galblaas

Ik heb hierboven toch gezegd wat ik nu eet? Nog steeds GAPS maar recentelijk met toevoeging van 4 eetl. quinoa per dag en af en toe 1 rijstwafeltje (voor het gemak). De linzen ben ik nog aan het uitproberen want dat is een twijfelgeval. Betaïne heb ik heel lang niet durven slikken vanwege pijn vanbinnen. Ik denk dat ik toen darmzweren heb gehad. Tegenwoordig is dat geen probleem meer. Ik slik er nu eentje bij een 'moeilijke' maaltijd. Met vlees dus.

 
Ik dacht dat je hierboven geschreven had wat je at toen je begon met Gaps en ging ervanuit dat dit nu anders zou zijn, sorry miscommunicatie.

Quinoa eet ik ook al een poosje, ik weeg dit af en neem per keer 50 gram gekookt..dat is iets meer dan een grote eetlepel. Ook af en toe een rijstwafeltje idd, makkelijk (oei)

Ik heb een aantal keren Betaine geprobeerd, maar heb het idee dat dit meer pijn geeft aan mijn kuiltje tussen de borst (zeker weten doe ik dit niet)

Wat je zegtL misschien een beetje onstoken?.. Wilde enzymen gaan bestellen en overwoog even om de super enzymen van Now te nemen, maar deze bevatten ook betaine.. durf het dus niet zo goed...

 
Bij pijn wordt het afgeraden door Natasha. Heb je misschien een zweer aan je 12-vingerige darm? Ik wil je niet iets aanpraten hoor, maar achteraf bekeken denk ik allemaal dat ik dat zelf toen gehad heb. Ik eet nu dus ook een halve appel per dag. En mijn ontbijt is groentesap en later 1 roerei. Lunch soep. Tussendoor avocado, lepel Tahin, haring of nog meer soep en 's-avonds vlees/vis+groente en vet.

Dat kuiltje tussen de borst, dat is toch het maagkuiltje?

Een rijstwafel is eigenlijk net plastic maar het is zo reuze gemakkelijk mee te nemen voor een keertje!

 
Als je wortel eet smoor deze dan eerst in roomboter. Net als pastinaak. Als ik deze eet dan schil ik deze met dunschiller tot op de kern, deze dunne schillen smoor ik in de roomboter, tot ze beetje bruin zijn.

Het maakt ze gemakkelijker te verteren, en je krijgt de broodnodige vetten binnen.

 
Quote:
Dat kuiltje tussen de borst, dat is toch het maagkuiltje?


Dat is de maagpoort. Je hebt waarschijnlijk een 'gescheurd middenrif'. Dit is een verslapping van de spier die verantwoordelijk is voor het sluiten van de opening van de slokdarm naar de maag, waardoor maagzuur terug omhoog kan stromen. Het gehele spijsverteringskanaal hoort omkleed te zijn met een alkalische slijmvlieslaag ter voorkoming van aantasting door het zeer zure maagzuur. Je krijgt zweren als die slijmvlieslaag poreus is of te dun is.

Uit eerdere beschrijvingen van klachten bleek al dat je maagzuurissues hebt, ikke. Het stroomt zelfs helemaal naar je mond toe en veroorzaakt daar ook klachten. Gelatine in botten en pectine in appels kunnen helpen deze beschermende slijmvlieslaag te herstellen.

Mike

 
Geen idee, ik heb wel eens van een kok gehoord: eerst smoren in de boter, pas daarna eventueel koken. Had te maken met vrijmaken van bepaalde stoffen in de wortel die deze gezond maken.

 
Ik eet nu dus ook een halve appel per dag. En mijn ontbijt is groentesap en later 1 roerei. Lunch soep. Tussendoor avocado, lepel Tahin, haring of nog meer soep en 's-avonds vlees/vis+groente en vet.

Thxs rapunzel, vind het altijd fijn om te horen hoe anderen het doen.. kan er weer inspiratie uitkrijgen!

Dat kuiltje, ik heb soms periode dat ik er geen last van heb, maar ook (zoals nu) dat ik er heel erg veel last van heb. Zoiezo heb ik al jaren dat ik er niet op kan drukken, geen bh met beugel aankan omdat dit pijn doet. Maar nu dus ook zonder dat ik eraan kom heb ik er last van, vooral na het eten.

Mike, ik dacht eerst dat het door te weinig maagzuur kwam, maar als ik betaine neem word het heftiger, lijkt me dus geen goed idee.

Gelatine en pectine! Zal deze eens flink opvoeren!

Is de gelatine uit kippenbot net zo helend als die uit mergpijpjes/schenkel? ik trek nu om de dag builiion van een kippenpoot met kruiden en zeezout. Deze buillion gebruik ik bij smoothies/sapjes en het koken.

 
Quote:
Mike, ik dacht eerst dat het door te weinig maagzuur kwam, maar als ik betaine neem word het heftiger, lijkt me dus geen goed idee.


Komt ook door te weinig maagzuur. De reden waarom betaine HCL deze klachten geeft bij jou is dus vanwege die overgevoelige slijmvlieslaag die te dun is en wellicht ook poreus. Wellicht is er al sprake van zweren, wat niets anders is dan gaten in de slijmvlieslaag. Door meer zuur (betaine HCL) te slikken gaat de boel dan lopen branden en irriteren, wat Rapunzel ook heeft ervaren. Bij jou moet die slijmvlieslaag eerst helen.

Quote:
Is de gelatine uit kippenbot net zo helend als die uit mergpijpjes/schenkel?


Ik zou lekker afwisselen. Voor alles valt wat te zeggen, dus waarom zou je moeten kiezen?

Mike

 
dat zou idd de verklaring kunnen zijn Mike. Ga dus mijn aandacht even richten op herstellen van de slijmvlieslaag..

Afwisselen is idd goed, vind kippenpoot alleen het lekkerst vandaar mijn vraag. Maar ik denk idd dat ik meer ga afwisselen en misschien ook nog wat opschroeven!

 
Vanavond heb ik een hele krop andijvie op (gekookt) met ghee en een lamsburger gebakken in reuzel/rode palmolie. Straks neem ik nog een paar theelepeltjes Artisana kokosboter en 4 Paranoten in het kader van Tine van der Maas. Ik zou ook nog eens een smoothie kunnen maken i.p.v. soep. De appelsmoothie van Mike of de vette smoothie van Bee. Maar met koud weer heb ik liever iets warms.

Mike, ik ben benieuwd hoe Ikke nou haar dierlijk vet het beste op kan voeren met die kuiltjes pijn?

 
Mike,

Ik ben heel zachtjes aan geitenjoghurt aan het toevoegen, maar dan praat ik nog over theelepels. Ben er voorzichtig mee omdat eerder lactose niet goed uit de test kwam. Eieren gaan goed, soms neem ik wat kip/rundvlees, maar grootste deel is vis.

Ik neem nu 150 gram vis per dag, en bak een omeletje (ook eiwitten), verder meer vetten dan eiwitten.

 
Ikke, ik lees dat dr. NCM Ox Bile aanraadt als supplement wanneer de vetvertering niet wil. Misschien dat dat iets voor je is? En verder moet je bij elke maaltijd een kleine hoeveelheid dierlijk vet+koudgeperste olie nemen en dat dan langzaam aan opbouwen.

 
Dan zul je het voornamelijk moeten hebben van die soepen en bouillons. Maar ik lees al dat je deze al gaat opvoeren. Denk ook aan je kh!

Mike

 
Mike, de Kh.. ja daar moet ik zeker aan denken! Wat raad je me op dit moment aan? glutenvrije granen, fruit of toch beter KH rijke groenten als pompoen en wortel?

Het is nu van belang dat mijn slijmvlies kan helen zodat ik later alsnog dingen kan toevoegen..

Kun je ook eens je oog laten gaan over de enzymen (wil mijn lichaam een beetje helpen en durf niet aan de super enzym van NOw)

 
Fruit zo min mogelijk. Pompoen en wortel bevatten teveel zetmeel, dus glutenvrije granen lijken me een betere optie.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.190
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan