Hoe belangrijk is gevarieerd eten?

autumn

New member
Een van de adviezen van het Voedingscentrum is om gevarieerd te eten. Dit probeer ik nog altijd te doen. Ik wissel verschillende soorten vlees en vis af en ik wissel groentes met elkaar af. Ik eet de ene keer eieren, dan weer kwark, dan een boterham, dan een avocado enz. Maar ik heb de indruk dat verschillende natuurvolkeren helemaal niet zo veel afwisselen/afwisselden. Ook onze (nabije) voorouders moesten het ook doen met wat er in de omgeving en in het seizoen te vinden of te halen was. Daarom mijn vraag:

Hoe belangrijk is die variatie nou werkelijk?

 
Als ik het voedingscentrum zie dan gaan mijn voelhoorns extra uit... Dus dat gevarieerde eten van hun, mijn gevoel zegt 'nee' , maar dat komt meer door de ongeloofwaardigheid van al hun andere adviezen!

Ben benieuwd hoe anderen erover denken...

Misschien is dit er ook wel weer eentje voor 'precies andersom denken' !?!?

 
Zelfs met varieren varieer je volgens mij niet zo veel als natuurvolkeren vroeger. Er is nog maar heel weinig varieteit in groenten, het zijn allemaal dezelfde soorten die je in de winkel kunt kopen terwijl er zo veel meer soorten bestaan. (interessante blogpost daarover http://madamezsazsa.blogspot.be/search/label/%28Moes%29tuin)

En we eten ook al snel altijd hetzelfde stukje vlees, ik eet bijv graag varkensvlees, maar er zijn delen van het varken waar ik nooit aan toe kom. Ik heb echt nog nooit een varkensoor of staart of poot gegeten, terwijl ze dat vroeger echt niet lieten liggen.

 
Ik zou zeker gevarieerd eten. Het nadeel van onze tijd is dat allerlei whole foods toch net niet meer zo gezond zijn als vroeger, straling, luchtverontreiniging etc. Lawrence Wilson raadt ook een aantal supplementen aan terwijl dat in de jaren '30 echt niet nodig was.

Ik weet niet of mensen vroeger gevarieerder aten; de supermarkt heeft weliswaar altijd hetzelfde, maar op de gewone markt is er keus zat. Ik stel me zo voor dat natuurvolkeren vroeger juist altijd met dezelfde vissen zaten terwijl wij 20 soorten kunnen proberen.

 
Ik denk niet dat het heel erg belangrijk is. Zoals Price ook al ontdekte verschilden de voeding van al die volkeren soms heel erg. De overeenkomst was dat er minimaal 10x zoveel vetoplosbare vitamines en 4 keer zoveel mineralen in zaten als de voeding van de moderne mens uit de tijd van Price.

Het heeft dus niet zoveel temaken met variatie, maar met de hoeveelheid voedingsstoffen die er in je voeding zitten.

Je hoeft dus helemaal niet gevarieerd te eten als je dat niet wilt.

Ik denk dat je bijvoorbeeld op een dieet van rauwe melkkefir, rauwe lever en wat vis al een heel eind komt.

Gelukkig hoeven wij het niet zo saai te eten, omdat we kunnen kiezen uit zo'n beetje al het voedsel wat we maar willen. Maar variatie is niet perse noodzakelijk als je het mij vraagt.

 
Ik denk er ongeveer hetzelfde over als Janse.

Ik eet voornamelijk (geen rauwe) lever, rundvlees, ei, rauwe kaas en sinds kort (vandaag :D ) rauwe kefir.

Plus nog wat bottenbouillon, af en toe merg, en groenten lijkt mij dat daar alles in zit.

Voor variatie eet ik af en toe ook nog wel wat kip of varkensvlees maar niet omdat ik denk dat ik wat (vitaminen/mineralen) tekort kom.

Misschien toch nog best wat variatie..

Maar ik denk dat je met vlees, rauwe melk cq kefir, en wat lever ook niets tekort komt inderdaad

 
Ja een goede vraag is natuurlijk hoe divers de natuurvolkeren daadwerkelijk aten. Zoals Iklustvet aangeeft zullen ze wel alles van het dier gegeten hebben tot aan alle organen, stukken huid, het beenmerg, de hersenen aan toe. Ik denk dat je uit de zee wel behoorlijk wat verschillende soorten vissen en andere zeedieren kunt vangen, zoals schaal- en schelpdieren (krabben, kreeften, garnalen, mosselen, zeeslakken enz), inktvissen, zeevogels en grotere dieren zoals zeehonden, zeeotters, schildpadden en walvissen, om maar wat te noemen. Daarbij zijn er ook nog zeegroenten zoals algen en wieren te vinden of te kweken.

Ook op het land kan je natuurlijk overal dieren zoeken, grazers, knaagdieren, reptielen, vogels, insecten, eieren van dieren. Wat planten betreft zijn er natuurlijk ontelbaar veel soorten vruchten, noten, bladgewassen, wortelgewassen, zaden enzovoort te vinden in de gematigde en tropische streken. Van veel soorten groente en fruit die wij nu kennen zijn tientallen rassen die wij nog nooit gezien of geproefd hebben. Daarbij zijn er tal teeltgewassen die in de vergetelheid zijn geraakt. De volkeren die zelf dieren teelden kon melk, kaas en andere zuivelproducten gebruiken.

Natuurlijk had een bepaald volk niet de beschikking over al die variëteit, maar het is goed mogelijk dat ze veel meer variatie hadden dan wij ons zo snel voor kunnen stellen. Maar het is ook mogelijk dat die variatie wel bestond, maar dat er helemaal niet zo veel gebruik van werd gemaakt. Als jij als boerengezin voldoende zakken bonen, graan en meel in voorraad hebt, voldoende aardappelen, kolen en andere bewaargroenten en daarbij melk, kaas, eieren en vlees... dan heb je voor je gevoel misschien al genoeg te eten en ook genoeg variatie.

Ik vind het moeilijk om een duidelijk beeld te krijgen van hoe gevarieerd men van dag tot dag at. Er is zo veel mogelijk, maar het kan ook heel sober zijn.

 
Ik ga met Janse en Pike mee: de mythe dat we 'zo gevarieerd mogelijk' moeten eten komt voort uit het trieste feit dat ons moderne voedsel inmiddels zo weinig voedinsstoffen bevat dat we nu met alle macht uit zoveel mogelijk verschillende voedingsmiddelen moeten proberen de nodige voedingsstoffen te schrapen. Daar staat tegenover dat je slechte 1 of enkele volledige en volwaardige voedingsmiddelen nodig hebt om werkelijk aan je voedingsstoffen te komen. Het gaat dus niet om de varieteit, maar om de voedingswaarde van wat je eet. Rauwe melk, orgaanvlees, vis en eieren zijn (nagenoeg) complete voedingsmiddelen. Als je dit de rest van je leven zou eten en drinken ben je gezonder af dan dat je 'gevarieerd' eet van 'voedsel' met structurele tekorten aan voedingswaarde. Of, zoals Price het verwoordde:

Quote:
Het maakt niet uit wat de bron van mineralen en vitamines is, zolang de hoeveelheid maar voldoende is.


Mike

 
En als je gevarieerd eet van complete voedingsmiddelen? Verschillende soorten vis, vlees, verschillende soorten groenten, verschillende kruiden, supplementen, algen.

In die dorpen in Zwitserland bleven ze ooit kerngezond bij rauwe melk, kaas, roggebrood, en misschien een keer een visje. Maar kan dat in deze tijd ook nog? De lucht is verontreinigd, het gras, de zee. Je schreef ergens dat Wilson te ver doorslaat in zijn yin en yang maar dat je de rest van zijn voorstellen wel onderschrijft, en dat zijn er nogal wat.

 
Mijn voeding is niet echt gevarieerd en bestaat voornamelijk uit rauwe Kalfs - en lams lever, vlees (kip), vis, kefir, kokosolie, ghee en wat groenten en / of gefermenteerde groentesap.

Nu eet ik dagelijks een portie rauwe lever van ongeveer 50 á 75 gram. Ik krijg van allerlei mensen te horen dat ik zeer ongezond bezig ben en dat zoveel lever en dan zeker rauw, niet goed is. Klopt dit? Zo ja, wat is er dan niet goed aan als je dat dagelijks eet?

Soms bestaat mijn dag zelfs enkel uit het eten van rauwe lever / kefir smoothie. Voor mij voelt dit als een soort van rustpauze voor mijn spijsverteringskanaal. Zeker als ik eens een keer uit eten ben geweest en het van binnen wat overhoop ligt.

 
Ik eet ook niet bepaald gevarieerd, maar ik vroeg me laatst af of voedselcombinaties wel belangrijk zijn?

Dan nog wel omdat ik een video had gezien met daarin Drunvalo Melchizedek (uit het New Age wereldje) die sprak over voeding. Ik dacht al bij mijzelf dat het een pro-vegetarisch filmpje ging worden, maar tot mijn verrassing was dat niet zo. Het ging uiteindelijk over het belang van bepaalde voedingscombinaties. Hij beweerde dat de mens vroeger maar één soort voeding per keer at, maar nu we meerdere dingen combineren kunnen we niet eender wat combineren. Hij zei dat in vlees een soort gif zit en in aardappelen zit de antidote voor dat gif en daarom zijn die twee een goede combinatie. Hij zegt dat in Latijns Amerika en Mexico ze vaak rijst eten met bonen en die combo zou belangrijk zijn omdat in bonen zit er een deel van het eiwit en in de rijst zit het andere deel.

En dat ieder voedsel een bepaald enzym bevat dat een andere zuurtegraad in de maag vereist om te kunnen verteren..

Ik weet niet of er wat van waar is..

 
De oermens had volgens mij nog nooit gehoord van enzymen. Die at wat er op dat moment voorhanden was. Als hij een beer geschoten had en dan onderweg nog besjes tegen kwam dan stond er vast betengelde met besjes op het menu. En je leest ook wel eens dat vlees en fruit niet samen kunnen.

Wij eten wel weer rauwe gefermenteerde zuurkool bij ons warme eten voor de enzymen.

Lia

 
@ Bosche:
Quote:
Soms bestaat mijn dag zelfs enkel uit het eten van rauwe lever / kefir smoothie



Proef je dan echt de rauwe lever niet meer? Ik heb nl wel eens rauwe lever stukjes gegeten maar dat smaakte echt smerig.

@lekkerromig

ik kan mij niet voorstellen dat de mens aardappelen nodig zou hebben om dat zogenaamde gif in vlees tegen te gaan.

Noord amerikaanse indianen (de indianen die van de bizon jacht leefden)aten nota bene nooit aardappelen en waren de sterkste en gezondste mensen die de Europese pioniers ooit gezien hadden!

Ik snap werkelijk niet dat een man als Drunvalo zoiets kan zeggen... :?

 
Pike,

Ik heb de rauwe lever, kefir smoothie van Bosche ook eens geprobeerd en krijg het helaas niet weg.

Wel jammer, want dit vind ik wel een echte supersmoothie.

Melkkefir met rauwe eieren vind ik wel erg goed te drinken.

Maar probeer het gewoon eens, misschien vind jij het wel lekker.

 
Janse,

Ik ga het proberen omdat ik ook denk dat dit een supersmoothie is maar ik vrees dat ik het ook niet weg krijg.

In ieder geval bedankt voor de waarschuwing! :lol:

 
Ik krijg helaas orgaanvlees niet weg. Ook niet in enkele gerechten die ik geprobeerd heb. Iemand nog een idee hoe ik iets kan maken waar het wel inzit maar waar het niet naar smaakt?? Ik heb nu enkele pogingen ondernomen om kippenlever te eten. Deze strandden toch telkens halverwege de maaltijd omdat ik het echt vies vind..

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.669
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan