Kefir

bij mij lijkt het wel als ik Kefir maak met andere Kefir dat die milder en romiger is dan met de korrels , meer een lichte yoghurt

met de korrels lijkt het nog meer gistend , een beetje prikkelend zelfs

mogelijk de alcohol die er bij vrij komt

 
Ik herken dat, als ik de kefir in de koelkast bewaar en het laatste na een dag of 2 drink dan voel ik ook dat prikkelende, heul apart ;-)

Ben begonnen met een klein roodje en heb nu al voor zo'n anderhalve liter kefit aan plantjes, dat gaat als een speer.

Ben maar begonnen met een cursus "hoe maak ik kefir" en deel starters uit haha

 
ik had de kefir in de koelkast in een glazen fles

en onderin kwam van die transparate vloeistof

het stond er pas twee dagen in en ik pak telkens een glas eruit

kan die kefir gemakkelijk bederven in de koelkast ?

en hoe zie je dat

 
Hans,

Je kunt de kefir weken bewaren. Als het in de koelkast (of elders) staat dan scheidt de kefir zich.

Als je het dan door elkaar roert voordat je het inschenkt gaat het helemaal goed.

Lia

 
bedankt Poekie

dan heb ik hem voor niks weggegooid

volgende ronde beter

ik dacht mogelijk omdat ik met de vingers de rand afgeveegd had

dat zeggen ze dat je dat bij veel verse produkten niet mag doen

maar Kefir zou van zichzelf ontsmettend moeten zijn

 
Alles wat van nature prikt, is ontsmettend. Daarom prikt jodium op de huid als je er een wond mee ontsmet. Daarom prikt alcohol ook, of waterstofperoxide of honing. Dit is de reden waarom kefir prikt op de tong, niet in de laatste plaats vanwege de vorming van waterstofperoxide. Andere helende en onstmettende stoffen zijn zwavel (bijv. in knoflook ui, radijsjes) en hete, verwarmende stoffen als gember, zwarte peper, hete pepers, etc. Deze laatste zijn echter nachtschades en die kun je beter vermijden of beperken tot een minimum.

Mike

 
soms heeft mijn waterkefir zo'n metaalsmaak. Ik dacht toch niet dat ik het met metaal had aangeraakt, maar misschien toch wel dat ik het me niet meer herinner. Is dat schadelijk voor de gezondheid indien er metaal in opgelost is?

 
Ik heb al heel wat waterkefir gedronken, maar de metaalsmaak waar jij het over hebt herken ik niet. Heb je misschien nog amalgaamvullingen in je mond? Die staan er namelijk ook om bekend dat ze je een metaalsmaak kunnen geven..

 
Ja ik heb nog 3 amalgaamvullingen, maar meestal heb ik die metaalsmaak niet als ik kefir drink..

 
iemand ervaring met dat de kefir ineens heel snel gegist is

het lijken dan drie lagen in de pot

de bovenste is schuim , dan een transparante laag en onder weer wit

er lijken wel stevige yoghurtachtige stukken in te zitten ook , of is tie dan mislukt ??

 
Ik heb het ook wel eens tijdens het maken, dat de wei al een aparte laag vormt. Is je huis ineens warmer of heb je het op een andere plek gezet, of zijn de korrels toegenomen in volume? Dan kan het zijn dat de melk sneller fermenteert. Goed ruiken en proeven en als je weet dat je schoon hebt gewerkt, zou ik me niet zo druk maken om het uiterlijk, dat kan per keer varieren.

 
Het is vrij normaal dat er lagen ontstaan in je kefir.. met name als je het meerdere dagen stil laat staan. Niks mis mee! Hoe langer het staat hoe zuurder het wordt!

Ik gebruik nu minder korrels op een liter melk dan voorheen en vind persoonlijk de smaak dan beter. Het is wat minder dik en zuur op deze manier..

 
het is nadat de korrels eruit zijn

hij gistte heel snel moet ik zeggen

ik ga ook maar iets minder korrels gebruiken

in het begin kreeg ik van die kefir die net als een romige yoghurt smaakte

dat was erg lekker

 
Hans,

Dat gisten hebben wij ook een enkele keer, dan komt het zo de pot uit. Dan vinden we de kefir ook niet lekker en doen we het weg.

Mijn man maakt altijd de kefir en weet ook niet hoe het komt.

Lia

 
Ik heb hem ook maar weggegooid

ik denk dat er te veel korrels in zaten

nu heb ik de helft erin gedaan en lijkt het goed te gaan

 
Vraag over de waterkefir..

Ik heb vandaag korrels gekregen en deze in een pot gezet met vijgen,pruimen en een halve citroen. Omdat ik geen suiker in huis heb, dus even geen suiker gebruikt maar extra vijgen.

Nu vertelde ze me dat je ipv suiker beter dextrose kunt gebruiken omdat de kefir bij suiker de glucose opeet en de fructose in de kefir aanwezig blijft.

Bij dextrose zou de kefir deze suikers helemaal opeten..

Nu dacht ik ook aan honing,

op sommige sites staat dat het kan,

op andere staat dat deze de bacterien juist zouden kunnen doden.. (de kefir)

wie heeft hiermee ervaring?

 
Ik heb ook gelezen dat je geen honing kan gebruiken, ook omdat kefirkorrels sucrose nodig hebben of rietsuiker, maar er zijn wel mensen die succes hebben met jong kokoswater ipv suiker.

 
Ik kan moeilijk aan kefir komen. Ik heb het eens zelf proberen te maken maar dat was niet zo'n succes.

Nou vraag ik me af of Acidophilus van het merk Demeter hetzelfde effect heeft.

 
Nee, die Acidophilus is een lachertje vergeleken bij echte kefir. Het aantal probiotische bacterien is een veelvoud van kefir. Als je er niet aan kunt komen, kun je deze vrij makkelijk zelf maken van rauwe melk. Er zijn hier diverse mensen actief die hier al ervaring mee hebben en je kunnen helpen.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.692
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan