Hoe ongezond is pizza en is het mogelijk om zelf een gezonde(re) pizza`s te maken?

Quote:
Muesli is een van de ergste granenproducten! Het gaat hier om verhitte, ranzige granen met toegevoegde suikers.


Biologische 4 granen muesli zonder suiker en zonder toevoegingen. Ooit van gehoord? Van de Halm of EkoPlaze huismerk bijvoorbeeld. Waarom neem je aan dat ik muesli eet van verhitte ranzige granen met toegevoegde suikers?! Nooit gedaan ook overigens.

 
Quote:
Biologische 4 granen muesli zonder suiker en zonder toevoegingen.



Maar is het bekend of deze biologische granen geweekt, gekiemd en gefermenteerd zijn?

Anders krijg je nog fytinezuur binnen.

En van welke granen is het gemaakt, glutenvrije granen?

Als iets biologisch is hoeft dat niet een vrijkaartje te zijn van: dit kun je met een gerust hart eten.

In de natuurwinkel is iets al biologisch als het hoofdingrediënt biologisch is.

Daarnaast kunnen ze er evengoed dingen instoppen die niet biologisch zijn.

Als er op het etiket voor een product geen * staat is het niet biologisch, terwijl ze het wel biologisch mogen noemen.

Maar dan nog blijft de vraag: zijn die granen geweekt, gekiemd en gefermenteerd?

 
Probeer je muesli maar eens te kiemen, dan zul je zien dat dat niet lukt. Conclusie: de granen zijn verhit, waardoor de onverzadigde vetten in de granen (die niet goed tegen hitte bestand zijn) ranzig zijn geworden. Verder sluit ik me bij de woorden van Poekie aan.

Mike

 
Bo1o1, soms krijg je opmerking te horen waardoor je meteen in de verdediging schiet. Dit is echter niet bedoeld om je te dwingen tot het verantwoorden van je keuze, maar om je na te laten denken en hopelijk meer te weten zien te komen over je voeding.

Ook al denk je enorm gezond bezig te zijn, want biologisch, uit een natuurwinkel, dan nog kan het zijn dat er dingen spelen waar je geen weet van had.

het kon zelfs wel eens zijn dat je beter af en toe zuurdesembrood kunt maken en eten dan de muesli die je nu in de yoghurt doet.

Op je zuurdesembrood kun je dan lekker dik roomboter doen of een paar gebakken eidooiers of rauwmelkse kaas.

In je yoghurt kun je overigens ook prima kokoolie of/en slagroom doen. Voor de verzadiging.

 
Naar mijn idee is muesli weinig meer dan geplette graankorrels. Of hier hitte bij vrij komt weet ik niet. Er zijn wellicht mueslivarianten waar ook extra suikers aan toegevoegd zijn, maar er is zeker ook gewoon basismuesli te verkrijgen waar denk ik weinig mee gebeurd is. Cruesli is een heel ander verhaal. Dit is altijd bewerkt en gesuikerd, rommel dus. Mocht je toch granen of muesli willen eten, dan denk ik dat havermout het beste is. Doe een klein handje met wat water in een bak volle kwark of griekse yoghurt. Even doorroeren en dan de volgende dag opeten. De havervlokjes zijn dan gefermenteerd en zacht geworden. Eventueel een theelepeltje honing erbij of een gedroogde abrikoos in stukken geknipt. Die wordt tijdens de nacht ook zacht en geeft wat zoetigheid af aan de 'vette pap'.

Ik weet dat gedroogd fruit hier afgekeurd wordt, maar voor gedroogde abrikozen maak ik nog wel eens een uitzondering omdat die wel veel mineralen en gezonde stoffen bevatten. Ik ga er niet van snoepen, want dan krijg je inderdaad gelijk heel veel suikers binnen, maar lichtjes in een gerecht verwerkt, vind ik het wel kunnen.

 
Hmmm voorkomt de honing niet juist fermentatie aangezien het antibacterieel werkt?

 
Mijn muesli bestaat uit uitsluitend geplette granen. http://www.dehalm.nl/nl/productieproces/

Hiervan doe ik 3 el in een kommetje met rauwe bio yoghurt en dat laat ik door elkaar geroerd 1 nacht in de koelkast staan. Soms inderdaad met gedroogde abrikozen, hazelnoten of gepofte quinoa. Altijd met een theelepel kaneel.

 
Interessant vraag. Nog nooit bij stil gestaan of over nagedacht. Ik denk het niet. Ze maken immers ook mede (honingwijn) van honing. Het is zo simpel als honing in water oplossen en in cultuur brengen met gist in een fles met een waterslot. Zo zou je trouwens ook je eigen honingazijn kunnen maken door de zuurstoftoevoer vrij te houden... :idea:

 
Quote:
Mocht je toch granen of muesli willen eten, dan denk ik dat havermout het beste is.


Au contraire. Havermout werkt tandbederf, scheurbuik en rachitis (Engelse ziekte) in de hand. Het boek van Ramiel Nagel is in het Nederlands nog niet uit, maar hier alvast enkele relevante passages:

Quote:
De les die we uit deze experimenten kunnen opmaken is dat havermout een verwoestend effect heeft op het gebit en dat er bij deze studies sprake was van de meeste botvorming en remineralisatie van het gebit op basis van graanvrije voeding.

Uit de tientallen jaren van onderzoek van Edward en May Mellanby blijkt dat havermout de remineralisatie van het gebit meer in de weg zit dan welk ander graan ook.


Quote:
Hoe meer granen je consumeert, met name havermout of volle granen, hoe meer vitamine D je lichaam nodig heeft.

Er is een bovengrens aan het vermogen van vitamine D om de negatieve effecten van volle granen op te heffen. Dit betekent dat, zelfs als je meer dan genoeg levertraan inneemt, je toch problemen met tandbederf kunt ervaren als je een voedingspatroon met volle granen navolgt.


Quote:
Door voer dat volledig uit havermout bestond, stierf een cavia binnen 24 uur als gevolg van scheurbuik.

Precies hetzelfde scheurbuikbevorderende voedingspatroon veroorzaakte ook ernstige gebits- en tandvleesproblemen bij de cavia’s.


Quote:
Om rachitis in het laboratorium bij honden op te wekken, kregen ze havermout. Professor Edward Mellanby beschrijft zijn bevindingen na vele decennia van onderzoek:

Ernstigere vormen van Engelse ziekte traden eerder op wanneer het voer hoofdzakelijk bestond uit havermout, maïs of vol tarwemeel dan wanneer deze voedingsmiddelen werden vervangen door gelijke hoeveelheden witmeel of rijst, ondanks het feit dat de eerstgenoemde granen meer calcium en fosfor bevatten dan de laatstgenoemde.


Mike

 
Quote:
Ik weet dat gedroogd fruit hier afgekeurd wordt, maar voor gedroogde abrikozen maak ik nog wel eens een uitzondering omdat die wel veel mineralen en gezonde stoffen bevatten. Ik ga er niet van snoepen, want dan krijg je inderdaad gelijk heel veel suikers binnen, maar lichtjes in een gerecht verwerkt, vind ik het wel kunnen.


Weston Price over het 'mineralengehalte' van fruit:

Quote:
Er bestaat een misvatting over de voedingswaarde van fruit. Uiteraard zijn vruchten prima als aanvullende voeding, maar de meeste vruchten bevatten zeer weinig mineralen. Je zou bijvoorbeeld ruim 18 kilogram appels per dag of zo’n 13 kilogram sinaasappels moeten eten om aan je twee gram fosfor te komen. Wanneer deze vruchten worden gezoet in de vorm van jam of gelei, zou je zelfs 16 kilogram sinaasappelmarmelade per dag moeten eten, goed voor 33.000 calorieën.


Een recent citaat van mezelf:

Quote:
Er is geen tijd meer voor nuances. We moeten gaan kiezen aan welke kant van de streep we staan, anders wordt dit onze ondergang. De toekomst van de menselijke 'gene pool' staat op het spel! Dit betekent eten zoals onze voorouders en die aten nauwelijks koolhydraten en geen nachtschades. Punt, een voldongen feit. Negeer dit op eigen risico en dat van je nageslacht.


Mike

 
Mike,

Volgens mij sla je helemaal door. Price zelf zegt:

The healthiest tribe that Price studied was the Dinkas, a Sudanese tribe on the western bank of the Nile. They were not as tall as the cattle-herding Neurs groups but they were physically better proportioned and had greater strength. Their diet consisted mainly of fish and cereal grains. This is perhaps the greatest lesson of Price's African research-that a diet of whole foods, one that avoids the extremes of the carnivorous Masai and the largely vegetarian Bantu, but incorporates both nutrient dense grains and seafood, ensures optimum physical development.

 
Dit citaat is al eerder voorbij gekomen is afkomstig van de Amerikaanse WAPF-site. Ik heb het boek van Price er op nageslagen. Hij vermeldt slechts in een korte alinea de Dinka's en zet ze af tegen een andere stam, de Neurs. Zijn conclusie is dat de Dinka's het inderdaad beter doen. De conclusie die in bovenstaand citaat getrokken wordt is echter geheel voor de auteurs en kan berusten op een verkeerde interpretatie van de woorden van Price.

Daarnaast laat ik me, zoals eerder gezegd in andere topics, niet alleen beinvloeden door Price, maar ook door mensen die na hem kwamen, zoals Atkins, Barry Groves, Ramiel Nagel, Nora Gedgaudas e.a. Doe er iets mee of doe er niets mee, daar ga ik niet over. Het valt me wel steevast dat men met hand en tand granen en andere zetmeelbrommen, fruit en nachtschades verdedigt. De gemeenschappelijke factor is dat ze allemaal verslavend werken. Toeval? Iets om over na te denken wellicht?

Mike

 
Bedenk ook dat een van de conclusies van Price was dat hij vis, orgaanvlees en rauwe melk beschouwde als wat we vandaag de dag 'superfoods' zouden noemen. De Dinka's aten vis. De granen die groeien in Afrika Zijn grotendeels glutenvrij zoals quinoa, door de Afrikanen linga-linga genoemd. Ik ben een voorstander van glutenvrije granen als bron van koolhydraten. Ten slotte behandelde en bereidde men deze granen uiterst zorgvuldig. Het is dus niet te vergelijken met graanconsumptie hier in het westen.

Mike

 
Als ze verkeerd verteerd worden, worden een soort opiaten gevormd. Niet als ze goed verteren!

Andere voorbeelden van Price: Schotten (die eten zelfs die door jou vermaledijde havermout! Het zijn geen cavia's, dat kan schelen ;) ) en Zwitsers - die aten rogge. Sla de formuleringen van Price er maar eens op na, volgens mij spreekt hij zeer lovend over hun gezondheid! En in zijn programma voor kostschoolkinderen geeft hij ze volkoren tarwebrood - van versgemalen tarwe, misschien zit daar de crux?

 
Dit citaat van Ramiel Nagel uit Cure Tooth Decay heb ik al vaker aangehaald:

Quote:
Over het algemeen zullen versgemalen granen, zoals beschreven in de woorden van dr. Price, bijdragen aan de vorming van gaatjes, als gevolg van antinutriënten of verborgen darmontsteking, zoals coeliakie. Niet dat granen op zich een slechte voedselkeuze vormen, maar we moeten extra voorzichtig zijn als het gaat om de manier waarop we ze behandelen en bereiden. Simpelweg granen vers malen is niet voldoende om grote hoeveelheden plantaardige gifstoffen te verwijderen, zoals fytinezuur. Als dr. Price dit destijds had geweten, dan was zijn protocol nog veel effectiever geweest.


Mike

 
En dit alles net op de dag dat ik mijn eerste hapjes basmati rijst sinds 1 1/2 jaar genuttigd heb... :mrgreen:

 
Jenneke,

Ik begrijp uit je reacties dat je pro-granen bent. Dat mag uiteraard en jou kan ik kennelijk niet overtuigen. Wellicht dat anderen die meelezen zich wel kunnen vinden in mijn argumentatie.

Wat uit het boek van Price ook blijkt is dat hij de Aboriginals en Maori als de krachtigste en gezondste volkeren beschouwde. Price bekeek niet alleen de gebits- en kaakstructuur, maar ook de schedels van hun voorvaderen en vergeleek deze met de schedels van gemoderniseerde Aboriginals en Moari's. Hij is niet de enige die dit gedaan heeft. Uit alle studies blijkt dat toen de mens, waar dan ook ter wereld, granen ging eten hij kleiner werd, de schedels dunner en kleiner en...(tromroffel)...er trad voor het eerst caries op. Op volle granen, biologisch geteeld! Ook waren er ineens ziektes als artritis, diabetes en andere door koolhydraten veroorzaakte ziektepatronen.

Price zag dat er weliswaar verschillende gradaties waren van gezondheid bij de natuurvolkeren die hij bestudeerde, maar dat er in ieder geval een soort basisniveau van gezondheid bij alle volkeren aanwezig was. De uitschieters naar boven waren jager-verzamelaars, nomadische veehouders en kustbewoners. De uitschieters naar beneden waren landbouwers (graneneters) en vegetariers.

Price was pragmatisch en ging, eenmaal terug in Amerika, de bevolking niet omturnen tot jager-verzamelaar, maar ging juist uit van wat er in zijn cultuur gangbaar was als voedsel, nl. granen en zuivel en (toen nog wel) orgaanvlees. Het basisniveau van gezondheid van de natuurvolkeren was met dergelijke voedingsmiddelen te behalen en dus zette Price hier op in, zodat de ommeslag qua voedingspatroon niet al te drastisch was. Sterker nog, men kon hetzelfde eten, maar door simpelweg bewerkte voeding te vervangen door onbewerkte voeding werd er binnen korte tijd aanzienlijke gezondheidswinst behaald. Wil je echter tot de positieve uitschieters behoren, dan ga je nog een stap verder en eet je wel zoveel mogelijk als een (moderne) jager-verzamelaar. De vraag is dus: hoe gezond wil je worden?

Bedenk ook dat men nog niet half zo ver gedegeneerd was als nu. Toen bestond er nog geen adhd, autisme en rare neurologische ziektes als bijv. ALS. Dit is wat ik bedoel: het is 5 voor 12. Price waarschuwde voor de vergaande degeneratie die we nu hebben bereikt. Als de degeneratie ver gaat moeten wij ook ver gaan om weer te kunnen helen. Daarin past m.i. geen graanrijk (en dus zetmeelrijk) voedingspatroon. Zie ook mijn recente opmerkingen over suiker = stress = schaarste = zuurstoftekort, tegenover vet = ontspanning = overvloed = zuurstof.

En mensen zijn geen cavia's? Als het om de lichamelijke reactie op granen gaat wel. De citaten die ik aanhaalde van Ramiel Nagel gaan erover dat fytinezuur in granen enorme rovers zijn van vitamine C en D, waardoor scheurbuik en rachitis (Engelse ziekte) op de loer liggen. Dat is niet alleen bij cavia's geconstateerd. Wat dacht je van scheurbuik bij matrozen die veelvuldig scheepsbeschuit aten? Nagel legt in zijn boek een duidelijke link tussen scheurbuik en rachitis in relatie tot fytinezuur. Bedenk verder dat BIOLOGISCHE granenteelt de afgelopen 10.000 jaar tot woestijnvorming heeft geleid door regelrechte uitputting van de bodem op basis van monoculturen.

Dus verdedig granen tot je blauw ziet, naar mij toe bewijs je alleen maar hoe verslaafd je bent. Recentelijk sprak ik nog iemand met serieus overgewicht en een rood hoofd. Toen ik deze persoon het principe van insulineweerstand uitlegde en hem wees op zijn veelvuldige koolhydraatconsumptie zei hij dat je hem veel kon afpakken, maar niet zijn brood en zijn wijn. Hoezo verslaafd? De Romeinen wisten het al: geef het volk brood en spelen. Iemand anders die ik ken zei ooit dat ze minstens twee keer per week pasta MOEST hebben. Ik zeg maar 1 ding: verslaafd. David Wolfe zei ooit heel terecht: You think you don't do drugs? Try going without bread for a week.

Mike

 
Zoals we een duidelijk onderscheid maken tussen bio-industrie vlees en grasgevoerd biologisch geteeld vlees, zo kan er ook een onderscheid gemaakt worden tussen bespoten oude granen die je ongefermenteerd nuttigt, of biologische granen die versgemalen zijn en gefermenteerd worden voor gebruik. Daarmee verklaar ik granen niet heilig, maar om er in mondjesmaat wat van te eten, lijkt me wel meevallen. In een bak kwark gaat nog geen 50 gram of zo en wordt de hele nacht gefermenteerd.

Wat de gedroogde abrikozen betreft. Check maar eens de gehaltes van nutriënten. Dit is totaal niet te vergelijken met regulier fruit. Het steekt er met kop en schouders boven uit. Niet voor niks werden abrikozen door de Hunza's hoog geprezen! Dadels en rozijnen zijn suikerbommen, vijgen en pruimen niet zo erg, maar hebben ook niet de voedingswaarde van abrikozen. Daarom maak ik enkel voor abrikozen de uitzondering.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.686
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan