Histamine Activatie? Inflammatory bowel?

Van een trage schildklier word je dik.
Dat is niet bij 100% van de gevallen zo en een valkuil in het geval iemand een diagnose / oordeel wil stellen. Er zijn ook mensen met een trage schildklier / hypothyroïde / hashimoto die mager zijn of niets m.b.t gewicht merken.
 
@It's_me Had jij klachten van PHGG/Sunfiber?
Het lijkt wel of m'n gewrichten er pijn van gaan doen. Ofwel omdat mijn darmflora uit de PHGG inflammatoire stoffen aanmaken ofwel ... Bevat het misschien lectins?
Of een andere oorzaak, maandenlange dysbiose ofzo.

PHGG wordt vaak aanbevolen naast antibiotica/antimicrobials tegen SIBO.

Wat zijn goede vezel alternatieven? Voor met name soluble vezels? En als SIBO iets meer over controle is insoluble vezels of combinatie opvoeren.
Psyllium?
Acacia gum?
HMO?
Agave inuline?

Flespompoen en courgette (zonder schil) vind ik een fijne lichte groente vezels. Nadeel is het betacaroteen van de flespompoen, heb de neiging snel oranje te kleuren bij regelmatige consumptie. Wortels zijn nog erger vanwege betacaroteen en ook oxalaat. Rauwe wortel (salade) wordt dit sommigen ook geroemd om positieve werking op de darmen. Het zijn vrij harde vezels dus zullen icm SIBO kramp geven maar misschien heeft het een modulerend effect op de darmflora?
Groene boontjes (lectins?) en soms erwten (purine en fodmap) bevallen ook redelijk.

Kruisbloemigen vanwege effecten op schildklier en thallium misschien minder handig. Wel weinig oxalaat dat wel.

Ijsbergsla heb ik al een tijdje niet meer op, lijkt wel ofdat ik het nitraat daarin niet goed verdraag ivm dysbiose.

Probleem is dat een meer carnivore dieet van eiwit en vet mijn huidige problemen verergeren (uric acid productie en LPS), als ik mijn lichaam niet in balans breng doet carnivoor meer schade dan dat het goed doet.
En met neiging naar constipatie is puur carnivoor voor mij ook niet echt een optie.

Andere vezels bronnen wellicht pecan noten en pistachenoten, relatief weinig lectins en oxalaat. Maar wel PUFA, fytinezuur en misschien ook te veel van sommige sporenelementen, mangaan of koper bijvoorbeeld.
 
Laatst bewerkt:
Pectine zou je zelf kunnen maken van appels. Jullie berichten zijn voor mij inhoudelijk behoorlijk ingewikkeld te volgen. In principe als vlees problemen geeft kun je gewoon vloeibaar eten maken. Betaine hcl voir de eiwitten en evt vertering enzymen. Vloeibaar is voor verteerd voedsel en je spijsvertering stelsel hoeft minder moeite te doen. Denk ook aan soepen gepureerd met vis en vet zoaks slagroom.

Voor histamine problemen zou een supplement van nieren kunnen helpen. Daar zit dao enzymen in.
 
KISS: Keep It Simple, Stupid. Groot voorstander van! Ooit gedacht aan emotionele/psychische/spirituele oorzaken van fyseke klachten?

Mike
 
Lijkt mij teveel groente en te weinig vet en vlees. Darmen kunnen de vertering niet meer aan. Dus vloeibaar. Sorry maar de rest wat er allemaal geschreven word begrijp ik niet zoveel van inhoudelijk. Alleen al daarmee bezig te zijn lijkt me ziekmakend.
 
Yup en beter inlezen wellicht. Niet over zogenaamde ziekte wat in werkelijkheid allemaal maagzuur tekort is. Tenminste in dit geval lijkt me dat wel.
 
KISS: Keep It Simple, Stupid. Groot voorstander van! Ooit gedacht aan emotionele/psychische/spirituele oorzaken van fyseke klachten?

Mike
Jazeker.

Dit boek kan ik aanbevelen (ben ik nu mee bezig):

@Binc Na een jaar lang er weinig om geven (behalve na vermijden van triggers na "histamine intolerantie" vorig jaar). Maar ondertussen steeds erger wordende klachten ben ik meer op zoek gegaan.
Opzoeken kan inderdaad ziekmakend zijn daar ben ik het zeker mee eens. Maar als je klachten blijft hebben van voedingsmiddelen waar je eerst tegen kon ga je toch op zoek. Lichamelijk plus emotionele aandacht zijn nodig. De onbalans in mijn lichaam heeft zich jammergenoeg na 1 jaar niet opgelost, hoop dat emotionele heling en het in balans brengen van lichamelijke/biochemische processen hierbij synergetisch kan helpen.

Net zoals ivermectine hier sommigen helpt, als je alles emotioneel/spiritueel alles kunt oplossen zou ivermectine ook zinloos zijn.

Ik ken overigens meer mensen die net als ik (te) veel bezig zijn geweest met het nieuws van de afgelopen jaren en ook nu gezondheidsklachten hebben ontwikkeld. Dus daar wil ik ook voor waarschuwen, als het niet goed voelt om met nieuws bezig te zijn neem er een tijdje afstand van.
 
Jazeker.

Dit boek kan ik aanbevelen (ben ik nu mee bezig):

@Binc Na een jaar lang er weinig om geven (behalve na vermijden van triggers na "histamine intolerantie" vorig jaar). Maar ondertussen steeds erger wordende klachten ben ik meer op zoek gegaan.
Opzoeken kan inderdaad ziekmakend zijn daar ben ik het zeker mee eens. Maar als je klachten blijft hebben van voedingsmiddelen waar je eerst tegen kon ga je toch op zoek. Lichamelijk plus emotionele aandacht zijn nodig. De onbalans in mijn lichaam heeft zich jammergenoeg na 1 jaar niet opgelost, hoop dat emotionele heling en het in balans brengen van lichamelijke/biochemische processen hierbij synergetisch kan helpen.

Net zoals ivermectine hier sommigen helpt, als je alles emotioneel/spiritueel alles kunt oplossen zou ivermectine ook zinloos zijn.

Ik ken overigens meer mensen die net als ik (te) veel bezig zijn geweest met het nieuws van de afgelopen jaren en ook nu gezondheidsklachten hebben ontwikkeld. Dus daar wil ik ook voor waarschuwen, als het niet goed voelt om met nieuws bezig te zijn neem er een tijdje afstand van.
Denk dat het dan een combinatie is van en stress en lengte vertering. En idd zoeken omdat je iets merkt wat niet goed gaat. De vraag is alleen, zoek je naar het juiste. Beter richten op een oplossing iplv kwalen die een verband kunnen hebben met wat je denkt. En ja, ben het helemaal met jou eens voir wat nieuws.
 
Jazeker.

Dit boek kan ik aanbevelen (ben ik nu mee bezig):

@Binc Na een jaar lang er weinig om geven (behalve na vermijden van triggers na "histamine intolerantie" vorig jaar). Maar ondertussen steeds erger wordende klachten ben ik meer op zoek gegaan.
Opzoeken kan inderdaad ziekmakend zijn daar ben ik het zeker mee eens. Maar als je klachten blijft hebben van voedingsmiddelen waar je eerst tegen kon ga je toch op zoek. Lichamelijk plus emotionele aandacht zijn nodig. De onbalans in mijn lichaam heeft zich jammergenoeg na 1 jaar niet opgelost, hoop dat emotionele heling en het in balans brengen van lichamelijke/biochemische processen hierbij synergetisch kan helpen.

Net zoals ivermectine hier sommigen helpt, als je alles emotioneel/spiritueel alles kunt oplossen zou ivermectine ook zinloos zijn.

Ik ken overigens meer mensen die net als ik (te) veel bezig zijn geweest met het nieuws van de afgelopen jaren en ook nu gezondheidsklachten hebben ontwikkeld. Dus daar wil ik ook voor waarschuwen, als het niet goed voelt om met nieuws bezig te zijn neem er een tijdje afstand van.
Na aanleiding van jou opmerking afstand nemen van nieuws, ben benieuwd, helpt dat bij jou? Wat merk je ervan? Bij mij helpt het totaal niet. Sterker nog, ik ervaar het als een gewetenloos persoon zijn. Iets niet oplossen is in mijn ervaring of gevoel standaard een gevoel van gewetenloos zijn. Serieus alsof je geen geweten hebt. Zo ervaar ik dat. Voor mij maakt het geen enkel verschil.
 
Kwam toevallig weer op dit forum na lange tijd bij het googlen.

Inmiddels weet ik ook dat ik hydrogen sulfide SIBO heb, vandaar dat GAPS/ WAPF eten bij mij dus nooit goed ging.

Ook genetische methylatie defecten en mestcel activatie.

Lees graag verder mee om de hydrogen sulfide sibo op te lossen. Was al bezig met iedere dag magnesium sulfaat op mijn huid te sprayen maar zal ook eens beginnen met hand badjes.
 
Luisteren naar je lichaam is altijd goed.
Wat betreft vasten, ik kon toen ik jong was geen enkele kilo kwijtraken. Ik was niet al te zwaar en heb dat zo kunnen houden, dat wel.
vandaar mijn vastenreinigingskuren.
Bij nader inzien had ik misschien al een trage schildklier.
Maar zelf zoeken zoals nu met een computer deed ik toen niet.
Pas toen ik 70 was zei men - trage schildklier - en viel ik meteen af.
Ik weet ook van een zeer dik jongetje bij ons in de straat die opeens slanker werd. oorzaak trage schildklier.

En nu, ik ben niet vergeten dat ik na de laatste kuur vanzelf naar de WC ging. terwijl mijn darmen niets doen. rara.
Nou ja, niets is niet helemal waar. De impuls is weg, dat is iets anders.

Als ik niet spoel dan wordt het er na 3 dagen uitgeduwd. zonder impuls voor een heleboel tegelijk is dat niet te doen.
Morgen heb ik een vijfdaagse vastenkuur met uitsluitend water, groene tthee en wat mineralen en vitamines - en iver & aver - afgerond.

Eigenlijk ging het vrij gemakkelijk, omdat ik al tijden aan intermitting fasting heb gedaan en regelmatig een watervastdag deed. Geen hongergevoel en mijn darmen komen er echt door tot rust.
Een klisma vooraf was ik vergeten. Bij mijn volgende vasten ga ik dat wel doen. 10 dagen ?

Helaas had ik me nog te weinig ingelezen zodat ik met een kaliumtekort te maken kreeg - wat eigenlijk ongeweten al een tijd op de achtergrond speelde. Caffeine - in groene thee - trekt een wissel op je kalium, zeker bij vasten las ik hieronder nadat ik dat dat tekort had opgemerkt had en al met groene thee was gekapt.

Gelijk kaliumchloridepoeder van NOW besteld.

Deel 1


Deel 2

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.695
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan