Kefir

G

Guest

Guest
Ik heb zojuist Kefir korrels besteld

Nu vraag ik me het volgende af

1. Is het ook goed als je geen rauwe melk voorhanden hebt om de Kefir met volle biologische melk te maken , of zijn de voordelen er dan af

2. Hoe lang kun je zo'n Kefir drank bewaren in de koelkast

3. Het schijnt dat je de Kefir korrels ook kunt drogen om te bewaren als je op vakantie gaat of zo, weet iemand hoe dat moet ? Ik weet wel dat je ze ook kunt diepvriezen.

 
Hans,

Kijk eens op makersdiet.nl

In principe kun je de kefir van elke melk maken die er is, dus ook volle biologische gepasteuriseerde melk.

Want daar praat je over, denk ik. Maar rauwe melk is natuurlijk beter maar dat snap jij ook wel.

Je kunt de kefir (net als de yoghurt) met gemak twee weken bewaren in de koelkast, het zuurt alleen nog wat door.

Maar dan is de kefir toch allang al op?

Je kunt de kefir korrels bewaren in de koelkast in een glazen potje met zoveel melk erbij dat de korrels helemaal bedekt zijn.

Dan kun je rustig een maand bewaren.

Daarna spoel je ze met water af (beslist niet heter dan 30 graden) en kun je ze gewoon weer gebruiken.

Lia

 
Poekie

omdat die korrels nog opgestuurd moeten worden heb ik een flesje Kefir van de Natuurwinkel meegenomen

daar heb ik een beetje van in een pot gedaan met volle melk en al na een dag is dat ook van die lekkere romige kefir / yoghurtachtig geworden

gaan daar dan ook vanzelf van die korrels in vormen ?

heb je trouwens ook al eens geprobeerd kefir te maken van melk die bijna zuur wordt

zou handig zijn als je teveel rauwe melk gekocht hebt ( zoals ik nu gedaan heb , haha )

 
Hebben we nog nooit geprobeerd maar het zal alleen maar zuurder smaken.
Quote:
gaan daar dan ook vanzelf van die korrels in vormen ?



Nee daar zullen geen korrels van vormen want die zitten er niet meer in.

Lia

 
maar kennelijk zitten er bacteriën genoeg in , want het wordt meteen weer kefir

en lekker ook

 
In je kefir zitten dezelfde micro-organismen als waaruit de korrels bestaan dus theoretisch gezien zouden zich in de drank vanzelf korrels moeten kunnen vormen. De kefir is ooit ergens in de Kaukasus ook ontstaan en aangetroffen, of zo.. dus.. Ik heb me dat ook bedacht maar nog nooit uitgeprobeerd.

Hans, je had niet aan hoeven schaffen, ik heb ruim over en kan aan iedereen die dat wil wat kwijt!

Hilda

 
Quote:
heb je trouwens ook al eens geprobeerd kefir te maken van melk die bijna zuur wordt


Gebeurt mij regelmatig en dat gaat prima.

 
Dag Hilda,

ik begreep van Poekie, en lees hier dat jij ruim in de Kefir korrels zit...

Zou er graag een paar van je overnemen.

Zijn die op te sturen of kan het alleen worden afgehaald?

Ik hoor het graag.

Jim

 
Geen probleem Jim. Als je mij je adresgegevens geeft, stuur ik wat naar je op. Je kunt via Mike aan mijn e-mailadres komen.

Hilda

 
Mike, ik heb ook een paar dagen geleden een mail gestuurd bedoeld voor Hilda. Heb je het gezien?

On topic: ik heb regelmatig kefir korrels om door te geven. Mocht iemand ze willen mail maar even.

 
Ik heb op 14 september jouw emailadres doorgestuurd naar Hilda. Hilda, heb jij mijn mail ontvangen?

Jim, ik heb jouw mails niet ontvangen, gisteren niet en vandaag niet. Heb je wel het juiste emailadres gebruikt?

Mike

 
Heel vreemd want ik heb gisteren en vandaag opnieuw een mail gestuurd naar westonprice.nl@gmail.com

Is hij dan misschien in de map spam terechtgekomen...?

 
Jim,

Inderdaad, je bleek in mijn spamfolder terecht te zijn gekomen. Ik stuur je emailadres door naar Hilda!

Mike

 
Mike, ik had je mail van 14-09 ontvangen, hij was aan mijn aandacht ontsnapt, sorry!

Alle andere berichten heb ik intussen ook gekregen.

Hilda

 
wat ik mij afvraag over de Kefir

blijven de verzadigde vetten uit de melk wel in tact na de vergisting

of worden die ook minder

 
De melkzuurbacterien doen zich eerst tegoed aan de lactose, daarna aan de eiwitten. De vetten laten ze met rust.

Mike

 
Mijn idee is ook dat de korrels vanzelf terug komen als je enkel de kefir zelf gebruikt. Het kan wat langer duren misschien.

Mijn theorie is, is dat de korrels enkel maar afval is van wat de bacterien uitscheiden. Dat daar nog hele families tussen wonen is natuurlijk makkelijk te verzinnen.

Bij kombucha kun je ook de kombucha zelf gebruiken voor een nieuwe start. De skoby, de zwam, komt dan vanzelf weer bovenop te liggen. Ook hiervan denk ik dat het het afval is van de cultuur. Niet schadelijk of iets, maar het is niet de cultuur zelf naar mijn idee.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.750
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan