Ik ben Ik(ie)

G

Guest

Guest
Hallo allemaal,

Hoe kom ik hier terecht? Ik volg de Leefbewust-site al heel lang. Kwam de naam van Mike Donkers daar al geregeld tegen.

Ik ben mijn hele leven al zeer geïnteresseerd in (gezonde) voeding, maar ja, wat is nu eigenlijk 'gezond'? En is dat dan ook voor iedereen gezond? Ook ben ik de laatste jaren geïnteresseerd in afvallen omdat ik te zwaar was en dit mij belemmerde in beweging en leven.

Van een "Leven lang fit" (na 6 weken 6 kilo kwijt, maar niet vol te houden wegens al dat fruit tot de middag!), via 'gewoon gezond eten' naar 'het maakt mij niet uit' kwam ik de afgelopen jaren kilo's aan.

Met Weight Watchers ben ik het afgelopen jaar 17 kilo kwijtgeraakt. En voordat iemand begint te steigeren: Ik deed dit op mijn geheel eigen manier: met roomboter, volle yoghurt, noten, slagroom en alles. :) GEEN lightprodukten, GEEN pakjes en zakjes... kennelijk had ik een klein beetje inzicht nodig in mijn portiegroottes en de hoeveelheid van al die GEZONDE dingen die ik naar binnen werkte (Ik kwam erachter dat een portie noten een stuk of 15 is, en niet een heel bakje...), en dat steuntje gaf WW mij. Ook begon ik wat meer te bewegen, iets wat ik voor het eerst in mijn leven nu al meer dan een jaar volhoud. Gewoon wandelen en oefeningen doen, geen sportschool of iets dergelijks, want daar haakte ik eerder iedere keer af.

Ik volgde ondertussen Jesse Van der Velde een beetje, ik leerde wat van Amber Albarda, ik deed informatie op bij Mark Bittman, Gillian McKeith en Meijke van Herwijnen.

Enerzijds voelde ik mij moreel aangetrokken tot vegetarisch eten (na Een leven lang Fit, Gillian McKeith en het lezen van "Dieren Eten" is dat ook wel logisch) maar gek genoeg was er een ander gedeelte van mij dat de 'paleo' levensstijl (en dan met name de "Primal Blueprint") als waardevol beschouwde. Vreemd, want die staat juist het vleeseten voor!

Door experimenteren was ik er al wel achter dat ik op graan (vooral brood) niet heel goed reageer, en dat ik absoluut niet 100% zonder vlees zou kunnen eten, want na een paar dagen geen vlees dan SNAK ik naar lever (terwijl ik dat normaal zelden tot nooit eet).

Afgelopen zaterdag kocht ik het boek "De voedselzandloper" dat nogal vol interessante informatie staat. Onder andere dat de mens echt vlees nodig heeft - misschien niet zoveel als wat de gemiddelde Nederlander eet, maar het is echt nodig. Melkprodukten worden echter verguisd.

Melkprodukten vind ik een moeilijk geval. Als kind at ik elke dag pap van supermarktmelk. Ik had de ene oorontsteking/keelontsteking/blaasontsteking na de andere. Toen ik op mijn 16e voor het eerst met 'Een leven lang fit' begon (en melkprodukten liet staan) knapte ik enorm op. De afgelopen jaren gebruikte ik een periode sojamelk in plaats van melk (en merkte een grote verbetering in hormonale klachten), maar door negatieve berichten daarover op Leefbewust was ik daarmee ook weer geminderd. Ik wissel dus sojamelk en gewone melk maar wat af, en gebruik het niet dagelijks.

Yoghurt vind ik een ander verhaal: Zonder yoghurt zijn mijn darmen echt van de kaart. Dus ... is het nu goed of slecht, zuivel? Ik hield het persoonlijk maar op het gebruiken van zure zuivel, omdat ik merkte dat ik daarop goed reageer.

Toen ik afgelopen week op internet nog wat nazocht over vlees en zuivel, kwam ik weer bij Mikes voedingsplan terecht. En las ik over rauwe melk ... zou dat het verschil maken? Zou zuivel dan toch wel goed voor ons zijn? (Yay! Ik hou van mijn warme pap 's morgens!)

Nou ja... tot zover mijn zoektocht... ik ben ervan overtuigd dat geen mens gelijk is, en dat je zelf kunt uitvinden wat echt goed voor je is, als je naar je lichaam leert luisteren. Ik heb nu contact gezocht met een bioboer in de buurt voor rauwe melk.

Wat "De voedselzandloper" betreft: ik heb wat vragen gesteld op het forum van de schrijver, (o.a. of rauwe zuivel hetzelfde slechte effect heeft als gewone zuivel) maar daarop nog geen antwoord gekregen...

Ik hoop hier nog wat meer op te steken!

 
Ik wil nog even toevoegen dat ik 38 jaar ben, en de laatste twee jaar veel last had van eczeem in het gezicht en andere klachten.

De afgelopen weken ben ik meer vet gaan gebruiken (dagelijks lijnzaadolie) en elke dag een druppel Nigella-olie (wondermiddel!!!) en mijn huid is stukken opgeknapt.

Ook zijn mijn gewrichtsklachten en fibromyalgieklachten sterk verbeterd. Kan nu 's morgens zo uit mijn bed springen in plaats van eerst als een bejaarde naar de overloop te strompelen en pas bij de trap weer rechtop te kunnen staan. :)

 
Welkom Ikie! Ik hoop dat we je niet gaan verwarren met Ikke, die hier ook op het forum te vinden is.

Duidelijk verhaal zo!

 
Welkom Ikie,

Ga veel lezen hier en je zult spoedig begrijpen dat je die sojamelk en lijnzaadolie maar beter in de vuilnisbak kunt kieperen.

Ga lekker rauwe melk drinken, en biologische volle yoghurt eten! Bijvoorbeeld Jersey yoghurt. Gewoon te koop bij veel natuurwinkels en anders kun je het daar bestellen!

 
Hallo Ikie,

Ik ga meteen jouw verhaal laten lezen aan een vriendin die ook fibromyalgieklachten heeft :)

Jesse ken ik volgens mij persoonlijk nog van het sporten in de sportschool hier.

Mooi dat je zelf zo op "goede" voeding komt en overal iets mee weg neemt en dat jouw lijf daar goed op reageerd!

Ik lees je vast nog vaker

 
Ikie, welkom hier, en verdiep je in al het goeds van rauwe melk, maar als je dit wilt verwarmen voor pap, dan zeker niet warmer dan 40 gr, anders ben je al het goede van rauw weer kwijt.

Als je yoghurt zo lekker vindt, maak dan van de rauwe melk zelf de yoghurt. Lekker...en door de langere fermentatie veel beter te verteren.

Kijk ook eens op de site van Poekie, www.voedingisgezond.nl

Hier staat veel info over het maken van yoghurt bouillon etc.

 
Waarom die pap? Verdiep in je in granen en in nachtschades en je raakt ze nooit meer aan! Een hint: ALLE reuma/jicht/artritis is morgen nog de wereld uit te helpen als de mensen zouden stoppen met de consumptie van gluten en nachtschades!

Mike

 
Quote:
Waarom die pap?


Omdat ik van havermout goede effecten merk. :)

En omdat als je nog geen weet hebt van rauwe zuivel, en je een ontbijt moet bedenken dat GEEN brood bevat, en GEEN granen, en GEEN zuivel (omdat dat overal verdoemd wordt), en GEEN sojaprodukten (Leefbewust.com!), en NIET alleen uit fruit bestaat (Bijnieruitputting!) en geen lijnzaad (weer wat nieuws?! Die kende ik nog niet...) en geen ...

je zo weinig overhoudt, dat je in arren moede maar iets eet waarvan je dan tenminste nog positieve effecten merkt. Luisteren naar je eigen lichaam dan maar...

Overigens maak ik als ontbijt ook geregeld (groene) smoothies met chiazaad, maar het nadeel daarvan vind ik het effect wat dat op je gebit heeft. Als ik een tijdje smoothies drink krijg ik enorm veel last van tandsteen, zonder smoothies blijft de tandsteen compleet weg!

 
@ Dirtsa ... die link van jou wijst naar een HERBALIFE-site....dat was vast niet de bedoeling? :)

 
@ Mike, Ik zal mij verdiepen in de granen. Wat ik tot nu toe had begrepen is dat bewerkte granen sowieso de doodsteek voor je gezondheid zijn. Maar van een paar lepels biologische zilvervliesrijst of quinoa of iets dergelijks was ik nog niet zo bang. Is daar reden voor?

 
Zilvervliesrijst bevat het vlies nog, dat boordevol fytinezuur zit. Beter dus witte rijst gebruiken. Witte basmatirijst en quinoa zijn mijn persoonlijke favoriete glutenvrije granen, alhoewel ik die zelf nog maar nauwelijks eet. Zorg ervoor dat je hier dagelijks niet meer dan 100 gram (droog gewicht, voor het koken) van eet om z.s.m. in de vetverbranding te komen. Havermout zit overigens ook barstensvol fyrinezuur (en gluten!).

Mike

 
Een van mijn vragen betreffende voeding is onderhand deze: Van de meeste voedingsmiddelen zijn zowel goede als slechte feiten bekend. Hoe bepaal je wat zwaarder weegt?

Tomaat bevat lycopeen, havermout is (volgens internet) een voedingsmiddel dat rijk is aan vitamine B1, fosfor en magnesium. Verder is het rijk aan vezels waardoor het een lage Gi-waarde heeft en langzaam verteert. Mensen die regelmatig havermout eten, vertonen lagere pieken in hun bloedsuikerspiegel. Klinkt prima toch? Maar ze zijn dus OOK schadelijk.

Kokosolie, wat door jullie geroemd wordt (ik gebruik het zelf ook) wordt elders weer afgekraakt omdat het geen Omega-3vetzuren heeft.

Kortom... wat laat de balans doorslaan naar goed of slecht? Is het in dat geval dan niet een kwestie van kijken waar je zelf goed of verkeerd op reageert?

Een van de dingen die ik wel interessant vond aan het 'voedselzandloper'boek is het idee dat juist omdat groenten afweerstoffen tegen het opeten bevatten, ze zo goed voor ons zijn ... ze zetten ons immuunsysteem aan het werk om die lichte mate van 'vergif' (mijn woorden) te weerstaan, en daardoor zijn wij beter bestand tegen de echt schadelijke dingen...

 
Ikie, ik ben een woordje vergeten :oops: , sorry: www.voedingisgezondheid.nl van Poekie, hier van het forum.

Je kunt 's morgens boekweitvlokken in de yoghurt doen, ipv havermouthpap. Boekweit is glutenvrij. beetje gesmolten kokosolie erdoor is ook lekker. Ik doe er soms blauwe bessen door, in deze tijd van het jaar goed te betalen en erg lekker.

Je zult merken dat je geen schommelende bloedsuikerspiegel meer zult hebben als je veel meer verzadigd vet eet, en geen suikers/veel minder koolhydraten meer.

 
Havermout heefte een lage GI gemeten direct of kort na consumptie ervan. Had men de moeite genomen om het effect op de bloedsuikerspiegel op de iets langere termijn te meten, dan was men tot de schokkende conclusie gekomen dat dergelijke 'langzame koolhydraten' uit volle granen wel degelijk soortgelijke bloedsuiker- en insulinepieken veroorzaken als geraffineerde koolhydraten. Het duurt alleen een fractie langer en echt veel langer is dit trouwens niet. Snelle koolhydraten geven je dus 'snelle diabetes' en langzame koolhydraten 'langzame diabetes'. Zo geven biologische suikers je ook 'biologische diabetes'.

Don't believe the hype! We horen geen grote hoeveelheden suiker, zetmeel en koolhydraten te eten, omdat we als aerobe (op zuurstof gebaseerde) organismes natuurlijke vetverbranders zijn en geen primitieve, anaerobe suikervergisters. Lees de volgende drie artikelen en e.e.a. zal je duidelijk worden:

https://www.fatsforum.nl/topic/de-bron-van-alle-kwaad-suiker-zetmeel-en-koolhydraten

https://www.fatsforum.nl/topic/leptine

https://www.fatsforum.nl/topic/hoe-je-de-zuurstoftovoer-naar-je-cellen-kunt-verhogen

Tomaat bevat lycopeen, een antioxidant, maar staat ook bol van de neurotoxines. Een verzadigd vet als kokosolie bevat veel meer antioxidanten en heeft geen enkele negatieve bijwerking. So what als er geen omega-3 in zit? Dan neem je toch gewoon levertraan of eet je een nieuwe haring.

De stelling dat plantaardige voeding goed voor ons is omdat deze afweerstoffen bevat is absurd. Dit geeft een sprookjesbeeld van planten die ons willen 'helpen' beter te worden. Geen enkel organisme wil gegeten worden en planten dus ook niet. Een plant kan niet vluchten en bedient zich om die reden dan ook van zeer krachtige gifstoffen, die behalve ziekmakend zelfs dodelijk kunnen zijn. Als jij in het wild zou moeten overleven is de kans groot dat jij een giftige plant eet vele malen groter dan dat je een onschadelijke plant eet. Plantaardig voedsel kan een regelrecht Russisch roulette betekenen en je immuunsysteem danig verzwakken.

Vandaar dat planten traditioneel altijd letterlijk kapotgekookt worden en niet of nauwelijks rauw worden gegeten. Traditioneel worden nachtschades gemeden als voedsel en uitsluitend als kortstondige medicinale kuur ingezet (inderdaad een beetje gif om het ummuunsysteem te activeren, maar dus niet vrijwel dagelijks op tafel als voedsel). Granen, noten, bonen, peulvruchten, pitten en zaden bevatten het zeer schadelijke fytinezuur. Kruisbloemigen bevatten zeer schadelijke schildklieronderdrukkers (goitrogenen). En het zeer schadelijke oxaalzuur zit o.a. in spinazie, rabarber en cacao, allemaal producten die traditioneel niet rauw worden gegeten. Lees maar eens deze artikelen van de Amerikaanse WAPF-site:

http://www.westonaprice.org/food-features/plants-bite-back

http://www.westonaprice.org/food-features/nightshades

Als veel info over voeding verwarrend voor je is, bedenk dan dat er een objectief criterium is, nl. de testvraag: bestaat het al duizenden jaren als voedsel en is het al duizenden jaren heilzaam? Je moet voedingsinfo afmeten aan dit objectieve criterium. Weston Price onderzocht de levende afstammelingen van jager-verzamelaars, landbouwers, veehouders en nomadische stammen die allemaal een overgeleverde, traditionele voedingswijsheid vertegenwoordigden. Hierdoor krijgen we een objectief beeld van wat de mens wel en niet hoort te eten. Dat schept duidelijkheid in de wirwar van voedingsinfo en -disinfo waarin je je nu begeeft.

Mike

 
Mike,

Maar bestaat er dan enig voedsel dat ALLEEN MAAR gunstige stoffen voor de mens (alle mensen) bevat? En geen enkele slechte of giftige werking heeft?

 
vlees, wilde zalm, rauwe melk, yoghurt, kefir, slagroom, crème fraiche.

Gekookte groentes, zuur fruit (met mate), honing en alle producten van de bij.

Allerlei kruiden, kokosolie, beestenbottenbouillons.

Lia

 
Dierlijke voeding van de allerbeste kwaliteit dus. Er is ook geen plant en al helemaal geen koolhdyraat die ook maar kan tippen aan de geconcentreerde voedingswaarde van hoogwaardige dierlijke voeding. Voor elke voedingsstof die jij aan kan dragen die in plantaardige voeding zit kan ik je een dierlijke bron geven waar deze zelfde voedingsstof in veel hogere concentraties zit.

Mike

 
Ik kan me voorstellen dat het nu wel lijkt of je niks meer kunt eten... We zijn zo opgevoed: vlees aardappelen groente. Dan klinkt dat nu denk ik wel vreemd als er eigenlijk ook helemaal geen groenten gegeten ' kunnen' worden. Het is een hele omschakeling in je denken en doen. Dat moet langzaam groeien. Ik heb ookal veel aangepast maar groenten eet ik dus nog wel. Dat krijg ik nog niet uit mijn systeem... Is er niet de spreuk: alle goede dingen komen langzaam? :wink:

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.777
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan