Gistextract???

simone

New member
Mononatrium glutamaat is één van de meest schadelijke additief die ooit op de markt gebracht is maar buiten de e-nummer komt deze onder verschillende namen voor zodat we het niet herkennen en het blijkt ook zo te zijn dat als een fabrikant elders een meerdere ingrediënten bevattende substantie inkoopt hij de ingrediënten niet op de verpakking hoeft te zetten.

Verder lijkt gist extract onschuldig maar het is gewoon mononatrium glutamaat maar nu koop ik af en toe een kruidensmeersel voor bij het ontbijt.Gewoon biologisch maar zag daar ook gistextract op staan. Wist niet dat het in de bio sector ook toegestaan was of zit ik er nu naast?

 
Smeer maar liever iets anders op je brood!

Er is prima biologische pindakaas te koop...

Of nog beter, bak een eitje, in niet ontgeurde biologische kokosolie, en leg dat op je boterham!!

 
Nee geen pindakaas. Wil juist van de koolhydraten af wat wel steeds beter gaat.

Eieren eten we zo'n 30 per week ongeveer en ja je hebt gelijk Ufo de biologisce kokosolie of vet van Aman Prana is echt lekker en steeds meer smoothies maken.

Orgaanvlees moet ik weer oppakken, vroeger aten we dat heel veel thuis.

Nu nog de rest van de famillie eraan krijgen.Wil ook mijn eigen worsten maken en dan heerlijk 'S morgens eten vooral de gefermenteerde worst aj aj aj.

 
"De volgende namen verbergen altijd E621: plantaardige gehydrogeneerde (is geharde) oli6n en vetten, gelatine, toegevoegde gist, gistextract en sommige ma*fsoli6n. Namen die bedoeld zijn om E621 te verbergen zijn: moutextracten, bouillons, natuurlijke aroma's, eiwitten uit tarwe, maltodextrine, sojasaus, gefermenteerde pro­ducten, citroenzuur, maïssiroop, caramel."

Tot 2014 mogen biologische producten niet biologische smaakversterkers bevatten.

 
Haydarpasa,

Een aanvulling op je bericht:

Je schreef: natuurlijke aroma`s.

Aroma`s zijn aromaten.

Wat zijn aromaten?

Dat zijn benzeen verbindingen.

Benzeen is kankerverwekkend.

Benzeen zit in ruwe olie.

Waar komt ruwe olie vandaan?

Uit de zee, van plankton.

Dus... natuurlijk...

Gezond?

Ik dacht het niet.

Maar wel begrijpelijk dat fabrikanten, het voor gezond en natuurlijk willen laten doorgaan.

Dat brengt geld op !!!

 
Quote:
Verder lijkt gist extract onschuldig maar het is gewoon mononatrium glutamaat maar nu koop ik af en toe een kruidensmeersel voor bij het ontbijt.Gewoon biologisch maar zag daar ook gistextract op staan. Wist niet dat het in de bio sector ook toegestaan was of zit ik er nu naast?


Gistextract is inderdaad een in biologische producten toegestane toevoeging. Het is ordinaire smaakversterker (E621, MSG, ve tsin) en is een neurotoxine, net als de zoetstof aspartaam. Beide hadden nooit in de voedselketen terecht mogen komen en al helemaal niet in biologische producten! Blijf etiketten lezen en wees kritisch, zeer kritisch! Zoals ufo terecht opmerkt:

Quote:
Biologische rommel is òòk rommel !!!


Enne, Haluk, pindakaas bevat geen koolhydraten. Pinda's bevatten vetten en eiwitten, that's it.

Mike

 
Oh weer wat bijgeleerd, dus pindakaas eten is zo slecht nog niet maar het zijn toch noten dus moet je ze toch behandelen?

 
Eet niet te veel pindakaas, want dan krijg je teveel omega-6 binnen. De pinda's worden ontveld en gebrand en zijn dus al behandeld. Aangezien ik geen brood meer eet (met uitzondering van geroosterd brood om een gebakken ei op te deponeren), eet ik ook geen pindakaas meer op brood. De enige momenten dat ik iets met pindakaas doe is als ik zelf satesaus maak en dat gebeurt eens in de 2-3 maanden, als ik er ineens heel erg zin in krijg.

Mike

 
met pindakaas moet je wel uitkijken voor aflatoxines

Zelf vind ik (witte) cashewboter met een laagje honing op een geroosterd broodje met boter...mjummie!

 
Pindakaas bevat wél koolhydraten:

Per 100 gram

13 gr koolhydraten

28 gr eiwit

51 gr vet

Pinda's zijn geen noten, maar bonen. Het is een peulvrucht.

 
De keuringsdienst van Waarde had jaren terug een interessante aflevering over E621/Ve-Tsin/MSG/Monosodium Glutamaat/Gistextract. Helaas is deze echt NERGENS meer terug te vinden, heel erg vreemd, want alle andere afleveringen staan gewoon nog online.

 
Quote:
Pinda's zijn geen noten, maar bonen. Het is een peulvrucht.


En bevatten dus ook weer een hele lading fytinezuur. Ontvellen en branden is dus echt lang niet genoeg. Ik vind die notenpasta's wel zo lekker dat ik ze nog best vaak eet, ondanks dat ik weet dat er fytinezuren in zitten. Misschien moet ik eens een eetlepel melkkefir door het potje mengen zodat door de fermentatie de fytinezuren alsnog tot een minimum worden beperkt..

 
Een alternatief dat ik wel eens gebruik is witte amandelpasta. Deze is ongebrand en bevat geen acrylamide. Acrylamide is een probleem bij alle sterk verhitte voedingsmiddelen.

 
Quote:
Aangezien ik geen brood meer eet (met uitzondering van geroosterd brood om een gebakken ei op te deponeren),


Brood als in, inclusief gluten?

 
Ja hoor. Maakt me niets uit, ik heb nergens last van. Zoals gezegd, ik rooster zuurdesembrood. Ik noem dit wel eens gekscherend 'ik vermoord mijn koolhydraten'. Bedenk dat ik ook niet dagelijks ei eet en dat is echt het enige gerecht waarbij ik geroosterd brood gebruik. Het gaat dan om 1-2 sneetjes. Kijk uit dat je niet te dogmatisch wordt, Chiko! Misschien is dat wel de reden waarom je jezelf roken permitteert, om toch op z'n minst nog 1 'fout' ding te doen, voor de balans.

Mike

 
Het duurt zes maanden voordat gluten uit je systeem raakt. Probeer maar eens zo lang geen gluten te nemen en dan weer een sneetje te eten, dan voel je degelijk wel wat! Ik raad je aan het boek "Life Without Bread" te lezen. Ook al is het 1 of 2 sneetjes, of zelfs een half, gluten beschadigt je lichaam.

We zijn soms een beetje geprogrammeerd te denken dat we veel dingen 'met brood' moeten eten, terwijl dat echt niet hoeft. Het heeft ook wat met gewenning te maken. Ik eet soms als ontbijt twee eieren met bacon en lekker veel grasboter. Dat vult heel goed, en geen brood bij nodig! Zeker als je in ketosis zit.

Als je nou net zo streng was met gluten als dat je bent met nachtschades!! :p

 
Er begint zich hier een interessant steekspel te ontwikkelen. :wink:

Je hoeft mij niet te overtuigen, want ik ben al jaren geen voorstander van brood en andere graanproducten. Bovendien heb je gelijk als je zegt dat ei ook zonder brood goed te eten is en ik zou het brood dan ook met gemak kunnen weglaten, als ik daarvoor zou kiezen. Ik ben in ieder geval niet geprogrammeerd om veel dingen met brood te eten, dus je pedikt tegenover een bekeerde.

In tegenstelling tot anderen hier sta ik zeer goed in contact met mijn lichaam. Het heeft ertoe geleid dat ik al menig toxisch voedingsmiddel uit mijn voeding heb geschrapt en weer andere voedingsmiddelen juist heb toegevoegd. Nachtschades, bijvoorbeeld, hebben niet direct een negatief effect op mij, maar wel als ik er te lang achter elkaar te veel van eet. Tijdens mijn recente verblijf in Noord-Italie heb ik bijv. nachtschades gegeten in de vorm van tomaten, aubergines en zelfs hier en daar wat aardappelen. Omdat dit maar 5 dagen betrof en ik tijdens die 5 dagen ook niet dagelijks nachtschades at is dit voor mij geen probleem geweest en kan mijn lichaam dit aan.

Ik heb echter nog nooit in mijn leven last gehad van gluten. De reden waarom gluten volgens mij voor velen zo problematisch zijn is omdat velen van ons te weinig maagzuur hebben. Om diezelfde reden kunnen mensen die geen gluten kunnen verteren ook vaak geen dierlijke eiwitten verteren. Ik heb nog nooit te weinig maagzuur gehad en kan prima omgaan met dergelijke zware en grote eiwitmoleculen. Met andere woorden: ik kan ermee wegkomen.

Nogmaals, je komt op mij over als bijzonder dogmatisch. Ik mis de speelsheid bij jou.

Mike

 
Quote:
Ik heb echter nog nooit in mijn leven last gehad van gluten. De reden waarom gluten volgens mij voor velen zo problematisch zijn is omdat velen van ons te weinig maagzuur hebben. Om diezelfde reden kunnen mensen die geen gluten kunnen verteren ook vaak geen dierlijke eiwitten verteren. Ik heb nog nooit te weinig maagzuur gehad en kan prima omgaan met dergelijke zware en grote eiwitmoleculen. Met andere woorden: ik kan ermee wegkomen.


Ik heb zelf nooit problemen gehad met maagzuur. Ook wil ik erbij zeggen dat ik nooit problemen had met gluten. Ik at lekker veel brood, en at lekkere gerechten dat bereid was met gluten-rijke granen. Geen problemen. Niets. Op een gegeven moment las ik artikelen over gluten, ook wel steeds meer bekend als een van de 'silent killers'. Volgens mij was dat deze (uber-duber must-read): http://www.greenmedinfo.com/page/da...ves-celiac-disease-wheat-intolerance-sayer-ji

En ik dacht "Hey, laat ik eens gluten uit mijn dieet weglaten en kijken hoe ik me voel." Dat deed ik dus voor enkele maanden. Ik merkte dat ik o.a. beter kon concentreren. Anyhow, op een gegeven moment had ik een sneetje brood geprobeerd, en Jeebus, het voelde alsof mijn hele hoofd heel, hoe zeg je dat, 'dense' werd. Verder voelde ik scherpe pijnsteken in mijn maag. Toen was het zeker, ik kan géén gluten innemen. Terwijl ik er daarvoor helemaal geen problemen mee had, see?

Quote:
People with celiac may actually have an advantage over the apparently unafflicted because those who are “non-symptomatic” and whose wheat intolerance goes undiagnosed or misdiagnosed because they lack the classical symptoms and may suffer in ways that are equally or more damaging, but expressed more subtly, or in distant organs. Within this view celiac disease would be redefined as a protective (healthy?) response to exposure to an inappropriate substance, whereas “asymptomatic” ingestion of the grain with its concomitant “out of the intestine” and mostly silent symptoms, would be considered the unhealthy response insofar as it does not signal in an obvious and acute manner that there is a problem with consuming wheat.

It is possible that celiac disease represents both an extreme reaction to a global, species-specific intolerance to wheat that we all share in varying degrees. CD symptoms may reflect the body’s innate intelligence when faced with the consumption of a substance that is inherently toxic.


Je weet niet of het je schaadt, totdat je het echt uit je dieet haalt en pas na maanden weer reïntroduceert.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.670
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan