Kefir

Ff snel vraagje: heb weer wat rauwemelk kefir in de koelkast inmiddels (na fermentatie erbuiten) Nu zie ik richting het einde van de fles scheiding tussen witte pulp en doorzichtige vloeistof onderin. Eerdere keren heb ik dit niet gezien.

Tot vandaag toe was het gewoon 1 witte massa melk maar nu de melk bijna op is begint het zich te scheiden van elkaar. Is dit normaal?

 
Ik ben ook kefir aan t maken en vindt het nou niet echt lekker. Zie me op dit moment hier geen liters van drinken, terwijl de korrels echt megasnel groeien! 1 beker per dag en hopelijk gat de smaak me beter aanstaan en kan ik t gaan verhogen.

Klopt t dat er nauwelijks meer koolhydraten zitten in de kefirmelk? Want als ik meer kefir ga drinken, zal ik minder melk drinken denk ik en ik wil niet te laag zitten straks in de kh.

 
@Alexandra, als je het niet lekker vindt, kun je er een smoothie van maken. Elders op dit forum zijn wel recepten te vinden.

 
Hier vind je de yoghurtsmoothies, die kun je natuurlijk ook met kefir maken.

Wat vind je niet lekker aan de kefir? Als je het te zuur vind zou je er ook minder korrels in kunnen doen.

Lia

 
Ik denk dat de smaak van de kefir went naarmate je 'generaties' van je eigen melk gebruikt. De eerste paar keer kan het namelijk resten van de oude cultuur hebben die van andere melk werd gemaakt en gemengd wordt met de melk die je zelf gebruikt. Dat kan naar mijn idee wel de smaak beinvloeden.

Wat ik doe met de kefir is lekker mengen met een paar flinke lepels Griekse yoghurt. Nee, deze is misschien niet biologisch maar wel goed vet. Ik moet de eerste biologische Griekse yoghurt nog tegenkomen of het zelf gaan maken.

De kefir die ik maak is met ongeveer een volle eetlepel korrels op 200 ml melk. Dit laat ik 2 dagen staan en dan is het mildzurig. Doe ik meer korrels er in dan word het vrij snel heel zuur na 2 dagen.

Je kunt dus 2 eetlepels korrels op 400 ml doen enz. Probeer het eens door te varieren totdat je een verhouding hebt die je prettig vind.

 
Wij doen trouwens, als we de kefir drinken, een scheutje slagroom erbij. Heerlijk romig en minder zuur.

Lia

 
Ik betwijfel het of er minder koolhydraten in kefir melk zitten. De suikers worden omgezet in alcohol wat ook een koolhydraat is. Weet iemand dit? Ik geloof dat er net zoveel koolhydraten inzitten als in melk zelf, d.w.z ongeveer 4 per 100 ml.

 
Ja ik weet het volgende week ga ik dat echt doen gisteren weer niet van gekomen.

Wat ik graag wilde weten of je er goede kefir van kan maken want daar gaat het mij om.

Ik heb een keer van rauwe melk yoghurt gemaakt en dat zag er zo smerig slijmerig uit dat ik mij afvraag of dat bij kefir ook zo uit kan pakken.

 
Ja gaat wel goed. Ik gooi het sochtends wel in de blender met wat kruiden. Dat verbeterd de structuur ook en drinkt lekkerder vind ik. Je hebt wel dat de wei bovenop in de fles kan gaan drijven maar na goed schudden is dat probleem ook weg.

 
De eerste lichting heb ik weg gegooid, de tweede heb ik gedronken en de derde was wel lekkerder. Het is niet zo dat ik t niet lust of wegkrijg, maar je hoort me (nog) niet zeggen: doe mij een lekker glaasje kefir!

Hij staat bij mij tussen de 24 en 36 uur. Ik zal nig wat uitproberen, maar het is gewoon niet zo mijn ding denk ik. Maarik drink het braaf, want het is zeker goed voor me, net als levertraan. Neem ik ook gewoon zo in, niet lekker, maar wel goed te doen!

 
Kefir met citroensap, beetje van de schil en honing, zooo lekker. Marion, ik heb heel veel korrels over mocht je interesse hebben, probeer gewoon nog een keer.

 
@alexander

Maak je water of melkkefir?

@tanja

Ik kan er ook nog niet heel enthousiast over zijn.. heb mijn eerste ladingen gemaakt.. Misschien moet ik nog wat proberen met de verhoudingen.

Ik gebruik kokosbloesemsuiker, vijgen en pruimen en citroen.

Ik heb gelezen dat de kefir bij 24 uur laxerend werkt en bij 48 normaliserend, hoelang laten jullie deze staan?

 
Quote:
Wij doen trouwens, als we de kefir drinken, een scheutje slagroom erbij. Heerlijk romig en minder zuur.


Bij elke portie rauwe melk kefir, fermenteer ik 250 ml slagroom mee. Maakt de kefir voller van smaak.

 
Tanja, ik vraag me af of het zin heeft. Ik heb nl. nog steeds geen adres voor rauwe melk.

Dus dan zou ik kefir moeten maken van gepasteuriseerde melk. Is dat dan toch oké?

Het gaat volgens mij toch om de rauwe melk?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.158
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan