Hoe tv, radio en andere media berichten over gezondheid/voeding

Als bv. een pater van een klooster zich bezighoudt met “Het Hogere” (Yang) en ook gewoon leeft omdat hij in de kloostergemeenschap het gewone leven moet omzetten, zoals tuinieren, koken etc. en iets nalaat aan het leven door iets te betekenen voor de medemens, dan is dat dus ook okay?

Jazeker. Een voorbeeld dat mij na aan het hart ligt: Trappisten die bier brouwen met bijbehorende kazen! Het gaat er nl. om om van het leven te genieten!



Kan zelfs een New Ager, die zich wel bezighoudt met zichzelf te verwezenlijken, maar in het leven gewoon leeft en zich bezig moet houden met de aardse zaken en goede dingen doet in het leven, dan toch leven volgens deze dualiteit, de ware vorm van Leven leven?

Ik ken zulke mensen. Zij lezen alle Anastasia-boeken (New Age) maar zijn ondertussen ook actief in een praktijk waarin zij hartstikke nuttig werk doen. Daarnaast eten zij goed en zijn ze goedlachs. Het kan dus allemaal! Ik wil ook zeker niet de indruk wekken dat mensen die in New Age-valkuilen trappen per definitie niet deugen!

Voor wat betreft je tweede post: ja, we doen op oppervlakkige wijze veel kennis op omdat deze op een presenteerblaadje wordt aangeboden en we niet worden aangemoedigd om zelf te filosoferen en tot eigen inzichten te komen (geleende kennis tegenover geleefde kennis). Hierdoor lijkt het alsof we slimmer zijn dan voorgaande generaties, maar het tegendeel is waar: het heeft onvoldoende diepgang, want je spreekt niet uit eigen ervaring maar herkauwt wat je is aangereikt. Het leven is een ontdekkingsreis en soms moet je op avontuur gaan zonder kaart of kompas.

Wat onze ouders ons wel moeten meegeven is een moreel kompas, anders slaan we verkeerde paden in en trappen we in de voor ons opgezette valkuilen. Daarom is het zo belangrijk een goede bullshit radar te ontwikkelen. Als alles te ingewikkeld lijkt is het belangrijk om altijd de situatie terug te brengen tot een keuze uit twee (dualiteit). Voor spiritualiteit gelden maar twee opties: pro-creatie of anti-creatie. Als je snapt dat creatie een materieel principe (aarde, moeder) is voortkomend uit immateriele energie (hemel, vader) dan snap je ook dat de een niet zonder de ander kan en andersom. Spiritualiteit die uitsluitend het mannelijke lichtprincipe eert of exclusief het vrouwelijke aardeprincipe is incompleet en doet dus niet de volledige schepping eer aan. Zonder Schepper geen schepping. Zolang je dat voortdurend in het achterhoofd houdt kun je altijd het kaf van het koren scheiden.

Mike
 
Duidelijk. Bedankt.

Toch nog één vraag die me net in de bus inviel:
De natuurvolkeren geloofden in de Godsvonk. Hadden ze daar een religie rondom ontwikkeld of een filosofie? Zo ja, wat geloofden ze dan?

Dorothé
 
Mooie berichten hier vandaag. Soortgelijks was hier al eerder geschreven maar het blijft mooi en de kracht gaat niet vanaf door de herhaling want het kan niet vaak genoeg gezegd worden. Dank dus :)
 
De natuurvolkeren geloofden in de Godsvonk. Hadden ze daar een religie rondom ontwikkeld of een filosofie? Zo ja, wat geloofden ze dan?

Hoewel we het hebben over een UNIVERSELE spiritualiteit die alle natuurvolkeren onafhankelijk van elkaar waar ook ter wereld hebben ontwikkeld (dat krijg je als de natuur je leermeester is), heb ik het hier over de spiritualiteit van de HOOGST ONTWIKKELDE volken. Er is ook veel sprake van bijgeloof en sommige volken vervielen zelfs in het ombrengen van stamleden omdat deze bevangen zouden zijn door 'boze geesten', meestal een ziekte die ze niet konden verklaren. Ze zijn dus zeker niet feilloos geweest!

De religie was een natuurreligie. De meest tastbare, concrete vormen die God aanneemt zijn de natuurlijke wezens: planten, dieren, mensen, zelfs stenen. Men geloofde dat alles bezield is en dus dient te worden geeerd. Een dier doden om als voedsel te dienen gebeurde met het grootst mogelijke respect en niets werd verspild. Voor alle natuurverschijnselen bestonden aparte goden, maar altijd vanuit het besef dat er 1 oerbron is vanwaaruit alle creatie afkomstig is. De monotheistische religies uit Europa en het midden-oosten wezen alle 'subgoden' af en erkenden slechts nog 1 Schepper. Vervolgens streed (en strijdt) men met elkaar over wie de 'beste' God heeft.

Natuurvolkeren eerden de schepping maar vergaten nooit dat deze afkomstig waren van de Schepper. Is hiermee je vraag beantwoord?

Mike
 
Bedankt. Ik denk het wel. Ik zit nu op het werk (en er heerst op het moment een onaangename atmosfeer :-( ). Ik meld me spoedig weer.

Groet
Dorothé
 
Inderdaad interessant allemaal.

Mike, iets is me niet helemaal duidelijk. Ik dacht dat het yin (vrouwelijke) principe over passieve energie gaat. Je schreef eerder dat we als samenleving te yin zijn. Maar ik dacht dat die passiviteit juist uit de New Age hoek kwam. Je schrijft echter:

De New Age heeft weinig op met het materiele (aardse, vrouwelijke) principe, sommigen gaan zelfs zo ver dat ze dit regelrecht ontkennen of afschilderen als een illusie.

Dus New Age (passief, alles is goed) is te yang? Ik dacht dat die kwaliteiten aan yin gekoppeld waren?

Mark

 
Goed en scherp opgemerkt, Mark, dank daarvoor! Wat je hebt geconstateerd is een oude truc van de elite en dat is het verstoren en verwarren van de tegengestelde principes. Dit heeft men toegepast in de religie door de bevolking zich te laten richten op een mannelijke en wraakzuchtige God die heer en meester is over onze handelingen en zelfs onze gedachten. Omdat we werden opgezadeld met een 'erfzonde' werden we al vanaf de geboorte monddood en passief gemaakt.

De New Age-beweging komt voort uit de theosofie die zich weer laat beinvloeden door de oosterse (hindoestaanse) religie, waar men een andere variant heeft van de erfzonde, nl. karma, gekoppeld aan talloze keren 'voor straf' reincarneren. Ook dit zadelt je al vanaf de geboorte op met een schuldgevoel en maakt passief.

Je hebt dus gelijk: de overheersende energie is yin (vrouwelijk) en onderdanig aan een dominante yang-energie. De focus ligt echter op mannelijke lichtenergie, maar er vindt geen enkele vorm van werkelijke verlichting plaats als deze niet in balans is met yin. Yin wordt uitsluitend negatief neergezet, omdat het leven lijden is vanwaaruit maar 1 werkelijke ontsnapping mogelijk is: de dood. Pas dan keren we terug naar de objectieve perfectie (mits we niet reincarneren natuurlijk, want dan begint de ellende weer van voren af aan). Het leven wordt niet gevierd, maar als last gezien, kortom: anti-creatie.

Mike
 
Zo, ik ben weer thuis.
Ik heb het begrepen.
Uit dit alles probeer ik dan een conclusie te trekken.
Als wij willen leven in overeenstemming met de wijsheid van de natuurvolkeren, dan eren we beide polen Yin en Yang. In het moderne leven wil ik proberen een vertaalslag te maken. Yin, aarde, moeder, materialisme: We kunnen dit misschien zien als proberen met de levensomstandigheden zoals ze op vandaag zijn, zo goed mogelijk te leven. Dus als ik begin bij de voeding: goede en voedzame voeding kiezen en op traditionele wijze klaarmaken. Proberen stress zo goed mogelijk het hoofd te bieden door het leven te genieten en proberen zo goed mogelijk met stressoren om te gaan. Wat beweging betreft, gezonde niet al te extreme beweging en ook het huishouden hoort daarbij. Het Leven leven en genieten MET verstand. En dit schept de brug naar YANG, het mannelijke, het denken. Door met verstand te leven kunnen we goed leven. Dus hiertoe behoort het ontwikkelen van een bullshitradar en weten hoe je de juiste informatie kunt onderscheiden van onzin en waar je de juiste info kunt vinden. Zo bescherm je je uiteindelijk tegen de kwade machten die de wereld, mens, dier en plantenwereld willen vernietigen en kapotmaken.
Als we dus waarborgen dat we het ontstane leven uit de Godsvonk eren, dan zorgen we voor gezonde omstandigheden, zoeken uit wat dit negatief kan beïnvloeden en weren ons met verstand en lichaam hiertegen. Hierdoor eten we gezond en zorgen voor een gezonde geest in een gezond lichaam. Het zou nog mooier zijn als we hierdoor voor een gezonde aarde zouden kunnen zorgen, maar ieder begin is een begin.
Klopt deze vertaalslag zo een beetje?
Dorothé
 
Bedankt Mike.

@Dorothé
Het lijkt me dat vrouwen van nature meer neigen naar de vrouwelijke, verzorgende yin-kant en mannen van oorsprong wat meer yang zijn. Dat natuurlijke onderscheid zorgt weer voor evenwicht.

Mark
 
Jonge meisjes stimuleren tot uithongering om te voldoen aan een ongezond 'schoonheidsideaal' getuigt van anti-creatie.

Mike
 
Modellen hebben moeten een jongetjeslichaam hebben om mee te komen. Rara, komt dat misschien omdat degene die in de modewereld zitten allemaal homo zijn? En het is triest dat meisjes zich optrekken aan dat soort lui.

Joost
 
Een kleine maar groeiende groep consumenten gaat naar de boer voor rauwe melk, want dat zou lekkerder en gezonder zijn. Maar melk wordt toch niet voor niets gepasteuriseerd?

Ja, om een homogener product te creeren voor de INDUSTRIE, niet voor de consument!

Mike
 
Ja Mike. vwb dat pasteuriseren maar vaak wordt rauwe melk in kwaad daglicht geplaatst maar bij deze reportage is dat anders.
 
Het is een leuk artikel, maar een soort gatekeeper. Je denkt, aha, daar wordt eindelijk iets positiefs gezegd, en door steeds zaken als waar te zien, ga je alles als waar zien van dit artikel. Dus ook dat pasteuriseren eigenlijk beter is. Dat is de bedoeling van zulk soort artikelen. Mensen vangen.

Dorothé
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.475
Berichten
503.302
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan