hoe krijgen jullie lever smakelijk?

haha dat wordt er voor mij ook niet beter op met al die gezellige leverpraat van Mike.

het rare is dat lever vroeger voor mij normaal was om te eten.

maar nu ben ik bang van lever, dat ik weer die enge smaak moet proeven die me nog vers bijstaat.

vaag de angst erbij dat ik allerlei rotzooi zat/zit te eten die in de lever opgeslagen schijnt te zitten, al sprak Mike dit al met verve tegen.

ik moet eerlijk gezegd zowiezo weer wennen aan het idee van vlees.

maar ik ga ervoor.

alles voor mijn gezondheid, die absoluut ver te zoeken is op het moment.

vandaag heb ik de hele dag soep van rundsvlees gegeten.

en net heb ik alsof het heel normaal is voor me mergpijpjes gekocht, van die bevroren botten, voor in de soep.

en dan denk ik toch: niet te veel nadenken dat dat een dode koe is, ook al was het er 1 met hopelijk wat meer kans op een gelukkig leven dan die uit de bioindustrie.

vroeger maakte het me minder uit: vlees eten (in het algemeen bedoel ik).

ik herinner me wel zo´n shockmoment in mijn jeugd van dat vlees van dieren kwam.

dat had ik me daarvoor niet gerealiseerd.

vlees was voor mij net zoiets als planten, iets dat gewoon ergens groeide, maar niet in beesten had ik kennelijk gedacht of zo.

dat was wel echt een shockmoment.

toen mijn vader later ook nog ¨mijn¨ kippen ging slachten, waarmee ik veel speelde, luste ik daarna geen kip meer.

ik ging er echt van over mijn nek bij de gedachte.

in mijn ogen stonk de geur van kippenvlees.

zo ook met mijn konijnen destijds, die moesten er ook aan geloven.

een tik met de hamer en mijn vader sloeg die beesten aan het villen.

echt een leuke bezigheid voor de kerst.

ik heb nog nooit konijn gegeten.

ik zag wel dat het dradig vlees was, te zien aan het vlees dat er vanaf kwam.

dat leek me dan ook echt niet lekker.

aan de ene kant wel goed dat ik leerde beseffen en van dichtbij meemaakte dat het leven deels gaat over eten en gegeten worden.

leuk is werkelijk anders.

ik heb mijn vader vervloekt in die tijd.

toch ben ik tevreden over deze dag.

ik heb smakelijk gegeten van de rundvlees in de soep.

lekker zacht vlees, yummie.

ik heb een hele tijd geen vlees gegeten.

ongeveer sinds 15 jaar was ik vegetarisch.

het gekke is dat ik op vakantie in frankrijk, waar ik elk jaar sinds 6 jaar was voor de vakantie, dat ik daar sinds 3 jaar of zo ineens aan het entrecote eten sloeg!

ik interpreteer dat gegeven als volgt: in mijn goede doen ging ik verlangen naar vlees.

ik heb geen honger gehad vandaag met die soep, dat is het fijne.

daar kan ik namelijk echt niet tegen: honger, dat is ook een psychologisch iets, maar dan nog.

ik ga niet voor mijn lol honger zitten lijden zeg.

doodeng:)

 
Heb een tijdje terug een keer lever geprobeerd, maar dit krijg ik echt niet weg. We hadden ook nog hart en hier ben ik al helemaal niet aan begonnen :lol:

Toch wel vreemd dat leverworst dan wel helemaal fantastisch smaakt. Het enige probleem hier is weer de natrium-nitriet..

Volgens mij zit het ook een beetje tussen de oren. Er is ons altijd "wijs"gemaakt dat we spiervlees moeten eten en dat orgaanvlees ongezond en vies is. Mijn vader en moeder smullen van lever, hart, nier enz.

 
ik bak de runderlever, in rundervet, op een matig vuur. de lever is in een dunne plak gesneden waardoor hij makkelijk gaart. 10 minuten a kwartier. ik bak uien en op t laatst knoflook mee. Peper en zout....heerlijk !

 
Jammie Albert, maar ik wil graag de recepten zo graag allemaal bij elkaar in een receptentopic.

Ik ben nl altijd alles kwiijt, en dan weet ik dat het ergens moet staan.

 
Mijn moeder marineert levertjes in soyasaus, knoflook, zout, peper, gember en citroensap. Ui fruiten, levers erbij, klaar! En lekker.

Ik doe meestal kippenlevers omdat ze zachter van smaak zijn. Ik snijd ze klein, fruit eerst een ui en dan wat spek/bacon. Lever erbij en op het laatst nog zout, peper en knoflook. En die room van een paar berichten geleden kan er dan eventueel ook nog door.

'Bij ons' in Noord Holland bestaat een 'broodje halfom': pistolet/kadet met dik roomboter en véél pekelvlees en lever (in dunne vleeswaarplakjes). Eventueel nog augurk. Ook lekker! Ruil de kadet in voor een zuurdesembol en de augurk voor een echte gefermenteerde en je bent helemaal WP!

Hilda

 
1 flinke eetlepel reuzel in de pan verhitten.

1 ui erin fruiten.

250 gram kippenlever + 1 of 2 tenen knoflook en wat kruiden (rozemarijn, tijm, oregano, gemalen zwarte peper) erbij en bak op matig vuur tot de levertjes rosé zijn.

Afblussen met een klein scheutje sherry of witte wijn.

Eventueel een paar eetlepels sterk ingekookte kippenbouillon erbij.

Alles wat af laten koelen en vervolgens in een keukenmachine met wat boter of room of allebei en wat Keltisch zeezout tot de gewenste consistentie mixen.

In de koelkast zetten en dik smeren op een stuk geroosterd zuurdesembrood!

Gapsers kunnen er kippenvlees bij doen en het als een soort terrine eten met wat gegrilde) groenten ipv brood.

 
Hé botervloot! Ken je ons GAPSers? Bedankt voor dit recept! Ik heb net een doosje kippenlevertjes ontdooid. Die kruiden heb ik allemaal nog niet in huis maar ik ga dit eens proberen!

 
Onlangs een runderlever gekocht, om dat voor het eerst eens te gaan proeven.

Kocht deze uit de overtuiging dat dit gezond eten moet zijn.

Vond het maar een eng glibberig ding, toen ik hem uit de verpakking haalde.

Het bloed droop er uit.

Maar goed, de vraag was, hoe deze smakelijk te maken.

De tip die ik van de boerin kreeg, was om de lever niet te bakken maar te koken.

Dat heb ik hierboven nog niet echt gelezen, dus vandaar mijn bijdrage aan deze vraag.

Ik zette een pan water op het vuur, en bracht deze aan de kook.

Daarna gooide ik de lever in het kokende water. Na een minuutje of zo, klonk er een luide plof, en dreef er ineens een centimeters dikke laag schuim en vleesstukjes op het kokende water. Dat heb ik er afgeschept en weggegooid.

De runderlever ruim een kwartier in het kokende water gelaten.

Daara op een bord gedaan, en vervolgens ben ik er van gaan eten.

Haalde er plakjes van af met een broodmes.

Tijdens het snijden werd het bord wel een beetje rood van het bloed, wat ik er niet smakelijk uit vond zien. Maar de plakjes warme runderlever waren toch best te eten.

Echt lekker vond ik het niet. Vies evenmin.

Moet wel zeggen dat ik hem dus naturel nuttigde. Geen kruiden of wat voor smaakmakers dan ook gebruikt. Kan me dan ook voorstellen dat de lever best smakelijker gemaakt zou kunnen worden met wat kruiden.

Als ik bijvoorbeeld gehakt roerbak, doe ik daar ook kruiden over heen, want zonder dat is rundergehakt best smaakloos.

Wat dat betreft heeft zo`n lever dan volgens mij toch meer smaak van zichzelf.

Tot zover mijn eerste echte ervaring met het bereiden en eten van orgaanvlees.

 
Hoe ik lever binnenkrijg?

Ik doe de rauwe lever (meestal kippenlevers) in mijn ochtendsmoothie samen met rauwe melk, citroen, gember, eventueel wat rauwe groente en kruiden zoals kaneel en daarna snijd ik een appel in stukken en doe hem in mijn smoothie zonder te blenden, dat geeft het voordeel dat het de smaak helpt verdoezelen indien de smoothie niet lekker is of te ééntonig en je speeksel aanmaakt om de vloeibare smoothie beter te verteren. Zo proef ik de lever amper en krijg ik het toch binnen. :wink:

 
Knap van je hoor. Als ik echt iets niet lekker vind, eet ik het niet. Voor mij is genieten van mijn eten evenzo belangrijk als dat het gezond is.

Mijn ochtend smoothie bestaat uit rauwe melk, kokosmelk, appelazijn, groene stevia, kokosolie, kokosvezels, vanille poeder en kaneelpoeder.

Lever (lams -, kippe-, kalfslever) bak ik in veel ghee met uitgebakken spekjes, gebakken uien en veel knoflook met wat kruiden.

Heerlijk.

 
Na 9 maanden.....toch nog een ractie:

Ik heb vandaag stukjes runderlever eerst bestrooid met kruidnagel en peper, daarna gebakken en voor het consumeren iets zout erover gestrooid. Probeer maar.

 
na 9 maanden en 26 minuten.

Ik bak het gewoon in Cocosolie, wat shiitaken erbij en dan gewoon opeten, Mmm

(ik zou nu 9 maanden later wel een nieuwe runderlever kopen :D)

 
Ik bak het in cocosolie, met knofloof & uien. Dan achteraf wat keltisch zeezout en peper erbij. Heerlijk!

kippenlevertjes vind ik wel apart: het ene stukje is boterzacht terwijl een volgend stukje weer hard kan zijn.

 
Ik heb net na een hele tijd ook weer eens lever bereid.

Nu was ik vandaag rustig, dus ik had tijd voor dit ene experiment.

Vroeger vond ik het zo lekker.

Een half jaar geleden proefde ik de lever en ik vond het vies.

Ik heb de scharrelslager gevraagd hoe het lekker te bereiden is: gewoon als een biefstuk bakken en dan "net aan".

Ik heb er alleen zout bij gestrooid en het was heerlijk.

Lever is van zichzelf gewoon lekker als je er voor open staat.

 
Voor wie geen lever lust, maar het uit gezondheidsoverwegingen toch graag binnenkrijgt:

Kook het. Snij het in hele kleine stukjes. En gooi het in de soep.

De smaak van de soep zal overheersen.

Vergeet niet om ook Keltisch zeezout in de soep op te lossen.

 
Ik eet het rauw, verwerkt in een smoothie met kefir, citroensap, kokosolie, handje basmati rijst, kaneel en acerolabes poeder.

 
Hoeveel gram doe jij daar per keer in Boschje?

Ik heb net 5 kilo triple A kwaliteit lever gekocht voor een uitstekende prijs!

Ben echt zo blij met lever, dat had ik jaren eerder moeten gaan eten.

Om de overheersende leversmaak eraf te krijgen kan je de lever een aantal uren weken in wat melk of kefir.

 
Ongeveer 50 gram kalfslever per dag. De smoothie neem ik doorgaans als ontbijt. Ik vries de lever in ijsklontbakjes in en druk er dan iedere keer een paar klonten uit.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.808
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan