Ik ben Ik(ie)

Wij eten ook nog groente hoor, vooral uit de wok. Niets meer rauw.

Van de zomer (hebben we een zomer dit jaar?) af en toe sla.

Lia

 
@ Angela: 'Vlees, aardappels, groente' was toch al nooit mijn ding gelukkig. Ik ben geen aardappeleter.

Ik lees in het lijstje 'honing', maar is dat niet negatief voor je bloedsuiker dan?

 
Niemand heeft gezegd dat groenten slecht zijn en niet gegeten moeten worden. Sterker nog, we hebben ze nodig voor specifieke vitamines en andere voedingsstoffen en als alkalisch tegenwicht voor de zuurvormende dierlijke producten. Het enige wat gezegd is, is dat plantaardig voedsel gekookt moet worden en dat je bij de keus van plantaardig voedsel goede overwegingen moet maken tussen de voor- en nadelen, tussen de voedingsstoffen en anti-voedingsstoffen.

Honing is een dierlijk product dat veel meer is dan suiker alleen. Het is ook mineralen, enzymen en zelfs een aantal nog onbekende factoren die honing zo bijzonder maken. Als we een normale smaakbeleving hebben (en dus niet verslaafd zijn aan zoet) dan is honing zo'n zoet goedje dat je er maar zeer weinig van eet. Met mate is biologische, koudgeslingerde honing het beste zoetmiddel dat er bestaat.

Mike

 
Alle honing is goed.

Hoe donkerder hoe beter!

Koop echter geen honing bij de supermarkt!

De meeste honing die je daar kunt kopen heeft vrij weinig meer met echte honing te maken.

Koop het bij een imker of bij een natuurvoedingswinkel!

Manuka honing is erg goed, maar ook erg duur.

En zoals Mike hierboven schreef: Let er op dat het koudgeslingerde honing is.

 
honing is altijd koud geslingerd..anders smelten de wasraten,

Het gaat erom dat het niet te hoog verhit wordt als ze het in de potjes gieten.

Aldus mijn imker..

Dia.

 
Klopt Dia; mooie toevoeging!

Het gaat er inderdaad om of de honing verhit is geweest, alvorens het in het potje terecht komt. En dat is helaas bij de meeste honing uit de supermarkt wel gebeurd.

En daardoor is de honing uit de supermarkt, en als de melk uit die zelfde supermarkt, gewoon dood voedsel.

Over de houdbaarheid van honing bestaan ook verschillende verhalen. Er wordt beweerd dat dit, afhankelijk van de soort honing/vochtpercentage tot twee jaar is.

Maar er is ook honing gevonden die duizenden jaren oud is, en die nog steeds geschikt is om te consumeren...

 
Bedankt voor jullie informatie!

Wat ik ook nog even kwijt wil...

anderhalf/twee jaar geleden was mijn bloeddruk te hoog en mijn cholesterol ook. Ik kreeg toen van de dokter een papiertje met voedingsrichtlijnen. Je kent het wel: Lightprodukten gebruiken, aardappels eten in plaats van rijst, halvarine in plaats van roomboter...(ZUCHT!!!!)

Omdat ik toen ook al Leefbewust volgde zocht ik daar op 'cholesterol'...en ben ik juist weer roomboter gaan gebruiken (de 17 jaar daarvoor had ik eigenlijk met name olijfolie gebruikt) en daarbij ook nog kokosolie.

Vorige maand zijn al mijn waarden gecheckt en zowel mijn bloeddruk, cholesterol als suiker waren ZEER goed.

Van mijn man was het cholesterol voor het eerst in zijn leven te hoog, MAAR hij gebruikt enorm veel suiker... heeft nu wel de schrik te pakken en is ook gestopt met snoep, vla, en dergelijke. Ziet dat een gezondere leefstijl toch wel vruchten afwerpt!

 
Nog even over haver:

Mike zegt: "Havermout zit overigens ook barstensvol fyrinezuur (en gluten!)."

Haver bevat GEEN gluten - maar is soms verontreinigd met tarwe, waar wel gluten in zitten.

En de meeste voedingsmiddelen bevatten zowel goede als slechte stoffen - lang leve de variatie dus!

 
Jenneke,

Je hebt je op dit forum opgeworpen als pleitbezorger van granen. Laatst constateerde je van jezelf dat je nogal stressgevoelig was. Het eerste wat dan in mij opkomt is: stop dan ook met granen eten. Maar ieder zijn ding. Granen eten 'voor de variatie' omdat 'de meeste voedingsmiddelen zowel goede als slechte stoffen bevatten' is de gevaren verbonden aan granen bagatelliseren. Dan moet je ook volledige informatie verschaffen, zoals deze waarschuwingen uit Cure Tooth Decay van Ramiel Nagel:

Quote:
De beroemde professor en dokter Edward Mellanby schreef dat havermout en tarwekiemen het krachtigst de vorming van een gezond gebit in de weg zaten. Hij noemde het effect van tarwekiemen op het gebit ‘funest’.

Hij ontdekte verder dat een voedingspatroon met veel granen of tarwekiemen leidde tot neurologische problemen bij zijn honden, zoals weke benen en een ongecoördineerde motoriek. Dr. Mellanby kwam tot de conclusie dat de meeste granen een gifstof bevatten die het zenuwstelsel beïnvloedt.

Hij wees op het verband tussen granen en peulvruchten en pellagra, een tekort aan niacine (vitamine B3, nicotinezuur), lathyrisme, verlamming als gevolg van gifstoffen in bonen die onderdeel uitmaken van de lathyrusfamilie, zoals een bepaald type reukerwt (lathyrus), en pernicieuze anemie (ziekte van Biermer), wat te maken heeft met een gebrek aan vitamine B12.

Al deze ziekten zijn het meest effectief te behandelen met levers van dieren. En al deze ziekten kunnen in een laboratorium worden opgewekt bij proefdieren door ze volle granen te voeren.


Quote:
Wetenschappers waren verheugd toen ze een dierenmodel hadden ontdekt op basis waarvan ze experimenten met scheurbuik konden verrichten. Cavia’s die op een graanrijk voedingspatroon werden geplaatst, kregen een aandoening die exact hetzelfde was als scheurbuik bij mensen.

Om scheurbuik te veroorzaken, voerde men de cavia’s hoofdzakelijk zemelen en haver.

Een ander scheurbuikbevorderend voedingspatroon bestond uit volle granen als haver, gerst, maïs en sojabloem. Door voer dat volledig uit havermout bestond, stierf een cavia binnen 24 uur als gevolg van scheurbuik.

Precies hetzelfde scheurbuikbevorderende voedingspatroon veroorzaakte ook ernstige gebits- en tandvleesproblemen bij de cavia’s.

Dat volle granen de oorzaak vormen van scheurbuik is verhelderend met betrekking tot plantaardige gifstoffen die van nature in granen voorkomen. Cavia’s die gekiemde haver en gerst als voer kregen, kregen geen scheurbuik.130 Hieruit blijkt dat het kiemproces antinutriënten die scheurbuik veroorzaken neutraliseert.


Quote:
Rachitis is een ziekte waarvan bekend is komen te staan dat het ernstige o-benen bij kinderen veroorzaakt. Andere symptomen van rachitis zijn spierzwakte, pijnlijke of weke botten of andere botproblemen en tandbederf.

Om rachitis in het laboratorium bij honden op te wekken, kregen ze havermout. Professor Edward Mellanby beschrijft zijn bevindingen na vele decennia van onderzoek:

Ernstigere vormen van Engelse ziekte traden eerder op wanneer het voer hoofdzakelijk bestond uit havermout, maïs of vol tarwemeel dan wanneer deze voedingsmiddelen werden vervangen door gelijke hoeveelheden witmeel of rijst, ondanks het feit dat de eerstgenoemde granen meer calcium en fosfor bevatten dan de laatstgenoemde.

Het meest rachitisbevorderende voedingspatroon was een voedingspatroon dat voornamelijk bestond uit volle tarwe, volle maïs en tarwegluten.


Quote:
Tegelijkertijd leidde in twee andere voedingsexperimenten van dr. Mellanby een voedingspatroon dat arm was aan vitamine A en D en waaraan ½ tot 1 kopje havermout per dag was toegevoegd tot gemiddeld zes nieuwe gaatjes per kind tijdens de duur van het experiment. Hun reeds aanwezige gaatjes vertoonden geen enkele heling.

Een voedingspatroon met kleinere hoeveelheden havermout en iets meer vetoplosbare vitamines leverde gemiddeld 4,5 nieuwe gaatjes per kind op, waarbij wel een aantal reeds aanwezige gaatjes gedurende het experiment genazen.

De les die we uit deze experimenten kunnen opmaken is dat havermout een verwoestend effect heeft op het gebit en dat er bij deze studies sprake was van de meeste botvorming en remineralisatie van het gebit op basis van graanvrije voeding.

Uit de tientallen jaren van onderzoek van Edward en May Mellanby blijkt dat havermout de remineralisatie van het gebit meer in de weg zit dan welk ander graan ook.

In mindere mate vindt er verstoring van het remineralisatieproces plaats door de consumptie van maïs, rogge, gerst en rijst. Tarwekiemen, maïskiemen en andere graankiemen hebben een ‘funest’ effect op het gebit.


Quote:
De meeste, zo niet alle, granen bevatten neurotoxines in uiteenlopende concentraties. Haver- en tarwekiemen bevatten de hoogste concentraties van deze gifstoffen en witmeel aanzienlijk minder.


Quote:
De combinatie van goede bodembehandeling, zorgvuldige behandeling en bereiding van haver en een voedingspatroon dat rijk was aan mineralen en vetoplosbare vitamines maakte haver een gezond bestanddeel uit van de voeding van geïsoleerde Keltische volkeren.

In tegenstelling tot de zorgvuldige oogst en opslag van haver door geïsoleerde culturen is zelfs biologische haver die je in de winkel kunt kopen met hitte behandeld en deze krijgt niet de kans om op het land te ontkiemen en te drogen.

Haver wordt met hitte behandeld omdat deze graansoort door zijn hoge vetgehalte snel onderhevig is aan ranzigheid tijdens de opslag. De met warmte behandelde haver verliest hierdoor het enzym fytase [Dit enzym breekt fytinezuur af.], waardoor het weken of zuren van havermout niet leidt tot de verwijdering van fytinezuur voordat de haver gekookt wordt.

Er bestaat een verbazingwekkend groot aantal mensen die veel haver eten die ik gesproken heb die gaatjes hebben of wier kinderen gaatjes hebben. Dit bevestigen de resultaten van het jarenlange onderzoek naar mensen en dieren door de Mellanby’s. Tijdens het rachtitisexperiment bleek haver die eerst gekiemd werd en daarna twee dagen lang gezuurd geen Engelse ziekte te veroorzaken.

Het probleem met de behandeling van werkelijk gezonde haver is dat je speciale haver moet bestellen die nog levenskracht bevat, zodat deze kan worden gekiemd.

Ik weet niet zeker of haver die met warmte is behandeld wel veilig te maken is voor een gezond gebit. Ik raad je aan de haver twee dagen te kiemen en deze dan te drogen, waarna je door middel van malen, zeven en schilferen het vlies van de haver verwijdert. Ten slotte zou je haver met behulp van een cultuur 24 uur op een warme temperatuur moeten zuren voordat je deze consumeert.

De nadelige gevolgen voor ons gebit die verkeerd behandelde en bereide haver heeft, is een bron van ernstige zorg.


Mike

 
Hier schrik ik echt van. Ik was altijd een voorstander van havermout, maar dit klinkt niet heel goed.

Opvallend is dat in ons gezin een scheiding loopt: Twee eten er 'gezond' (niet volgens deze site, maar: Groenten, havermout, volle granen, vermijden suiker etc.) en twee eten er 'ongezond.' (dwz ook veel suikerprodukten, jongste dochter heeft zelfs een hekel aan groente...)

Het verbaasde mij dan altijd dat mijn man (ongezonde eter) en oudste dochter (vanaf de geboorte een 'gezonde' eter, ze kreeg zelfs als kleuter nooit ranja of zo van mij) een zeeeeer zwak gebit hebben, terwijl jongste dochter (die dus weinig, liefst geen groente eet ... ) nog nooit iets heeft gehad met haar gebit (ze is 14).

Ik heb een goed gebit. Ben trouwens wel de enige die geregeld havermout eet. :)

Maar goed, wat ik maar wil zeggen: Ik vroeg me al langer af hoe dat mogelijk was, dat iemand zo 'gezond' eet en toch zo'n slecht gebit kan hebben. Maar nu begrijp ik dat daar meer mee gemoeid is dan alleen suiker.

 
Mike, in tegenstelling tot wat je denkt eet ik weinig koolhydraten en granen. Ik corrigeer alleen jouw zeer resolute en onware uitspraak dat haver gluten bevat. Dat is gewoon grote onzin. That's all.

 
Jenneke,

Jouw correctie over haver en gluten is correct. Maar ik merk dat telkens als ik kritisch schrijf over granen jij er als de kippen bij bent om dit tegen te spreken. Wat is jouw fascinatie met granen, vooral als je ze nauwelijks eet?

Mike

 
Leuke discussie. Onze kippen zijn trouwens dol op granen ;)

Ik vind dat je te ongenuanceerd bent. Weston Price zag zeer gezonde volken die toch echt granen aten. Het kan dus best. Wat ik van hem begrijp is het volgende: als je maar zorgt dat je genoeg vetoplosbare vitaminen binnenkrijgt, maakt het niet zoveel uit wat je verder eet. Ik vind het nogal jammer dat je dan granen en peulvruchten (hij was zeer positief over linzen!) als hele groep meteen naar het vuilnisvat verwijst als zeeeeer schadelijke producten. Dat is nergens voor nodig.

Je kunt de door jou aangehaalde studie op verschillende manieren lezen. Als je fel anti-graan bent, zie je er je gelijk.

Als je er wat genuanceerder in staat, of uitgesproken pro-granen bent, dan zie je het gelijk van Price: zorg voor voldoende vetoplosbare vitamines, en dan kun je gerust granen eten.

Zo aten de Schotten bij hun haver veel vis, en de Zwitsers bij hun rogge (en dat bevat trouwens wel gluten) melk van hoge kwaliteit.

Dat havermout snel ranzig wordt, geloof ik meteen. Maar als je zelf havermout maakt van haverkorrels, heb je dat probleem niet. Haverkorrels hoeven ook niet verhit te worden om ze te kunnen bewaren. Erg lekker trouwens, zelfgeplette havermout! Lekker laten fermenteren ik kefir of zo, en een flinke klodder room erop. Mmmmm. En natuurlijk je levertraan niet vergeten! ;)

Wat stressgevoeligheid betreft: haver kalmeert juist het sympatisch zenuwstelsel, dat is de vecht-vlucht kant van je autonome zenuwstelsel. Zie bijvoorbeeld hier.

 
Jenneke,

Ja Weston A Price zag gezonde volken, die ook granen consumeerden, maar dan moet je er wel bijzetten: "Alleen na grondige voorbereiding".

Zoals we nu granen, of linzen eten zonder veel voorbereiding, is niet zoals deze door die gezonde volken werd gegeten en voorbereid.

Trouwens, de echte jager/verzamelaar had sterkere botten etc. dan die die meer zetmeel erbij pakten.

 
Het verschil tussen de jaren '30 van de vorige eeuw en westerse samenlevingen anno 2012 is hemelsbreed. De degeneratie waar Price voor waarschuwde is waarheid geworden en in een dermate vergevorderd stadium geraakt dat vrijwel iedereen al een emmer heeft die overstroomt. Elke keer dat men gluten, fytinezuur, oxaalzuur, schildklieronderdrukkers en neurotoxines uit plantaardige voeding consumeert is een druppel in een emmer die al overvol is. Waar men vroeger mee weg kon komen, daar komen we nu bij lange na niet meer mee weg en alle vetoplosbare vitamines in de wereld gaan je daar niet meer voldoende bij ondersteunen.

Ik zie keer op keer dat jij (en anderen) de ernst van de zaak onvoldoende inzien en denken 'ach, het valt allemaal wel mee'. Nou, het valt wel, maar niet mee, zoals wij vroeger als kinderen zeiden. Indien je kunt spreken van een redelijke basisgezondheid, dan kun je zeker met e.e.a. wegkomen, mits je basisvoeding maar klopt, maar de naooorlogse generaties worden met elke generatie met alsmaar meer overgeerfde zwakheden en tekorten geboren. Lees de vele verhalen hier van anderen en overtuig jezelf. Je moest eens weten wat voor emails ik soms krijg van mensen die nog niet eens meer de hersenfunctie hebben om fatsoenlijke zinnen te vormen. Je moest eens weten wat voor ellenlange waslijsten met klachten sommigen mij sturen, waarbij ik gewoon niet eens meer weet waar ik ook maar moet beginnen!

We zijn echt ver heen, veel verder dan jij inziet of in wilt zien. Recentelijk heb ik speciaal voor dir forum wat gevleugelde woorden van Nora Gedgaudas vertaald. Ik wil deze graag hier ook plaatsen. Laat dit een waarschuwing zijn die we heel erg serieus moeten nemen!

Quote:
Door overweldigende moderne omstandigheden is er geen speelruimte meer om fouten te maken. De tijd voor onschuldig gebruik van genotsmiddelen is voorbij. We kunnen ons niet langer meer de arrogantie veroorloven om net te doen alsof we weg kunnen komen met het eten van wat dan ook, zelfs niet 'met mate', en ook niet op de een of andere manier ontsnappen aan de keiharde gevolgen hiervan, simpelweg door deze te ontkennen. Voor velen zullen de gevolgen verbonden aan onwetendheid onomkeerbaar zijn. We zijn te veel ongezonde generaties van 'de katten van Pottenger' gevorderd in de Industriele Revolutie, met haar verwoestende voedselvoorziening, en we zijn door dit alles allemaal genetisch te belast om ons te laten leiden door een voedselpatroon dat uitsluitend wordt ingegeven door een oppervlakkige smaakbeleving (bijv. gemaksvoedsel of junkfood) of door subjectieve idealen (bijv. vegetarisme en veganisme). Menigeen beschikt niet langer over dezelfde veerkracht als zelfs maar 1 generatie terug.

Met betrekking tot de moderne gezondheidscrisis moeten wij als individuen op een volwassen manier verantwoordelijkheid gaan nemen voor onze eigen kortzichtigheid en zelfgenoegzame praktijken. We moeten nu echt zelf volwassen gaan worden. Er is niemand die dit voor ons gaat doen.


Quote:
We kunnen het ons niet langer veroorloven om onwetend te zijn. We kunnen het ons niet veroorloven om ons geen zorgen te maken of om eenvoudigweg cynisch te zijn. We kunnen het ons niet veroorloven om ons blindelings afhankelijk te maken van een gezondheidszorg (lees: ziektezorg) die berust op ernstige vergissingen en tekortkomingen of op een overheid die ons wel gaat redden; evenmin kunnen we afhankelijk zijn van de, door grote bedrijven bestuurde, media om ons goed te informeren. We kunnen het ons niet veroorloven om wat dan ook voor lief te nemen. Onbedachtzame genotszucht moet tot het verleden gaan behoren. We beschikken niet langer over de speelruimte om fouten te maken.


Ten slotte nog dit citaat uit Cure Tooth Decay van Ramiel Nagel:

Quote:
Over het algemeen zullen versgemalen granen, zoals beschreven in de woorden van dr. Price, bijdragen aan de vorming van gaatjes, als gevolg van antinutriënten of verborgen darmontsteking, zoals coeliakie. Niet dat granen op zich een slechte voedselkeuze vormen, maar we moeten extra voorzichtig zijn als het gaat om de manier waarop we ze behandelen en bereiden. Simpelweg granen vers malen is niet voldoende om grote hoeveelheden plantaardige gifstoffen te verwijderen, zoals fytinezuur. Als dr. Price dit destijds had geweten, dan was zijn protocol nog veel effectiever geweest.


Mike

 
Zou het ook kunnen dat er in granen meer gezonde dingen zaten vroeger omdat toen de aarde nog veel meer mineralen ed bevatte?

Verder waren de granen heel vroeger alleen maar een aanvulling op ons eten, en dan nog alleen in het seizoen dat ze te verkrijgen waren.

Ik vraag mij verder of hoe "gezond" ons graan nog is na het vele gebruik van kunstmest/bestrijdingsmiddelen en genetische manipulatie.

Dus met de kennis, die ook na weston price uiteraard is doorgegaan, kan het verstandig zijn geen granen meer te eten. Of anders heel veel minder.

 
Biologisch graan mag per definitie niet genetisch gemanipuleerd zijn, en er mogen ook geen kunstmest en bestrijdingsmiddelen zijn gebruikt.

Het handige van graan is dat je het heel goed kunt bewaren, jarenlang (als de muizen het niet opeten). Het is dus juist geen seizoensproduct, maar "vulling" die altijd beschikbaar is. Dat is wel handig...

Het staat je vrij om het al dan niet te eten, zou ik zeggen.

 
Het staat iedereen uiteraard vrij om wat dan ook te eten of te drinken, maar dan wel geheel op eigen risico als het om antinutrienten gaat. We leven immers in een vrij universum van oorzaak en gevolg. Ik probeer in ieder geval te waarschuwen. Weet wat je eet, kennis is macht!

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.925
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan