Ik ben Ik(ie)

Quote:
Je moest eens weten wat voor emails ik soms krijg van mensen die nog niet eens meer de hersenfunctie hebben om fatsoenlijke zinnen te vormen.

LOL. Sorry. Spelling, grammatica en dat soort dingen zijn mijn stokpaardje. Als je van havermout beroerd gaat schrijven dan pleit ik voor een onmiddellijk verbod op havermout. ;-)

 
Mike, je kan dus beter basmatirijst eten dan volkoren zilvervlies als ik het goed begrijp?

vanwege het fytinezuur wat in zilvervliesrijst zit en niet of nauwelijks in basmati?

Voor mij wel interesant i.v.m bijnieruitputting en de schildklier.

Ik eet nu namenlijk af en toe een schepje zilvervliesrijst maar als basmati beter is voor bijnieruitputting en de schildklier...

En ik kan dus beter geen havermout nemen ook vanwege fytinezuur dus.

Zelfs noten en zaden zijn dus lastig, dan blijft er inderdaad maar beperkt wat over zeg :)

Stel je wil toch granen / zaden en pitten binnen krijgen voor in je ontbijt en een goede vulling. (ook al begrijp ik je punt en dat je er geen voortsander van bent)

Wat is dan aan te raden qua soorten of aan te raden qua ontbijt? Teff bijvoorbeeld, zonnebloem en pompoenpitten?

Het gaat mij er om dat ik niet verder af val naast gezond eten dus het moet goed vullen zonder dat het me dwars zit in de genezing. Een lastige combi op dit moment.

ZO leer ik elke x weer wat nieuws merk ik wel.

 
WITTE basmatirijst, welteverstaan. Ook basmatirijst kan volkoren zijn, dus incl. vlies. Wil je gezonde koolhydraten consumeren, dan raad ik glutenvrije granen aan, waarvan witte bastmatirijst er 1 is. Een andere favoriet van mij is quinoa, dat tevens rijk is aan eiwitten. Verder boekweit, gierst en amaranth. Er zijn dus nog wel wat keuzes. Eet van deze glutenvrije granen niet meer dan 100 gr. per dag (droog gewicht, voor het koken).

Mike

 
bedankt Mike, Ik heb eindelijk via de zoekfunctie wat meer kunnen vinden over fytinezuur in het topic rauw of gekookt. Ik heb de zoekfunctie nog niet echt onder controle dus stel vast wel vragen die al gesteld zijn daardoor.

 
Ik las dat je fytinezuur uit havermout kan weken door het een nacht in water te laten staan (Ik geloof op de site van Inge van Haselen). Klopt dat?

Als dat namelijk zo is, dan zou je dat ook bij zilvervliesrijst kunnen toepassen, toch?

Ik ben juist anderhalve maand af van brood vanwege gassen in de darmen (wat volgens de radiologe "perfect normaal" is, ook dat het soms stekende pijn geeft) en eet er (geweekte) havermout voor in de plaats. De gasplek (onder de linkerribben) is weg en ik voel me veel energieker en actiever. Ik ben benieuwd of ik verschil ga merken als ik op boekweit over ga...

 
Quote:
(wat volgens de radiologe "perfect normaal" is, ook dat het soms stekende pijn geeft



Die bewaar ik voor als ik nog een keer een boekje ga schrijven met de titel " compleet idiote dingen die artsen en andere mensen werkzaam in de ziektezorg zeggen om te verhullen dat ze geen reet verstand van gezondheid en de relatie met voeding daarop hebben"

(ik werk nog aan de titel) :mrgreen:

Over het weken e.d. om de fytinezuur te verminderen; het lukt in meer of mindere mate maar nooit helemaal.

Waarom geen witte rijst nemen als je toch rijst wil eten?

 
Quote:
" compleet idiote dingen die artsen en andere mensen werkzaam in de ziektezorg zeggen om te verhullen dat ze geen reet verstand van gezondheid en de relatie met voeding daarop hebben"

(ik werk nog aan de titel) :mrgreen:


Ietwat lange titel Pike, maar ik meld me bij deze aan als potentiële koper van dit nog ongeschreven boek.

 
Esther,

Je kunt zilvervliesrijst natuurlijk weken voor het fytinezuur maar dan zit nog steeds het onverteerbare vliesje eromheen.

Lia

 
Kruisbloemige groenten kan men het beste na het wassen en snijden 2 dagen in de koeling bewaren alvorens te gebruiken daardoor wordt het aantal gezonde voedingstoffen verveelvoudigd. Daardoor worden veel glucosinolaten in deze groenten met behulp van het enzym myrosinase omgezet tot isothiocyanaten.

De jonge spruiten van broccoli bevatten veel myrosinase, mosterd, mierikswortel en wasabi ook, zij het minder. Daarom is het verstandig voor een optimale omzetting en opname in het lichaam andere kruisbloemige groenten te combineren met deze myrosinase rijke voeding.

Kruisbloemige groenten kan men het beste rauw eten, koken doet veel van de gezonde stoffen verdwijnen. Het in water koken van van deze groenten doet in 30 minuten 60-80% van de belangrijkste bioactieve stoffen verdwijnen. Bij 5 minuten stomen of roerbakken (in bijv. olijfolie) blijven deze stoffen nagenoeg behouden.

Een paar keer per week eten van kleine porties (rauwe) kruisbloemige groenten doet de kans op veel soorten kanker duidelijk verminderen.

Het regelmatig eten van kruisbloemige groenten zoals spruitjes, koolsoorten en broccoli geeft duidelijk minder kans op kanker in het eerste gedeelte van de dikke darm.

Als je dit leest op de website van vitamor.com weet je toch niet meer wat waar is???? De ene site (hier)zegt koken , daar zeggen ze weer rauw eten. Ik weet het niet meer.... Sorry mike maar voor consumenten is dit toch niet meer te volgen????

 
Koken levert een betere verteerbaarheid op. Het verlies van mineralen is nul. Het verlies van vitamines maximaal 25%. Daar kan ik mee leven. Koken neutraliseert gedeeltelijk de goitrogenen (schildklieronderdrukkers). Er is GEEN ENKELE TRADITIE wereldwijd van het eten van rauwe planten, GEEN ENKELE! Dat is objectieve criterium. Als je ervan uitgaat dat we eerder kennis en wijsheid zijn kwijtgeraakt dan dat hebben gewonnen, dan moet je criterium zijn dat oude volken en culturen echt wel wisten hoe het zat. Baseer je dus op trdaitie en niet op wat 'ze' zeggen of schrijven.

Mike

 
Mike,

Een therapeut waarschuwde mij voor de lectines in quinoa. Vind jij lectines schadelijk, of is dit alleen zo als je ook allergisch bent voor gluten?

Mayk

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.313
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan