hoe krijgen jullie lever smakelijk?

ruud

New member
Hallo, ik heb het er vandaag weer op gewaagd: een runderlever heb ik gegeten.

Ik vond het vroeger lekker vlees, maar in mijn herinnering smaakt het heel anders dan wat ik nu at.

Nu was het erg metalig.

Ik had het snel gebakken.

Maar misschien deed ik iets verkeerd?

Die metaalsmaak vind ik zelf niet echt heel lekker.

Hebben jullie hier ervaring mee?

Ik herinner me van vroeger dat de lever veel droger proefde en niet zo metalig.

Mogelijk bakte mijn moeder het niet, maar meer een soort braden in een beetje bodem met vocht of zo.

Geen idee wat het verschil maakt.

Maakt het volgens jullie uit of je een lever neemt van een rund, varken of kalf of iets anders?

 
Ik vind lever persoonlijk niet weg te krijgen en ik ben nota bene Chapter Leader voor de WAPF in Nederland! Ik kan je dus niet helpen met het antwoord op je vraag hoe lever smakelijk te maken, maar wellichten anderen wel hier? Misschien dat hier een gouden recept uit komt, zodat ik het ook naar binnen kan krijgen! That'll be the day!

Je kunt het beste de lever nemen van een jong dier, dus kalf of lam. Daar zitten de meeste voedingsstoffen in. Op deze pagina staat de voedingswaarde vermeld van diverse soorten lever, plus de nodige recepten:

http://www.westonaprice.org/food-features/liver-files

Mike

 
Ik denk dat het niet zo'n probleem moet zijn, orgaanvlees is erg gezond en als je dit veel smakelijker krijgt met een beetje bloem(kan ook speltbloem zijn) dan geniet je meer en krijg je ook nog eens gezonde lever binnen.

 
Ik denk dat er enige verwarring is ontstaan omdat de meeste mensen mij volgen op zowel dit forum als het GAPS-forum (sommigen van jullie zijn ook beide forums actief). WAPF is geen streng procotol! Je kunt dus probleemloos de lever in bloem klaarmaken. Zorg er uiteraard wel voor dat je een biologische volkorenbloem kiest. Dit in tegenstelling tot GAPS, waarbij de bloem niet mag, omdat het een graanproduct en dus gluten en polysacchariden bevat. Ik zeg het nog maar eens: WAPF is geen protocol, het is een richtlijn!

Mike

 
Ik ben maar alvast vooruit gaan lezen in het gapsboek (ik weet dat ik hier niet op het gapsforum zit), maar daar staat bij veel recepten dat je de lever eerst een tijd in water met citroen moet marineren. Zal dat het zijn?

Ik zou zeggen: er moet IETS met die lever gebeuren voor die te eten is.

Ik ga er nog wel mee aan de slag en kom er op terug.

Paneren met bloem had ik gisteren ook gelezen bij de link van Mike idd.

 
Hoi,

Wat ik nooit doe, is lever snel bakken. Dit is het recept dat ik gebruik en lukt altijd (van schoonmama gekregen)

450 gram runderlever

bloem

1 ui

zout en peper

1 ui, gesnipperd

2 wortels, in plakjes

1 grote aardappel, geschild

2 selderijstengels, geschild

300 ml water

1 medium citroen, in plakjes

Snij de lever in reepjes van ongeveer 2,5cm en bedek ze met bloem. Smelt boter in een zware pan en bak de lever tot deze goudbruin is. Haal het weer uit de pan en leg apart. Fruit vervolgens de ui tot deze glazig is. Voeg wortel, selderij, aardappel en water toe en zout en peper naar smaak. Breng dit aan de kook en voeg de lever toe. Leg de citroenschijfjes er bovenop. Knijp het vuur tot een klein vlammetje, doe de deksel er op en laat het een half uur sudderen of totdat de lever zacht is.

Werkt altijd en is erg lekker. Geen metaalsmaak, wel een leversmaak.

Succes!

 
wat wij met lever doen, met name kippelevers omdat die zachter zijn van smaak is het langzaam gaar laten worden in een pan met boter and uien, dan room en wijn erdoor en dan samen met de saus eten, heerlijk! Ik weeg nooit, buiten dat maakt mijn wederhelft dit altijd, niet ik LOL

 
wat ik heb gedaan om kippenlevertjes smakelijk te maken:

lever kort koken,

af laten koelen,

peper/ zout erbij

lepel geitenkaas erdoorheen en dit in de blender met eventueel een scheut kikkoman...

Het is net leverpastei, ik krijg het zo prima weg (en ben niet de gemakkelijkste!)

 
Dat klinkt goed Ikke, dat gaan we ook eens proberen

Wat mijn partner me vertelde is dat hij ervoor zorgt dat de lever niet te gaar is omdat het anders niet lekker meer is, het wordt droog en de smaak wordt sterker.

 
Ik moet dit als chapter leader eigenlijk niet zeggen, maar ik heb nog niets gelezen in deze thread waardoor ik zin krijg om lekker levertjes te gaan bakken! :oops:

Mike

 
@dboskma: in mijn herinnering kreeg ik van mijn moeder vroeger de droge lever maar dan zonder die vieze indringende metaalsmaak die ook de volgende dag nog in mijn mond hing.

Helenq zegt juist weer dat je niet te snel moet gaan met lever.

Ik denk dat die metaalsmaak van het bloed zou kunnen komen dat in mijn geval misschien nog niet genoeg gegaard was?

Maar bijv bij biefstuk is dat niet zo´n erge overheersende smaak als er nog wat bloed uitkomt.

Maar daar zit vast ook minder bloed in.

 
Is het niet gewoon een kwestie van smaak? Ik vond en vast nog steeds lever heerlijk. Ook op brood. En mijn moeder maakte altijd varkensniertjes (met macaroni). een lievelingsgerecht, dat vond ik echt zo lekker.

 
Dirtsa,

Ik wilde dat ik jouw smaak had wat dat betreft! Ik krijg het echt niet weg, alleen in verborgen vorm, als leverworst, leverpate, leverkaas en gewone worst.

Mike

 
Levertjes in melk weken??

Ik weet wel dat een kalfszwezerik in melk moet..om het vlies eraf te krijgen.

Is neem ik aan ook heel gezond?? (thymusklier kalf)

Dia.

 
Dia,

Is zeker heel gezond. Ja, zwezerik in melk weken om het vlies eraf te krijgen, maar ik heb een hele tijd geleden ook de tip gekregen om lever in de melk te weken, want dat zou het bloed eruit trekken. Ik heb het zelf niet meer uitgeprobeerd want ik word al misselijk als ik aan lever denk!

Mike

 
Jij mag mijn leversmaak Mike, als ik van jou de rest van de smaak krijg:) Er is zoveel wat ik niet lust of in mijn keel blijft hangen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan