Hoe ongezond is pizza en is het mogelijk om zelf een gezonde(re) pizza`s te maken?

Jullie gebruiken drogredenen om te verhullen dat je nog geheel of gedeeltelijk aan zoetigheid verslaafd bent. Je ruilt simpelweg bewerkte koolhydraten in voor 'volle' of 'voedzame' varianten. Hoe je het ook wendt of keert, je neemt glucose of fructose tot je en daar heb je nu net je hele leven lang al overdadig van gesnoept. Opnieuw de vraag: hoe gezond wil je worden?

Mike

 
Nochtans, op de site van de Healthy Home Economist, een lid van de Engelstalige WAPF, beschrijft ze hoe haar zoon een tandgaatje had gekregen en die volledig weer dichtgegroeid is terwijl hij toch granen bleef dooreten.

Ondanks hij al voornamelijk WP at, had hij dus een gaatje gekregen en heeft hij weinig aan zijn dieet moeten veranderen. De moeder geeft toe dat ze er niet altijd op stond dat hij de boterolie innam met zijn levertraan en om het gaatje te genezen, heeft hij vanaf dan boterolie+ levertraan (1 theelepel) genomen en vervangde de tahini door rauwe roomboter die hij 's morgens op zijn toast smeert (met honing!). En hij eet op school soms ook nog suikers.

Lees hier het verhaal.

 
Voor mij geen bewerkte granen meer. De rijstwafels verhuizen naar de prullenbak. Blijft mijn probleem, dat ik me op dit moment vaak zo beroerd voel en me vrijwel direct beter ga voelen na het eten van suiker! (wel eens waar van billington, maar dan nog)

En dan heb ik het niet zo zeer over psychisch, maar fysiek.

 
Vandaag had ik ook zin in zoetigheid, dan heb ik toch maar een paar medjool dadels, weliswaar met veel roomboter gesnoept.

Sarah, the Healthy Home Economist heeft ook met Ramiel Nagel gesproken en laat haar graan nu weken zoals hij zegt dat het hoort (met wei ipv kefir , yoghurt of karnemelk). Lees hier het artikel.



In de commentaren onder het artikel zijn er sommigen ook op de hoogte van de verslavende werking van granen.

Hier nog een artikel waarom ze witte basmati rijst prefereert boven bruine.

 
Het is volgens mij zeker niet de bedoeling meteen alles te schrappen waarvan je weet hier ooit vanaf te willen. Als je gevoelsmatig sommige dingen nog nodig hebt, dan bouw je langzamerhand af en vervang je sommige produkten.

Ik ben maandenlang helemaal zonder granen geweest, en zonder fruit en geen nachtschades.

Maar van mijn spierkracht, dat beetje wat er nog was, bleef echt niets meer over.

Nu is het uitproberen wat dan wel werkt, ik heb de rauwe melk vervangen voor kefir en yoghurt(wel gemaakt van de rauwe melk hoor). Ik eet af en toe een zuurdesemboterham van spelt.

En soms een beetje quinoa of boekweitvlokken.

Het lijkt heel voorzichtig wat beter te gaan.

Dus ik ben ook nog steeds zoekende.

Alle informatie van Mike, die ik erg serieus neem, maakt het wel eens moeilijk om onbezorgd de granen nog te eten.

 
Quote:
Vandaag had ik ook zin in zoetigheid, dan heb ik toch maar een paar medjool dadels, weliswaar met veel roomboter gesnoept.


De combinatie vet en suiker is geen goede. Aan de ene kant remt de roomboter de suiker, waardoor deze langzamer in de bloedstroom komt, maar tegelijkertijd krijg je bij een geconcentreerde fructosebom als dadels vervetting van de lever (non-alcoholic fatty liver disease). Juist door het vet ga je dan meer suikers (in dit geval dadels) eten, omdat ze langzamer in de bloedstroom komen en heb je dus ook meer suikeropslag in de lever.

Mike

 
ok, ik dacht dat het vet erbij, de nefaste effecten van suiker minder erg maakten..

Ik vraag mij af waarom ik nu zo'n zin had in zoet. Misschien omwille van een al te hoge bloedsuiker? Een paar dagen geleden had ik ook al dadels met boter gegeten, omdat ik bij mijn ouders was en er was niet veel beters te vinden.

Ik vermoed dat te lang wachten met eten terwijl je honger hebt ('s morgens bijvoorbeeld) ook niet goed is?

 
Quote:
Jullie gebruiken drogredenen om te verhullen dat je nog geheel of gedeeltelijk aan zoetigheid verslaafd bent.


Ik durf niet te ontkennen dat er nog sporen van koolhydraatverslaving in mij verankerd zitten, maar voor mij is er weinig verschil tussen een theelepeltje honing in de kwark of een gedroogde abrikoos. In die proporties zie IK het althans.

 
@lekkerromig,

Je had zin in zoet niet vanwege een te hoge bloedsuiker, maar een te lage. Te lang wachten met eten terwijl je honger hebt is niet goed in jouw geval. Net als zoveel anderen ben je prediabetisch. Ik hamer niet voor niets voortdurend op de gevaren van suiker, zetmeel en koolhydraten. De dadels van een paar dagen geleden hebben iets getriggerd (verslaving) en voor je het weet eet je ze alsmaar meer. Zorg dat je niet meer dan 3 uur tussen elke maaltijd laat verstrijken en eet altijd vetten met eiwitten en koolhydraten, in die rangorde.

@ Dennis,

Net als die dadels bij lekkerromig kan die abrikoos de sporen van verslaving (jij geeft het in ieder geval toe) triggeren. Er is een groot verschil tussen een theelepel honing in de kwark en gedroogde abrikoos. Juist door het drogen neemt het fructosegehalte toe. Maar een theelepel honing in de kwark is zeker ook geen goed idee. Wat is er mis met gewoon kwark, met niks erin?

Je gebruikt je ratio om recht te praten wat krom is. Iedereen hier moet dit zeer, zeer serieus nemen! We hebben allemaal door overmatige koolhydraatconsumptie ernstige schommelingen van onze bloedsuiker- en hormoonspiegel. Het minste, geringste kan ons toch al wankelende evenwicht verstoren. Dit wordt veel te weinig beseft! Iedereen is vooral bezig om redenen te bedenken waarom al die koolhydraten zo noodzakelijk zijn en begint over voedingswaarde en andere argumenten. Er is letterlijk geen enkele koolhydraatbron die niet met gemak wordt verslagen qua voedingswaarde door dierlijke vetten en eiwitten. Price constateerde dit eveneens en velen na hem.

Met een mentaliteit van 'een klein beetje kan geen kwaad' ga je er niet komen. Ik weet niet hoe ik het duidelijker kan zeggen, maar heb, net als toen de nachtschades onderwerp van gesprek waren, het idee dat het tegen dovemansoren gericht is. Ik kan alleen maar constateren dat het kennelijk met verslaafden moeilijk praten is, omdat de verslaving ertussen zit.

Mike

 
Gebruik jij dan dus geen honing meer, ben ik geneigd te vragen? Natuurlijk concentreert fructose zich als je het vocht uit een vrucht droogt. Dit betekent dat je ze niet als snoep moet gaan eten, maar een of twee in de kwark, is dat echt zo'n probleem. Wat is er mis met enkel kwark. Niks, maar ik vul hem liever wat gewelde noten, een beetje havermout en abrikozen.

Ik ben geneigd te denken dat gedroogde abrikozen of honing is zo'n kleine dosis of verdunde vorm geen slechte bron van koolhydraten zijn. Het is immers toch nodig om ook een minimale hoeveelheid koolhydraten binnen te krijgen. Waarin zitten dan de meeste nutriënten en antinutriënten binnen het kader van koolhydraten, lijkt me dan een centrale vraag. Ik denk dat een gedroogde abrikoos dan toch echt beter scoort dan glutenvrije granen. Maar ja, ik zal er nog eens over nadenken, want misschien val ik in herhaling.

 
@ Mike, heb je een suggestie, van wat dan het beste als klein hapje tussen door te eten om te voorkomen dat ik me zo beroerd ga voelen?

Ik neem vaak een glas kefir tussen de maaltijden door, of een kleine appel, wat (gewelde en gebakken) noten en gefermenteerd bieten/wortel sap. Het is vooral einde van de middag en zelfs tijdens het avondeten dat ik ga crashen. Gisteren bijv. had ik om 15 uur een glas kefir op, om 16.30 een appel en een glas kefir. Om ongeveer 19 uur gingen we aan tafel en ik voelde me helemaal onwel worden. Naar mijn idee komt het vanuit maag en darmgebied. Alsof mijn maag, flauw valt. Ik weet het niet beter te omschrijven. Kreeg mijn maaltijd (o.a. vet vlees) echt niet meer weg. Na een rijstwafel (die ik niet meer zal nemen, het was een noodgreep) met boter en billingtonsuiker knapte ik op. Wat heb ik fout gedaan?

 
Te lang gewacht met eten. De regel 'niet meer dan 3 uur tussen maaltijden' moet je in jouw geval herzien naar: niet meer dan 2 uur tussen maaltijden. Je bloedsuikerspiegel is simpelweg te instabiel. Het gaat er niet alleen om WAT je moet eten maar ook WANNEER je moet eten.

Zorg ervoor dat iedere maaltijd (ook tussendoortjes) bestaat uit vet-eiwitten-koolhydraten, in die rangorde. Rijstwafels met melassesuiker en boter is bijv. uitsluitend vet en koolhydraten en zal alleen kortstondige verlichting van je klachten opleveren. En kijk uit met dat fruit! Die appel kan maar zo de bloedsuikerschommeling hebben opgewekt die je beschrijft rond het avondeten. Ook hier zie je dat een mentaliteit van 'ach, dat beetje fruit kan geen kwaad' meer problemen veroorzaakt dan je lief is. Ik ben hier niet voor niets zo fel op, maar wie wil er luisteren?

Mike

 
Ik wil luisteren. Probeer een weg te vinden. Wat kan ik dan als tussendoor het beste bij bijv een glas kefir nemen, of bij een glas gefermenteerd sap? Eieren heb ik geprobeerd, die verdraag ik niet. In de ochtend is het geen probleem, dan neem ik rauwe lever in mijn smoothie. Op mijn werk heb ik tussen de maaltijd door niet echt pauze. Ik kan wel wat eten, maar heb geen tijd om uitgebreid wat klaar te maken.

Hoe zit het met die billingtonsuiker, is dit dagelijks geoorloofd als koolhydratenbron, of niet?

 
Mike, hoe denk jij er over dat de gebitten van onze kinderen er over het algemeen wel minder gaatjes hebben? (en even los van overbeet, beugels, etc.) Mijn kinderen hebben bijvoorbeeld nog geen enkel gaatje, terwijl ze toch ook zo'n beetje alles naar binnen proppen waar ik tegen ben (gescheiden vader, te weinig invloed helaas)Ik zie dat ook bij hun vrienden en vriendinnen.

 
Mike:
Quote:
Zorg dat je niet meer dan 3 uur tussen elke maaltijd laat verstrijken en eet altijd vetten met eiwitten en koolhydraten, in die rangorde.


Dus vetten en eiwitten alleen is ook niet goed?

Een droge worst bijvoorbeeld als tussendoortje, zitten er daar koolhydraten in?

 
Boschje, ik neem meestal wat blokjes rauwe kaas mee om tussendoor te eten. Is handig thuis klaar te maken en tussendoor op het werk op te snoepen. Ik weet wel niet of daar genoeg koolhydraten in zitten. Of een klein bakje kwark/griekse yoghurt

 
Hoi Mike,

Ik heb twee vragen aan jou en zou het fijn vinden als je daar antwoord op kon geven.

"Zie ook mijn recente opmerkingen over suiker = stress = schaarste = zuurstoftekort, tegenover vet = ontspanning = overvloed = zuurstof."

Waar kan ik deze post naslaan, ik wil het nog een keer doorlezen.

//Nu heb ik nog een vraag wat betreft hoe jij dat aanpakt, ik weet niet of je kinderen hebt maar in mijn cultuur is eten heel belangrijk dus wordt je vaker door kenissen en famillie te eten uitgenodigd. Onze oudere zoon gaat vaak bij vriendjes van school spelen of vriendjes in de wijk. Je bent soms onderweg en dan wil je iets eten of je bent een maand op vakantie bijvoorbeeld met het hele gezin in Turkije en dan logeer je vaker bij verschillende famillie genoten.

Buiten de ver afgelegen gebieden in de wereld waar de mensen nog heel primitief leven is nagegoeg alles verpest en verziekt en bestaat de voeding zoals je zegt grotendeels uit koolhydraten en bewerkt voedsel.

In je famillie, kenissen en vriendenkring zijn de mensen die koolhydraat arm eten al schaars lees nul laat staan biologisch en ook nog verzadigde vetten etende mensen.

Ik voer nog steeds elke dag een felle strijd met iedereen om me heen maar het is tegen de stroom in zwemmen. Betekent dit dat ik opgeef no way maar je zoon gaat ergens spelen en hoe veel je hem ook bijbrengt. Dan hebben de mensen Chinees gehaald en dan eet hij gewoon mee of als er een feestje is krijgt ie heel veel zoet.

Wij worden ergens uitgenodigd ja en dan is zo goed als alles niet wat wij preferen te eten.

Ben je op vakantie zoek je naar zoveel mogelijk onbewerkt biologisch en vooral verzadigde vetten maar dat is echt lastig omdat je in Nederland woont en de weg daar niet zo goed kent vooral omdat je er heel kort bent en ja dan heb je ook nog famillie die heel gastvrij zijn en je altijd uitnodigen voor het eten. Het is heel moeilijk om altijd tegen iedereen nee te zeggen.

Je kunt het thuis goed toepassen dus mijn vraag is hoe jij in al deze situaties daar mee omgaat, bepaalde dingen kun je wel opvangen door niet uit te gaan eten of als je onderweg bent zelf eten mee te nemen en de rest dan?

Zie dit niet als kritiek maar mischien heb jij wel creatieve tips die ik over het hoofd heb gezien.

Alvast bedankt voor je geduld.

 
Ik zou stoppen met het voeren van een felle strijd met mensen om je heen, dat kost veel energie en geeft veel te veel stress. Ik snap wel het probleem/dilemma. Bij onze jongste leren we hem wat goed is voor hem, lekker is en gezond en waarom sommige dingen niet gezond zijn. Hij kan dit erg goed aangeven bij anderen en maakt dus zijn eigen keuze.

Hij was laatst een weekend weg en wij hebben van alles meegegeven.

Ik kreeg van de leiding opgegeven wat ze dit weekend aan de kinderen geven: ranja/frisdrank/snoep/chips/goedkope hamburgers/witte broodjes/mayo met suikers en toevoegingen. Dat hebben we hem laten lezen en hij schrok zelf van wat ze geven.

Met het warm eten heeft hij wel wat meegegeten, maar hij was er niet over te spreken, doppers uit blik(bah).

Geen biologische worst, ook lang niet zo lekker als thuis.

Ik weet niet hoe oud jou kinderen zijn, maar leer en vertel ze, en laat hen zoveel mogelijk zelf nadenken en keuzes maken.

Onze zoon heeft in ieder geval het broodje vervangen door eigen zuurdesembrood, hij vindt deze ook veel lekkerder.

Als mensen echt in jou ge-interesseerd zijn dan vragen ze waarom je dit aan je kinderen geeft en waarom je zo eet, dan denken ze na over wat je te vertellen hebt, dan gaan ze zelf nadenken, hopelijk en respecteren ze jou keus.

Gastvrij betekend toch niet je familie/vrienden dingen opdringt, maar dat je ze respecteerd en probeert het naar de zin te maken.

( andersom zal ik vrienden niet de kiloknaller geven en vulling met e-nummers :roll:

ook al zijn ze dit gewend en houden ze hiervan , ik hoop ze te laten zien en proeven hoe heerlijk eerlijke voeding is)

 
Quote:
Hoe zit het met die billingtonsuiker, is dit dagelijks geoorloofd als koolhydratenbron, of niet?


Kijk hier heel erg mee uit! Ondanks de mineralen die in deze suiker door de natuur worden meegeleverd blijkt uit alles dat je zeer gevoelig bent voor glucose en fructose. Dit plaatst je in een lastig parket: je kunt vanwege een suikerverbranding niet zonder suikers, maar je moet er ook zeker niet te veel van eten, want dan kom je a) niet uit de suikerverbranding en b) niet uit die ellendige bloedsuikerschommelingen. Ik zou toch kiezen voor glutenvrije granen. Mijn favoriete zijn rijst en quinoa.

Quote:
Mike, hoe denk jij er over dat de gebitten van onze kinderen er over het algemeen wel minder gaatjes hebben?


Ik en alle tandartsen van Nederland constateren toch eerder het tegenovergestelde. Al jaren waarschuwen tandartsen tegen de consumptie van zuurvormende frisdranken en 'energy'dranken die massaal het glazuur aantasten. Je noemt jouw eigen kinderen als voorbeeld. Deze zijn kennelijk (nog wel) een gunstige uitzondering en zeker niet de norm. Laat me raden: ze hebben een rond gezicht met een brede neus en brede kaken en een breedgebouwd lichaam? Zo ja, dan zijn ze gezegend met een sterk gestel dat wel tegen een stootje kan. Maar, let wel: niemand is immuun. Als ze zo door blijven eten en drinken, komen ook zij vanzelf een keer aan de beurt.

Quote:
Dus vetten en eiwitten alleen is ook niet goed?

Een droge worst bijvoorbeeld als tussendoortje, zitten er daar koolhydraten in?


Als je zwakke bijnieren hebt (en dat heb jij), dan is alleen vetten en eiwitten niet goed. Het zou, ironisch genoeg, juist wel heel goed moeten zijn, maar je moet eerst geleidelijk uit de suikerverbranding komen en in de vetverbranding. Vandaar dat elke maaltijd, incl. tussendoortjes, toch ook een beetje (max. 100 gram per dag) koolhydraten moet bevatten. Die droge worst bevat nauwelijks koolhydraten. Ik kan daar probleemloos een paar plakjes van eten als tussendoortje, maar naar alle waarschijnlijk zullen de eiwitten uit die worst bij jou (en bij anderen hier, vooral de fervente verdedigers van granen en fruit!) alsnog worden omgezet in glucose, omdat het lichaam slim genoeg is om zijn suikers ook uit eiwitten te kunnen halen. Om dit te voorkomen kun je dan beter kant en klare koolhydraten aanbieden, maar dan in zeer beperkte mate.

Quote:
Waar kan ik deze post naslaan, ik wil het nog een keer doorlezen.


https://www.fatsforum.nl/topic.php?id=787

https://www.fatsforum.nl/topic.php?id=800

https://www.fatsforum.nl/topic.php?id=809

Quote:
Je kunt het thuis goed toepassen dus mijn vraag is hoe jij in al deze situaties daar mee omgaat, bepaalde dingen kun je wel opvangen door niet uit te gaan eten of als je onderweg bent zelf eten mee te nemen en de rest dan?


Ik neem ofwel een literfles zelfgemaakte smoothie mee, ofwel een literfles rauwe melk. Probleem opgelost!

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.476
Berichten
503.399
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan