Gezonde pannen

simone

New member
Weet iemand welke pannen, potten, borden, glazen etc. gezond zijn en waar je op moet letten?

Ik heb Demeter een uitgebreide e-mail geschreven, kijken wat voor een reactie ik daar op zal krijgen.

Ik zei dat het o.a. fijn zou zijn dat ook op deze producten een label zou komen als er geen gifstoffen in voorkomen zodat de consument weet wat ie koopt.

Soms koop je gietijzer omdat het gezond zou zijn maar dat kan weer met een bepaalde extra laag bewerkt zijn wat weer giftig is, dat geldt ook voor rvs of emaille en dergelijke.

Anti aanbaklagen zijn over het algemeen niet gezond.

Heeft iemand ervaring met deze pannen:http://www.degroenepanvandemarkt.nl

Ik heb de importeur gemailed en zij zeggen dat behalve de inductie pannen alle andere pannen helemaal vrij van gifstoffen zijn en dat de pan uit klei of aarde bestaat.

Hebben jullie evt. nog tips qua gezonde pannen of andere keuken gerei?

 
glazen pannen zijn het beste.

ik ken iemand met de ziekte die een afkorting heeft die overal allergisch voor is (chemisch allergisch).

die kocht haar glazen pannen in duitsland.

en ook had ze een glazen waterkoker.

het ging nog veel verder, maar voor wat de keuken betreft bedoel ik.

greenpan: daar zit hoe je het ook went of keert volgens mij ook een bepaalde laag op die ik in elk geval niet vertrouw.

je kunt er ook op googlen:

http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?cod=353&id=371&page=9

Quote:
Ook thermolonpannen worden gemaakt van aluminium, een energieverslindend en een, bij te hoge inname, voor de gezondheid schadelijk metaal....

Pannen van roestvrij staal of gietijzer zijn duurzamer in het gebruik dan aluminium-pannen. Ze gaan langer mee en zijn ook vrij van PFOA. Ze missen alleen die makkelijke anti-aanbaklaag. Dit is te ondervangen door gebruik te maken van andere bereidingswijzen, zoals smoren, stoven en stomen. Voor deze technieken heeft u helemaal geen anti-aanbaklaag nodig.



ik heb gewone ijzeren koekenpannen (met als risico dat dat idd ijzer afgeeft) die ik niet zo sterk verhit dan maar (dat is zowiezo toch niet goed voor de olie): ik smoor zo veel mogelijk mijn groente, eieren en vlees.

 
Om dan nog even op koken door te gaan.

Hieronder een link over koken op inductie:

http://annawaterkristal.mijnwebadres.nl/homepage/show/pagina.php?paginaid=150369

Wij hebben in ieder geval onze inductie kookplaat vervangen door een gasplaat.

Het voelt alleen al beter. Maar ja, er gaat ook steeds meer 'tussen je oren' zitten. :wink:

 
Ik ga binnenkort het huis uit en ben dus ook opzoek naar spullen om zo gezond mogelijk in mijn nieuwe huisje te kunnen gaan leven.

Gietijzeren pannen ga ik dus bij outdoorcooking bestellen. Iemand enig idee waar ik gezonde en betaalbare kookpannen kan kopen? Ik zie wel genoeg rvs pannen staan, maar meestal zit daar dan weer aluminium in verwerkt en dat lijkt me ook niet heel erg gezond. Of kan ik dan beter voor keramische kookpannen gaan zoals deze? http://www.tempsl.nl/nl/keuken/koken/keramische-kookpan-16-cm-diam/2723211.html

Al vind ik dit wel weer een beetje prijzig.

 
Ik heb een gietijzeren pan en pot bij Ikea gekocht. Ik zie soms ook een gietijzeren kookpot te koop bij de Lidl of Aldi, maar dat hebben ze daar niet elke week natuurlijk.

[URL]http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/categories/departments/cooking/20624/[/URL]

scroll naar beneden, de blauwe potten en pannen zijn van gietijzer gemaakt. Ze verkopen ook een fondueset.

Op de tweede pagina zie ik iets leuks: een Romeinse stoofpot!

"Belangrijkste voordelen

- Als je de Romeinse stoofpot voor gebruik in water legt, neemt de klei vocht op dat in de oven wordt omgezet in stoom, waardoor het voedsel de gehele bereidingstijd sappig blijft.

- Ruim; met plaats voor alles van een hele kip tot echte stoofpotten."


 
Quote:
Zit in RVS pannen aluminium verwerkt? Daar heb ik nog nooit van gehoord.


Oh, waarschijnlijk heb ik het fout, weet helemaal niks van dit soort dingen. Ik keek op deze link en zag het woord aluminium staan http://horecastyle.nl/hendi/kookpan-laag-model-1-5/ . Maar dit soort goedkope pannen zijn dus ook prima? Het moet dan wel nikkelvrij zijn, maar hoe kom je daar achter of er nikkel in zit?

Quote:
Op de tweede pagina zie ik iets leuks: een Romeinse stoofpot!


Ja, dat ziet er zeker leuk uit. En voor een prima prijsje! Ikea kom ik vast nog wel een aantal keer.

 
Echt ongeraffineerd aluminium is helemaal niet ongezond.Integendeel.

Het is één van de meest voorkomende elementen op aarde. Een zevende deel van de aardkorst bestaat uit aluminium.Het is nooit in pure vorm aanwezig maar altijd in combinatie met andere elementen waarvan kiezelzuur de meest algemene vorm is.

Bepaalde gezondheids kleien zijn een combinatie van zuurstof, kiezelzuur en aluminium.De mens heeft deze kleisoorten duizenden jaren voor hun gezondheid in en op het lichaam gebruikt.Elke klei samenstelling die je in gezondheidswinkeltjes of reform zaken ziet bevatten een hoge concentratie aluminium.Duizenden stukjes op een miljoen.

Alumiun is een hoofd component in onze bodem en komt op elk niveau in onze voedsel keten binnen.Plantaardig maar ook dierlijk.

Als de natuurlijk organische samenstelling van aluminium giftig of schadelijk voor de mensheid zou zijn dan zou al het leven op aarde zoals wij die kennen uitserven.

Bladgroente bevat aluminium, bonen een hoge concentratie. Als dit echt ongezond zou zijn zouden bepaalde volkeren die heel veel bonen eten allemaal Alzheimer hebben.

Uit analyse van duizenden planten en fruit vezels is gebleken dat er van nature aluminium in zit.Iets kan niet zonder aluminium groeien, zaden bevatten van binnen aluminium.

We classificeren aluminium als giftig maar zeggen wel dat bovenstaande groenten en fruit gezond zijn, een beetje scheef qua beredenering.

Het gaat om de elementen die samen werken als een team, de synergie, samenwerking van de nutrienten en alles in balans. Als een element dominant aanwezig is raakt alles uit balans en dat is niet goed voor ons metabolisme en dan moet ons lichaam met een hoge concentratie van een bepaalde element dealen en dat is als dodelijk gif.Bepaalde elementen zijn in kleine hoeveelheden essentieel maar grote hoeveelheden dodelijk.

Om aluminium te winnen blijkt het noodzakelijk te zijn dat het van natuurlijke vorm naar onnatuurlijke vorm transformeert.

Als je wilt checken of bepaald plantaardig voedsel natuurlijk is moet er zonder uitzondering aluminium in zitten.Het is ons beste vriend maar helaas wat ik denk niet de onnatuurlijke vorm wat tegenwoordig in keukengerei zit.

 
Het is de concentratie en isolatie die bepaalde elementen giftig en zelfs dodelijk maakt. In synergie en als onderdeel van een complex geheel van moeder natuur spelen er andere wetten en kunnen potentieel giftige of dodelijke elementen ineens juist helend werken.

Mike

 
Goede nuanceringen Haydarpasa en Mike. Ik denk dat we er goed aan doen om weer meer in gehelen te leren denken, meer exemplarisch ipv fragmentarisch. Het is handig om wat van de losse stofjes af te weten, maar het gaat om de kracht/kwaliteit van het geheel. Het ene geheel vertegenwoordig een ander wezen dan het andere geheel. Voor mij is een vitamine ook geen fysieke stof, maar een wezen die een bepaalde fysieke vorm aanneemt in ons stoffelijk bewustzijn.

IJzer, glas, plastic en rubber kan tot een horloge leiden of tot een auto. Dit zijn totaal verschillende objecten die geheel verschillende functies hebben, ook al kunnen ze beiden in dienst van de moderne haast ingezet worden. :) Zo is dat met voeding ook. Voor mij is aluminium in klei, een andere aluminium dan aluminium in planten en ook dan in dieren. Ik vind het moeilijk om het goed uit te leggen. Het zijn verschillende kwaliteiten.

 
Zelf hebben we nog enig speurwerk oa deze pannen van Silet gekocht gemaakt van Silargan : http://aa5.nl/snLuf

 
Wij hebben 2 nieuwe pannensets gekocht van edelstaal, nu maar hopen dat die dan goed zijn. Alle teflon pannen zijn in de prullo beland.

 
Ik heb sindskort RVS, maar daar kan ook weer nikkel in zitten bij goedkope versies.

Op facebook heb ik een grappig plaatje gezet, betreffende teflon pannen....

 
aHealtylife wrote:
Op facebook heb ik een grappig plaatje gezet, betreffende teflon pannen....


Inderdaad erg grappig :)

 
Heeft iemand ervaring met de pannen van Emile Henry? Zijn te gebruiken op het fornuis en in de oven en ook vaatwasmachine en diepvries bestendig.

Ze zijn van aardewerk, wel geglazuurd. Ik weet niet of de glazuur alleen aan de buitenkant of ook aan de binnenkant is, weet iemand dit en of het glazuur schadelijk is?

 
Dankje, ik zie alleen geen gewone pannen op die site, want

wat zijn gezonde pannen om beestenbottenbouillon in te maken of

bijvoorbeeld je groente in te koken.

Zijn dat emaille pannen?

 
Ja emaillen pannen zijn goed voor soep. Ze bakken wel heel snel aan! Ook als je veel vet in de pan hebt...

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.682
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan