Gekiemd brood

eeli

New member
Bij de biologische winkel verkopen ze van dat heerlijke ( voorverpakte) gekiemd brood.

Is dit nu glutenvrij of niet ? iemand een idee ?

 
Ja, dat is glutenvrij. Gluten zitten in het eindstadium van gras, het graanstadium. In het groene beginstadium niet.

Mike

 
Hi Albert, Tenzij het van gluten-vrije granen gemaakt is is het niet gluten-vrij. Dus bijvoorbeeld gekiemde tarwe of spelt brood bevat nog steeds gluten.

 
Dat gekiemde (tarwe)brood.....wordt dat niet ezekiel/essenerbrood genoemd?

 
Ik heb dit voor je kunnen vinden bij Ron Fonteine:

Het recept is 2000 jaar oud. De Essener (Joods volk) bevolking die bij de Dode Zee leefden lieten het graan kiemen zodat de tarwe-eiwitten kwalitatief verbeterden, de voedingsstoffen toenamen en beter beschikbaar werden (fytinezuur afbraak) en dat de tarwe ook zoeter van smaak werd.

 
De broodjes zijn idd vaak wat zoetig, ik heb ze in t verleden veel gegeten.

het lijkt me dus, ook na jullie info, vrij veilig om te eten. het lijkt mij een heerlijke aanvulling en ik wil immers ook graag wat groeien...dus wat meer eten :)

 
Ik neem af en toe kiemspeltbrood, 1 of 2 plakjes, is erg vast brood. Ik bak wat roomboter in de pan, deze plakjes erin (zuigen zich heerlijk vol met boter) 2 eierdooiers erbij....hmmmm

Eventueel nog met bacon/ham van het bentheimer varken.

 
Ik eet bijna dagelijks een aantal tarwekiem of speltkiem boterhammen.

Heerlijk met een mega laag boter en een notenpasta. Als je echt iets super lekkers wilt moet je er een tosti van maken met rauwmelkse Remeker kaas. Echt, dit kan ik dagelijks eten en krijg er nooit genoeg van.

 
Quote:
wordt dat niet ezekiel/essenerbrood genoemd?


Ja, bij mij staat er wel iets van bij dat het ook essenerbrood wordt genoemd.

Ook een leuk idee is zelf graan kiemen en gekiemd brood van maken. Ik heb het nog nooit gedaan, maar ben op het net wel eens een recept tegen gekomen. Ik kan hem echter niet meer terug vinden.

 
Kiembrood is hetzelfde als Essener brood. De Essenen 'bakten' kiembrood door het in de zon te leggen. De enzymen bleven hierdoor bewaard. Dit is helaas niet het geval bij het kiembrood in de natuurvoedingswinkels.

Mike

 
Ook een leuk idee is zelf graan kiemen en gekiemd brood van maken. Ik heb het nog nooit gedaan, maar ben op het net wel eens een recept tegen gekomen. Ik kan hem echter niet meer terug vinden.

Ja,je ziet idd dat veel WP/NT volgers zelf granen kiemen en dan zuurdesembrood ervan maken. Wat ik me afvraag is of dit alleen te doen is met tarwe/rogge/spelt oftewel glutengranen,of dat je ook van quinoa/gierst/boekweit brood kunt maken? (hoewel boekweit technisch gezien geen graan is,maar ik geloof een zaad...)

 
Boekweit, quinoa en amarant zijn allen pseudo-granen. Zowel granen als pseudogranen zijn zaden.

Ik zou gewoon eens wat gaan experimenteren als je nieuwsgierig bent en als blijkt dat niemand je duidelijkheid kan geven...

 
Dit is wel een erg oude topic, maar mss wordt DenniS (zoekend naar een recept) met onderstaande link nog geholpen. Ik ga er komende dagen vast mee aan de slag. http://voedzo.nl/gezond-eten/gekiemd-brood-wat-zijn-de-voordelen-en-een-recept/

 
Hierboven wordt gezegd dat gekiemd brood geen gluten bevat, maar dat is niet waar! Als je een allergie hebt voor gluten, dus niet doen. Alleen als je glutenvrije granen laat kiemen is het natuurlijk wel glutenvrij. In Amerika wordt veel gebakken met gekiemd graan, veel mensen doen dat gewoon thuis (ik heb voor de grap ook een handje tarwekorrels laten ontkiemen en laten uitgroeien tot tarwegras), een klein worteltje eraan, dan laten drogen en vervolgens malen. Er zitten iets minder koolhydraten in, en de voedingsstoffen worden er beter opneembaar van voor het lichaam.

 
Ik heb vorige week voor het eerst een gekiemd spelt broodje gekocht, de hele familie was die avond super winderig, niet normaal meer, behalve de jongste dochter die het niks vond. Ik kan het dus niemand aanraden, in ieder geval niet als je sociale bezigheden hebt. En dat het beter te verteren is lijkt hiermee ook niet te kloppen. Het ruikt trouwens naar kuilgras o.i.d. want ik waande me op de boerderij toen ik het pakje opentrok.
 
@Tanja: ben ik wel benieuwd welk merk e.d. je precies gekocht hebt.
Ik eet al een tijdje geen brood meer, daarvoor veel gekiemd spelt brood gegeten en wat je beschrijft komt op mij eerder over dat er is niet goed is gegaan met jouw spelt kiembroodje. (bedorven o.i.d.?)
 
Tanja,

Ik at vroeger ook dagelijks gekiemd speltbrood en heb ook nog nooit de problemen gehad die jij ermee hebt.

Lijkt inderdaad alsof je broodje niet goed geweest is.

De laatste maanden eet ik gewoon zuurdesem speltbrood, en ook hier heb ik geen problemen mee.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.742
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan