Hoe ongezond is pizza en is het mogelijk om zelf een gezonde(re) pizza`s te maken?

Ufo

New member
Hoe ongezond is pizza, in vergelijking met andere zondes, als het eten bij McDonalds, of het eten van frikandellen en patat bij een snackbar?

Is het mogelijk om zelf gezonde pizza`s te maken, en hoe doe je dat dan?

 
Zie http://nl.odemagazine.com/blogs/editors_blog/136565/onderzoek_bewijst_echte_italiaanse_pizza_is_heel_gezond

Dus wel de ECHTE Italiaanse.

 
op een pizza zit natuurlijk altijd tomatensaus, dat is wel een nachtschade. Ik las laatst in de bijlage bij de volkskrant een recept, volgens de journalist de allerlekkerste pizza, die was gemaakt van zuurdesemdeeg, het duurt dan 5 a 6 dagen voor je de pizza kunt afbakken, Liefst in een zo heet mogelijke oven, hierbij werd gebruik gemaakt van een speciaal pizza oventje, tem 400gr, 4 a 6 minuten afbakken.

 
Ik maak inderdaad zelf ook wel eens pizza. Naar mijn mening is dat altijd beter dan de pizza die je in de supermarkt koopt. Naar mijn mening ook absoluut beter dan frikandellen en patat uit de snackbar! Wanneer je pizza zelf maakt weet je zeker dat er geen kunstmatige toevoegingen in zitten.

Mijn recept staat hier.

 
Over pizza's uit de winkel of een of ander fastfoodbedrijf heb ik weinig goeds te zeggen:

Een bodem van oud geraffineerd tarwemeel met plantaardige geraffineerde olie en geraffineerd zout... Mijn oordeel: waardeloos!

Dan een tomatensaus die met geraffineerd zout, geraffineerde suiker en bestraalde gedroogde kruiden op smaak is gebracht. En weet dat tomatenpuree van genetisch gemanipuleerde tomaten is toegestaan. Tomaten niet, de puree wel. Samen met mais en soja zijn dat voor zover ik onderzocht heb de enige producten die op de Nederlandse markt zijn toegestaan. Als het om massaproductie gaat, dan kiest de fabrikant gewoonlijk de goedkoopste grondstoffen, dus het laat zich raden dat het ze weinig kan schelen hoe die geteeld zijn. Daarbij komt nog dat tomaten tot de nachtschadefamilie behoren met de inmiddels bekende toxines. Mijn oordeel: afgekeurd!

Dat wat op de pizza gestrooid wordt, word kaas genoemd en lijkt er voor het oog ook op, maar de kans is groot dat het analoge kaas betreft of een mengsel van analoge en echte kaas uit de bio-industrie. Analoge kaas is nepkaas gemaakt van geraffineerde plantaardige olie en andere troep. Mijn oordeel: rommel!

En dan nog het beleg. Vaak wordt een pizza minimaal belegd en eet je in feite meer deeg, dan wat anders. Het vlees en de groenten die erop gaan zijn natuurlijk niet biologisch, dus niet vrij van bestrijdingsmiddelen, hormonen en medicijnen. Daarbij wordt er vaak gewerkt met ingeblikte groente of fruit en vleesbeleg vol smaakversterkers en conserveringsmiddelen. Mijn oordeel: schadelijk!

Ik heb vaak genoeg zelf pizza gebakken, maar nog wel altijd met een bodem van gistdeeg. Er staat een experiment op de planning om een zuurdesempizza te gaan bakken, wanneer weet ik nog niet. Ik zal je in ieder geval het recept van de gistpizza geven. Die heb ik al eens uitgetypt. Naar mijn idee is dit ongeveer de gezondste manier om een pizza te bakken, zeker als je met zuurdesem zou werken.

Industriële of fastfoodpizza schaal ik in dezelfde categorie als friet van de snack of burgers van de McDonalds, weliswaar een ambachtelijk gemaakte pizza uit een goed Italiaans restaurant niet zo'n rommel als bij een gewone pizzeria, denk ik. Maar een gezonde maaltijd kan ik het eveneens niet noemen.

 
VOLKOREN PIZZA (4/5 personen)

Deeg ingrediënten:

400 gr volkoren meel

300 ml lauw water (evt. incl. 1 ei)

scheutje olijfolie

½ tl zout

1 zakje gist (8 gram)

Deeg maken:

ingrediënten mengen tot een droog aanvoelende soepele bal

te nat deeg mengen met een handje extra deeg, te droog deeg met een klein beetje water

deeg 10-15 minuten kneden op een met bloem bestoven werkblad

een kom of pan invetten met olijfolie of roomboter

daarna een bal vormen en deze in de kom of pan leggen

2 uur afgedekt laten rijzen op een warme plek (liefst 25 tot 30 graden)

Tomatensaus ingrediënten:

1 blik tomaten in saus

1 potje tomatenpuree (of 2 mini blikjes)

eventueel een schepje oersuiker of tomatenketchup

veel peper

oregano

basilicum

beetje tijm

scheut extra vierge olijfolie

snufje zout

evt worcestersaus, visssaus of pepersaus

Tomatensaus maken:

blik tomaten afgieten

de tomaten en de overige ingrediënten in een kom of pannetje mengen en fijn maken

eventueel even verwarmen voordat je het op de pizza doet

Beleg ingrediënten:

1 mini-blikje ansjovis

zongedroogde tomaten in stukken geknipt

olijven in halfjes gesneden

kappertjes

2 uien in stukjes of halve ringen

half bakje champignons in schijfjes

5 grote tenen knoflook in grove stukjes

1 pakje artisjok in grove stukken

geraspte (parmezaanse) kaas

champignons

paprika

Pizza maken en beleggen:

ovenplaat uit oven halen

oven voorverwarmen op 250 graden

bakpapier op de ovenplaat leggen en geheel bedekken

deeg na het rijzen nogmaals kort doorkneden en uitrollen met een deegroller

uitgerold deeg over de gehele ovenplaat verdelen en met je handen vormen

zorg dat de rand wat dikker is en beleg de uiterste rand niet

de tomatensaus over het deeg uitsmeren

olijven, kappertjes, zongedroogde tomaten en ansjovis uit het vocht halen of afgieten

olijven, kappertjes, zongedroogde tomaten en ansjovis gelijkmatig over de pizza verdelen

uien, champignons en knoflook kort in olijfolie bakken

uien, champignons en knoflook gelijkmatig over de pizza verdelen

artisjokkehartjes gelijkmatig over de pizza verdelen

de geraspte kaas over de pizza strooien

eventueel wat peper en zout over de pizza strooien

Pizza bakken

schuif het bakblik met de pizza in de voorverwarmde oven

bak de pizza in 10-15 minuten licht krokant

Tips

-Je kunt het pizzadeeg ook van bloem of een mix van bloem en volkorenmeel maken

-Je kunt ook andere graansoorten erbij mengen

-Je kunt de ingrediënten voor het beleg veranderen. Bedenk je wel dat dunne vormen zoals losse preiringen snel verbranden en dat harde ingrediënten zoals wortel niet zo snel gaar worden. Deze kun je dus beter vooraf even bakken.

-Serveer de pizza met ijsbergsla en/of komkommer voor een frisse aanvulling op de vrij droge pizza

-De pizza kan een volgende dag opwarmen of bevriezen en later weer opwarmen

 
Ik maak zelf ook regelmatig pizza, maar dan wel glutenvrij en alleen maar bio producten.

Mijn recept:

Livwell glutenvrije pita's

Tomaten puree (zelf knoflook erdoorheen doen)

Ham

Uien

Tonijn uit blik op waterbasis (niet in vet ivm BPA)

Italiaanse kruiden

Geitenkaas

Uiteraard kun je zelf ook je creativiteit uiten. Het geheel gaat hier ongeveer 10 min de oven in en dan lekker genieten van lekker en gezond!

 
Livwell pita's:

Ingrediënten:

Water, tapiocazetmeel , rijstemeel, aardappelzetmeel, plantaardige olie, gist, gedroogd eiwit, stabilisator: (hydroxypropylmethylcellulose, xanthan gom, guargom) vlozaadpoeder, bevochtigingsmiddel: plantaardige olie, maismeel, zout, glucosestroop, emulgator: polygycerol esters van vetzuren, mono- and diglyceriden van vetzuren, citroenzuur.


Hmmmmm..... Klinkt niet echt well.......

 
Klopt Rapunzel, maar er zitten in ieder geval geen gluten in en die doen erg veel kwaad. Ik zou dit zeker niet elke dag eten, maar is wel stukken beter dan Dr. Oetker of zoiets.

Het beste is natuurlijk zelf een bodem maken van teff, rijstmeel en tapiocameel.

 
Ik zou toch echt gaan voor de zuurdesempizza, die klonk in het verhaal echt erg goed. De beschrijving was dat het deeg er flubberig uitzag en niet zo handig te verwerken, maar volgens de journalist had hij nog nooit een lekkerder pizza gegeten, of zoiets :wink:

 
Nu word ik toch wel erg nieuwsgierig. Binnen nu en een week wil ik een zuurdesempizza gebakken hebben!

Als je geen tomatensaus (nachtschades) wilt gebruiken kan je denk ik ook wel een groene pesto als bodemsmeersel gebruiken.

 
In een van mijn kookboeken staat ook een recept voor glutenvrije pizzadeeg. Misschien kan iemand er iets mee. Op aanvraag wil ik de bereiding ook wel beschrijven.

2,5 tl verse of droge gist

1 tl suiker

+/- 250 ml lauwwarm water

2 el extra vierge olijfolie

1/2 tl appelciderazijn

1 el vloeibare honing

30 gram gierst

150 gram witte rijstbloem

30 gram pijlwortelmeel

75 gram tapioca zetmeel

2 tl xanthaangom

3/4 tl zout

1 groot ei (op kamertemperatuur)

 
@ aHealthylife

Toch vind ik dat jij best opmerkelijke concessies doet om gluten te omzeilen. Zijn gluten dan echt zo slecht?

 
Vandaag gekiemde boekweit (platte) broodjes gemaakt, ik ga nu voor een desemcultuur die ik wil maken voor een pizzabodem ^_^.

Wat tomaten als nachtschade betreft lijkt het me eigenlijk wel wat op enkel zoveel te eten als zelf redelijk te groeien is en dan in het seizoen eten (en dan een klein voorraadje houden tot ergens in de winter ofzo).

Dennis ik raad je aan Wheat Belly te lezen (te beluisteren) of even op de website te kijken.

(Moderne) gluten is een hoop mis mee inderdaad, vooral voor mensen die niet een optimale darmfunctie hebbeb (zo'n beetje de gehele "ontwikkelde" wereld), en dan nog de verhoogde glutenintolerantie van de Keltische en gerelateerde volken.

Maar ik hoorde laatst wel van Veira Sheitner dat het (net als "gevoeligheid" voor een dieet hoog in koolhydraten (er is zelfs een natuurvolk dat schijnbaar niet degenereerd van een high carb dieet)) vaccinaties zijn die voor veel glutenintolerantie zorgen.

Peace

 
Ben ik de enige hier die een probleem ziet met pizza? De bodem is een koolhydratenbom en de tomatensaus een neurotoxinebom (nachtschades). Wat hebben koolhydraten en nachtschades met elkaar gemeen? Beide is het stimulerende 'voeding' en beide zijn extreem verslavend. Ik vermoed dan ook dat dit de reden is waarom tot nu niemand zich falikant uitspreekt tegen pizza. Daarom moet dat tegengeluid maar van mij komen. Het viel me al eerder op hoe weinig kritisch de meesten van jullie tegenover nachtschades staan en nu weer. En ik moet kennelijk blijven hameren op de gevaren verbonden aan een hoge koolhydraatinname. Een volk dat niet degenereerde van een high-carb dieet? Welk volk dan? Ik waag dit zeer te betwijfelen!

@ahealthylife:

Rapunzel heeft gelijk. Jouw glutenvrije pita's zitten boordevol foute suikers en bewerkte plantaardige vetten. Dit artikel niet gelezen? Hetzelfde gevoel bekruipt mij toen we hier op het forum uitgebreid discussieerden over nachtschades. Iedereen doet vooral zijn best om nachtschades en koolhydraten niet te vermijden of minimaliseren i.p.v. wel. Er is maar 1 verklaring: jullie zijn verslaafd.

Mike

 
Dan heb ik weer het voordeel geen pizza's te lusten, nooit gedaan ook.

Ik vermijd de nachtschades nu al langere tijd, omdat ik las dat dit neurotoxines zijn, en toxine klinkt niet goed en mijn neurologische systeem heeft het al moeilijk genoeg. Ik heb er geen probleem mee, maar merk niet echt verbeteringen.

Maar ik heb ook nooit gemerkt dat er schade is ontstaan na het eten van de nachtschades, de link is gewoon niet direkt te leggen. Het enige wat ik kan doen is ze weglaten en op termijn zien wat dit doet.

 
Mike,

Het is niet tegen alleen maar dovemansoren gericht hoor.

Wij eten al jaren geen pizza meer.

Vond het voorheen wel lekker en gemakkelijk. Effe een pizza in de oven.

Nachtschades: tomaten, paprika en aardappels eten we ook niet meer en we missen het absoluut niet.

Brood eten we nog maar 1x per week, zuurdesembrood van rogge dan wel te verstaan.

Maar ik zie dat niet als een verslaving want ik kan het ook laten voor wat het is.

Er zijn gewoon nog zoveel andere producten om te eten die ook erg lekker zijn.

 
Dat van de nachtschades wist ik niet. Dat granen slecht zijn wist ik wel. Ik eet zelf nauwelijks geen (zuurdesem) brood meer. Het enige wat ik aan granen binnen krijg is biologische muesli die ik rauwe yoghurt wel. Voorheen in volle biologische yoghurt. Misschien dat het me binnenkort lukt om ook dit anders te doen. Als we 1x in de 2 maanden pizza eten is het veel. Maar áls we hem eten dan is hij wel zelfgebakken van o.a. biologisch volkorenmeel.

Ik denk dat de meeste mensen hier op dit forum al heel bewust met gezondheid bezig zijn. Niet iedereen kan en wil in één keer het roer falikant omgooien. Het is voor mij een proces. Langzaam aan worden steeds meer zaken aangescherpt. Maar wel op ons tempo op een manier die bij ons gezin past.

Het boek van Weston Price heb ik gisteren besteld. Dan leer ik vast een hoop meer.

 
Ik eet geen pizza vanwege de ingredienten waaruit het bestaat. Ik kreeg er altijd last van ( zuurbranden)

 
Quote:
Dat granen slecht zijn wist ik wel.


Waarom eet je dan nog wel muesli??? Muesli is een van de ergste granenproducten! Het gaat hier om verhitte, ranzige granen met toegevoegde suikers. Beter weten, maar dan toch eten, dat kon ik echt niet volgen!

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.851
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan