@It's_me Had jij klachten van PHGG/Sunfiber?
Het lijkt wel of m'n gewrichten er pijn van gaan doen. Ofwel omdat mijn darmflora uit de PHGG inflammatoire stoffen aanmaken ofwel ... Bevat het misschien lectins?
Of een andere oorzaak, maandenlange dysbiose ofzo.
PHGG wordt vaak aanbevolen naast antibiotica/antimicrobials tegen SIBO.
Wat zijn goede vezel alternatieven? Voor met name soluble vezels? En als SIBO iets meer over controle is insoluble vezels of combinatie opvoeren.
Psyllium?
Acacia gum?
HMO?
Agave inuline?
Flespompoen en courgette (zonder schil) vind ik een fijne lichte groente vezels. Nadeel is het betacaroteen van de flespompoen, heb de neiging snel oranje te kleuren bij regelmatige consumptie. Wortels zijn nog erger vanwege betacaroteen en ook oxalaat. Rauwe wortel (salade) wordt dit sommigen ook geroemd om positieve werking op de darmen. Het zijn vrij harde vezels dus zullen icm SIBO kramp geven maar misschien heeft het een modulerend effect op de darmflora?
Groene boontjes (lectins?) en soms erwten (purine en fodmap) bevallen ook redelijk.
Kruisbloemigen vanwege effecten op schildklier en thallium misschien minder handig. Wel weinig oxalaat dat wel.
Ijsbergsla heb ik al een tijdje niet meer op, lijkt wel ofdat ik het nitraat daarin niet goed verdraag ivm dysbiose.
Probleem is dat een meer carnivore dieet van eiwit en vet mijn huidige problemen verergeren (uric acid productie en LPS), als ik mijn lichaam niet in balans breng doet carnivoor meer schade dan dat het goed doet.
En met neiging naar constipatie is puur carnivoor voor mij ook niet echt een optie.
Andere vezels bronnen wellicht pecan noten en pistachenoten, relatief weinig lectins en oxalaat. Maar wel PUFA, fytinezuur en misschien ook te veel van sommige sporenelementen, mangaan of koper bijvoorbeeld.