Hoge bloeddruk

simone

New member
Hallo,

Ik meet zo af en toe bij mijn moeder mijn bloeddruk en vaak is ie zelfs laag maar af en toe iets aan de hoge kant. Vandaag was ie 145/100 wat een tikkeltje hoog is.

Nu kan het apparaatje afwijken omdat die niet zo nauwkeurig is als bij de huisarts, die worden geijkt en het kan ook een moment opname zijn, dat je net opgewonden bent of je druk maakt etc. Heb me ook laten vertellen dat tegenwoordig alleen de bovendruk belangrijk is en de leeftijd niet meer relevant is.

Je moet wel vaker op een dag meten en dat verdelen over een paar dagen om een goede indruk te krijgen.

Nu eet ik biologisch en heel af en toe op bezoek minder bio maar de basis is goed met gezuiverd water en sinds een kleine anderhalf week drink ik twee keer sole op een dag.

Drink volvette rauwe melk en eet heel veel roomboter, moet wel meer vis gaan eten en minder granen maar als ik dat eet is het wel allemaal volkoren.

Nu vraag ik me af wat je allemaal kunt doen om je bloeddruk optimaal te maken en evt. te verlagen.

Drink zowiezo geen alcohol, rook niet en wat zijn nog andere bepalende factoren?

Kunnen we elkaar hierover niet ophelderen en een discussie starten?

Mischien maak ik me ook druk om niets?

 
En als je je druk maakt, stijgt de bloeddruk. Het klinkt alsof je erg gezond bezig bent hoor, misschien iets minder vaak meten, zowel thuis als bij de huisarts. Probeer te vertrouwen op hoe je je voelt. Denk ik hoor.

 
hoi Haluk, vitamine d is ook belangrijk bij de bloeddruk. Heb je daar wel eens naar gekeken?

 
Co-enzym Q10 heeft heel veel invloed op de bloeddruk. Q10 is sowieso een belangrijk enzym, maar naarmate je ouder word (of te lang een westers dieet hebt gevolgd dus eigenlijk), maakt je lichaam dit enzym steeds moeilijker aan.

Op iHerb.com kun je van Now Foods, Ubiquinol CoQH-CF, 60 Softgels bestellen. Deze vorm (ubiquinol) neemt het best op in je lichaam. 2x daags is optimaal, maar 1x daags helpt al je bloeddruk te optimaliseren.

Maar er zijn ook kruiden en specerijen die je bloeddruk helpen stabiel te krijgen. Pure chocolade helpt ook. Kalium, magnesium, knoflook... er zijn voldoende natuurlijke manieren om je bloeddruk te stabiliseren. Dus, niets om je druk over te maken ;-)

 
Haluk,

Dit schreef ik een tijdje geleden over h2o2:

Quote:
Even een klein h2o2 succes verhaaltje

Mijn moeder heeft al jaren last van hoge bloeddruk. Ze nam altijd 1 tablet per dag van een of ander magisch bloeddruk "medicijn". Toen is ze wat gezonder gaan eten en na een tijdje heeft ze af kunnen bouwen tot een half tablet per dag. Vanalles geprobeerd verder, maar helemaal afbouwen wilde maar niet lukken. Steeds knalde de bloeddruk weer omhoog als ze minderde met de medicijnen. Sinds een tijdje zit ze ook aan de h2o2. Eerst opgebouwd tot ongeveer 14 druppels dacht ik, maar dit beviel haar niet echt. Ze doet nu in elk glas water, koffie een paar druppeltjes en dit bevalt haar veel beter. Vorige week is ze weer eens naar Ron Velthuis gegaan om te kijken of er verbeteringen waren. Toen Ron haar bloeddruk opmeette bleek deze zelfs bijna te laag te zijn! Nu is ze sinds maandag gaan minderen naar een kwart tabletje en ze voelt zich er prima bij. Misschien gaat ze er over een paar weken zelfs helemaal mee stoppen!


 
Ik heb ook van verschillenden gehoord dat het gebruik van de sole de bloeddruk weer naar normaal waarden doet dsalen dan wel stijgen, net wat nodig is.

 
Een tante van mij van in de 80 jaar heeft haar bloeddruk 'normaal' gekregen via het drinken van sole en het gebruik van het keltisch zeezout op haar eten. De huisarts snapte het niet en toen hij hoorde dat ze zout gebruikte raadde hij dat ten sterkste af.

Maar mijn tante voelde zich er prima op dus die ging er mee door. Ook haar HB gehalte werd normaal.

Haluk, waarom meet jij regelmatig je bloeddruk.

Is je iets aangepraat door de medische wereld?

Ben je in de angst gepraat?

Je geeft zelf al aan dat als je bij de huisarts bent dat je dan ook opgewonden/druk bent en ik ben met je eens dat het dan geen eerlijke meting is. En er kan zelfs al een verschil zijn als je op 1 dag je bloeddruk meet. Kan 's ochtends anders zijn dan bijv. 's middags of 's avonds.

Ben het met Dirtsa eens, niet zoveel meten. Maak je jezelf alleen maar druk.

Een oudere vriend van ons begon op een gegeven moment klachten te ontwikkelen.

Zelf dacht hij aan zijn hart, de huisarts kon niets vinden.

Wat bleek, een aantal vrienden in zijn omgeving kregen hartproblemen.

Toen dacht hij, als ik dat ook maar niet krijg. Zo praatte hij zichzelf in de angst en ging soortgelijke klachten ontwikkelen als zijn vrienden. Maar er was niets aan de hand.

Toen hij dat eenmaal doorhad losten zijn klachten op.

 
Nu ben ik weer bij de huisarts geweest en heeft zo'n meter drie keer met intervallen mijn bloeddruk gemeten en de gemiddelde waarde die er uit kwam was 142 bij 93. Tikkeltje hoog, jammer genoeg laat het apparaat alleen maar een gemiddelde zien en niet wat de andere waardes zijn. Het is aan beide armen gemeten.

Nu weet ik dat ik me niet druk moet maken maar stiekum doe je dat toch.

Nu krijg ik over een twee weken een apparaat mee die me 24 uur meet en monitort.

Nu vraag ik me af waarom ik een lichte hoge bloeddruk kan hebben aangezien we biologisch eten, elke morgen en avond sole drink en heel veel verzadigd vet en eieren eten inclusief liters volvette rauwe buffelmelk elke week.

Mischien moeten de koolhydraten omlaag en laatst toch weer jam van mijn moeder gekregen zo'n maandje geleden.

Zowiezo gaan we helemaal over naar koolhydraat arm en totaal geen suikers meer mischien hooguit af en toe ongepasteuriseerde honing in raat en als we een paar sneetjes brood eten volkoren zuurdesem boekweit en speltbrood en meer gefermenteerde producten en mischien wat noten af en toe.

Oh ja de roomboter moet binnen korte tijd ook rauwmelks worden met Remeker kaas.

Kijken hoe ver ik de bloeddruk kan krijgen.Stress is ook een factor wat het denk ik omhoog drijft.

Dan nog veel meer rauw voedsel eten.

 
Hoge bloeddruk kan ook te maken hebben met een trage schildklier. Jij schrijft in je eerste post echter dat-ie soms laag is en soms hoog. Dit betekent dat je bijnieren en schildklier afwisselend overactief en onderactief zijn en zoeken naar balans. Je schrijft ook meerdere keren dat je je druk maakt. Dat heeft er natuurlijk veel mee te maken!

Mike

 
Bewust maak ik me niet druk maar ik denk onbewust wel en ook al zou mijn bloeddruk net iets boven normaal zijn, is nog geen reden tot paniek en ik zou echt een trage schildklier kunnen hebben en problemen met m'n bijnieren.

Ik ga eens de documenten doornemen die over bijnieruitputting en schildklier gaan.

Het geeft een goed gevoel dat iedereen elkaar op deze forum helpt.

 
En misschien niet zo vaak gaan meten, vertrouw wat meer op je gevoel, en ga pas over half jaar of zo. behalve dan als je er juist weer stresserig van wordt door niet te meten.

 
Haluk,

Wie zegt trouwens dat een bloeddruk van 140/100 te hoog is? Wie bepaalt deze waardes? (en wie kan er geld aan verdienen als deze waardes zogenaamd "te hoog" zijn) Waarom maak je je zo druk om een paar cijfertjes? Hoe je je voelt lijkt me stukken belangrijker dat een getalletje op een apparaatje.

Ik ben geen expert, maar als ik zo al die verhalen van jou lees op dit forum dan denk ik dat het allemaal helemaal goed komt als je gewoon doorgaat waarmee je bezig bent.

 
Klopt, jullie hebben ook gelijk en ik voel me ook goed maar mijn vader had extreme hoge bloeddruk die men met moeite na een lange tijd maar een tikkeltje omlaag heeft kunnen krijgen en hij voelde zich ook goed dus ja het zal ook wel van de persoon afhangen.Bij de één is dezelfde waarde niet goed voelend en bij een ander weer wel heel goed lijkt mij.

 
@lievergezond

sorry hoor maar ik vind het niet zo onlogisch dat mensen die naar de kerk gaan over het algemeen een lagere bloeddruk hebben want in mijn logica is het zo dat je tot jezelf keert in een kerk, het is een soort van meditatie dat je doet. Zelf ben ik ongelovig en vind ik de kerk maar een gevaarlijke plaats hebben in deze wereld, vooral het Vaticaan. Sorry voor de mensen die zich aangesproken voelen...

Ik denk niet dat de oplossing is om naar een gebedshuis te gaan maar gewoon om veel beter te gaan eten :p Mijn ouders hebben beide laatst een bloeddruk weer laten meten en was in een maand tijd, bij beide, flink omlaag gegaan... ze zijn ook een stuk rustiger geworden, vooral me pa. Ik weet niet wat je precies met dat onderzoek wil aantonen? Het is niet zo dat als je ongelovig bent en naar een gebedshuis gaat dat dan je bloeddruk omlaag gaat... ik kan je verzekeren dat bij mij het tegenovergestelde gebeurd... mijn bloeddruk is waarschijnlijk wat omhoog gegaan als ik daar uit kom. ;-)

 
Hoi Caveman, ik heb niet zoveel toe te voegen aan wat je schrijft, behalve dat ik niet inzie waarvoor je ¨sorry hoor¨ zegt.

Ik wil niets aantonen en ik vraag mezelf af wat het onderzoek betekent.

Ik denk persoonlijk dat mensen religieuze wezens zijn van zichzelf.

Religie betekent letterlijk: verbinding met de bron.

Ik weet in elk geval dat ook mensen die zeggen niets met religies te maken hebben dat die ook vaak religieuze symbolen in hun dromen tegenkomen.

Godsdienstig ben ik ook niet, maar ik denk wel dat veel religies de manieren kennen waardoor mensen zichzelf openen.

Ik las pas in een boek over dat een onderzoeker bepaalde lichaamswaarden onderzocht (hartkloppingen, bloeddruk etc) als mensen de rozenkrans opzegden en die waarden werden als mensen dat opzegden ineens heel goed.

De gebeden zijn waarschijnlijk niet voor niets ingesteld op het juiste ritme en dergelijken waarbij de mensen zich harmonieus voelen, wat dus ook lichamelijk tot uitdrukking komt.

Deze wetmatigheden in die ritmes komen terug in gebeden van allerlei religies.

Men kent de manieren om tot mensen door te dringen om het maar zo te zeggen.

Dus dat mensen van de gebeden rustig worden vanwege tonen en ritmes, dat kan ik me voorstellen.

Zo zullen er meer dingen zijn waar mensen rustig van worden: terugkerende rituelen bijvoorbeeld.

Ik ben wel opgevoed met een religie, maar ik hoefde niet naar de kerk als ik dat niet wilde.

En nog steeds kom ik alleen in kerken als er familieleden trouwen of sterven.

Ik voel me onvoldoende aangetrokken tot de kerk.

 
@Lievergezond

Sorry, misschien kwam het bot over die 'sorry hoor'.... het was meer naar het artikel toe eigenlijk :p

"k las pas in een boek over dat een onderzoeker bepaalde lichaamswaarden onderzocht (hartkloppingen, bloeddruk etc) als mensen de rozenkrans opzegden en die waarden werden als mensen dat opzegden ineens heel goed."

Gebeden/teksten/verhalen.... in principe is dit allemaal wat je geleerd is om te 'herkennen' en daarbij een 'betekenis' aan te geven, mensen die door bepaalde teksten of verhalen rustig worden, vind ik ook totaal niet gek. Ik ben juist benieuwd of mensen er rustig van worden wanneer ze totaal de hele tekst niet begrijpen of in een andere taal is? Of is dit alleen getest met mensen die elke week naar de kerk gaan of bidden? Welke ritme praat je eigenlijk over, ik zie namelijk niks positiefs in een gebed, het is zo symbolisch allemaal.... ik snap dat het voor mensen kan helpen, maar dat is dan in mijn ogen hun zwakte of gebrek aan inzicht.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.782
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan