Hoe belangrijk is gevarieerd eten?

Asaya heeft het over gebakken lever neem ik aan. Gebakken lever eet ik twee keer per week geen probleem. Lekker zelfs.

Asaya, heb je mijn tip uitgeprobeerd om de lever enige uren te laten staan in citroensap?

En dan even aanbraden en door de weet ik wat te gooien.

Ik heb diverse mensen gehad die het toen wel te eten vonden..

 
Gebakken lever kun je verwerken in paté en rauwe lever in een smoothie met citroen (met de schil).

 
@Pike ik had het dit keer 24 uur in zout water laten liggen. Dit was een tip van iemand anders wat goed zou helpen,helaas niet goed genoeg. Ik zal het nog eens met citroen proberen. Ik wil ook nog runderleverworst proberen te maken en zien of dat wel gaat. Ik zal toch een manier vinden met iets hopelijk.

@lekker romig Hoe eet je die rauwe lever, ik las dat Boschje het invriest? Proef je dat dan niet door de smoothie? Bedoel je nu een fruit/groente smoothie of een yoghurt/kefir smoothie?

Ik gooi dat in de blender dat gaat dan niet goed met de citroen.

@Janse, dank je wel ik zal eens kijken. Wel jammer he het is zo gezond. Laat me maar weten als je iets gevonden hebt wat werkt!

 
Als ik meerdere levers heb, vries ik die in, omdat ze niet lang houdbaar zijn in de koelkast. Dan ontdooi ik ze, een nacht voordien in de koelkast en dan de volgende morgen met de staafmixer of blender mixen. Meestal met rauwe gefermenteerde kefirmelk, 1 citroen en eventueel nog andere dingen zoals kruiden (dat doe ik niet voor de smaak, maar voor medicinale redenen). Je kan er ook nog gember indoen en eieren. Nadat alles gemixt is, doe ik er ook nog een appel in stukjes gesneden erin en eet ik het op als een yoghurt. De citroen- en appelsmaak overheerst dan en niet de lever. :wink:

 
Quote:
Het ging uiteindelijk over het belang van bepaalde voedingscombinaties.


Ik denk dat er nog veel belangrijks te ontdekken valt over de waarde van voedselcombinaties in de juiste verhoudingen. En ook al had een 'oermens' mogelijk geen weet van enzymen, misschien wist die intuïtief wel dat bepaalde combinaties heel heilzaam waren of juist schadelijk. Mogelijk weten dieren dit ook in het moment wanneer ze er bij uitkomen.

@ Janse / Asaya

Er is ook een topic Lekkere leverrecepten. Daarin heb ik enkele smakelijke leverrecepten geplaatst, onder andere met ketjap. Verder kan je ook leverworst kopen en dagelijks eten, of vinden jullie die ook niet lekker?

 
Ja, leverworst vind ik dan wel weer echt heerlijk!

Maar het liefst zou ik een manier vinden om daglijks Rauwe lever binnen te krijgen.

 
Rauwe lever in dunne plakjes snijden, drogen, malen en vullen in capsules... :mrgreen:

Overigens herinner ik me dat ik ook rauwe lever toen met ketjap heb gegeten en dat ik het wel lekker vond. Maar het blijft natuurlijk een kwestie van smaak.

 
voor mensen die geen gebakken lever lusten, misschien helpt het als je ze klaar laat maken door iemand anders? Misschien dat je dan minder aan lever denkt maar meer aan een gewoon stukje vlees? Het is ook even wennen hoe je ze het beste bakt, niet allemaal tegelijk in de pan. Doordat het zo´n nat vlees is gaat het dan liggen koken, het is het lekkerste als het echt goed gebakken is met een mooi bruin korstje vind ik.

 
@ Pike ik neem ongeveer 250 ml kefir gemaakt van rauwe melk en slagroom, 1 uitgeperste citroen, een flinke eetlepel kokosolie die ik laat smelten alvorens toe te voegen, ongeveer 50 á 75 gram bevroren kalfs of lams lever (ingevroren in ijsklontbakjes). Soms voeg ik ook een blokje rauwe kalfszwezerik toe. Verder een volle theelepel acerola bes poeder, billingtonsuiker of honing naar smaak en kaneel naar smaak. Alles in de blender totdat het een glad papje is.

Dit eet ik sinds een half jaar dagelijks. De smaak went hoor, ik vind het nu prima te drinken.

 
@iklustvet

Gebakken lever op wat voor een manier klaargemaakt gaat er bij mij niet in. Gekookt vind ik het lekker. Voor degene die het gebakken niet lekker vindt misschien een tip. lekker met veel roomboter op een sneetje zuurdesembrood, keltisch zeezout erover.......smullen maar!!!!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.586
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan