Hartritmestoornissen

Food en Mood,

Omega-3 is inderdaad goed voor het hart. Levertraan is een betere bron dan lijnzaad, om 2 redenen:

- Lijnzaad is plantaardig en heeft een korte keten en het kost je lichaam veel energie om deze om te zetten naar een lange keten (DHA), als dit al lukt.

- Lijnzaad is een fyto-oestrogeen. Tanje wijst je op al een hormonale disbalans, dus dan is het niet zo zinvol om oestrogenen in voeding tot je te nemen.

Uit jouw posts blijkt dat je je de laatste tijd veel te druk maakt over allerlei zaken, dus de stressfactor speelt ook bij jou een rol. En niet alleen de laatste tijd, als ik lees dat hartritmestoornissen al heel lang bij jou spelen!

Mike

 
Klopt inderdaad stress speelt een grote rol. Ik kan niet tegen leed om mij heen. Wil dan het liefst overal en nergens zijn.

Ik zou willen helpen maar voel aan mezelf dat ik genoeg aan mezelf heb, zoiets. Ik voel me dan vervolgens egoïstisch en geen goed mens, dus ik draai in cirkeltjes.

Hun verdriet is mijn verdriet. Mijn vader zo moeten zien lijden onder die hartritmestoornissen terwijl hij al zoveel aan zijn hoofd heeft.

Maar als ik vervolgens aan geef dat ik mezelf goed kan helpen door de koffie weg te laten en de alcohol dan is dat flauwekul. Want van de dokter mag hij rustig koffie drinken en die twee flesjes bier per dag kunnen volgens hem ook geen kwaad :evil:

Nu zit ik met een innerlijk conflict. Mag ik, nu mijn jongste kind bijna zover is dat ik hem met een gerust hart zijn vleugels laat uitslaan, gaan genieten van onze welverdiende "rust".

Of moet ik de rest van mijn leven de dierbaarste mensen om mij heen gaan helpen waar ik kan?

Omdat ik zie dat daar alles dreigt te escaleren.

Voornamelijk ontstaan doordat ze nooit ook maar enige verantwoording hebben genomen voor hun eigen welzijn. En maar roken, drinken, feesten, verkeerd eten ( iedere dag gebak bij de koffie enz...).

Mijn verstand zegt: ze zijn het zelf schuld hier hoef ik nu niet voor op te draaien.

Maar als ik bij ze op bezoek ga zie ik alle gevolgen van het niet meer voor jezelf kunnen zorgen. Het huishouden is een chaos, er wordt bijna niet meer gekookt, de was stapelt zich op....

Mijn handen gaan dan jeuken maar de weerstand in mezelf is zóóóó groot. Ik vind het gewoon niet eerlijk.

Al 10 jaar zijn mijn man en ik bezig met andere keuzes maken wat onze gezondheid betreft, met het oog op een vitale oude dag mijn man wordt volgende maand 60. We willen graag nog wat fijne jaartjes gaan hebben en niet steeds bezig zijn met de gevolgen van de levensstijl van onze familieleden ( in zijn familie is het al niet anders).

We zijn ook nog allebei zo'n mensen die het niet kunnen aanzien als andere mensen hulpbehoevend zijn.

Ik vermoed dat dit mijn grootste bron van stress is op dit moment, dit morele conflict in mezelf.

Laat ik ze aanmodderen ( eigen schuld dikke bult) of zet ik me in om hun leven nog een beetje leefbaar te maken.

Sorry als het een beetje off topic is maar door dit eens te benoemen krijg ik veel dingen helder voor mezelf. Zo creër ik mijn eigen therapie. Lang leve dit forum :wink:

 
Mijn vader heeft jarenlang heel erg geleden onder hartritmestoornissen. Uiteindelijk hebben ze een pacemaker geplaastst. Daarna heeft hij zijn hart nooit meer gevoeld. Jammer dat ze tegelijkertijd in het ziekenhuis kanker bij hem vonden, waaraan hij binnen een jaar overleed. Maar de pacemaker had wel een fantastisch effect!

Uiteraard zijn we zijn hier natuurlijk niet voor operaties en ziekenhuizen e.d. maar ik denk dat sommige schades niet meer zijn te herstellen, zeker wanneer je al op leeftijd bent.

 
@ Tanja: sonnevelt med.bk. zeker?

@ Mike/micave: Er is maar 1 bloedsomloopsysteem maar er zijn meerdere bloedsomlopen als je het zo wilt zien. Zoals micave het ziet kun je naar boven naar hersenen en onder lichaam zien, naast de long/lichaam omloop.

Daarnaast moet het bloed wat beneden is ook weer omhoog.

De 'pomp', die niet bovenaan maar ergens middenin zit, pompt het bloed alsmaar door waardoor het ook weer omhoog komt. Het pompt ROND.

Daarnaast maakt bloed op de weg naar beneden geen vrije val... bloed door aderen heen krijgen vergt kracht.

Dat 'heuvel en de pomp moet beneden zijn' verhaal gaat niet op.

 
Quote:
Of moet ik de rest van mijn leven de dierbaarste mensen om mij heen gaan helpen waar ik kan?

Omdat ik zie dat daar alles dreigt te escaleren.



dat heet loslaten F&M.

Dat is heel moeilijk, en dat heb ik hier om me heen ook, je ziet vanalles mis gaan en je wil zo graag helpen... Alleen als mensen daar niet aan toe zijn laten ze zich niet helpen kom ik steeds weer achter.

Het enige wat je wel goed kan doen is heel goed voor jezelf zorgen. Als een ander dan ziet dat het met jou goed gaat, gaan ze misschien nadenken. Meestal moet er eerst wat gebeuren voor iemand "wakker" wordt.

De stress-factor is hoog als je het leed van iedereen op je schouders wil nemen. Ik ben er inmiddels van aan het afbouwen. Dat gaat ook steeds beter. Dus sterkte meid met dit o zo moeilijke proces. Maar je kan het wel, dit heeft wat tijd nodig in je hoofd.

ik kreeg trouwens ooit een hele mooie tekst over loslaten, die type ik even in een volgend bericht voor deze foutgaat :)

 
LOSLATEN:

Loslaten betekent niet dat 't me niet meer uitmaakt,

Het betekent dat ik het niet voor iemand anders kan doen.

Loslaten betekent niet dat ik 'm smeer, het is het besef

dat ik een ander niet kan beheersen.

Loslaten is niet het onmogelijk maken, maar het toestaan

om te leren van menselijke consequenties.

Loslaten is machteloos toegeven, hetgeen betekent dat ik

het resultaat niet in de hand heb.

Loslaten is niet proberen om 'n ander te veranderen of

de schuld te geven, het is jezelf zo goed mogelijk maken.

Loslaten is niet zorgen voor, maar geven om.

Loslaten is niet oordelen, maar de ander toestaan mens te zijn.

Loslaten is niet in het middelpunt staan en alles beheersen,

maar 't anderen mogelijk maken hun eigen lot te bepalen.

Loslaten is niet anderen tegen zichzelf beschermen, het is

'n ander toestaan de werkelijkheid onder ogen te zien.

Loslaten is niet ontkennen, maar accepteren.

Loslaten is niet alles naar mijn hand zetten, maar elke dag

nemen zoals die komt en er mezelf gelukkig mee te prijzen.

Loslaten is niet anderen kritiseren of reguleren, maar

proberen te worden wat ik droom te kunnen zijn.

Loslaten is niet spijt hebben van het verleden, maar

groeien en leven voor de toekomst.

Loslaten is minder vrezen en meer beminnen.

Deze tekst bezit ik al jaren en raakte me zeer en het is heel fijn om zo af en dan dit opnieuw te lezen.

 
Quote:
Loslaten betekent niet dat 't me niet meer uitmaakt,

Het betekent dat ik het niet voor iemand anders kan doen.



Wat een mooie tekst. Vooral dit zinnetje. Dankjewel Marijan. :D

 
Food and mood: heb je er weleens aan gedacht dat je hartritnestoornissen ook een hormonale oorsprong kunnen hebben? Omdat je schrijft dat het na je eerste zwangerschap is begonnen. Ik herken dit goed. Sinds ik op mijn hormonale ritme let (cyclus) valt er erg veel op z'n plek. En heb ik nu al een jaar geen hartritnestoornissen meer gehad! Als tip wil ik je het boek: Wat de dokter je niet vertelt over de menopauze adviseren. Ik heb er heel veel aan gehad. Sowieso de uitleg over oestrogeen en progesteron en hoe die verlopen gedurende een maand. Je leert je eigen lichaam veel beter kennen en dat geeft letterlijk rust! Ik heb ook jaren gedacht dat ik hyperventilatie had... En toevallig genoeg is het bij mij ook op mijn 26e begonnen. Ben er nu gelukkig vanaf. Hoop dt jij je ook snel weer beter voelt!!

 
Trouwens bij mij is het ook begonnen na de geboorte van mijn dochter, nu bijna 18 jaar geleden... Ik heb dus 16 jaar hormonale klachten gehad. Ik heb mijn koolhydrateninname, lees: voornamelijk brood en aardappelen verwijderd uit mijn eetpatroon. Ik smeer progesteroncreme vanaf dag 12 van mijn cyclus tot 2 dagen voor mijn verwachte menstruatie. Ik ben echt van de hel in de hemel gekomen! En dat geeft rust! Ik hoef mijn energie nu niet meer te gebruiken om te overleven, ik heb nu het gevoel dat ik weer normaal kan(!) leven!

En natuurlijk doe ik nog veel meer aan mijn voedingspatroon om gezond te worden en te blijven!

 
Hey Angela,

Heb je dan eerst je oestrogeen en progesteronlevels laten testen of kan je gewoon zelf met de progesteroncrème aan de slag?

Ik heb namelijk veel last van pijnlijke borsten en mijn menstruatie duurt nooit langer dan 3-4dagen.

 
Ik had werkelijk ALLE symptomen van progesterontekort. Dit Kun je lezen in het boek. Je schijnt niet snel teveel progesteron te hebben, een oestrogeendominantie heeft veel meer negatieve reacties. Ik adviseer je eerst goed in te lezen!

Ik had ook altijd erg veel last van pijnlijke borsten en een korte menstruatie van minder dan 4 dagen. Dit s nu veel beter!

 
Bedankt Angela, ik ga het boek bestellen.

Ik las echter onlangs iets over de "progesterone steal", je bijnieren hebben namelijk progesteron nodig om cortisol, het stresshormoon, te kunnen maken...dus als je veel stress hebt (uitgeputte bijnieren), heb je al snel een progesteron tekort.

Zou het dan beter zijn eerst aan de bijnieren te werken en dan te zien of mijn PMS en oestrogeendominantie verbeteren?

 
Het boek is super interessant. Ook voor mensen die niet in de menopauze zitten;)

Het legt zoveel uit, je zult er veel aan hebben! Sowieso!

Bijnieren versterken: Dat heb ik wel gedaan, en doe dat nog steeds.

Ik weet niet of dat per se nodig is voor een beter restultaat met progesteron.

 
Dat boek staat ook al een tijdje op mijn verlanglijstje :)

Ik ga toch eerst eens kijken wat het bijnierextract doet en daarna kan ik de progesteroncrème nog overwegen.

 
Hallo, ik heb sinds een half jaar erg veel last van hartritmestoornissen wat zich uit in bijna- flauwvallen. Lastig als moeder van 2 kinderen, van 1 en 3 en ook nog eens gevaarlijk. Nu ben ik hier voor behandeld in ziekenhuis, zgn ablatie gehad, wegbranden van de ritmestoornis in het hart, hopelijk heeft het geholpen, maar nu dacht ik zelf zo dat dit wel te maken heeft met mijn hormoonhuishouding, want elke keer dat ik er last van had, begon gelijktijdig mijn menstruatie. Daarnaast veel stress gehad in het afgelopen jaar, en enorm veel afgevallen. Nu ben ik erg paniekerig van aard, en doodsbang dat het terug komt, en lees hier nu over bijnieren die hun werk niet goed doen en hormonen. Ik vraag me nu af wat zou ik zelf kunnen doen om deze weer in balans te brengen? Iemand tips, raad, ideeen? En wat is een bijnierextract? Ik wil zo graag weer mn oude zelf worden zodat ik gewoon weer voor mijn kinderen kan zorgen, zonder bang te zijn dat ik uitval?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.899
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan