glutamine - l-glutathion

Dirtsa

New member
Op het gapsforum dacht ik ergsn iets gelezen te hebben over Glutamine en l-glutathion.. maar wat was dat precies>

Het zou ergens bij helpen?

 
Over glutathion het volgende:

http://www.lymenet.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=6301&start=50

Quote:
Na veel info de revue te hebben laten passeren is de conclusie :

Chronische aandoeningen gaan gepaard met een laag glutathion gehalte in het bloed en de weefsels. [...]

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11271724


Quote:
Goed nieuws voor wie geïnteresseerd is in het verhogen van selenium en glutathionwaarden in het bloed:

[...]

Wat mij persoonlijk zeer aanspreekt is het gegeven dat uit onderzoek is gebleken dat vrijwel alle chronische aandoeningen gepaard gaan met een tekort aan glutathion, terwijl bij gezonde mensen deze glutathionwaarden binnen de norm zijn gebleken.

Bij een test met Paranoten (Brazil nuts) is onderzocht wat het effect is van 12 weken inname van 2 Paranoten in vergelijking met een pil met 100 microgram selenium en een placebo pil.

Uit deze test (zie de link hieronder) bleek dat de inname van 2 Paranoten dezelfde verhoging van selenium in het bloed veroorzaakte als het pilletje van 100 mcg. En dat terwijl later bleek dat de twee noten samen maar ongeveer de helft =53 mcg. aan selenium bevatten.

Dat is al indrukwekkend, maar het wordt nog beter, aangezien uit de gegevens blijkt dat de 53 mcg. selenium uit de noten een veel grotere verhoging gaf van de glutathion dan de 100 mcg. selenium van de pil.

De consumptie van de 2 Paranoten verhoogde de glutathion met 8%, terwijl de selenium pil voor een verhoging zorgde van maar 3 %.

Hieruit kan worden geconcludeerd dat de selenium in een natuurlijke context, zoals in de noten, tot wel 5x zo effectief is voor het verhogen van het glutathion dan een supplement.

Goed nieuws dus voor de verkoop van deze noten, maar nog meer voor degenen die een tekort aan selenium of glutathion hebben.


 
Glutamine. of L-glutamine is een aminozuur dat je lichaam helpt bij opbouw. Met name bij ziekte wordt het in megahoeveelheden gebruikt, waar dan ook in je lichaam. Suppleren is in sommige gevallen geen overbodige luxe. Voor GAPS-ers is het bruikbaar omdat het je darmwandcellen helpt herstellen. Ik heb het ook een tijdje gebruikt en niets gemerkt. Hoeft ook niet per se.

zie bijv. ook hier: http://www.praktijkvanas.nl/artikel/Glutamine.htm

 
Weer het bewijs dat voeding je medicijn is!!

L-glutamine inderdaad voor opbouw, vooral ook voor darmwandcellen (enterocyten) erg effectief, helaas niet altijd merkbaar, maar pas op lange termijn zichtbaar als vertering en opname van voeding verbeterd.

Glutathion zit ook veel in avocado's, deze eet ikzelf ook vaak, lekker vet en het heeft een mooi skala aan gezonde vetten in zich (ook nog eens onverhit op te eten). Daarbij hoge doseringen van folium etc. Een prachtige vrucht en nog lekker ook :)

 
Over L-Glutamine gesproken.... Die therapeut van de beurs (orthomoleculair, natuurgeneeskundig) vond dat iemand met een lekke darm 0,7 gram L-Glutamine per dag/per kilo lichaamsgewicht nodig heeft. Zo duur dus! :) iherb dan maar....

Verder is het belangrijk om het echt op nuchtere maag, een half uur voor de maaltijd in te nemen omdat er totaal geen concurrentie van andere stoffen (eiwitten?) mag zijn. Hoe lang je het moet blijven slikken, daar hebben het het helaas niet over gehad. Zelf ben ik er al 1 jaar mee bezig maar dan in de hoeveelheid van 1 a 2 eetlepels per dag.

 
Glutathionaanmaak: de koffieklysma doet pas echt wonderen: 600-700% toename van glutathion.

 
Sorry Rapunzel, ik reageerde met mijn bericht op de titel / vraag van het oorspronkelijke bericht van ikke waarin ook glutathion genoemd staat in relatie tot wat op het gaps-forum gezegd zou zijn.

 
ik lees net een artikel over glutathion:

http://www.naturafoundation.nl/monografie/Glutathion_gereduceerd_glutathion.html

waarin onderstaand stukje:

De lever is het grootste GSH-reservoir. Onderzoek wijst uit dat een lage glutathionspiegel leidt tot een verminderde leverfunctie. Een deel van de werking van het bekende lever-fytotherapeuticum Silybum marianum berust op het feit dat Silybum in staat is om de glutathionspiegel in de lever te verhogen.




Avocado zou een goede bron zijn van glutathion,

maar als je lever eet en Mariadistel gebruikt lijkt het me dat je een fantastische bron van deze stof hebt of vergis ik me dan?

 
dit artikel las ik ivm onze dochter o.a.

ok, tja ze drinkt volop kefir en yoghurt.

Ik begin me wel af te vragen of ze het wel opneemt of kan verteren?

Misschien wel een verklaring waarom mijn jongste zoon van 18 last heeft van puistjes, eczeemplekken aan de binnenkant van bovenbenen en kapotte plekjes bij tenen heeft. Ontgiften misschien dan.

Ook opvallend is dat hij vergeleken met zijn vrienden tegenwoordig slecht tegen alcohol kan. Hij bezoekt hier nogal eens een tentfeest en laatste jaar behoorlijk lam na -alcohol-feestjes. Drinkt meestal niet veel meer omdat hij niet heel de zondag op bank wil belanden.

Over het algemeen eet hij gezond, snoept zeer weinig en drinkt veel melk. Minstens 1,5 liter per dag.

Dank voor je reactie.

 
Glutathione

Omschrijving

Is een antioxidant en ontgifter, waarvan de werking in tienduizenden klinische studies werd onderzocht. Wordt geproduceerd in lever, nieren, maag en darmen en ander weefsel. De productie ervan vermindert met het ouder worden en door ziekte.

“It consists of just three amino acids, but it is the master antioxidant and detoxifier of the cell“ (Weston Price)

Functie:

Krachtige antioxidant tegen oxidatieve stress en veroudering

Recycleren en herbruikbaar maken van andere antioxidanten zoals vitamine C en E, alfa-liponzuur, co-enzyme Q10

Ontgifting van toxische stoffen als pesticiden, zware metalen (vb. kwik), oplosmiddelen,...

Bescherming van witte bloedcellen, bepaling van de sterkte van rode bloedcellen

Groot belang voor het immuunsysteem

Bescherming tegen virussen

Voorkoming van overmatige slijmvorming in de longe

Bescherming van het zenuwstelsel en hersenen tegen oxidatieve stress

Bevordert de productie van glutathione:

Vitamine C (500mg per dag verhoogt productie met 50%)

N-acetylcysteïne, te verkrijgen bij de apotheker, wordt voorgeschreven bij slijmen in de luchtwegen

Alfa-liponzuur , krachtige antioxidant

Glutamine

Methionine

Weiproteïne

(Bounous, G., and Gold, P., The biological activity of undenatured dietary whey proteins [Immunocal]: role of glutathione, Clin. Invest. Med. (1991) 14(4):296- 09.).)

Vitamine B6

Vitamine B2

Selenium

Cysteïne (vooral in dierlijk eiwit), ook aangemaakt uit methionine; beide zwavelhoudende aminozuren

Meer eiwit verhoogt productie van G, maar meer dan 1 gram eiwit per kg lichaamsgewicht verhoogt de productie van G niet meer. Teveel cysteïne kan zelfs de hoeveelheid G verminderen omdat het erg gevoelig is voor oxidatie.

Norepinephrine and epinephrine (both alpha and beta agonists) also stimulated GSH absorption but not to the same extent as phenylephrine

Alcohol (bier, wijn, likeur,...) vermindert de productie van G

Natuurlijke bronnen :

Rauw melkwei, verhoogt o.a. productie van G in de milt, bijdragend tot snelle vermenigvuldiging van witte bloedcellen

Rauwe melk

Rauw ei-wit

Mariadistel met de krachtige antioxidant silymarine, beschermt de lever tegen schade

Curcuma (met de ontstekinigsremmende stof curcumine)

Rauw vlees

Voedingsmiddelen met zwavelverbindingen zoals knoflook

Broccoli, aardappelen

Asperge en tomaten (rauwe, meeste)

Avocado

Okra

Kool

Spinazie

Walnoten

http://www.lucvanoost.be/vitaminen/Glutathione.htm

 
Waarin zit het ontgiftende glutathion?
Quote:
Foods that provide ample amounts of glutathione include:

Fruits

Vegetables

Meats

Apples

Acorn squash

Beef (grilled, roasted)

Bananas

Asparagus

Chicken (baked, fried)

Grapefruit

Avocado

Fish

Oranges

Broccoli

Ham (boiled)

Peaches

Carrots (raw)

Hamburger (pan fried)

Strawberries

Spinach

Pork

Watermelon

Tomatoes (raw)

Steak (grilled, pan fried)


Ook:
Quote:
Glutathione is both supplied by the diet and produced by the body. All cells can make glutathione, and the liver produces the highest amounts because of its central role in detoxification.

The best dietary sources of glutathione are freshly prepared meats, poultry and fish, and fresh fruits and vegetables (both raw and cooked).

In the United States, usual dietary intakes of glutathione span a wide range from 3 milligrams to nearly 250 milligrams a day. Most people obtain only about 50-60 milligrams from their daily diet.

Some plant foods such as broccoli, Brussels sprouts, cauliflower, cabbage, onions and garlic can help boost internal synthesis of glutathione, while others including tea, prunes, blueberries

and cherries are antagonistic to glutathione.

Glutathione is also available as a dietary supplement marketed under the brand name

Setria®, a highly pure and stable form of reduced glutathione.

Except for fresh-freezing, food processing methods destroy glutathione. Canned foods, cured and dried foods, cereal and grain products, dairy products, sweeteners, condiments and most juices (except orange juice) do not provide appreciable amounts of glutathione. Therefore, diets that are high in processed foods and low in fresh foods are a risk factor for glutathione inadequacy

http://setriaglutathione.com/uploads/pdf/setria-fact-sheet.pdf

 
Is er niet een soort van protocol/kuur om de glutation op pijl te brengen, met simpel lijstje met welke supps echt a must zijn?
 
Maar goed hier misstaat het ook niet, wat was het ook alweer, de kracht van de herhaling ;)
 
Haha! :) Nu staat die link er drie keer dus genoeg herhaling.
Trouwens het vlees hoeft niet rauw te zijn. Het gaat in dat geval om de cysteine.
Volgens Masterjohn is 1 gram eiwit per kg lichaamsgewicht ideaal.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.690
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan