Green smoothie met..........banaan

mappas

New member
Beste forummers, graag jullie advies. Ruim een jaar geleden heb ik een goede blender gekocht en nuttig sindsdien (bijna) elke dag een green smoothie. Naar ik dacht de gezondste smoothie die je je kunt bedenken. Hij gaat zo:

- 150 gram spinazie (in het begin helemáál rauw, tegenwoordig diepvries bladspinazie)

- 1 grote winterpeen

- 2 kiwi's

- 1 grote banaan

- 0,6 liter water

- 11 druppels vloeibare stevia (Avanz, smaakt net als suiker)

Hiervan maak ik vier grote glazen die ik in twee dagen (tussen de maaltijden door) opdrink, en ik vind het verrukkelijk!

Mijn probleem nu: ik las postings van Mike waarin hij mijn geliefde banaan vermorzelt tot "suiker- en zetmeelbom" :cry:

En door wat ik inmiddels van jullie heb geleerd over fructose kan ik hem niet helemaal ongelijk geven.

Maar de smoothie is voor mij ook een extra caloriën toevoeging. Door mijn angst te dik te worden (anorexia-verleden) zit ik aan de ondergrens van een gezond gewicht, dus die banaan kan ik best gebruiken. Beter dan dat ik ga snoepen.

Maar hebben jullie misschien een idee voor een vervanging van de banaan? Het moet wel lekker blijven dus geen enge dingen! Als ik het niet lekker vind houd ik het niet vol om dagelijks te drinken.

Andere vraag: zou elke dag spinazie wel zo goed zijn? Er zit veel oxaalzuur in heb ik wel eens gehoord. En dat zou kalk binden waardoor je botontkalking kunt krijgen? :roll:

Ik heb diverse andere groentes in m'n smoothie geprobeerd, maar spinazie is het enig dat ik te pruimen vind. En volgens mij is spinazie toch héél gezond :?:

 
Je smoothie is ontzettend rijk aan koolhydraten en ontzettend arm aan eiwitten en vetten. Een ramp voor je bloedsuikerspiegel en dus voor je complete hormoonstelsel. Vervang in elk geval de stevia voor biologische honing, de vloeibare stevia is niet gezond.

Probeer er ook flink wat vetten aan toe te voegen om de suikers te remmen.

Maar waarom probeer je niet gewoon een keer de Mike smoothie?

Is een stuk gezonder, veel meer vetten en eiwitten voor een stabiele bloedsuiker. Zitten ook VEEL meer voedingsstoffen in dan in jouw banaan en kiwi shake.

Spinazie en oxaalzuur weet ik niet zeker, maar volgens mij was dit alleen bij rauwe spinazie het probleem.

Evan

 
Ook de appelsmoothie(zie de lever/galreiniging) is niet te versmaden...heerlijk. Zeker als je af en toe ook de smaak van fruit mist. Maar met vet en kruiden, en zure vruchten.

 
Enjoy, wij zijn ook ooit begonnen met zo'n smoothie zoals jij beschrijft.

Nu maken wij elke dag de yoghurtsmoothie van Mike.

Maar wij doen er vaak ook fruit in.

Een appel, sinaasappel, citroen. Als het er is: zuur fruit zoals blauwe bessen, bramen, aardbeien etc.

Als wij er fruit in doen doe ik er ook olijfolie bij. Dat remt de suikers van het fruit tot langzame suikers.

Als je de yoghurtsmoothie eet/drinkt ben je heel lang verzadigd.

 
Nee nee, de yoghurt smoothie is nog vele stations te ver weg voor mij :roll:

Daarnaast wil ik geen rauwe eieren eten gezien het gevaar van salmonella, en heb ik me aan laten praten dat zuivel niet goed voor je is. Melk is voor baby's en jonge dieren, ook in de natuur drinken volwassen dieren geen melk. En Nederland is het land met de grootste zuivelconsumptie, maar ook het land met het hoogste percentage botontkalking. Zuivel schijnt juist calcium aan je botten te onttrekken. Ik weet niet precies waarom en of het voldoende is bewezen, maar het feit dat er veel aanhangers zijn van deze theorie is voor mij voldoende om m'n zuivelconsumptie te matigen. Niet te elimineren hoor, ik ben gek op biogarde.......ehhmm.... met müsli :oops:

Naar serieus meer vet moet ik nog toegroeien, vooralsnog wil ik de spinazie, de kiwi's en de winterpeen in de smoothie houden. Ik moet alleen een vervanging zien te vinden voor de banaan. Misschien een klodder kokosolie en een stukje santen?

 
Enjoy,

Je hebt deze forumnaam niet voor niets gekozen. Als jij werkelijk van je leven wil genieten, dan zul je moeten stoppen met jezelf angst aan te laten praten. Even wat argumenten waarvoor jij tot op heden gevoelig bent geweest en de waarheid daarover:

Quote:
Melk is voor baby's en jonge dieren, ook in de natuur drinken volwassen dieren geen melk.


William Campbell Douglass II heeft hier ooit het volgende over geschreven:

De mens is een van de weinige zoogdieren die slakken, rauwe mosselen en rauwe oesters eet. Hij is het enige zoogdier dat kreeft eet. De meeste zoogdieren zijn beperkt in hun voedselkeuzes door hun ecologische omstandigheden. Ze kunnen alleen eten wat de natuur hen biedt. De mens, met zijn mobiliteit en intelligentie, heeft een breed scala aan voedsel waar hij uit kan kiezen. De meeste zoogdieren zullen verse melk, als het ze aangeboden wordt, drinken en lekker vinden. Probeer het maar eens bij je kat.

Wat Douglass hiermee bedoelt is dat de mens een UNIEKE soort is hier op aarde. In feite zijn we totaal hulpeloos, met geen enkel natuurlijk wapen. Toch zijn we de meest succesvolle soort en we hebben weten te overleven in alle windhoeken, alle klimaten en alle ecosystemen. Dit deden we op basis van onze INTELLIGENTIE. Zo'n 10.000 jaar geleden zijn we landbouwers en veehouders geworden, omdat na vele ijstijden de aarde opwarmde en vruchtbare grond achterliet. Het verbouwen van planten en het houden van dieren leverde ons een evolutionair voordeel op, want nu hoefden we niet meer te jagen. Andere dieren komen er ook niet op om kreeft te eten, maar wij wel. Dat valt onder 'wie niet sterk is, moet slim zijn'.

Het andere punt dat Douglass maakt is dat dieren gewoonlijk niet aan melk van andere zoogdieren kunnen komen, maar deze wel lusten als wij mensen eraan kunnen komen en de melk aan deze dieren aanbieden. Hij noemt het voorbeeld van katten die melk drinken. Weston Price beschrijft in zijn boek dat nomadische arabieren in Noord-Afrika complete woestijnritten maakten waarbij zij en hun paarden vrijwel geheel leefden op kamelenmelk, IN GOEDE GEZONDHEID! Weston Price:

In diverse gebieden consumeren de Arabieren in ruime mate kamelenmelk. Het is voedzaam en vormt voor de nomaden in de woestijn maandenlang de voornaamste voeding. De primitieve Arabieren die wij bestudeerden, hadden zeer goede tandbogen met weinig misvormingen.

Zelfs de paarden die door de Arabische stamhoofden worden bereden om hun kamelenkuddes door de woestijn te drijven zijn vaak, soms wel drie maanden, afhankelijk van de kamelenmelk voor hun voeding.


Hoezo is melk voor baby's en jonge dieren? Let wel, we hebben het hier over RAUWE MELK! En daarmee komen we op je volgende punt:

Quote:
En Nederland is het land met de grootste zuivelconsumptie, maar ook het land met het hoogste percentage botontkalking. Zuivel schijnt juist calcium aan je botten te onttrekken.


Pasteurisatie vernietigt alle enzymen die van nature in rauwe melk zitten, waaronder het enzym fosfatase dat verantwoordelijk is voor de opname van calcium. In zijn rauwe staat is melk juist een uitstekende bron van calcium, in zijn gepasteuriseerde vorm kloppen al die studies. Wanneer calcium niet wordt opgenomen blijft het in te grote hoeveelheden in het bloed achter en zal het lichaam dit gaan deponeren in organen, spieren, weefsel en bot. Het lichaam zal dan uit zijn eigen botstructuur gaan lenen om alsnog aan bruikbare calcium te komen. Gevolg: botontkalking (osteoporose). Dit probleem heb je NIET met rauwe melk, integendeel zelfs!

Tot zover de feiten en fabels over melk en zuivel. Evan heeft volkomen gelijk: je smoothie is veel te zoet en bevat te veel suikers en te weinig vetten en eiwitten. Als je echt van je anorexia af wil komen (in de korte tijd dat je hier aanwezig bent is voor mij overduidelijk dat je nog volop allerlei voedselangst beleeft) dan zul je je hersenen moeten geven wat ze nodig hebben. Behalve suiker (glucose) is dat ook...tromroffel...verzadigd vet, cholesterol, mineraalzouten en water.

Er moet dus vervanging voor meer dan alleen de banaan worden gevonden in jouw drankje. Rauwe spinazie is een oxaalzuurbom, dus geen goed idee. Verder zie ik bij jou zetmeel, zetmeel en nog eens zetmeel. Zo zul je nooit helen en kun je je forumnaam niet ten volle waarmaken!

Mike

 
Enjoy, als je dasn eens begint met de appelsmoothie? geen rauwe eieren/geen melk. En dan begin je langzaam met volle biologische yoghurt, en stapje voor stapje naar de rauwe melk. ik ken jou verhaal, en heb bijna 48 jaar lang nauwelijks melkprodukten aangeraakt, alleen af en toe yoghurt. Nu drink ik rauwe melk, eet ik roomboter en slagroom. En heb al een paar keer het leverdrankje genomen: met 2 rauwe eierdooiers/olijfolie/citroen of limoen en beetje honing. Je zou het niet denken, maar erg lekker.

Met biologische eieren kun je je angst voor salmonella laten varen, anders was je de eieren voor je ze breekt. ik heb begrepen dat de salmonella aan de buitenkant zit en pas tijdens het breken in contact komt met het binnenste. Dus als je nog bang bent, doe dit dan.

 
Quote:
Nu maken wij elke dag de yoghurtsmoothie van Mike.

Maar wij doen er vaak ook fruit in.


Poekie,

Ik heb het er vaker met jou over gehad: jullie moeten wel uitkijken met die hoge fruitconsumptie. De vetten remmen weliswaar de fructose af, maar deze verhinderen niet dat de fructose in de lever wordt opgeslagen en daar zijn schadelijke werk kan doen.

Mike

 
Mike, dank je voor je zeer uitgebreide antwoord. Je begrijpt vast dat ik dit heel erg op me in moet laten werken, en dat dit tijd kost. Maar ik ben hier niet voor niets op dit forum, ik sta er wel open voor. Inderdaad, ik zeg wel dat ik over m'n anorexia heen ben, maar in feite denk ik dat het me altijd min of meer zal blijven beheersen. Wat ook z'n voordelen heeft, want als voeding en gezondheid me niet zouden interesseren zou ik net zoals de meesten in mijn omgeving alles zomaar naar binnen schuiven. Op dit forum vind ik eindelijk mensen die er net als ik intensief mee bezig zijn.

Zoals ik al schreef dacht ik heel gezond bezig te zijn, maar ik moet toegeven dat ik vaak een rammelende maag heb. Wat ik heel goed negeren kan, dat heb ik wel tijdens m'n anorexia geleerd. Liever zou ik natuurlijk helemáál geen honger hebben tussen de maaltijden door (en toch slank blijven!). Als ik dat kan bewerkstelligen door minder fruit en koolhydraten te eten wil ik dat proberen. Ik moet alleen nog voor mezelf uitmaken hoe ik dat ga aanlopen.

Dus nogmaals dank, ik zal nog wat meer op het forum rondneuzen op zoek naar tips en info. Waar verkopen ze trouwens rauwe melk? Natuurwinkel?

Jammer dat de spinazie niet mag, ik dacht dat het één van de gezondste groentes was die je je kunt voorstellen :(

 
Quote:
Inderdaad, ik zeg wel dat ik over m'n anorexia heen ben, maar in feite denk ik dat het me altijd min of meer zal blijven beheersen.


Dat is een verkeerde affirmatie. Zolang jij GELOOFT dat het nooit weggaat zal het ook nooit weggaan. Je zult verbaasd staan over jezelf na verloop van tijd en een compleet ander persoon worden. Je kunt je dan niet meer voorstellen dat je ooit zo hebt gedacht!

Quote:
Zoals ik al schreef dacht ik heel gezond bezig te zijn, maar ik moet toegeven dat ik vaak een rammelende maag heb. Wat ik heel goed negeren kan, dat heb ik wel tijdens m'n anorexia geleerd. Liever zou ik natuurlijk helemáál geen honger hebben tussen de maaltijden door (en toch slank blijven!).


Eet meer vet en eiwitten! Al die suikers houden je bloedsuikerspiegel niet stabiel en je brandt ze op alleen al door na te denken (de hersenen zijn grootverbruikers van glucose).

Quote:
Waar verkopen ze trouwens rauwe melk? Natuurwinkel?


In de winkel mag uitsluitend gepasteuriseerde melk verkocht worden. Voor rauwe melk moet je op zoek naar een biologische of biologisch-dynamische zuivelboer bij je in de buurt. Je kunt ook je licht opsteken op de lokale boerenmarkt bij de kaasboer, deze kan je wellicht ook op weg helpen. En je kunt er natuurlijk rauwmelkse boerenkaas kopen!

Quote:
Jammer dat de spinazie niet mag, ik dacht dat het één van de gezondste groentes was die je je kunt voorstellen


In gekookte vorm, ja, niet rauw.

Mike

 
Quote:
En je kunt er natuurlijk rauwmelkse boerenkaas kopen!


Verdorie ik zit al een tijd rauwmelkse kaas te eten, terwijl ik het niet doorhad!!

Dat was me niet verteld toen ik het kocht.

De kaas was al zo verdacht sterk (en lekker daardoor).

 
Ik heb het appelsmoothie recept gevonden! :D

Die vind ik wel leuk om binnenkort een keer te gaan maken. Moet ik nog wel even een paar ingrediënten voor aanschaffen, zoals kiezelaarde. Dat is hetzelfde als silica heb ik uitgevonden, zullen ze bij De Tuinen wel hebben. En stuifmeelpollen.

MSM gebruik ik toevallig sinds twee weken, een theelepel per dag. Ik was er bijna mee gestopt, want ik hád me toch een last van gasvorming (van die zwavelwinden......en toen kwam ik er ook achtyer dat de S in MSM voor sulfur staat :x ) én van diarree, bahbah!

Ik wilde terstond stoppen, tot ik van Dia hoorde dat dat ontgifting is. Ik geloofde daar eerst niks van want ik heb nergens last van dus hoezo dan ontgiften? 8O

Maar ik heb toch maar doorgezet, en de effecten werden steeds milder, de winden zijn weer back to normal ( :wink: ) en de diarree is sinds gisteren weer enigszins onder controle.

De reden dat ik MSM ben gaan slikken was trouwens tegen m'n haaruitval en slechte haargroei, maar daarna las ik ook dat het voor zo'n beetje alles in je lichaam goed is, vandaar dat ik heb doorgezet.

Ik heb een idee: kan ik de banaan niet vervangen door avocado? Die heb ik in m'n leven nog niet gegeten omdat het een vrucht is met veel vet en veel calorieën (brrr). Maar nu ben ik wel bereid me eraan te wagen. Ik hoor jullie er echter niet over. Of bevat een avocado ook veel zetmeel en koolhydraten?

Diepvriesspinazie is niet helemaal meer rauw toch? :roll:

 
Mike,

Quote:
Poekie,

Ik heb het er vaker met jou over gehad: jullie moeten wel uitkijken met die hoge fruitconsumptie. De vetten remmen weliswaar de fructose af, maar deze verhinderen niet dat de fructose in de lever wordt opgeslagen en daar zijn schadelijke werk kan doen.


Hij komt weer binnen hoor. Wel hardleers he?

We doen eigenlijk pas sinds een week of twee weer fruit in onze yogurtsmoothie, waarom, Joost mag het weten.

Daarvoor deden we geen fruit er in en dat smaakte ook prima natuurlijk.

We gaan weer terug naar dat recept.

 
Ik dacht even dat msm ongeveer zelfde doel had, maar zie net dat dit heel iets anders is, sorry, had totaal iets anders in mijn gedachten, ik weet het al : mms ( bijna zelfde naam toch :wink: )

Wat is wel precies msm? Iets met magnesium?

 
Melk is voor baby's en jonge dieren, ook in de natuur drinken volwassen dieren geen melk.

Toch wel misschien! Ik was een tijd geleden bij een kamelenboer op bezoek. Hij hield weliswaar dromedarissen en niet eens biologisch, maar de leefomstandigheden leken op het eerste gezicht zo slecht nog niet te zijn. Die kamelen worden dus gehouden voor de melk. Tot ergernis van de boer was er 1 volwassen kameel die steeds zijn eigen melk opdronk en ook die van andere kamelen! :lol: De boer had er een hele klus aan om er steeds op tijd bij te zijn om deze dorstige kameel bij de spenen van de andere kamelen weg te houden. Ik kan me voorstellen dat het in de natuur misschien ook wel voorkomt dat volwassen dieren soms elkaars melk drinken. Ik zal bij de biologisch boer hier in de stad eens vragen of ik zijn hond aan de uiers van de koeien mag zetten... :mrgreen:

 
Dennis, ben je soms in Cromvoirt geweest? Daar kwam mijn rauwe kamelenmelk vandaan!

Is de enige kamelenmelkerij in Europa!

 
Quote:
Dirtsa schreef: Wat is wel precies msm? Iets met magnesium?


MSM (methylsulfonylmethaan)

MSM (methylsulfonylmethaan) is een vorm van organisch gebonden zwavel, dat deel uit maakt van de natuurlijke cyclus van zwavel. Het komt ook in voedsel voor, maar niet in significante hoeveelheden en veel gaat bij het kookproces verloren. Veel mensen blijken dan ook ongemerkt deficiënt te zijn. Naarmate de leeftijd stijgt, gaat de hoeveelheid MSM en zwavel in het lichaam achteruit. De vele lichaamsprocessen waarbij zwavel betrokken is, functioneren dan minder goed, wat op den duur allerlei degeneraticvcrschijnselen tot gevolg heeft.

MSM bevat zwavel in een voor het lichaam gemakkelijk bruikbare vorm. Zwavel behoort (met calcium, magnesium, kalium, natrium, fosfor) tot de macromineralen die het lichaam dagelijks in grotere hoeveelheden nodig heeft. Desondanks is het nog één van de meest onderschatte mineralen. Er bestaat bijvoorbeeld nog steeds geen ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) voor zwavel. Zwavel is essentieel voor een groot aantal lichaamsfuncties. Het is een onderdeel van belangrijke aminozuren en vrijwel alle eiwitten. Bijvoorbeeld de synthese van collageen, essentieel voor de structuur van bindweefsel (huid) en kraakbeen, is sterk afhankelijk van voldoende zwavel. Zwavel verzorgt de disulfidebruggen, die voor structuur en elasticiteit zorgen. Bij tekorten worden de weefsels minder flexibel, met als gevolg: verstijving van spieren, vermindering van de stootkussenfunctie van kraakbeen, de vorming van rimpels in de huid en de afname van de elasticiteit van longweefsel, hart- en bloedvaten. Zwavelbruggen zijn ook bepalend voor de doorlaatbaarheid van de celmcmbraan. Ze zorgen voor een flexibele membraan en een goede werking van de transporteiwitten. Bij een slecht doorlatende membraan kunnen onvoldoende voedingsstoffen de cel in en kunnen afvalstoffen niet goed afgevoerd worden. Ook is zwavel essentieel bij vele ontgiftingsprocessen in het lichaam. Het is onderdeel van cysteïne, het bepalende aminozuur in glutathion.

Het therapeutische effect van zwavel is al heel lang bekend. Al in de oudheid was het baden in de zwavelrijke hete bronnen, vaak van vulkanische oorsprong, een geliefde methode om van pijnklachten af te komen, vooral van reumatische aard. In veel hedendaagse kuuroorden blijkt het water ook vaak rijk te zijn aan zwavelverbindingen. MSM heeft een zeer laag molecuulgewicht en wordt daarom zeer gemakkelijk via de huid opgenomen.

Veel van de werkingen die aan MSM worden toegeschreven zijn gebaseerd op de grote hoeveelheid onderzoek die is gedaan met DMSO (dimethylsulfoxide). In het lichaam wordt echter ongeveer 15% van de DMSO omgezet in MSM (MSM wordt ook wel DMSO2 genoemd). MSM blijft veel langer in het lichaam dan DMSO, wat sommige onderzoekers ertoe heeft gebracht er van uit te gaan dat veel lange termijn effecten van DMSO in feite toe te schrijven zijn aan het deel van DMSO dat wordt omgezet in MSM. Een ander deel van DMSO wordt in het lichaam omgezet in DMS (dimethylsulfide) dat een onaangename lichaamsgeur veroorzaakt. MSM wordt niet omgezet in DMS en veroorzaakt zodoende geen onaangename lichaamsgeur.

Een nog vrijwel onontgonnen onderzoeksgebied is het therapeutische effect van MSM als methyldonor. Een blik op de molecuulstructuur van MSM leert dat er twee methylgroepen aan het zwavelatoom vastzitten. Bij het beschikbaar komen van de zwavel in MSM, komen tegelijkertijd ook twee methylgroepen beschikbaar. Methylering is een sleutelproces in de stofwisseling en een tekortschietende methylering heeft vertrekkende gevolgen die zich onder meer kunnen uiten in cardiovasculaire aandoeningen, morbus Alzheimer en reumatoïde artritis. Toekomstig onderzoek zal meer licht moeten werpen op de rol van MSM als methyldonor.

Indicaties

• pijnklachten (o.a. kiespijn) • reumatische aandoeningen (artritis, artrose, weke delen reuma)

• allergieën, hooikoorts en astma • doorbloedingsstoornissen • bindweefselzwakte • fibromyalgie

• spierkrampen • (sport)blessurcs (bv. spierkrampen) • wondherstel • ontstekingsprocessen • stress

• vermoeidheid • littekens • huidaandoeningen • nagels (zwakke) • methyleringspathologieën

Contra-indicaties

Mensen met een sulfietovergevoeligheid kunnen MSM gewoon gebruiken. Er zijn geen contra-indicaties

bekend van MSM.

Bijwerkingen

MSM is een van de minst toxische stoffen die we kennen. De LD50 (dodelijk voor de helft van de proefdieren) is meer dan 20 gram per kg lichaamsgewicht, dat komt in de buurt van de toxiciteit van water.

Bij gevoelige personen kunnen zich na aanvang van het gebruik van MSM onder meer gastrointcstinale stoornissen (o.a. darmkrampen, lichte diarree) voordoen. In dergelijke gevallen wordt geadviseerd de inname van MSM meer over de dag te spreiden of de dosering te verlagen en geleidelijk weer op te bouwen. Een soortgelijk advies geldt wanneer zich typische ontgiftingsverschijnselen voordoen, geïnduceerd door de ontgiftende werking van MSM.

 
@ Rapunzel

Ja ik was in Cromvoirt geweest. Ze verkopen daar inderdaad rauwe kamelenmelk, weliswaar bevroren toen ik er was. Alleen krijgen de beesten krachtvoer te eten en nauwelijks blaadjes aan takken. Jonge kamelen worden met geitenmelk bijgevoerd. Als je bij de boer gaat doorvragen over dit soort onnatuurlijke zaken komt er een gespannen sfeer. Desondanks denk ik dat hij best goed voor zijn beesten zorgt en vond ik het heel leuk om zijn boerderij eens te bezoeken.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.838
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan