Histamine Activatie? Inflammatory bowel?

Dank ook voor jullie tips. Was naar aanleiding van je tip verder gaan kijken. Meeste probiotica bevatten allerlei hulpstoffen maar zag er nu eentje die ik hopelijk wel kan verdragen.
@aadpraat Je had het over collageen maar ik had het over eiwitpoeder. Heb zelf die van Springfield zonder meuk.
Gebruik ook jodium.
Vitamine B1 en B2 naast multi lijkt me ook beter. Vanwege gevoeligheid voor hulpstoffen kom ik dan toch uit bij duurdere supplementen en dan twee producten. Omdat B6, ook in actieve vorm, heel snel teveel is, kan een B-complex ook weer niet.
Darmonderzoek kan prijzig zijn maar de diverse therapeuten hebben een verschil in aanpak. Iemand kan ook vooral testen wat jouw lichaam nodig heeft.
Krijg je genoeg koper binnen? Is belangrijk om DAO enzym (diamine-oxidase) aan te maken dat histamine afbreekt.

Ik eet nu 10-15 gram lever per dag voor koper. Soms denk ik al te veel vitamine A binnen te krijgen dus weet niet hoe lang ik dit ga doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Binc
Krijg je genoeg koper binnen? Is belangrijk om DAO enzym (diamine-oxidase) aan te maken dat histamine afbreekt.

Ik eet nu 10-15 gram lever per dag voor koper. Soms denk ik al te veel vitamine A binnen te krijgen dus weet niet hoe lang ik dit ga doen.
Je kan ook koper " oogsten" door uit koperen beker te drinken.
 
Ben er nu net achter dat bij mij m'n theeketel een grote boosdoener was. Kreeg steeds zo'n branderige tong, wat voor thee ik ook dronk en ook hitteaanvallen en hele lijf op tilt. Ook bij alleen heet water dus moest het wat anders zijn dan de thee. Ik vermoed dat er nikkel in die ketel zit. Nu een andere ketel en nu gaat het beter. Denk dat het ook kan schelen in het geheel.
Wil niet zeggen dat het bij jou ook het geval is maar ongemerkt krijgen we vaak een hoop zooi binnen. Was al aan het ontgiften met zeoliet en chlorella maar dat zal nu meer zin hebben. Viel me al op dat ik sneller klachten, hoofdpijn kreeg van chorella dan toen ik het jaren geleden gebruikte. Moest het nu opbouwen vanaf een piepklein beetje. Meer gif in m'n lijf dus.
 
Dat koper. Ik vermoed dus dat ik teveel nikkel binnen kreeg. Schijnt een antagonist van koper te zijn.
Vind het wel lastig. Had ik een jaar of wat geleden m'n emaillen pannen vervangen door roestvrijstalen. Schijnt daar juist weer nikkel in te zitten.
Ik kom wel een voedingsmiddelenlijst tegen bij nikkelarm dieet, met de categorieën 'goed', 'af en toe' en 'vermijden'. IJssla staat bij het kopje 'vermijden'. Lever trouwens ook.
 
Laatst bewerkt:
Ben er nu net achter dat bij mij m'n theeketel een grote boosdoener was. Kreeg steeds zo'n branderige tong, wat voor thee ik ook dronk en ook hitteaanvallen en hele lijf op tilt. Ook bij alleen heet water dus moest het wat anders zijn dan de thee. Ik vermoed dat er nikkel in die ketel zit. Nu een andere ketel en nu gaat het beter. Denk dat het ook kan schelen in het geheel.
Wil niet zeggen dat het bij jou ook het geval is maar ongemerkt krijgen we vaak een hoop zooi binnen. Was al aan het ontgiften met zeoliet en chlorella maar dat zal nu meer zin hebben. Viel me al op dat ik sneller klachten, hoofdpijn kreeg van chorella dan toen ik het jaren geleden gebruikte. Moest het nu opbouwen vanaf een piepklein beetje. Meer gif in m'n lijf dus.
Bedankt voor je reactie Janneke. Ik ben zelf verhuist en heb noodgedwongen 1 jaar gedestilleerd water gedronken, vanaf meet af aan had ik er al niks mee, ik proefde namelijk metaal (RVS en dus nikkel). Het verdampte water komt bij een destillator in een condensbuisje van RVS om weer vloeibaar water te worden, het probleem is dat het zwaar reactieve stoom/waterdamp in contact komt met RVS buisje, en zeer waarschijnlijk een hoop metalen (waaronder nikkel) meeneemt.
Toen mijn klachten begonnen dacht ik ook dat het door nikkel was. Maar nu drink ik inmiddels 6 maanden geen nikkelwater (gedestilleerd water) meer. Heb niet echt een poging gedaan om het te ontgiften, ik hoop dat het lichaam dat zelf kwijtraakt, waarschijnlijk zit/zat die nikkel overal in m'n lijf, bah!

Is chorella echt zo'n goede ontgifter? Ik dacht dat het zware metalen vrij kan maken en snel weer "loslaat". Het kan zijn dat chorella zware metalen vrij maakt en loslaat in gevoeligere weefsels als brein en organen. Vandaar dat ik er een beetje huiverig voor ben.



Zou bovenstaande protocol ook werken om nikkel te ontgiften?
 
Ook wel gehad, zo'n destillator maar vreet stroom en leek me inderdaad toch ook niet goed.
Denk niet dat je het vanzelf kwijtraakt. Zijn ook meerdere bronnen waarmee je het binnen kan krijgen, zoals bepaalde voedingsmiddelen. Nu ik me er meer in verdiept heb, kom ik dingen tegen als dat allerlei factoren belangrijk zijn, zoals voldoende ijzer en vitamine C belangrijk zijn.
Of chlorella goed is. gebruik zelf ook zeoliet, die giffen juist bindt. Zijn wel meer ontgiftende middelen. Viel me gewoon op dat ik bij een piepklein beetje chlorella hoofdpijn kreeg, terwijl ik wat jaartjes geleden meer aankon. Zat me echt af te vragen waardoor ik in de tussentijd zo belast kon zijn. Beste doen wat voor jou goed voelt.
Wat dat protocol betreft. Een heel verhaal. Weet niet hoe dat zit met andere gifstoffen. Daar hebben ze het over beter geen chlorella. Kom elders tegen dat onder andere gluthation goed zou zijn. Is natuurlijk voor meer dingen belangrijk.
 
Verschil is natuurlijk dat kwik sowieso belastend is voor je lichaam en opgeslagen wordt in allerlei weefsels. Dat moet zich zeker niet verspreiden in je lichaam. Bij nikkel gaat het om de hoeveelheid. Zal dus andere aanpak vergen.
 
Ook wel gehad, zo'n destillator maar vreet stroom en leek me inderdaad toch ook niet goed.
Denk niet dat je het vanzelf kwijtraakt. Zijn ook meerdere bronnen waarmee je het binnen kan krijgen, zoals bepaalde voedingsmiddelen. Nu ik me er meer in verdiept heb, kom ik dingen tegen als dat allerlei factoren belangrijk zijn, zoals voldoende ijzer en vitamine C belangrijk zijn.
Of chlorella goed is. gebruik zelf ook zeoliet, die giffen juist bindt. Zijn wel meer ontgiftende middelen. Viel me gewoon op dat ik bij een piepklein beetje chlorella hoofdpijn kreeg, terwijl ik wat jaartjes geleden meer aankon. Zat me echt af te vragen waardoor ik in de tussentijd zo belast kon zijn. Beste doen wat voor jou goed voelt.
Wat dat protocol betreft. Een heel verhaal. Weet niet hoe dat zit met andere gifstoffen. Daar hebben ze het over beter geen chlorella. Kom elders tegen dat onder andere gluthation goed zou zijn. Is natuurlijk voor meer dingen belangrijk.
Bedankt. Ik zal maar stoppen met lever eten, heb het de laatste weken ook niet meer regelmatig gepakt, iedere keer als ik het weer pakte leek het wel over ik me minder goed voelde.

Die website geeft aan "Vezels uit volle graanproducten (volkoren), groenten, fruit, peulvruchten, noten en zaden binden nikkel, zodat ze via de ontlasting worden afgevoerd."
Schijnbaar zijn dat (behalve de meeste groenten/fruit) net voedingsmiddelen die veel nikkel bevatten. :rolleyes:

Zou een haarmineraalanalyse ook nikkel overbelasting kunnen aantonen?
 
Laatst bewerkt:
OK, het wordt tijd dat ik ermee ga bemoeien, want op het moment dat onverteerbare graanvezels boordevol fytinezuur worden gepromoot ga ik ingrijpen. Lees het artikel goed: glutathion (in rauwe melk) wordt aanbevolen. Daarmee is NAC, de voorloper van glutathion, je grootste vriend. Zink wordt ook genoemd. Hiermee kom je meteen in de buurt van...het uitgebreidere Zelenko-protocol. Denk naast NAC en zink ook aan: quercetine, vit. C, vit. D en EGCG. Veel beter dan volle granen boordevol antinutrienten!

Mike
 

Automatisch vertaald naar Nederlands.
"Bacterieel endotoxine is een krachtig ontstekingsantigeen dat overvloedig aanwezig is in de menselijke darm. Endotoxinen circuleren bij alle gezonde personen in lage concentraties in het bloed. Verhoogde niveaus van circulatoire endotoxinen kunnen ontstekingen veroorzaken met de ontwikkeling van chronische ziekten, die het metabolisme, neurologische aandoeningen of resistentie tegen virale en bacteriële infecties beïnvloeden. Het belangrijkste endotoxine is LPS, dat een superantigeen is. In deze verhalende review wordt het effect beschreven van verschillende voedselcomponenten om de circulerende LPS en ontstekingsmarkers postprandiaal te verhogen. Er zijn aanwijzingen dat de inname van voedsel dat is verrijkt met vet, met name verzadigd vet, LPS en pro-inflammatoire markers kan verhogen. Dit komt voor bij zowel personen met een normaal gewicht als bij obese personen. Bij obese personen zijn de ontstekingsmarkers al verhoogd vóór de maaltijd. Het belang van voedselkeuze voor endotoxemie en ontstekingsreactie wordt besproken."

Dit artikel vond ik interessant (weliswaar zijn de onderzoeksresultaten verkregen met veelal plantaardige oliën, er is maar 1 onderzoeksresultaat met cream (room) waarschijnlijk van dierlijke oorsprong).
Mijn symptomen lijken namelijk op een laaggradige chronische ontstekingsreactie. Ik merkte dat sinds ik buffelmelk (rijk aan vet) en daarvoor boter (keto experiment) ben gaan toevoegen ik steeds meer klachten krijg. Het maakt me 's middags / 's avonds erg moe en gedurende de dag heb ik ook weinig energie, niet alleen van keto maar ook van een te veel aan buffelmelk. 's Avonds val ik dan snel in slaap maar als ik te lang wacht kan ik juist niet meer slapen, ik word weinig uitgerust wakker en behoorlijk wat tinnitus.

Het artikel komt er op neer dat een te veel aan vet met een te weinig aan vezels ervoor zorgen dat endotoxine in de bloedbaan kan komen en een laaggradige ontsteking kan veroorzaken, dit alles waarschijnlijk zorgt voor verergering van lekke darm?

Of het is dat, een te veel aan vet. Of mijn vet en eiwitvertering zijn niet goed.
Misschien iets om tijdelijk verteringsenzymen te slikken met maaltijden, iemand daar ervaring mee?

Een overdaad aan onverteerd eiwit veroorzaakt fermentatie in de darmen (i.c.m. weinig vezels):
 
Laatst bewerkt:
Nu krijg ik na iedere maaltijd verhoogde tinnitus, pfff. Iemand die dat ook heeft?

Waar kan dat mee te maken hebben? Op internet staan natuurlijk weer de meest tegenstrijdige theorieën.
 
Ik leef met je mee aadpraat. Mijn eigen problemen heb ik nooit helemaal opgelost maar is wel sterk verbeterd. Krijg ik ook niet opgelost.
Inderdaad de eerste verbetering met enzymen. Ik heb ze nog staan maar neem ze niet altijd momenteel. Mede omdat ik nu niet voel of ik ze momenteel nodig heb. Ik slik nu erg veel, werk met ruitjespapier en kruisjes zetten.
2 stuks B12, 1-B3, 1-B1 .
Grassfed thyroid, organs, alvleesklier (T4/T3 nu 2 dagen weggelaten) magnesium/calcium, K3, levertraan, K2 (bloedneus) Vit C, D. drankje voor ogen, em sinds kort erbij homeopatie, dit is eerst uitgetest.
Ik eet crackers in de ochtend (geen tarwe). geen nachtschades, goede vetten, geen melk.
Als ik een dieet krijg voorgeschreven dat vind ik zoooo lastig. en er z ijn zoveel verschillende soorten dieeten. en er is maar 1 darm zoals de mijne, (die het niet doet)
Ik heb voor mezelf besloten dat ik een gedeelte van wat ik doe/eet zelf blijf beslissen. sta wel open voor veranderingen /verbeteringen maar mijn leven staat sinds 2009 in het teken van darmen en voedsel en supplementen en het is wel goed zo.
Voor jou is het belangrijk dat je een goede ortho-arts o.i.d. vindt die je kan begeleiden. Ik ben vaak veranderd maar ben nooit echt tevreden geweest over iemand. Mijn verbeteringen zijn naar mijn idee een soort toevalligheid.
slechte ontl. is gebleven .
Hoelang heb jij nu klachten? Wel verbeteringen gemerkt?



.
 
Ik eet crackers in de ochtend (geen tarwe). geen nachtschades, goede vetten, geen melk.
Als ik een dieet krijg voorgeschreven dat vind ik zoooo lastig. en er z ijn zoveel verschillende soorten dieeten. en er is maar 1 darm zoals de mijne
Precies dat, low FODmap, auto immune Paleo, GAPS, keto, histamine arm, carnivore, salicylate arm. Allemaal leuke diëten maar werken zeker niet voor iedereen en als je meerdere van die diëten combineert eet je op den duur vrijwel niks meer.

Ik heb ongeveer een jaar klachten nu met piek in eind maart, sindsdien niet meer terug naar normaal gekomen. Het gaat beter dan eind maart toen ik dus na iedere maaltijd en rode branderige huid en ogen kreeg, en ook brainfog en mentale helderheid is een stuk beter.

Klachten nu zijn, chronisch geen libido, tinnitus, frequent oorduk en dof horen icm stem en keel klachten, ook nog steeds flexibele huid (meer rekbaar en elastisch, heb dat sinds ongeveer januari/februari), laag energie niveau, niet uitgerust wakker worden, verzuurd gevoel in spieren, soms slapeloosheid.

Vond dit nog, ben het niet met alles eens maar grotendeels interessante info:

Ik vraag me af of ik een Streptococcus overgroei heb of te veel D-Lactate producerende bacteriën. En schijnbaar is er ook zoiets als te weinig E Coli (de niet pathogene vorm).
Vraag me af of een darmflora test (prijzig!) nuttig is.
 
Zo af en toe krijg ik ongevraagd info waar ik iets aan heb. Gisteren hier aanwezig Bio-resonantie (Ilse) en dan word ik getest. Al sinds een tijdje slik ik in de ochtend schusslerzout 2 en 7 = calciumphosporicumD6 en magnesiumphosporicumD6 en ze vroeg of ik goed slaap. De laatste tijd slaap ik erg goed en toen zei ze dat komt door die zouten. Wist ik dus niet.
K2 werkt dus goed op bloedneus, wist ik ook niet.
Verder heb ik een artikeltje over Thiamine = B1) van www.forefronthealth (gaat altijd over de schildklier) en schijnt goed te zijn voor de hersenen. Is via de test goed bevonden. Verder iemand bezocht die ook kan testen en schreef nog homeopatie korreltjes voor. Vandaar dat ik nu ook weer andere dingen weg laat.
Heb je ooit iemand bezocht die kan testen

Ik ken die praktijk verder niet maar ziet er goed uit.
 
Laatst bewerkt:
Ik leef met je mee aadpraat. Mijn eigen problemen heb ik nooit helemaal opgelost maar is wel sterk verbeterd. Krijg ik ook niet opgelost.
Inderdaad de eerste verbetering met enzymen. Ik heb ze nog staan maar neem ze niet altijd momenteel. Mede omdat ik nu niet voel of ik ze momenteel nodig heb. Ik slik nu erg veel, werk met ruitjespapier en kruisjes zetten.
2 stuks B12, 1-B3, 1-B1 .
Grassfed thyroid, organs, alvleesklier (T4/T3 nu 2 dagen weggelaten) magnesium/calcium, K3, levertraan, K2 (bloedneus) Vit C, D. drankje voor ogen, em sinds kort erbij homeopatie, dit is eerst uitgetest.
Ik eet crackers in de ochtend (geen tarwe). geen nachtschades, goede vetten, geen melk.
Als ik een dieet krijg voorgeschreven dat vind ik zoooo lastig. en er z ijn zoveel verschillende soorten dieeten. en er is maar 1 darm zoals de mijne, (die het niet doet)
Ik heb voor mezelf besloten dat ik een gedeelte van wat ik doe/eet zelf blijf beslissen. sta wel open voor veranderingen /verbeteringen maar mijn leven staat sinds 2009 in het teken van darmen en voedsel en supplementen en het is wel goed zo.
Voor jou is het belangrijk dat je een goede ortho-arts o.i.d. vindt die je kan begeleiden. Ik ben vaak veranderd maar ben nooit echt tevreden geweest over iemand. Mijn verbeteringen zijn naar mijn idee een soort toevalligheid.
slechte ontl. is gebleven .
Hoelang heb jij nu klachten? Wel verbeteringen gemerkt?



.
Hoe gaat het met je? Is je gezondheid inmiddels wat verbetert?

Gebruik je nog steeds verteringsenzymen?
Welke gebruikt(e) je trouwens? Pancreatine? Pepsine? Betaine HCL? Appelazijn? Of standaard amylase, lipase en protease?

Waarschijnlijk ben ik er nu eindelijk achter wat de oorzaak van mijn klachten is. Namelijk is slechte eiwit vertering waardoor rotting en inflammation ontstaat in de darmwand, hierdoor heb ik Desulfovibrio bacteriën overgroei in mijn microbioom (deze bacteriën produceren het toxische Waterstofsulfide), ik ben laag natrium chloride in mijn bloed (=bijnier uitputting). De darm inflammation veroorzaakt ook galzuur re-absorptie problemen. Gevolgen: te weinig aminozuren (methionine) voor een gezonde methylatie (waarschijnlijk een lage homocysteine waarde), te weinig zwavel voor ontgifting, darm inflammation, depressie, neurologische klachten (branderige voetzolen en draaierig wankel lopen), hormonale klachten (laag libido), vitaminen en mineralen tekorten, bijvoorbeeld vitamine B1 (Thiamine) is een vitamine die zwavel bevat, bij een verstoorde darmflora (Desulfovibrio bacteriën overgroei) wordt B1 afgebroken voordat deze opgenomen wordt.

Het combineren van eiwitten en koolhydraten gaat fout, van teveel koolhydraten krijg ik ook zure oprispingen (=laag maagzuur).
Koolhydraten maken mijn maagzuur nog basischer, ook zuivel (yoghurt en melk) zijn te basisch voor mijn huidige maagzuur.
Eiwitten met een beetje groenten en avocado gaat goed. Koolhydraten met een beetje groenten en bijv avocado/fruit gaat ook goed.
De combinatie eiwitten en koolhydraten geeft na een paar dagen vreselijke darm krampen en pijnscheuten en een opgeblazen buik.

Van een paar kalium rijke voedingsmiddelen adviseert elkaar eten wordt ik trouwens ook helemaal niet goed (komt ook voor bij gevorderde bijnier uitputting). Misschien ook door een laag bloedvolume?

Mijn plan is om mijn maagzuur te optimaliseren.
Ben een beetje huiverig voor Betaine HCL omdat dat de homocysteine waarde nog verder kan laten dalen. Alternatieven blijven dat voldoende zout eten (Keltisch zeezout; natrium chloride), appelazijn, pepsine, pancreatine, en standaard enzymen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf nooit maagklachten gehad dus ook niets daarvoor geslikt maar nu met een kennelijk B12 tekort neem ik een beetje bicarbonaat in de ochtend. Enzymen neem ik nu in de ochtend i.p.v. ergens overdag. Lijkt ook beter te werken.
Momenteel van Terra Nova Digestive enzymes en Serrapeptase van Nutra Medix. zou goed zijn voor groeisels in de buik na een operatie. Pediaperm slik ik ook al heel lang. meestal maar 1 zakje.
Voeding uit elkaar houden doet me denken aan "een levenlang fit". hangt uitgeprint bij mij in de keukendeur. Zou ik zelf ook meer aandacht aan kunnen schenken.
Aardpraat hoe kom je aan zo,n ingewikkeld verhaal? Heb je advies van iemand gekregen?

Mijn darmen hebben nooit pijn gegeven of veel winden. Buik is gewoon rustig. Voel ook niet wanneer ik moet spoelen ja of nee. Vertering is na 12 jaar nog steeds niet oke.
Papya neem ik af en toe vers. Ananas zit ook vol enzymen. (neem ik niet).
Straks vertel ik wat op onderwerp Poliepen.
 
Ik wil dit onderwerp vanavond nog eens bestuderen, nu even geen tijd.
Waarom geinteresseerd?
Omdat ik na 1 kopje koffie in de ochtend (met crackers en geitenkaas) steeds zo koud ben. Niet normaal. Er gebeurt dus iets in het lichaam, dat staat vast. Ook mijn hoofd doet mee met niet prettig voelen.
Er is ook een artikel over sinasappelsap en zout, kalium en natrium.
n.a.daarvan zocht ik op histamine.
gevonden:

Ik herken me in dit artikel wel.
Wat ik niet snap is dat ik voordien nooit last had van koffie en adrenaline.
Ik schat ongeveer 1 jaar of iets langer nu last hiervan.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren heb ik nog eens gelezen over histamine. zeer interessant,, ik denk dat ik ook inmiddels last heb van histamine maar mijn hoofd loopt om van alles wat ik lees.
Ik heb wel meer last van o.a. een natte neus, dat was me wel opgevallen. vooral omdat ik in 2009 al de hele dag een natte neus had. Zal misschien ook histamine geweest zijn maar wist van het onderwerp niets af.
Ook las ik over magnesium en de klachten van een tekort die daaruit voortkomen. Ik slik extra magnesium (1x) en op het potje staat 3x per dag maar was aan mijn aandacht ontsnapt. dus even niet meer vergeten.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.761
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan