen/kleikuur.htm

 
Ik lees me zo nu en dan wezenloos, ook op dit forum, maar wat me nog niet duidelijk is, is de verschillende niveaus van ontgiften.

Ik begrijp dat je verschillende systemen in je lichaam hebt en dat ze allemaal op een bepaalde manier verstoort en verstopt kunnen raken.

Wie kan me een overzicht geven van welke middelen helpen in welk systeem? Want ik wil graag weten hoe je je lymfe-systeem kunt ontgiften. Is dat enkel doormiddel van warme en koude douche/baden?

Heeft bijvoorbeeld klei enkel invloed op je maag en darmen of stimuleert dat ook het bloed systeem?

Wie kan me een hier helpen een beter beeld te krijgen?

 
Hier een mooie pdf over klei http://www.sorag.nl/acrobat_files/gratis_cursus/minicursus_juni_08.pdf

Quote:
Zo kennen we rode klei, waarin veel ijzer zit en

die bijvoorbeeld tegen bloedarmoede en bij chronische

vermoeidheid ingenomen kan worden en die daarnaast

versterkend werkt op het hele organisme.

Roze klei bestaat ook, daarin zit minder ijzer, maar toch

weer meer dan in groene kleipoeder. Gele klei bevat

veel zwavel die een sterk vervuild organisme krachtig

kan reinigen en de klei is daarom vooral aan te bevelen

voor mensen met een trage stofwisseling, bijvoorbeeld

als gevolg van een slecht werkende schildklier. Ook is

gele klei geschikt voor uitwendig gebruik, bijvoorbeeld bij

hardnekkige onzuiverheid van de huid, zoals chronische

acne en huidaandoeningen als eczeem en psoriasis.

Witte klei bevat bijna geen mineralen en is om die reden

heel goed bruikbaar bij baby’s, zowel voor inwendig als

voor uitwendig gebruik, bijvoorbeeld als vervanging van

talkpoeder. Maar ook voor maagpatiënten die groene klei

te zwaar vinden kan voor een inwendige reiniging witte

klei worden toegepast. Volwassenen met transpirerende

handen en voeten gebruiken de witte klei soms ook bij

het sporten. Het meest gebruikt wordt groene klei die als

basisklei voor allerlei toepassingen geschikt is.


Elke kleur heeft weer zijn voor en nadelen. Het zou dus mooi zijn als je met de verschillende kleuren klei een beetje zou kunnen afwisselen.

Weet iemand waar je deze verschillende kleuren kunt kopen?

 
Kennelijk preek ik hier voor dovemansoren...

Keltisch zeezout bevat alle mineralen in de juiste samenstelling om door ons mensen te kunnen worden opgenomen.

Waarom zou het klei onder deze zoutmoerassen, of het nu roze, geel, groen of wit is, niet goed zijn??

Ik heb overigens geen aandelen bij die maatschappij, dus waar je de klei vandaan wilt halen, maakt me helemaal niets uit.

Hoop oprecht dat wanneer je de klei, waar jij een goed gevoel bij hebt, gevonden hebt, je gezondheidsvoordelen zal ervaren, bij gebruik.

 
Vrysuyver, in antwoord op je laatste post hierboven: voorafgaande aan het warm/koud water ritueel kun je je huid 'droog borstelen'. Door met een droge borstel je droge huid te masseren - van beneden naar boven, in de richting van je hart - stimuleer je je lymfatisch systeem tot het afvoeren van afval naar je uitscheidingsorganen. Wanneer je daarna gaat douchen spoel je al het een en ander weg. Je darmen, blaas en longen doen de rest. De methode is zo krachtig dat ik na de eerste keren hoofdpijn kreeg en me katerig kon voelen.

Op deze manier heb ik een hardnekkige schimmel-eczeemplek op mijn onderarm in drie weken onder controle gekregen. Onder de douche scrubte ik met nabic, na de douche met oregano-olie.

Hilda

 
Ufo, wat bedoel je ermee dat je tegen dovemansoren preekt?

Ik lees nergens dat wat je beweert tegengesproken wordt o.i.d.? Heb ik een discussie gemist?

 
Quote:
Met die van Luvos Dennis?


Inderdaad van het merk Luvos of Argiletz. Kies wel de juiste, want er is klei voor inwendig en uitwendig gebruik. Tegenwoordig mag er dankzij de EU-wetgeving niet meer op de verpakking staat dat het voor inwendig gebruik is, maar de medewerk(st)er van de winkel zou dit wel moeten kunnen vertellen.

@ Ufo

Quote:
Kennelijk preek ik hier voor dovemansoren...


Heeft Pascal Pichon dan ook klei of moet je die speciaal bij hem bestellen waardoor hij het ook weer moet regelen bij zijn leverancier? En neutraliseert klei al die schadelijke stoffen uit de zee of absorbeert die ze? Of allebei? Dat zou ik eerst eens zeker willen weten. Tot die tijd lijkt mij het veel handiger om klei uit de winkel te nemen die al meteen in poedervorm klaar voor gebruik is en in ieder geval zuiver.

 
Ja hoor, meerdere keren, net groene klei.

Dan is natuurlijk jouw volgende vraag: heb je er wat van gemerkt.

Dan is mijn antwoord: nee, geen verbeteringen of verslechteringen.

Heb ook nog klei staan en zal vast wel eens een kuurtje doen.

Wij deden het als volgt: 's avonds een eetlepel klei in een glas water met sole.

Dat lieten we dan een nacht staan.

's ochtends van bed van goed doorroeren en dan opdrinken, tussendoor ook af en toe roeren want het lost bijna niet op.

Dat deden we dan 4 dagen. Dan 3 dagen niet.

Dan weer 4 dagen wel, 3 dagen niet en nog een week van 4 dagen wel en 3 dagen niet.

Lia

 
Ja, heb ik vorig jaar gedaan 3 weken lang voorafgaand aan een sapkuur van 10 dagen. Heb toen bij de sapkuur heel weinig hoofdpijn of andere ontgiftingsverschijnselen gehad, wat ook mijn doel was. Ik heb gewoon witte agrilez klei genomen omdat ik het niet neem voor de mineralen maar als reiniging. De mineralen uit klei worden volgens mij ook maar mondjesmaat opgenomen. Om constipatie te voorkomen heb ik er 1 gram vit C poeder bij genomen.

 
Thanks Lia :)

Dan ga ik het zelf maar eens ondervinden.

Hebben jullie toen geen last gehad van verstopping tijds

het kuurtje?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.742
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan