hooikoorts

Hooikoorts is een teken van oververmoeidheid. Dat houdt in dat je de bijnieren moet voeden om de symptomen te bestrijden.
Ik had er dit jaar ook weer last van maar door megahoge dosering vitamine C (ik zoek de grens op door aan de diaree te geraken en dan de dosering iets te verlagen) en (3x daags 5 tabletten Pax) biergist tabletten zijn de klachten nu nog maar sporadisch en minimaal. Spirulina wil ook helpen, maar dit doseer ik laag omdat ik kwikbelasting heb.
 
Hoi Sampjes, sinds welke leeftijd heb je hooikoorts en vanaf welke tijd begint bij jou het hooikoortsseizoen? Je moet ongeveer 2 maanden van tevoren beginnen met de behandelingen voor jouw symptomen doorgaans optreden.

Hooikoorts is een teken van oververmoeidheid.

@ Heksje: ja klopt!
Dan nog: ik ken mensen met het zogeheten vermoeidheidssyndroom die geen hooikoorts hebben.
Dus iets van aanleg is er dan vaak ook bij.

Oja nog dit: recentelijk zou sprake zijn van een toegenomen hooikoortsgolf waarneembaar in mijn omgeving: dit zou ook
te maken kunnen hebben met het toegenomen gesleep met uitheemse planten over de hele wereld, hoorde ik.
Dit zou wel kunnen passen bij dat je pollen moet gebruiken van waar je woont als 1 van de strategieen om van de hooikoorts af te komen.
Maar goed: die strategie van wennen aan plaatselijke stuifmeelpollen: hoe plaatselijk is nog
plaatselijk tegenwoordig met het gesleep van uitheemse plantensoorten over de hele wereld?
 
Ik vraag me af of het wel de pollen zijn die deze zogenaamde hooikoorts veroorzaken. Dit wordt wel beweerd, maar het valt me op dat er gebieden zijn waar ik er wel last van heb en gebieden waar dit niet is.

Dit zou namelijk de periode van de graspollen zijn. Er staat genoeg gras in Friesland maar daar heb ik geen last van 'hooikoorts'. Echter heb ik dat wel in de kop van Noord Holland. Laat hier nu veel met gif gespoten worden daar er hier verschrikkelijk veel bloembollenteelt is.

Op het water zou iemand geen last hebben van deze aandoening, echter heb ik er op het Amstelmeer wel last van. Dit meer is omgeven door landbouw en er zit heel snel blauwalg in dit water.

Kortom, ik denk dat er een kans is dat het niet aan pollen ligt. Verder blijf ik zeggen dat het een symptoom van vermoeidheid (of het geliefde woord op dit forum: bijnieruitputting) is.
 
Heksje, ja dat heb ik ook: van gebieden waar ik meer en minder last heb van hooikoorts.
Hoe minder beschutting bijv. hoe meer de pollen kunnen overwaaien.
Uiteraard is er een link tussen vermoeidheid en hooikoorts, uit eigen ervaring puttend.
 
@Sampjes,

Op advies gebruik ik al een tijdje Quercetine maar dat helpt ook geen donder!

Quercetine is een van de natuurlijke middelen die WEL helpt! Het grote verschil met de reguliere medicijnen (h2 blokkers zoals Cetirizine) is dat het een tijdje duurt voordat Quercetine werkt. Bij sommige duurt het wel maanden voordat het volledig werkzaam is. En ook hier geldt, begin je januari al met quercetine dan heb je in het hooikoortsseizoen minder last. Maar goed, het blijft een natuurlijk middel. Je moet er niet van verwachten dat het grote hooikoortsaanvallen stopt, daar is het te licht voor.
Daarnaast, als je echt van de reguliere medicijnen af wilt, dan moet je je voeding ook zodanig aanpassen dat je in het hooikoortsseizoen geen voeding die hoog in histamine is tot je neemt, plus dat je bewust wordt van de kruisreacties (bijv. bij appels).

@Heksje,

Hooikoorts is een teken van oververmoeidheid. Dat houdt in dat je de bijnieren moet voeden om de symptomen te bestrijden.

Vergeet niet dat dit ook andersom geldt! Hooikoorts geeft veel vermoeidheid en daarnaast bij vele ook lusteloosheid. Dit komt omdat histamine een neurotransmitter is. Hoog histamine gehalte = laag serotonine gehalte! Hoog histamine gehalte is meer ontstekingen (cytokines die via mestcellen losgelaten worden) in het lichaam = meer vermoeidheid!

Kortom, ik denk dat er een kans is dat het niet aan pollen ligt. Verder blijf ik zeggen dat het een symptoom van vermoeidheid (of het geliefde woord op dit forum: bijnieruitputting) is.

Het hoeft niet altijd aan de pollen te liggen. Zo kunnen schimmelsporen of voeding die rijk is aan histamine ook hooikoortssymptomen triggeren. Daarnaast zijn er nog vele verschillende oorzaken van het openen van mestcellen in je lichaam (een mestcel bevat oa histamine) (denk aan stress, teveel beweging en meer).
 
@lievergezond: ik heb sinds mijn 9e hooikoorts en vanaf mei heb ik er heel veel last van tot en met juli/augustus. Ik heb vooral last vd grassen die beginnen het groeien.

@johan: oké nou dan geef ik het nog een kans! Ik dacht dat ik na een paar weken wel wat had moeten merken. Volgend jaar begin ik dan maar alvast in januari.
Ik moet zeggen dat dit jaar wel heel veel last heb van hooikoorts nog erger dan vorig jaar. Ik wordt er gewoon chagrijnig van, me neus is kapot en heb zelfs bloedneuzen, boven mijn bovenlip is helemaal rood. Juist histaminerijke voeding laat ik voor 80 procent staan dit jaar. Vorig jaar at ik wel histaminerijk en had ik minder last dan dit jaar?
 
Niemand ooit Inclined Bed Therapy geprobeerd? Helpt voor mij (hooikoorts klasse 5 sinds mijn 12e) heel goed. Jammer dat het nu een beetje te laat is om nog te beginnen maar mss voor volgend jaar? Gaat er niet van over maar ik fiets weer langs de weilanden waar ik voorheen nauwelijks buiten kon zijn.
 
Ben je dit jaar meer moe of heb je meer stress Sampjes? Is je dieet nog hetzelfde op de histaminerijke voeding na?

Er zijn veel factoren die tellen. Ook kan het zijn dat de samenstelling van de buitenlucht anders is dan vorig jaar.

Gebruik je vitamine C? Dit drukt de histamine en verhoogt je weerstand.
 
@kneel: nog nooit van gehoord? Wat is het precies?

@heksje: vorig jaar at ik over het algemeen minder goed dan nu. Ik wist toen nog niet van mijn intoleranties en die at ik dus gewoon zoals koemelk,af en toe tarwe en heel veel eieren, appel, geweekte noten e.d
Dat eet ik nu dus allemaal niet meer, eieren heel af en toe.
Qua stress is het denk ik hetzelfde en moe ben ik sowieso altijd :-(

Enige is dan denk ik dat de samenstelling vd lucht anders is?
Ik gebruik viatmine c ongeveer 1500mg per dag.
 
Lievergezond, ik wist dat ik er hier ook wel eens over heb gelezen. Dank voor het opzoeken van de link.
Sampjes, zie link :) en youtube en google. Kort gezegd gaat het over slapen met je hoofd een stuk hoger dan je voeten. Je ligt eigenlijk op een helling. Beetje raar is het wel, haha.
 
als je goede rauwe melk van gehoornde gras gevoerde koeien drinkt ,zal dit in de meeste gevallen goed werken tegen de allergie .
bij ons verschillende mensen zeer goede resultaten.
 
Sampjes, bij mij begint de ellende ook in mei (eind mei). En gras is bij mij ook vooral het probleem (denk ik). Jammer eigenlijk; de lente/zomertijd wordt er wel een beetje door verpest. Vooral als ik in "de natuur" ben.
 
@Sampjes,

Ik gebruik viatmine c ongeveer 1500mg per dag.

Neem je de vitamine c in 1 keer? Het is beter om het over de dag te verspreiden, het lichaam kan namelijk niet meer dan 300mg per keer opnemen. In 1 keer 1500mg innemen heeft dus geen zin.

Verder wordt bij hoge doseringen van vitamine c aangeraden om je koper gehalte in de gaten te houden. Vitamine C remt namelijk de opname van koper. Voor velen geen probleem. Maar juist voor mensen met hooikoorts/allergische klachten wil je een kopertekort voorkomen.
Om histamine in je lichaam af te breken is voldoende DAO enzym nodig. Voor de vorming van het DAO enzym is koper nodig. Laag koper gehalte betekent weinig DAO enzym = meer histamine in het lichaam = meer allergische klachten.

Ik merkte echt veel verschil sinds ik koper innam. Naast koper neem ik vitamine c poeder, quercetine, methionine en bijnierextract. Dit jaar heb ik voor het eerst in 8 jaar weinig tot geen last (even afkloppen :) ).
 
@johan, oké goed om te weten dat wist ik dus niet! Ik neem idd in 1 keer die 1500mg in. Ben vandaag begonnen met ophogen naar 2000mg. Heel erg last gehad vandaag van hooikoorts.

Vorig jaar had ik nog de koperen spiraal en ik was toen juist bang dat ik teveel aan koper in mijn lijf had. Maar voor mij zou koper juist goed kunnen zijn begrijp ik?
Over methionine, die kreeg jij toch geïnjecteerd?
Ik neem bijna hetzelfde als wat jij neemt behalve de methionine.
 
Als je een kopertekort hebt dan is het supplementeren van extra koper vwb je allergie klachten aan te raden. Middels een bloedonderzoek kun je een kopertekort eenvoudig bepalen.

Overigens, google eens op Niacine. Niacine is in staat om histamine uit je lichaam te gooien.

Ik gebruik deze Methionine: http://eu.iherb.com/Nutricology-L-Methionine-100-Veggie-Caps/9573
 
Histamine versterkt de werking van DNMA
NMDA is een sress-stofje dat vrij komt als je beloningssysteem is uitgeput ( burn out)
Psychische stress activeert histamine

DAO enzym (in darm/ lever/ nier) en HNMT enzym ( in hersenen) zijn 2 enzymen die histamine afbreken

Stress, voeding en cellulaire dehydratie zijn de belangrijkste oorzaken van een teveel aan histamine. Verder kan een tekort aan DPPIV enzym een rol spelen.

Histamine intolerantie kan veroorzaakt worden door een tekort aan vit. B6, koper, onsteking van darmwand en een van nature ( genetisch) lage DAO spiegel.

Anti histaminica blokkeren op het receptor niveau en de receptor gaat vervolgens MEER histamine aanmaken. Niet nemen dus!

Veel water drinken ( met beetje sole). Water activeert adrenaline (lichaamseigen histamine antagonist (remmer))
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
501.148
Leden
8.632
Nieuwste lid
Pinjo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan