kefir

G

Guest

Guest
hoe kom ik aan kefir?

kan je dat in een natuurwinkel kopen of moet iemand anders dat opsturen?

 
Je hebt het 'echte'plantje en (bij melkkefir) ook starters, deze zijn gedroogd. De eerste is altijd het beste, deze is levend en bevat veel meer goede bacterien en gisten.

Zelf ben ik begonnen met melkkefir, maar wil nu waterkefir gaan proberen. De lactose uit de melkkefir is dan wel nagenoeg weg, maar de melkeiwitten blijven in de kefir en bij een lekke darm is dit 'note done'.

Nu proberen met waterkefir...

ik heb overgens gelezen dat je van de melkkefir ook waterkefir kunt maken?.. deze zouden zich aan kunnen passen aan de omgeving, iemand dat gehoord?

 
ok ik zag ze op marktplaats staan zo een pakket van 18 euro ofzo.

dus eerste keer is beter een plantje en daar kan je dan zelf korrels van maken later (starter)?

 
maar bij een starterspakket staat yoghurtplantje en dan krijg je ook 3 zakjes in poedervorm

 
Kijk even goed op marktplaats, daar zijn mensen die voor een paar euro hun kefirkorrels verkopen. Het zijn eigenlijk kleine bloemkoolachtige korrels, welke steeds aangroeien als je ze goed verzorgd.

De poeders is iets anders! deze groeien niet aan en kun je dus slechts 1 keer gebruiken.

Veel goedkoper is dus de aanschaf van een plantje!

 
maar het is toch geen echt plantje? ik zie wel fotos van zeg maar bolletjes die ze te koop aanbieden.

en wat is verschil met water kefir en melk kefir?

gooi je het ene in t water en de andere in rauwe melk?

wat is gezonder?

en kan je het ook koud drinken om moet je het gelijk opdrinken als het klaar is dus uit het keukenkastje komt.

 
Google eens op waterekfir en op melkkefir. Er staan prachtige filmpjes op internet en beschrijving van beiden.

Er is zeker een verschil tussen de melkkefirkorrels en de waterkefirkorrels.

 
Tadaaaaa...

Gratis en voor niks:

http://link.marktplaats.nl/582194385

 
Tadaa..

Dat wisten we al. :)

Mijn kefir komt van deze dame, ik kan haar iedereen aanbevelen. De kefir is erg vers, goed verpakt, start vlot op en is vergezeld (per email) van uitgebreide informatie over opstarten en bewaren etc.

Er zijn in het (zeer) recente verleden topics gestart over kefir en melkkefir. Daar is alle info uitgebreid te vinden.

 
ik heb nu een zakje melk en waterkefir in huis.

ik las ergens dat ze in het begin moeten opstarten en je de water en melk weg moet gooien?

ik heb nu de kefir in eenglas water en het andere i een glas rauwe melk gedaan.

is het dan na een dag klaar.

ik kan nergens een plastic zeefje vinden nu dacht ik als ik nu door dat zachte horregaas zeef kan dat ook?

hoe zit dat als ik op vakantie ga?

kan ik het dan een week in de koelkast laten staan dan gaat het langzamer maar rauwe melk blijft geen week goed.

 
je kunt bij de blokker plastic zeven halen. Ze hebben een grote (vouw) zeef die gebruik ik ook, deze is mooi grof en alleen de kefir blijft er op liggen als je de zeef langzaam beweegt.

Met deze temperaturen is het na een dag wel goed maar let even op de verhoudingen. Je kunt het naar smaak langer laten zitten (tot maximaal 48 uur). Je zult merken dat het snel groeit als je rauwe melk gebruikt.

De kefir is klaar als er een wei-achtige substantie ontstaat maar dan heb je het meestal langer dan 24 uur staan.

probeer het maar gewoon en kijk maar wat je lekker vindt qua smaak!

Je kunt het 1 week in de koelkast zetten (moet je wel veel meer melk dan normaal doen) en je kunt het ook invriezen als je er melkpoeder bij doet.

Google kan je ook alles vertellen als je vragen hebt.. :D

 
oh was gisteren bij de blokker geweest.waar liggen die dan?

kan ik het nu gelijk al drinken hoef ik niet eerste paar keer weg te gooien? en hoe zie ik of het waterkefri goed is, alles ligt op de bodem.

 
Plastic zeven hebben ze bij onze Blokker niet maar ik heb ze wel zien liggen bij Marskramer.

 
wij hebben de zeef ook van de marskramer, en bewaren in de koelkast gaat prima met weinig melk juist, net onder staan is genoeg. overigens kun je dit wel enkele weken op deze manier bewaren hoor.

 
als ik op vakantie ga kan ik dan de melkkefir ook ijn biologische melk bewaren , rauwe melk kan je niet zolang bewaren en dan in de koelkast.

en de waterkefir kan dat dan alleen in water bewaard worden of moet er dan ook suiker bij/

 
@dirsa,

Dat is goed dat ik dit weet,

eerder had ik de kefir in ruime melk in de koelkast gezet, maar dit wordt dan één brok..

Hoelang kan je de kefir op deze manier bewaren?

Ik heb nml niet elke dag zoveel kefir nodig, wanneer ik steeds een dag kan laten rusten heb ik nog voldoende kefir..

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan