Hoe ongezond is pizza en is het mogelijk om zelf een gezonde(re) pizza`s te maken?

@ Haydarpasa

Ja wat je schrijft is een bekend probleem. Hoe behoud je je dieet buiten de comfortzone. Als ik met de auto op vakantie zou gaan zou ik proberen om toch het nodige aan vetten en keltisch zout mee te nemen. Kokosolie, olijfolie, ghee gaat allemaal gemakkelijk. Ik zou me locaal laten informeren en zoeken naar biologische streekproducten. Lukt dit niet, dan kies ik het beste wat ik kan krijgen. En verder zou ik het gewoon los laten.

Als ik weer eens een paar maanden zou gaan backpacken zit ik met hetzelfde. Daar denk ik ook wel eens over na. Dan wil je zo weinig mogelijk gewicht meesjouwen en is er dus weinig plaats voor eten. Ik zou dan in de locale (super)markt of winkel toch op zoek gaan naar oorspronkelijk voedsel en deze speurtocht kan ook leuk zijn. Maar verder zou ik het ook gewoon los laten als het me te moeilijk wordt. Dan maar gewoon regulier eten en daar maar van genieten.

Wat je kinderen betreft kan ik me het dilemma ook wel voorstellen. Ik zou ze vooral leren om onderscheid te maken tussen natuurlijke en kunstmatige voeding. En zou ze leren hoe belangrijk en noodzakelijk gezonde voeding is, maar verder zou ik ze zelf laten kiezen. Dit zou ik ook proberen los te laten. Een mens gaat echt niet dood van een dag snoep en chinees bij een ander. In het mooiste geval staan ze zelf sterk genoeg in hun schoenen om elders hun voorkeur aan te geven, maar er is ook zoiets als in sociale kringen geaccepteerd worden. Als je kinderen buitenbeentjes worden omdat ze nooit eens mee kunnen eten met een ander, dan is het ook niet goed meer, denk ik. Je geeft zelf het goede voorbeeld en dat is het beste wat je kan doen. En wie weet wat voor een rommel ze allemaal nog naar binnen zullen gooien in hun pubertijd. Maar uiteindelijk zullen ze zich toch herinneren wat je ze in hun jeugd hebt laten zien. Iemand zei eens ooit tegen mij: "Je kinderen gaan niet doen wat je ze verteld te moeten gaan doen. Ze gaan doen wat ze van je gezien en vooral wat ze van je gevoeld hebben."

Maar

 
Effe wachte...

Nog effe wachte...

PIZZA!!

Aardse vrienden, enorm bedankt voor al jullie bijdragen!!!

Is een uitermate interessante en leerzame topic geworden!!

Bedankt ook voor alle recepten en de moeite die jullie namen om deze te plaatsen!

Waardeer het zeer!!

Mvg,

Ufo

 
Ik weet het, ik maak me niet populair bij Mike met dit bericht :wink: , maar ik heb afgelopen weekend een pizza gebakken, een zuurdesempizza wel te verstaan. Ik heb het volgende recept aangehouden voor de bodem.

Pizza voor 3 a 4 personen:

350 gr meel

100 gr zuurdesem

150-175 ml water

1/2 tl zout

1 el ghee

Ik heb het deeg 3,5 uur laten rijzen, toen doorgekneed en nog eens 2,5 uur laten rijzen. Toen het deeg uitgerold en aan de gang gegaan. Ik vond het resultaat niet helemaal ideaal. Ik heb het uitgerolde deeg met de tomatensaus eerst in de oven gedaan zodat de saus wat kon indrogen en de pizza alvast wat kan bakken. Toen heb ik de pizza belegd met gebakken groente, tonijn, ansjovis, olijven en kappertjes en vervolgens de kaas eroverheen gestrooid. Na het bakken was de bodem echter niet voldoende gaar en gerezen. Aan de zijkanten waar geen saus zat wel en de onderste laag van de bodem was ook wel krokant, maar er was onder de groente/vis-bedekking nog een vrij dikke laag die nog zacht, nat en niet gaar was. Als ik het nog eens doe, dan laat ik de uitgerolde bodem afgedekt ook nog even rijzen en/of laat ik alleen de bodem op een lage temperatuur eerst even voorbakken in de oven.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.473
Berichten
502.001
Leden
8.633
Nieuwste lid
Tarabya
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan