Klei

Het is al weer even terug maar ik denk niet dat we daar verstopt van raakten anders hadden we het niet zo vaak gedaan.

Lia

 
Er wordt steeds gesproken over een kuur(tje).

Ik doe elke ochtend een theelepel heilaarde (Luvos) in mijn smoothie als ontbijt.

Het kan toch geen kwaad om elke dag de voordelen van klei binnen te krijgen?

 
Jouke,

ik weet niet of het echt kwaad kan, maar ik ken het alleen in kuurvorm. Er zijn mensen die het maanden achter elkaar hebben gebruikt om van hun chronische diaree of maagzweer af te komen, maar als onderhoud??? eigenlijk wel een goede vraag.

 
Het eten van klei

Het blijkt een welbekend en bovendien al heel oud verschijnsel. Het heeft zelfs een naam: geofagie. Bij de Inca’s was het eten van aarde al in zwang, zij gebruikten deze aarde zelfs als ruilmiddel: er werd veel waarde aan gehecht. En we weten dat al in het oude China, Griekenland, Egypte en Sumerië aarde werd gegeten. Dat gebeurde in een religieuze setting en misschien ook als een manier om de honger te stillen. Bij natuurvolkeren in onder meer Zuid-Amerika, Azie en Afrika is het eten van aarde nog steeds heel normaal. Sommige volkeren nemen bolletjes klei mee om op te knabbelen, andere volkeren maken een soort soep met kleiballetjes en in Afrika nemen zwangere vrouwen speciale soorten aarde in voor extra mineralen, zoals kalk.

Het blijkt namelijk dat het eten van klei of aarde heel gezond is. Voedingsdeskundigen ontdekten dat je lichaam zo mineralen binnenkrijgt zoals zink, ijzer en calcium en gifstoffen in het lichaam kan afvoeren. Dit kan doordat klei zich kan binden met ijzer, zink en koper.

Voor de vroegere Maya’s en tegenwoordig de Mexicanen, is het eten van – gereinigde – plakjes klei bijvoorbeeld een religieuze, spirituele aangelegenheid. Ondertussen hebben ze er ook lichamelijk baat bij want zo krijgen ze magnesium binnen. En het helpt tegen maagklachten.

Zo dragen Andesvolkeren soms balletjes aarde bij zich die ze in water oplossen als ze diaree of anderszins een ontregelde maag hebben. Hun alternatief voor Norit. Ook bentonietklei werkt op die manier goed om de darmflora op te peppen. Bentoniet lijkt zich te binden aan zware metalen en kan de darmfunctie weer in balans brengen.

Recepten voor aardballetjes of kleipap liggen niet voor het oprapen. Evenmin als het vinden van de soorten klei waarmee je in de keuken kan experimenteren. Zo las ik wel over een gerecht uit Peru, van de Aymara. Zij wonen in de Andes en serveren een dipsaus van klei bij de maaltijd.

Onder meer om giftige stoffen uit bepaalde aardappelen te neutraliseren. In de saus dopen ze namelijk wilde aardappelen in uit de giftige nachtschadefamilie. Natuurlijk is niet elke klei geschikt om te eten. Dat komt heel nauw. Goede klei ligt niet overal voor het oprapen.

Niet voor niets dat er daarom jaarlijks uit alle delen van Midden-Amerika duizenden mensen naar de heuvels in het oosten van Guatamala reizen. Hier staat namelijk de schrijn van de zwarte Christus de Heer van Esquipulas. Het is een heilige plaats waar oude Maya-rituelen en andere religies samenkomen en dat is niet toevallig.

De schrijn staat in een gebied met bronnen waaruit eetbare klei wordt gewonnen. Deze klei wordt door mannen uitgegraven. Vrouwen verwerken het via een arbeidsintensief proces tot eetbare kleitabletten die bijzonder geliefd zijn bij zwangere vrouwen. Behalve voor de zwangerschap schijnt deze heilige klei tegen van alles te helpen en je ook een gelukkig leven te bezorgen. Zo beschouwd is een hapje aarde, opgelost in je favoriete drankje, helemaal geen slecht idee.

 
Ik moet voor mijn lyme protocol luvos heilaarde nemen en 7 minuten daarna vitamine C poeder, omdat je anders verstopping krijgt van de klei, de vitamine C gaat dat tegen. Bij verstopping 1 tl heilaarde en 2 tl vitamine C. Bij diaree andersom.

Ik moet het echter elke dag een jaar lang nemen, terwijl ik hier lees dat je het af moet wisselen met een periode niet.

Ik hoop dat dat oke is... Mijn heilaarde is groen.

Mayk

 
WAUW!!

Wat interessant!! Ik wil bijna de peenen/wortelen die ik koop niet meer afwassen maar denk niet dat dat een heel goed idee is >.<

Wel gaaf om steeds meer te realiseren dat moeder aarde alles al voor ons heeft :) We hoeven niets meer zelf te ontwerpen en in elkaar te flansen zoals de "doctoren" het doen... geweldig :)

 
Mayk, heb je de hele topic doorgelezen?

In het midden heeft Janse igg gepost over de verschillende kleuren klei.

Een theelepeltje heilaarde elke dag lijkt mij niet schadelijk maar misschien denken andere daar anders over.

 
Dereon, volgens mij is die aarde niet echt voedzaam meer, die aan de worteltjes zit :wink:

 
Quote:
Een theelepeltje heilaarde elke dag lijkt mij niet schadelijk maar misschien denken andere daar anders over



Als kuur een paar weken doen lijkt mij wel goed maar een jaar lang? Is dat niet erg belastend voor de darmen?

 
Een theelepel lijkt mij niet veel, het werkt ontgiftend en er zitten mineralen in.

Prikkels klei de darmen dan op een negatieve manier?

 
Geen idee eigenlijk maar gevoelsmatig lijkt mij dat het wel een extra belasting is.

 
Ja ik ben een beetje allergisch geworden voor 'darm reinigers' na vrachtladingen van dat spul gegeten te hebben zonder positief resultaat. :mrgreen:

Wel een negatief resultaat trouwens..

Maar daar zat vaak naast klei ook senna peulen of zoiets bij.

 
is er een verschil tussen de groene, gele en andere klei van volatile en argiletz? iemand een idee, of is het gewoon een ander merk zelfde klei.....

 
Ik heb wel eens ergens gelezen,waar weet ik niet meer, dat wij mensen geen anorganische mineralen kunnen opnemen, dat dit eerst door dieren of planten moet worden omgezet in organisch. Hoe wordt dit dan uitgelegd met het gebruik van kkz en klei? Kkz gebruik ik al lang, maar ben me nu aan het verdiepen in de kle. De pakken groen geel en rood zijn al binnen :lol:

 
Bentoniet klei is ook food-grade te bestellen bij online-zeepwinkel.nl.

Het schijnt dat er een verschil is tussen calcium bentoniet en natrium bentoniet. Geen idee welke het gunstigst is en welke er food grade worden aangeboden.

 
Hoi,
Toch maar weer eens een vraagje van mijn kant.

Als ik 1x per week (bv. zondagavond) een glas drink met een theelepel sole en een theelepel klei, wat ik dan 's morgens al klaargemaakt heb, is dat een goed idee, om me te beschermen tegen o.a chemtrails?

(Even by the way, mijn contract is niet verlengd geworden. Ik mag wel misschien terugkomen in 3 mnd, maar dan begint het contract weer van voor af aan. Vies, bah. Toen ik na dat gesprek thuiskwam had ik 2 calls op mijn antwoordapparaat van een bekende firma in Heerlen die samenwerkt met het ziekenhuis in Maastricht. Ik heb nu voor dinsdag een voorstellingsgesprek. Alleen is het bijna onmogelijk om daar met het openbaar vervoer te komen. De rit duurt 1,5 uur. Zou het lukken om daar te mogen beginnen, moet ik daar een oplossing op vinden. Wel raar he, een deur gaat dicht en dezelfde dag gaat er al een deur open.... Duim maar voor me)
 
@ Janse,

Interessante topic en wellicht een herontdekking als het gaat om toxines e.d te neutraliseren/verdrijven uit onze lichaam.

Hier andere interessant citaten uit het boek "Het Authentieke van de geneeskunde van de Profeet" wat in samenhang gaat met dit onderwerp(toxines, maag e.d), leuke wetenswaardigheid, de autheur van het boek Ibn Qayyim al-Jawziyya leefde ruim 700 jaar geleden:

Honing:
Honing heeft talrijke voordelen, ze evacueert de overblijfselen van de aderen, van de ingewanden en andere. Ze doet de vochtigheden verdwijnen door inname of ( Extern ) gebruik, het is ook nuttig voor oude mensen en voor flegmatische personen met een koud en vochtig temperament.

Het is voedzaam, vergemakkelijkt de ontlasting, bewaart het weefsel van het gestel en alles wat men daar achterlaat, doet de smaak van weerzinwekkende remedies verdwijnen, zuivert de lever en de borst, het is urinedrijvend en het past voor de slijmachtige hoest.

Als je het warm drinkt met rozenextract, zal het nuttig zijn tegen de beten van giftige dieren en het verbruik van opium.
Als je het enkel gemengd met water drinkt, is het nuttig tegen de beet van een dolle hond en het verbruik van dodelijke paddenstoelen.

Het op nuchtere maag oplikken doet het slijm verdwijnen en reinigt de wanden van de maag, verwijdert de overtolligheden eruit, warmt ze gematigd op en verwijdert haar sluiting. Het heeft dezelfde werking op de lever, de nieren en de blaas, en het is minder schadelijk voor de lever of de milt dan alle andere gesuikerde voedingsstoffen.

Daarenboven is het zeker en weinig schadelijk. Het kan soms schadelijk zijn voor de opvliegende mensen, maar de schade kan verdreven worden met azijn of andere, het zal dus uiteindelijk zeer nuttig zijn

Honing zuivert immers de overtolligheden en voert ze af, en de maag bevatte slijmerige mengsels die de stabiliteit van de voedingsstoffen verhinderden. De maag bezit inderdaad wanden die gelijken op een handdoek, als de slijmerige mengsels zich er bevestigen, bederven ze die, evenals de voeding. De remedie bestaat er dus in die mengsels te verdrijven, en de honing reinigt en wordt gerekend onder de beste remedies voor deze ziekte vooral gemengd met warm water.

Herhaaldelijk honing verbruiken bevat een voortreffelijke medische betekenis die inhoudt dat de remedie op maat moet zijn van de ziekte. Als ze niet voldoet, roeit ze die niet volledig uit. En als ze de maat overschrijdt, zal ze verzwakken en een ander ongemak veroorzaken.


 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.859
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan