Histamine Activatie? Inflammatory bowel?

Gisteren heb ik nog eens gelezen over histamine. zeer interessant,, ik denk dat ik ook inmiddels last heb van histamine maar mijn hoofd loopt om van alles wat ik lees.
Ik heb wel meer last van o.a. een natte neus, dat was me wel opgevallen. vooral omdat ik in 2009 al de hele dag een natte neus had. Zal misschien ook histamine geweest zijn maar wist van het onderwerp niets af.
Ook las ik over magnesium en de klachten van een tekort die daaruit voortkomen. Ik slik extra magnesium (1x) en op het potje staat 3x per dag maar was aan mijn aandacht ontsnapt. dus even niet meer vergeten.
Vorig jaar heb ik ook een periode hele heftige histamine intolerantie gehad. Dat ik totaal geen histamine rijke voeding meer kon verdragen (bovenop alle andere intoleranties).

Ik denk dat het bij mij te maken had met oxalaat(dumping), gebrekkig sulfur/sulfaat metabolisme en waarschijnlijk dysbiose.
 
Vorig jaar heb ik ook een periode hele heftige histamine intolerantie gehad. Dat ik totaal geen histamine rijke voeding meer kon verdragen (bovenop alle andere intoleranties).

Ik denk dat het bij mij te maken had met oxalaat(dumping), gebrekkig sulfur/sulfaat metabolisme en waarschijnlijk dysbiose.
Hoe heb je het opgelost? Dieet, supplementen?
Bedankt :)

gebrekkig sulfur/sulfaat metabolisme en waarschijnlijk dysbiose.
Denk dat ik dit ook heb.
 
Hoe heb je het opgelost? Dieet, supplementen?
Bedankt :)


Denk dat ik dit ook heb.
Ik kan niet met zekerheid zeggen wat the winning' factor was.
Ik gebruik sowieso (helaas) zowat een apotheek aan supplementen. :/

In die periode at ik, noodgedwongen vanuit Sibo-achtige klachten, alleen nog maar vlees/vis en vet.
Toen dat weer tot verstoppingsklachten begon te leiden (en afgaande op vooral de geur, hydrogen sulfide sibo). Begon ik te experimenteren met sommig low fermentation plantaardig materiaal om te zien of een beetje (vnl oplosbare) vezels zouden helpen.
Terwijl ik ondertussen meer begon te lezen over CBS gen en sulfatie.
Ik neem ook dagelijks een badje in epsom zout om sulfaat binnen te krijgen. (niet het bekende voetenbadje, maar met mijn handen in een kom...omdat dat makkelijker gaat.😉)


Oxalates en histamine hebben ook een connectie met elkaar (mja...wat niet. Ik heb zowat iedere video met Sally Norton gezien.)
En ik at al jaren low-oxalate, maar heb mijn koraal calcium vervangen voor calcium citraat. (De citraten helpen de oxalates af te voeren).
En....oxalates verlagen dus ook weer het sulfaat gehalte.

Ergens heeft deze gehele combinatie wat betreft histamine intolerantie geholpen, misschien ook omdat ik mogelijk een deel vd sibo tot bedaren heb gebracht 🤷
 
Laatst bewerkt:
Dit is een goed artikel over sulfaat metabolisme (problemen....en dus ook ontgifting).

 
Ik kan niet met zekerheid zeggen wat the winning' factor was.
Ik gebruik sowieso (helaas) zowat een apotheek aan supplementen. :/
Zo ver ben ik inmiddels ook al. Meeste supplementen gebruik ik even en dan stop ik ermee, ben normaliter helemaal niet van de supplementen.
In die periode at ik, noodgedwongen vanuit Sibo-achtige klachten, alleen nog maar vlees/vis en vet.

Toen dat weer tot verstoppingsklachten begon te leiden (en afgaande op vooral de geur, hydrogen sulfide sibo). Begon ik te experimenteren met sommig low fermentation plantaardig materiaal om te zien of een beetje (vnl oplosbare) vezels zouden helpen.
Ik heb ook SIBO achtige klachten, eerst alleen SIBO in laatste stuk dunner darm leek het, nu zit het hoger en dus meer klachten.

Verzadigd vet maken blaas oxalaat klachten erger. Mijn theorie is dat de lever zijn gal niet goed kwijt raakt/of al overbelast is door dysbiose in de darm. Hydrogen sulfide SIBO is gerelateerd aan oxalaat klachten. Waarschijnlijk omdat de lever vitamine B1 nodig heeft in de glyoxylate cyclus, als de lever geen beschikking over vitamine B1 heeft kan de lever oxaalzuur aanmaken. Vitamine B1 bevat zwavel, en hydrogen sulfide SIBO darmflora breekt zwavel af tot het toxische Waterstofsulfide gas. Je krijgt dus een vitamine B1 tekort van hydrogen sulfide SIBO dat resulteert in oxalaat problemen. Ik dacht eerst ook dat het oxaalzuur dumping is maar dat is het duidelijk niet. Ik kan geen klachten hebben als ik met name verzadigd vet vermijdt. Voeg ik het een paar dagen toe begint blaas een urinewegen te prikken van het oxalaat (sterk verhoogd oxalaat is aangetoond in 24 uurs urinetest, at op de dag voor en tijdens die test met opzet verzadigd vet, kaas, ghee en eieren, aan het eind van die 2 dagen weer prikkende blaas en urinewegen verband met oxalaat is dus aangetoond). Ook bijvoorbeeld cacao boter verzadigd vet geeft dezelfde klachten, ook ghee. Is dus geen lactose/zuivel issue. Blaas pijn kan zo erg worden dat het een 24/7 issue wordt, met zitten en liggen het meeste last vast.
Als de lever niet goed gal produceert kun je niet goed ontgiften en wordt je dus langzaamaan toxischer, ook ontgift de lever hormonen in de gal, als de lever niet goed gal produceert krijg je oestrogeen stapeling, dit veroorzaakt waarschijnlijk mijn laag libido.
Ben het zo beu na 1 jaar, kan zo bijna niks eten.
Kocht een fles rauw power kefir in een opwelling, voordat de fles leeg is weer prikkende blaas en urinewegen.

Heb maanden vlees, oxalaat en fermentatie arme groente en rijst gegeten maar kom zo gewoon niet goed aan m'n benodigde energie inname. Kon ook geen afgehangen/gerijpt vlees verdragen vanwege histamine alleen vers vlees uit de vriezer of kip. Nog steeds ben ik er niet overheen. Het komt allemaal weer terug bij introductie van verzadigd vet.

1-s2.0-S2211124721009578-fx1.jpg

The-Metabolic-Pathways-of-Oxalate-Production-in-Humans.png


Terwijl ik ondertussen meer begon te lezen over CBS gen en sulfatie.

Ik neem ook dagelijks een badje in epsom zout om sulfaat binnen te krijgen. (niet het bekende voetenbadje, maar met mijn handen in een kom...omdat dat makkelijker gaat.😉)
Ik ben ook begonnen met Epsom zout baden. De zwavel zou helpen zodat de lever weer fatsoenlijk galzuren aan gaat maken. Galzuren zijn zwavelhoudend.
Galzuren verlagen de pH waarde van de darm. Hierdoor kan de dysbiose mogelijk herstellen en de darmflora weer in balans komen. Uit testen bleek dat de pH waarde van mijn darm te hoog is, uit de echo bleek dat de galwegen slank zijn maar dat ik geen vette lever heb, heb wel een verhoogd Bilirubine.
Zwavel eten heeft weinig effect vanwege dysbiose hydrogen sulfide SIBO (o.a. Desulfovibrio bacterien) die daar waterstofsulfide van maken.
Ik heb ook neurologische symptomen, waarschijnlijk veroorzaakt door vitamine B1 tekort door dysbiose en hydrogen sulfide SIBO. Waterstofsulfide gas wat geproduceerd wordt door hydrogen sulfide SIBO is ook neurotoxisch.
Zowel Waterstofsulfide als oxalaat belasten de mitochondriën, dat verklaard mijn vermoeidheid. Mitochondriën dysfunctie is vaak het begin voor auto immuunziekten, CVS etc.

Ergens heeft deze gehele combinatie wat betreft histamine intolerantie geholpen, misschien ook omdat ik mogelijk een deel vd sibo tot bedaren heb gebracht 🤷
Je hebt geluk gehad! Zou willen dat ik er zo handig vanaf gekomen was.
Misschien heb ik de pech dat mijn darm en lever in cyclus vastzitten: dysbiose belast de lever -> belaste lever produceert minder gal -> minder gal resulteert in hogere darm pH waarde dus dysbiose blijft in stand -> etc. etc.
Of ik heb inmiddels na 1 jaar klachten een biofilm in m'n darm als zoiets bestaat.

Heb allerlei antimicrobial supplementen staan maar durf er sommige niet eens te gebruiken vanwege mogelijke bijwerkingen, degene die ik kort gebruikte, heb ik geen succes mee gehad, gaven me erge tinnitus, duizeligheid en zelfs tintelingen/dof gevoel in mijn gezicht.

Hoop maar dat regelmatige Epsom zout baden zijn werk gaan doen. En dat de lever weer een beetje op gang komt. :)
 
Laatst bewerkt:
Aadpraat ik vind het knap dat je het zo goed beschrijft..
Heb je wel eens gedacht aan een vasten/reinigings kuur. Klinkt enger dan het is. Heb je een orthomoleculire arts? Na mijn LAR heb ik het een keer gedaan. Ik ben niet vergeten dat de eerste ontlasting vanzelf ging.
En een ontlasting onderzoek? Het hangt ook allemaal af van de inhoud van je portemonnaie.
Mijn laatste onderzoek heb ik opgeschreven wat er aangestreept was op het formulier. Een onderzoek kan ook zonder arts = zelf aanvragen. . scheelt geld. Wat supplementen betreft, ik gebruik ook veel. Ik maak wel aantekeningen om er een beetje grip op te houden.
Wel eens van het produkt darmmanagement gehoord?
Of anders 1 produkt slikken een paar dagen en stuk voor stuk er iets bijdoen.
Het klinkt niet gezond wat je vertelt.
 
@Aardpraat Ik ben er ook nog (lang?) niet...
Er is nog steeds 1 klacht die ik niet uitgedokterd heb, wat het veroorzaakt en hoe het weer om te keren.
Heb ook een lever die overbelast is.


Wat betreft zwavel....ik merk vooral dat de de thiol rijke voeding (planten) het ergste voor mij zijn. Ik eet wel nog dagelijks vlees (mijn ijzer zou aan de lage kant zijn volgens natuurgeneeskundige).
Verzadigd vet , wordt gezegd, zou ook (makkelijker) LPS door het lichaam transporteren.

Jarenlange werd ik meerdere keren per nacht wakker om te plassen en had ik overactieve blaas/incontinentie na het eten van oxaalrijke voeding (nog eens niet hoog maar medium oxaal).
Nu, is dat gelukkig niet meer zo heftig (maar moet wel minimaal oxaal eten) maar heb meteen wel troebele urine ervan. (en ik merk dan idd ook een behoefte aan epsom zout badje en mijn Thiamine supplement).

Ik denk idd dat ik ook laag zit in Thiamine (en enzymenproductie) gezien mijn jarenlange (darm en koolhydraten)problemen en toenemende intoleranties.
Koolhydraten maken dat alleen maar erger....mijn korte tijd Peat geïnspireerd eten heeft het alleen maar verergerd denk ik.
Ik neem 1x Benfotiamine in de ochtend. Heb het idee dat deze iets beter verdraagbaar is mbt zwavel. Zeker geen TTFD of Allithiamine nemen.
(Daar kwam ik te laat achter.....weer een supplement geëindigd op het supplementen kerkhof).

Mijn problemen en oxaalgevoeligheid zijn ook erger tijdens de 2e helft/vnl laatste week vd menstruatiecyclus. (hoewel die ook al heel lang uitblijft...maar op papier is alles normaal!🥳🙄)
Gebruik je citraatsupplementen;calcium citraat en kalium citraat voor de oxaalzuur uit je lichaam te verwijderen. Daarbij bindt oxaalzuur zich graag aan diverse mineralen, wat dan weer zorgt voor een disbalans.
(persoonlijk leidt magn.citraat tot verstopping bij mij, dus gebruik een andere vorm voor mijn magnesium).

Wat ik totaal ben vergeten te melden,maar denk ik wel aanzienlijk heeft meegeholpen, is dat ik in die tijd ook een nier orgaan supplement ben gaan nemen, vanwege de natuurlijk DAO erin om histamine gevoeligheid te minderen.
(Je kunt natuurlijk ook Nier eten.)
Dan is er nog het verhaal vd Mestcellen die overactief (kunnen) worden met zoveel belastingen ...wat dan weer leidt tot meer histamine. Het zijn allemaal vicieuze cirkels...
 
Molybdeen helpt ook bij het verwerken/sulfatie van zwavel.

Het is dan weliswaar (weer) een supplement, maar als je al jaren (onbewust) rondloopt met problemen die zo meer tijd krijgen om tot een grote puinhoop uit te groeien, dan is alleen voeding eenvoudigweg niet meer genoeg om alles om te keren.
 
Ik neem 1x Benfotiamine in de ochtend. Heb het idee dat deze iets beter verdraagbaar is mbt zwavel. Zeker geen TTFD of Allithiamine nemen.
(Daar kwam ik te laat achter.....weer een supplement geëindigd op het supplementen kerkhof).
Die fout heb ik ook gemaakt. Niet normale reacties, kortademig, zwavel lucht en adem en nog stommer het duurde even voordat ik de link legde.😅
Wat betreft zwavel....ik merk vooral dat de de thiol rijke voeding (planten) het ergste voor mij zijn. Ik eet wel nog dagelijks vlees (mijn ijzer zou aan de lage kant zijn volgens natuurgeneeskundige).
Verzadigd vet , wordt gezegd, zou ook (makkelijker) LPS door het lichaam transporteren.
Ik vermijd veel van zulke groenten. Laatste hevige reactie was van asperges, weer kortademig, misselijk, slaperig/tegen flauwvallen aan. Het maffe is toen de SIBO minder ver ontwikkeld was (herfst vorig jaar) kon ik nog wel zonder problemen asperges verdragen.
Inderdaad LPS kan het probleem zijn bij verzadigd vet. Vezels kunnen dat effect schijnbaar een beetje remmen. En ook vet dat de gevoelige lever te veel belast.
Gebruik je citraatsupplementen;calcium citraat en kalium citraat voor de oxaalzuur uit je lichaam te verwijderen. Daarbij bindt oxaalzuur zich graag aan diverse mineralen, wat dan weer zorgt voor een disbalans.
(persoonlijk leidt magn.citraat tot verstopping bij mij, dus gebruik een andere vorm voor mijn magnesium).
Citraat geeft me diarree en uitdroging. Heb ze beide geprobeerd.
Wat ik totaal ben vergeten te melden,maar denk ik wel aanzienlijk heeft meegeholpen, is dat ik in die tijd ook een nier orgaan supplement ben gaan nemen, vanwege de natuurlijk DAO erin om histamine gevoeligheid te minderen.
Die heb ik ook sindskort, nog niet veel gebruikt.
Grond oorzaak is misschien, bijnier uitputting of vagus nerve (vagus zenuw) dysfunctie.
Chronisch laag cortisol vermeerderd schijnbaar ook mestcellen. Mestcel activatie is iets wat zoveel mogelijk voorkomen moet worden dat wordt alles steeds erger.

Heb ik een tijdje zwavelarm gegeten en raad dat niemand aan. Je eet je eigen lichaam op, het verhelpt de oorzaak niet en als je ermee stopt komen klachten gewoon weer terug, misschien zelfs heviger.

Heb je "vagus nerve stimulation" geprobeerd?
 
Die fout heb ik ook gemaakt. Niet normale reacties, kortademig, zwavel lucht en adem en nog stommer het duurde even voordat ik de link legde.😅

Heftig.... gelukkig ontdekte ik het iets vtv, maar had dus wel de verpakking al aangeschaft., dus die ligt mooi verzegeld in mijn kerkhof.

Ik vermijd veel van zulke groenten. Laatste hevige reactie was van asperges, weer kortademig, misselijk, slaperig/tegen flauwvallen aan. Het maffe is toen de SIBO minder ver ontwikkeld was (herfst vorig jaar) kon ik nog wel zonder problemen asperges verdragen.
Inderdaad LPS kan het probleem zijn bij verzadigd vet. Vezels kunnen dat effect schijnbaar een beetje remmen. En ook vet dat de gevoelige lever te veel belast.


Ik heb jarenlang onwetend geleefd op vnl de Brassicas qua planten, omdat , ironisch , veel ook laag in oxaalzuur zijn.
Het LPS verhaal is wat ik mij ook afvroeg, waarom ik niet kan gedijen puur carnivore (oftewel verstopt zit),zonder vezels, terwijl vezels ook weer de nadelige effecten hebben.
Het blijft een delicate balans.... vnl Pectine (poeder) (oplosbare vezels) met een snufje kokosvezels (voor onoplosbaar), lijken het beste voor mij te werken.
Psyllium, PHGG etc. droegen alleen maar bij aan opstopping.
Onverzadigd vetten vind ik niet bijzonder lekker, maar ze helpen mij ook niet met mijn stoelgang, dus ik houd het gewoon bij rundvet en (geiten)ghee. (en dan t vet wat aan het vlees zit).

Het lichaam heeft ook zwavel nodig en aangezien vlees/vis/kip zowat het enige is wat ik vrij veilig kan eten, heb ik sowieso al nooit zwavelvrij gegeten. Ik probeer wel mijn vlees inname binnen een bepaald limiet te houden (mede dankzij financiële redenen).
Ik vermijd dus de thoil lijst, hoewel ik s ochtends wel altijd een klein beetje geitenkaas eet.
 
Onverzadigd vetten vind ik niet bijzonder lekker, maar ze helpen mij ook niet met mijn stoelgang, dus ik houd het gewoon bij rundvet en (geiten)ghee. (en dan t vet wat aan het vlees zit).
Heb je geen urineweg/blaas klachten van vet eten? Ivm oxalaat productie lever bij vet eten.

Verminderde stoelgang kan verstoorde vagus nerve zijn. Sommige "online Doctors" zeggen dat het komt door hersenschade die zich nooit hersteld heeft. Geen idee of dat waar is.
Heb je veel dorst? Soms last van duizelingen of flauwte?

Heb je veel stress?

Tegen hydrogen sulfide SIBO zijn en aantal dingen die "online experts" claimen dat ze helpen. Meer mainstream Rifaximin antibiotica, en alternatieve hoek 'Biotics ADP Oregano' icm 'Biofilm Phase-2 Advanced'. Laatste product bevat bismuth. De alternatieve hoek is misschien nog gevaarlijker dan de anti biotica. De anti biotica is helaas erg prijzig ongeveer 10 euro per pil, en volgens mij zeer moeilijk aan te komen.
Ik ben best benieuwd of die Rifaximin antibiotica zou kunnen helpen. Mijn dokter wil het niet voorschrijven dus dat helpt in ieder geval niet.

@It's_me Wat voor andere mogelijke oplossingen/dingen om te proberen weet jij nog?
 
Vagus Nerve Stimulation is breed wat betreft je kunt doen.
Ik neem sowieso probiotica en sommige dingen doe/deed ik al onbewust, maar sommige 'stimulators' kunnen ook averechts werken in sommige situaties zoals bv koud water douche
 
Blaas oxalaat klachten kunnen ook bij katten ontstaan als ze veel stress hebben. Stress maakt oa vitamine B1 op.
Feline idiopathic cystitis

Als de katten uit een stressvolle situatie gehaald worden stoppen de klachten vaak weer.
 
Heb je geen urineweg/blaas klachten van vet eten? Ivm oxalaat productie lever bij vet eten
Gelukkig niet...
Jaren geleden toen ik net begon met laag oxalaat (en vtv) had ik last van mijn blaas, dus hopelijk heb ik het merendeel al eruit gedumpt.
Voor zover ik weet kan de lever oxalaat produceren van bepaalde aminozuren (hydroxyproline en de andere is mij ff ontschoten) en van (hoge inname) Vit.C en niet van vet.
Oxalaat productie hangt samen met laag/tekort B6.




Verminderde stoelgang kan verstoorde vagus nerve zijn. Sommige "online Doctors" zeggen dat het komt door hersenschade die zich nooit hersteld heeft. Geen idee of dat waar is.
Heb je veel dorst? Soms last van duizelingen of flauwte

Het hele zenuwstelsel zal zeker overprikkeld zijn bij mij....en ja,hersenschade kan daar mogelijk in bijdragen gezien het feit dat ik leasies in mijn hersenen heb (en zag ook 1 ter hoogte van mijn nek).
Daarbij ben ik in 2019 met mijn fiets gevallen en had daardoor een wond op mijn voorhoofd....haha, dat zal vast niet hebben meegeholpen.
Nee, ik heb geen dorst, vandaar dat ik het ook apart vind dat die therapeut het had over lichte uitdroging.
Gelukkig, normaalgesproken ook geen last van duizelingen of flauwte. Soms wel dat ik stommel/'klunzig' ben (dingen laat vallen etc.) en zwabberend loop.


Heb je veel stress?

Nee, ikzelf niet (voel mij ook niet gestresst, geen druk leven) dus een stress die mijn lichaam eventueel ervaart, zal dan komen van lichamelijke processen die niet goed lopen en eventuele belastingen.


Tegen hydrogen sulfide SIBO zijn en aantal dingen die "online experts" claimen dat ze helpen. Meer mainstream Rifaximin antibiotica, en alternatieve hoek 'Biotics ADP Oregano' icm 'Biofilm Phase-2 Advanced'. Laatste product bevat bismuth. De alternatieve hoek is misschien nog gevaarlijker dan de anti biotica. De anti biotica is helaas erg prijzig ongeveer 10 euro per pil, en volgens mij zeer moeilijk aan te komen.
Ik ben best benieuwd of die Rifaximin antibiotica zou kunnen helpen. Mijn dokter wil het niet voorschrijven dus dat helpt in ieder geval niet.
Ja, dat zijn idd standaard namen die ik in Sibo kringen voorbij zie komen.
Allicin (maar lijkt mij niet handig ivm zwavel) zie ik ook vaker.
Van Oregano olie heb ik gehoord dat het ook de goede bacteriën vernietigt.
In het geval van specifiek H2S sibo begin ik toch meer te denken dat Dr.Greg Nigh misschien wel een punt heeft, dat deze door het lichaam wordt gecreëerd als er te weinig sulfur/sulfaat voor hande is, door bv fouten in het mechanisme.


@It's_me Wat voor andere mogelijke oplossingen/dingen om te proberen weet jij nog?
Proberen voor wat? (denk dat jij de meest voorkomende dingen hier al hebt genoemd)
Aangezien alles in t lichaam met elkaar samenhangt, denk ik dat het de kunst is om uit te vogelen welke organen/processen de meeste ondersteuning nodig hebben voor jouw blauwdruk.
Ik zie op zoveel forums dat er meestal 1 iets is waar de nadruk op wordt gelegd als zijnde 'het probleem' of de boosdoener (en diens oplossing). Bij Peat is het de schildklier, bij keto/carnivoor suikers/koolhydraten, hier lijkt het vooral bijnier en Candida te zijn.

Oh ja....van katten is idd bekend dat blaas- en nierklachten (door stress) veel voorkomen en fataal kunnen zijn.
Ik keek vandaag nog eens een oudere video van Elliott Overton over Thiamine.
Niet alleen koolhydraten metabolisme gebruikt (veel) Thiamine, maar ook vet metabolisme...weliswaar minder dan koolhydraten. Misschien dat ik dan toch maar eens die 5 gram ofzo wat ik binnenkrijg aan koolhydraten maar weer eens moet laten en kijken of carnivoor met alleen vezelpoeder goed gaat. (nu verbruik ik dubbelop EN koolhydraten EN vet....en dan nog dat kleine beetje oxalaat in de planten).
Het is sowieso al bijna onmogelijk voor mij wat ik aan planten kan eten.
 
Gelukkig niet...
Jaren geleden toen ik net begon met laag oxalaat (en vtv) had ik last van mijn blaas, dus hopelijk heb ik het merendeel al eruit gedumpt.
Voor zover ik weet kan de lever oxalaat produceren van bepaalde aminozuren (hydroxyproline en de andere is mij ff ontschoten) en van (hoge inname) Vit.C en niet van vet.
Oxalaat productie hangt samen met laag/tekort B6.
Tekort aan B6 en/of B1 inderdaad. Had de fout gemaakt om naast B1 ook B6 te gaan gebruiken omdat ik oxalaat klachten bleef houden. Dat ging helemaal mis, raakte bijna buiten westen. Vitamine B6 doet iets met CBS pathway en verlaagt homocysteine. Misschien is dat bij mij al laag is, en CBS al upregulated is.

Goede opmerking die je maakt. Zal eens kijken of low carb met geitenkaas wel gaat. Volgens mij had ik vorige zomer minder klachten van geitenkaas icm low carb, yoghurt/melk heeft natuurlijk lactose=suiker. Witte chocolade (verzadigd vet en suiker) dat had ik een tijdje terug bij wijze van proef op en dat gaf dus ook oxalaat klachten.
Magere yoghurt geeft niet super veel klachten. Misschien is het dus de combinatie vet en koolhydraten die de oorzaak zijn?!
Eerst even wachten tot huidige irritatie weer weg is. Heb nu al 2 dagen blaas en urineweg pijn door rauw power kefir pfff... Duurt meestal 5-7 dagen voordat de irritatie helemaal weg is.

De oxalate ellende begon vorig jaar vooral bij iedere introductie van rauwe melk/yoghurt. Maar nu ik het weer voor de geest haal, had ik na low carb met roomboter ook klachten. Dus dan weer de LPS? Of zwakke lever die harder moet werken na vet consumptie en dus minder goed functioneert en meer oxalaat produceert? Zie eerdere afbeelding van vette lever die niet goed functioneert en oxalaat aanmaakt. Naja ik zie wel, als ik geitenkaas en low carb wel zou kunnen verdragen zou dat erg handig zijn om wat meer calorieën binnen te krijgen.

.
Gelukkig, normaalgesproken ook geen last van duizelingen of flauwte. Soms wel dat ik stommel/'klunzig' ben (dingen laat vallen etc.) en zwabberend loop.
Dat zwabberend lopen heb ik dus ook. Misschien het neurotoxische Waterstofsulfide gas of vitamine B1 tekort?
Ik heb ook brandende voetzolen, met name rechts. Alles begon na maart vorig jaar.
Nee, ikzelf niet (voel mij ook niet gestresst, geen druk leven) dus een stress die mijn lichaam eventueel ervaart, zal dan komen van lichamelijke processen die niet goed lopen en eventuele belastingen.
Oke goed om te horen.

In het geval van specifiek H2S sibo begin ik toch meer te denken dat Dr.Greg Nigh misschien wel een punt heeft, dat deze door het lichaam wordt gecreëerd als er te weinig sulfur/sulfaat voor hande is, door bv fouten in het mechanisme.
H2S SIBO is misschien letterlijk het gevolg van een lever die niet genoeg sulfaat heeft om galzuren van te produceren. Niet genoeg gal > hoge darm pH > dysbiose > Waterstof Sulfide SIBO. In dat geval zouden Epsom zout baden die cyclus kunnen doorbreken.
 
Tekort aan B6 en/of B1 inderdaad. Had de fout gemaakt om naast B1 ook B6 te gaan gebruiken omdat ik oxalaat klachten bleef houden. Dat ging helemaal mis, raakte bijna buiten westen. Vitamine B6 doet iets met CBS pathway en verlaagt homocysteine. Misschien is dat bij mij al laag is, en CBS al upregulated is.
B6 kan het CBS gen versnellen, dus idd met mate nemen.
Los van het cbs verhaal, ligt het ook eraan welke vorm B6 je hebt gebruikt,want pirydoxine kan gaan stapelen en voor nare klachten zorgen. Vandaar dat ik alleen P5P gebruik.


Goede opmerking die je maakt. Zal eens kijken of low carb met geitenkaas wel gaat. Volgens mij had ik vorige zomer minder klachten van geitenkaas icm low carb, yoghurt/melk heeft natuurlijk lactose=suiker. Witte chocolade (verzadigd vet en suiker) dat had ik een tijdje terug bij wijze van proef op en dat gaf dus ook oxalaat klachten.
Magere yoghurt geeft niet super veel klachten. Misschien is het dus de combinatie vet en koolhydraten die de oorzaak zijn?!
Eerst even wachten tot huidige irritatie weer weg is. Heb nu al 2 dagen blaas en urineweg pijn door rauw power kefir pfff... Duurt meestal 5-7 dagen voordat de irritatie helemaal weg is.
Houd er wel rekening mee, dat zuivel thiols bevat.;)
Ik word soms helemaal tureluurs van alles wat ik altijd moeten checken om te zien of een voedselproduct mogelijk problemen gaat geven.
Je kunt het in principe makkelijk testen als je gewoon wat pure cacaoboter eet en dan geen last hebt...Pure cacaoboter bevat geen oxalaat.
Kun je kefir dan verdragen als je last hebt van histamine? aangezien het een gefermenteerd product is en het dubbele nadeel van gefermenteerde producten is dat er naast amines ook nog eens histamine -producerende probiotische bacterien in voor kunnen komen.

Bedoel je dit soms over vet&oxalaat? want ik heb nog nooit gehoord dat de lever dat doet van vet.

  1. Too much fat in the diet can contribute to elevated levels of oxalate if the individual is not absorbing fatty acids properly, such is the case if there is a bile salt deficiency. Fatty acids that aren’t absorbed inhibit calcium’s ability to bind with oxalates, which is needed to move them out through the stool. Bile salt may be deficient for a variety of reasons, including taurine insufficiency, SIBO, reduced function of liver or gallbladder, antibiotics, insufficient gut bacteria, some pharmaceutical medications, low pH, and genetic impairments. Additionally, oxalates oxidize your fats, making them rancid.
  2. Fructose is converted to oxalates, so high levels of fructose may contribute https://www.holistichelp.net/blog/what-are-oxalates-and-how-can-they-affect-your-health/
Ja, bij mij denk ik dus dat fructose mijn nemesis is,ondanks dat er niet veel zit in citroen, komkommer (voorheen ook nog wortel en pompoen).



Dat zwabberend lopen heb ik dus ook. Misschien het neurotoxische Waterstofsulfide gas of vitamine B1 tekort?
Ik heb ook brandende voetzolen, met name rechts. Alles begon na maart vorig jaar.
In die video van Thiamine tekort en diens symptomen werd ook Ataxia genoemd, waarbij je dus ook ongebalanceerd loopt.
Vervette lever kan ook dat zwabberend lopen veroorzaken.

Sulfaat tekort is dus wat Dr.Nigh ook aangaf en waarom hij zijn patiënten ook oa een epsom zout badje adviseert.
 
Jullie hebben het over zwabberend lopen.
Ik loop dus ook zwabberend sinds 2017 en denk dAt het door de zenuwschade komt vanuit de endeldarm.
Er worden zeer veel mensen opgezadeld met zenuwschade maar de gevolgen eventueel in de hersenen heb ik niet gevonden.

 
Laatst bewerkt:
Jullie hebben het over zwabberend lopen.
Ik loop dus ook zwabberend sinds 2017 en denk dAt het door de zenuwschade komt vanuit de endeldarm.
Er worden zeer veel mensen opgezadeld met zenuwschade bericht maar de gevolgen eventueel in de hersenen heb ik niet gevonden.

Bij mij is dat lopen gelukkig geen permanent geval.
Moeilijkheden worden vooral getriggerd als ik in de zon loop. (hoewel mijn vermogen om ver te lopen begint af te nemen, los van de zon).

Bij mij speelt nog meer qua klachten &lopen,wat ik niet uitgevogeld krijg. Daar wil ik nog een post over maken, aangezien ik nog een 2 maanden heb om dit te verhelpen...of iig verlichten, voordat het festivalseizoen aanbreekt. Anders zie ik het triest in...
 
@aardpraat heb jij ook verhoogde lever enzymen bij een bloedonderzoek?

Ik heb altijd licht verhoogde ALT waardes, al tijdens bloedonderzoeken van 15+ jaar terug.
Geen enkele arts die hier wat over zegt...mijn huisarts zegt zelfs dat het normaal is voor sommige mensen om (altijd) iets boven de opperwaarde re zitten.*rolls eyes*
 
Laatst bewerkt:
Dat is een teken van laaggradige ontsteking van de lever. Behalve levervriendelijke voeding en dranken kun je ook aan de slag met wat je op je lever hebt (niet verwerkte oude wrokken en boosheid). Ik ken iemand die beide heeft gedaan en sinds kort voor het eerst in jaren normale ALAT/ASAT-waarden heeft!

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.074
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan