Het Grote Weston Price Boek

G

Guest

Guest
Hoe ver is iedereen met lezen? Wat vind je opvallend of interessant? Herkenbaar of juist nieuw? Tijd voor een boekbespreking...

Ben inmiddels aan het vissen met de Eskimo's. Heerlijk, hoor, die gerookte vis :) Vond het erg verbluffend dat gewoon in ons eigen Europese Zwitserland zo'n overduidelijk bewijs te vinden was. En dat bij dorpjes met een paar kilomter ertussen. Echt ongelooflijk. En dan die Kelten die hun gerookte riet niet wilden opgeven. Zonder wetenschappelijk onzerzoek wisten ze gewoon wat het beste was. Mooi, hoor.

 
Ja, men wist intuitief datgene wat toen en nu door de wetenschap wordt bevestigd. Net als de dieren, die hebben ook geen wetenschap. Weston Price hierover:

Quote:
Wij zijn bekend met het normale gedrag van tamme zoogdieren en vogels. Een jong katje reageert bijvoorbeeld op een hond door zijn rug te krommen en te blazen, terwijl zijn staart opzwelt en zijn klauwen uitzetten. De eerste reactie van de hond is om stil te staan en achteruit te gaan. We noemen dit instinct. Het is aangeboren wijsheid die niet hoeft te worden aangeleerd.

Kippen zoeken snel onderdak en kuikens rennen naar hun moeder als ze een havik horen. De moeder herkent dit geluid, waarop zij weer een kreet van gevaar uit.

Needham definieert instinct als overgeërfd gedrag. Hij zegt dat dieren geboren worden met volledige kennis over dit gedrag. Het is daardoor automatisch en onmiddellijk en komt voor bij alle soorten. In situaties van vitaal belang reageren ze allemaal op dezelfde manier.

Het is instinct dat zoogdieren, vogels en insecten ertoe beweegt hun hol of nest te bouwen. Deze zijn vaak erg complex, maar het is de dieren niet voorgedaan. Het zijn instinctieve daden, die onbewust worden uitgevoerd en automatisch zijn, maar waarbij er de beschikking is over volledige kennis.

Pavlov beschrijft instinct als een verzameling reflexen. Instinct is echter kennis die er al vanaf de geboorte is. Instinctief weet het katje dat de hond zijn vijand is. Het is alert en actief, zelfs in onbewuste staat, zoals tijdens de slaap, waarin sommige dieren heftige reacties kunnen vertonen op bijvoorbeeld geuren die aanzetten tot voortplanting.

Ook de mens wordt van het begin tot aan het eind van zijn leven bepaald door deze onbewuste reacties. In tegenstelling tot eenvoudigere levensvormen zijn de mens en andere hogere levensvormen echter in staat om bewust gedrag bovenop impulsief gedrag te plaatsen, op basis van hun wil en intelligentie, die per persoon varieert.


Mike

 
Zou het instinctieve gedrag niet gewoon een programma zijn die in het morfogenetische veld van de soort zit?

Ik ben het boek t/m de Indianen (H6) gelezen. Het gerookte riet viel me ook op ja, interessant. Ik vind het jammer dat er niet nog meer foto's in staan. En ik zou ook wel meer willen weten over hoe ze hun eten bereiden, zoals de haverkoeken en haverpap van die Schotse Kelten. Ik lees nog niks over fermentatie en zo. En ik ben ook benieuwd naar de leeftijden van die volkoren. Misschien komt dit allemaal later in het boek nog wel.

 
Hi hi, dat was een grapje, Dennis... Zou wel leuk zijn als WP dat had gedaan...

 
:evil: - :( - :evil: - :( - :evil: - :( - :evil:

Dat is nou echt een koekje van eigen deeg, om maar even binnen de context te blijven...

Dat soort grapjes maak ik in mijn omgeving ook altijd. :D

 
Mike,

wat goed joh.

Heb het direct opgeslagen en we gaan het eens doornemen en toepassen natuurlijk.

 
Ik heb wel veel bewondering voor Weston Price. Wat een avontuur moet het geweest zijn om in die tijd al die afgelegen volkeren te bezoeken!! Ik ben er jaloers op...

Een groot verschil tussen mij en Price zie ik terug in de zin: "Er ging veel tijd verloren omdat we de noodzakelijke feesten en ceremonies moesten bijwonen." Gelukkig was hij in ieder geval wel zo fatsoenlijk om ze tenminste bij te willen wonen. Het verklaart ook wel waarom hij in zijn boek niets schrijft over het gebruik van entheogene planten.

Als ik zo zie hoe veel schade de tanden oplopen bij de primitieve mensen zelfs al vervangen ze maar een deel van hun voeding door westerse troep, dan ben ik verbaasd dat hier tegenwoordig iedereen nog redelijk goede tanden lijkt te hebben, terwijl veel mensen vermoedelijk nog slechter eten dan de primitieve mensen die moderniseerden. Komt dit dan enkel door onze tandzorg? (tandenpoetsen en gebitsreparaties)

Natuurlijk is het ook veel schijn, want er zullen genoeg mensen met neptanden rondlopen, maar bij een kunstgebit denk ik toch vooral aan mensen vanaf middelbare leeftijd. Op de foto's in het boek zie ik kinderen die al een kunstgebit nodig hebben!

 
Dennis,

Een interessant punt. Hoe kan het dat wij al eeuwenlang degeneratieve voeding tot ons nemen met minder dramatische gevolgen als die bijv. de Indianen, Aboriginals en Maori ervaarden? De reden hiervoor heeft te maken met het feit dat slechte voeding in onze cultuur een voor een geleidelijk is ingevoerd, waardoor er lange tijd nog voldoende goede voeding ter compensatie was. Een voorbeeldje uit Cure Tooth Decay:

Quote:
Koningin Elizabeth I stond erom bekend dat zij zwarte tanden had als gevolg van overmatige consumptie van suiker. Ze werden weliswaar zwart, maar vertoonden geen grote gaatjes, waarschijnlijk vanwege haar verder beschermende voeding die rijk was aan vetoplosbare voedingsstoffen.


Ook kreeg ons lichaam meer tijd om een soort van gewenning op te bouwen, hoewel dergelijke voedingsmiddelen hoe dan ook schadelijk zijn. Deze voedingsmiddelen brachten een veel grotere schok teweeg bij natuurvolkeren die de omschakeling ineens maakten. Vandaar dat bij hen de gevolgen ook vele malen ernstiger en ingrijpender waren (en zijn). Het gaat echter nu ook ineens heel hard achteruit met ons blanken, opnieuw omdat er geen compenserende, voedzame voedingsmiddelen ernaast meer worden genuttigd. Wij worden dus langzaam in de pot gaargekookt.

Mike

 
Ja ik bedacht me ook. Misschien of waarschijnlijk hebben zij hun meest gezonde voedingsmiddelen ingeruild zoals vis en andere dieren uit de zee of verse groente van mineraalrijke bodems of zeewier. Wij eten nog altijd wel eens vis en vlees en verse groente, weliswaar niet van goede kwaliteit, maar tot voor de oorlog was het niet zo rampzalig beroerd als nu met giflandbouw en massa-veeteelt. Misschien geeft Price later in het boek ook wel aan wat nou de essentiële stoffen zijn voor een gezond gebit (ik denk dat ik het antwoord al weet) en hoe het heeft kunnen gebeuren dat de natuurvolkeren zo snel degenereerden, en welke voedingsmiddelen ze ingeruild hebben voor suiker, witmeel en blikvoer.

Toch vraag ik me ook af of onze tandzorg hier geen rol in speelt. Zouden tanden niet steeds verder wegrotten als gaatjes niet gevuld worden? Ik denk het wel.

 
Price was een groot voorstander van fosfor- en calciumrijk voedsel, vooral voedsel dat de juiste balans had tussen fosfor en calcium. Dit brengt ons op de foutieve zuur-base-theorie die stelt dat je zo basisch (calciumrijk) mogelijk moet eten, terwijl uit het onderzoek van Price blijkt dat het voedsel van de natuurvolkeren juist overwegend zuurvormend (fosforrijk) was. Logisch, want fosfor is een zure bouwsteen en calcium een basische afbraakstof. De balans moet in het voordeel zijn van opbouw, niet afbraak. In de woorden van de man zelf:

Quote:
Van belang is dat fosforzuur juist een belangrijk onderdeel vormt van de zuurgraad van overwegend zuurvormende voedingsmiddelen. Wanneer men zuren gaat vermijden of verminderen, betekent dit vaak een vermindering van fosfor, een onmisbaar onderdeel van zowel zacht als hard weefsel.

Ik ben ervan overtuigd dat er veel schade wordt toegebracht door de misvatting dat de zuur- en basengraad iets anders zou zijn dan mineralen en andere elementen.

Veel volgers van aan mode onderhevige voedingstheorieën hebben lijsten gemaakt van voedingsmiddelen op basis van hun zuur- of basengraad zonder dat ze enige notie hebben van de stoornissen die het gevolg zijn van het veroordelen van een voedingsmiddel, omdat het fosforzuur bevat, zonder te beseffen dat fosfor alleen maar zuurvormend kan zijn als dit niet geneutraliseerd wordt door zich te binden aan een basisch element.


Mike

 
Quote:
Toch vraag ik me ook af of onze tandzorg hier geen rol in speelt. Zouden tanden niet steeds verder wegrotten als gaatjes niet gevuld worden? Ik denk het wel


Nou, dat denk ik ook. Hier lopen mensen rond met 29 kronen, zoals Fred Neelissen vertelde. Als de tandheelkunde er niet was geweest, had dit er toch net zo rot uitgezien als de foto's in het boek??

 
Ligt eraan wat ze eten. Als ze hun voedingspatroon niet veranderen gaat de rotting door en blijft het tandbederf actief. Als ze hun voedingspatroon wel veranderen stopt het tandbederf na verloop van tijd en remineraliseert het gebit. Er vormt zich dan een harde, glazige beschermlaag van secundair tandbeen, iets wat Price ook in zijn boek beschrijft. Door kronen, vullingen en wortelkanelen te plaatsen sluit je de boel potdicht af, waardoor er een anaerobe (zuurstofarme) situatie ontstaat en de rottingsbacterien alleen maar virulenter worden. Zoals Fred Neelissen en Henny Solleveld beiden vertelden is er dan sprake van een focale infectie die zich in andere delen van het lichaam eveneens kan manifesteren.

Mike

 
Ik heb al lang niet meer zo snel een boek gelezen. Ik ben al bijna op de helft. Het hoofdstuk van de aboriginals vond ik erg interessant en die van de oude Inca-beschaving ook. Opmerkelijk trouwens dat zij een hele gezonde beschavingsnorm hadden en een vorm van communisme toepasten. Ik ben in andere hoofdstukken veel opmerkelijkheden tegen gekomen zoals:

Melanesiër die zelfs tijdens de oorlogsvoering nog aan voedseluitwisseling met hun rivalen deden tussen berggebieden en kunstgebieden.

De Masai die bloed aftappen bij de koe. Dit was me bekend, maar ik stond er van te kijken dat ze met pijl en boog de ader doorschieten ipv de ader met een mes door te snijden.

Ook zeer interessant is dat bepaalde Afrikaanse stammen met een speciale zalf de melkproductie in de borst op kunnen wekken bij een vrouw die geen kind heeft gebaard. Geweldig! Dat is iets voor mij collega's in de kinderopvang. Kunnen ze de baby's toch nog echte voeding geven! Ik zal het eens in de ideeënbus stoppen... :mrgreen:

De Aboriginals die op 75 meter afstand een doel kunnen raken. Vooral ook interessant vind ik de jachttechniek waarbij ze 'vermomd als vogel' onderwater naar andere watervogels zwemmen en leden van zo'n vogelgroep onderwater trekken en onderwater afvoeren, zonder dat het de rust en veiligheid van de dierengroep aantast! Ze merken het niet eens. Wonderbaarlijk!

Zo zijn er wel meer dingen te noemen, maar die waren me al bekend, zoals de Maori's die de manen van Jupiter konden zien en de hoogwaardige bouwtechnieken van de vroegere Inca's. Het stelt de wetenschappers voor een groot raadsel. Een mogelijke en waarschijnlijke verklaring is te vinden in hulp die zij hebben gekregen van hoogontwikkelde sterrenrassen. Er zijn meerdere interessante boeken over geschreven. Ook in mijn favoriete tekenfilmserie wordt het behandeld: &feature=related. Rond de 17e minuut zijn ze de tempels aan het bouwen.

Een komische zin vind ik terug in het boek waar Price schrijft over de moderne blanken die in de Straat Torres leven: Zij hebben enkele van de beste voedingsmiddelen die waar dan ook ter wereld te vinden zijn binnen handbereik en nuttigen deze desondanks niet; een typisch eigenschap van blanken.

 
Mike,

Ik vind het jammer dat er niet meer foto's in het boek staan van blanke mensen met originele gezonde gezichten. Weet jij of er op de Amerikaanse site misschien nog pagina's met foto's zijn van Zwitsers en Schotten die niet in het boek staan?

Ik ken de pagina's van 'WAPF-baby's' op de Amerikaanse WAPF-site. Daar staan soms ook wel een paar jongere kinderen tussen. Zijn er ook sites met foto's waarop vooral oudere kinderen of volwassenen staan die het originele gezonde gezicht weer hebben terug gekregen?

Ik vraag me nog af hoe het zit met baby's en jonge kinderen. In het boek staan er niet zo veel foto's van in. Ik heb het idee dat je de degeneratieve verschijnselen bij jonge kinderen nog niet zo goed kunt zijn. Op mijn werk zie ik ze wel bij oudere kinderen. Dit leidt tot vragen als:

Stel een kind is tijdens de draag- en zoogperiode slecht gevoed geweest. Kan dit nog nog geheel herstelt worden in de jaren daarna?

Stel een kind is tijdens de draag- en zoogperiode goed gevoed geweest. Kan dit nog net zo erg verpest worden in de jaren daarna als een kind die slecht gevoed is geweest tijdens de draag- en zoogperiode?

Op welke leeftijd is het kwaad definitief geschied?

 
Quote:
Weet jij of er op de Amerikaanse site misschien nog pagina's met foto's zijn van Zwitsers en Schotten die niet in het boek staan?


Nee. Ik weet dat Sally Fallon over fotomateriaal beschikt dat niet in het boek staat. Zij gebruikt dit bij haar lezingen.

Quote:
Zijn er ook sites met foto's waarop vooral oudere kinderen of volwassenen staan die het originele gezonde gezicht weer hebben terug gekregen?


Die Healthy Baby Gallery laat zien dat regeneratie vanaf de volgende generatie even goed mogelijk is als degeneratie. Ouders met een smal gezicht, een smalle neus en smalle kaken en een tenger, smal lichaam kunnen wel degelijk een robuust nageslacht produceren dat aan de oorspronkelijke blauwdruk voldoet. Volwassenen kunnen weliswaar nog ongelooflijk veel renegeneratie bewerkstelligen bij zichzelf, maar aan de skeletstructuur valt in zoverre niets meer te doen dat je geen rond, breed en vol gezicht en lichaam meer terugkrijgt. Wel is het zo dat je meer spier- en botmassa aanmaakt waardoor je iets steviger wordt en iets meer rondingen krijgt. Maar van een mager gratenpakhuis met een verlengd en vernauwd gezicht is geen robuuste, ronde en brede persoon meer te maken met een rond en breed gezicht. Zoals gezegd kan zo iemand op basis van de juiste voeding deze kenmerken wel weer doorgeven aan het nageslacht.

Quote:
Stel een kind is tijdens de draag- en zoogperiode slecht gevoed geweest. Kan dit nog nog geheel herstelt worden in de jaren daarna?


In de draagperiode zijn de kiemcellen dan al vergiftigd, zoals Price dat noemt. Het leenproces van het lichaam van zijn eigen mineraalstructuur en het compromis dat de natuur dan treft door het middelste en/of het onderste gedeelte van het gezicht te laten 'inklappen', waardoor het langer en smaller wordt, gebeurt al in de baarmoeder. Er is nog veel 'damage control' mogelijk na de geboorte en hoe jonger je hiermee begint hoe beter, maar de schade aan de skeletstructuur laat zich niet gemakkelijk herstellen in de zin dat je terugkeert naar het oorspronkelijke ontwerp. Zie ook het antwoord hierboven.

Quote:
Stel een kind is tijdens de draag- en zoogperiode goed gevoed geweest. Kan dit nog net zo erg verpest worden in de jaren daarna als een kind die slecht gevoed is geweest tijdens de draag- en zoogperiode?


De foto van de twee broers op de Buitenste Hebriden zegt genoeg, lijkt me. Beiden hadden dezelfde genen, maar de ene broer was zichzelf tijdens zijn leven al aan het slopen met slecht voedsel, terwijl de andere nog het traditionele voedsel at. De vader klaagde erover dat de broer die rotzooivoedsel at 's ochtends zo slecht zijn bed uit kwam. Het heeft dus ook een invloed op het gedrag! Wat ook uit de research van Price bleek was dat rotzooivoedsel ogenschijnlijk geen invloed op mensen met sterke, robuuste genen kon hebben, maar dat de gevolgen daarvan wel te zien waren in hun nageslacht. Het heeft dus wel degelijk een effect, ook al merk je dit niet direct! Denk ook aan onze topic over ziek zijn zonder klachten.

Quote:
Op welke leeftijd is het kwaad definitief geschied?


In zijn algemeenheid kun je zeggen dat je de basis legt tijdens je eerste 7 of 8 jaren.

Mike

 
Ik heb een mail naar de Amerikaanse WAPF gestuurd om foto-materiaal te vragen.

Samenvattend maak ik dus uit het verhaal van Mike op, dat de tanden te allen tijde snel te lijden krijgen onder slechte voeding, maar dat de lichaamsbouw of gezichtsvorm wel vast staan vanaf een jaar of 7 a 8. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je botten van binnen niet oplossen door verzuring/demineralisatie of dat ze massiever kunnen worden door remineralisatie. Ja je nageslacht houdt je dan een duidelijke spiegel voor waarin je kunt zien hoe gezond je was ten tijde van de verwekking, draag- en zoogperiode. Heel logisch allemaal.

Ik zou wel eens verslagen van blanke mensen willen lezen en foto's van blanke mensen willen zien die vanaf de jaren '30 de adviezen van Weston Price op zijn gaan volgen. Ook toen moet hij toch wel wat moderne mensen wakker geschud hebben?! Die kunnen intussen al vele generatie verder zijn. Ik ben benieuwd hoe hun gezichten eruit zien. Zouden die werkelijk dezelfde neuzen als Afrikanen krijgen, of is het blanke ras toch sowieso een beetje anders van vorm. Ik heb Sally Fallon ook om foto's van deze mensen gevraagd...

 
Dennis,

Als je wil weten hoe het blanke ras er eigenlijk uit hoort te zien moet je kijken naar de foto's van Zwitsrs en Kelten in het boek. Wat je ziet is een rond hoofd met een brede neus en brede kaken, een gezicht dat we bijna niet meer associeren met de kenmerken van het blanke ras. Dit is het ALGEHELE MENSELIJKE ONTWERP. Het gaat zelfs nog verder: het is een universeel ontwerp dat is gebaseerd op de Gulden Snede, oftewel perfecte symmetrie uitgedrukt in het getal phi (1,618033988749894848204586834365638117720309180). Het woord 'fysiek' betekent dan ook: beantwoordend aan de wet van phi. Althans, zo hoort het. Door degeneratie wijkt de gezichtsvorm alsmaar meer af van phi.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan