galblaas

Ikke, ik herken die dikke, bolle onderbuik! Dat is wat Franz Xavier Mayr de 'ontstoken drekbuik' noemt. Althans.... dat vermoed ik. Ik heb/had het ook! Wanneer je van opzij kijkt dan bolt het op onder de navel. Klopt dat? Ik heb het héél erg gehad maar nu - na 1 jaar GAPS - zijn er dagen bij dat het zo goed als weg is. Mijn zus heeft het bevestigd, het is een heel stuk verbeterd. Op andere dagen denk je het weer even te zien. Misschien heb je dan iets verkeerds gegeten of blaast het op van binnen.

 
ja idd, wat gek dat jij dit herkent! Ik dacht jarenlang dat ik de enige was.. of dat ik gewoon echt een vetbuik had! Vandaar ook mijn obsessie denk ik..:(

Maar, heb jij hiervoor iets speciaals gedaan? of laten staan?

Ik dacht eerder dat het misschien aan mijn groente- inname lag, eet best veel groenten en dat is redelijk moeilijk verteerbaar. Maar ook bij andere dingen heb ik dit geloof ik..

Moeilijk om te zeggen wat het precies veroorzaakt. Maar als het minder is, voel ik me wel veel beter.

 
Ikke,

Je eet te weinig vet. Ik kan niet beoordelen of je genoeg mineralen eet, maar volgens mij eet je in ieder geval te weinig vet. En daarmee bedoel ik verzadigd, dierlijk vet.

Mike

 
Quote:
Ik dacht jarenlang dat ik de enige was..


Vreest niet: ik heb ook een flinke drekbuik.

Ik ben daarnaast ook andere plekken lijvig op het moment.

 
Mike,

Vet.. tja misschien nOg te weinig..

Wat ik deze week wel heb ervaren: Mijn kokosolie was bijna op en dus dacht ik bak ik eens alleen in ghlee.. Dat was niet zo goed bevallen! Mijn hele buik/maag deed pijn, weer dat kuiltje tussen mijn borsten, zo ontzettende pijn!

Meestal bak ik in kokos of doe ik het half/half, kokos bevalt me toch het beste. Hiernaast gebruik ik wel ruime hoeveelheden olijf of andere olie over de groente/salade.

Nee, ik eet idd te weinig dierlijke vetten: wel veel bouillons getrokken van kippepoten of schenkel/mergpijpje

 
Tja Ikke.... wat heb ik eraan gedaan? Ik ben op het soepdieet gegaan.... :D

Althans dat heb ik ervan gemaakt! Ik ben een jaar 100% GAPS gegaan. Dus zonder graan. Dat heeft het hem dus gedaan. Al kan ik niet zeggen dat ik er al volledig van af ben maar het meeste ben ik al kwijt! Aan de benoeming van die F X Mayr te horen, is de darm dus ontstoken op die plek. Er zitten daar oude resten. Drek. Zo interpreteer ik em.

 
En ik eet bakken ghee! Bijna geen kokosolie. In navolging van Gerrit. De galblaas moet dan flink werken en als je kokosolie eet dan omzeil je dat.

 
ja ik weet het van de kokosolie, toch valt dit het beste als ik iets bak. Hierbij eet ik wel andere vetten om de gal toch zijn werk te laten doen.

100% Gaps, dus echt geen granen., kreeg je wel voldoende KH binnen dan? At je wel fruit? ik wil erg graag van dat drekbuikje af...

Viel je af van Gaps? want dat kan ik niet hebben op het moment :(

 
Bitterzout is op basis van magnesium dus daarvan wordt je maagzuur basisch

Wat gebeurd er als je maagzuur basisch wordt? (misschien domme vraag) maar wat is normaal..

 
Maagzuur hoort zuur (heel zuur!) te zijn. Basisch maag'zuur' lijdt tot verteringsproblemen, o.a. bacteriën die niet gedood worden, maar ook alvleesklierproblemen. Maagzuur staat simpelweg aan de wieg van de vertering. Als je uitgeputte bijnieren hebt, bestaat er ook een grote kans dat je al te weinig maagzuur hebt (oftewel: niet zuur genoeg). Maagzuur basisch maken lijkt mij in ieder geval nooit een goed idee, al denken Rennies-fabrikanten e.d. daar anders over.

 
@Ikke,

Ik lees tussen de regels door dat je wel veel plantaardige vetten gebruikt maar niet de dierlijke variant.

Ghee kun je niet tegen, begrijp ik maar je kunt toch ook roomboter gebruiken.

En yoghurt, kwark, melkkefir en rauwe melk zijn ook dierlijke vetten.

Als ik Mike goed begrijp zijn dierlijke vetten te prefereren boven plantaardige vetten.

 
Ikke,

Dit is niet de eerste keer dat ik je aanraad om je consumptie van dierlijke vetten drastisch op te voeren. Om de een of andere reden blijf je hangen in voornamelijk plantaardige vetten. Je moet die tekorten aanvullen die je van jongs af aan al hebt opgebouwd. In jouw geval is dat een chronisch tekort aan kwaliteitsvetten van dierlijke bron. Je hebt de 'voedselschaarste' uit je jeugd omgezet in letterlijk jezelf voeding onthouden (anorexia) en daarmee verdere schade toegebracht aan je systeem door het lichamelijke overlevingsinstinct nog meer aan te spreken en tot zijn max te pushen.

Als er 1 substantie is die je kan helen dan is het wel dierlijk vet. Ik raad je geen vloeibaar GAPS-dieet aan, want Rapunzel is hier wel degelijk door afgevallen. Pas toen ze weer vaste koolhydraten ging eten ter aanvulling kwam ze weer aan. Je kunt echter de vloeibare fase van GAPS wel als inspiratiebron gebruiken, omdat beestenbottensoepjes bijzonder helend zijn en zeer voedzaam, zonder de spijsvertering te (over)belasten.

Geef jezelf vanaf nu alleen nog maar overvloed, het moet gedaan zijn met de schaarste!

Mike

 
Ikke, ik denk ook dat je naar de dierlijke vetten moet! Je moet die galblaas laten werken. Maar ik begrijp dat je je daar akelig bij voelt. Dat is heel vervelend. Misschien moet je gewoon met heel weinig per keer beginnen. Bijvoorbeeld 6x per dag een theelepeltje en dan langzaam opvoeren. Dan kun je er beetje voor beetje aan wennen.

Op GAPS intro ben ik inderdaad 3 kilo afgevallen. Hilda hetzelfde dacht ik. Maar wanneer je in fase 2/3 zit heb je die kilo's er al weer bij, of je nou polysacharides eet of niet. Maar je hoeft helemaal niet op intro te beginnen. Je zou ook full GAPS kunnen doen en dan langzaam-aan terugwerken naar fase 1.

 
Toen de Gaps site vorig jaar gelanceerd werd, startte ik met FullGaps, na een tijdje werd ik echter heel slap en nog een poos later ben ik toen weer wat quinoa gaan toevoegen.

De soepen zijn er wel in gebleven, ik maak nog dagelijks soepen van kippenpoten/schenkel/mergpijpjes en gebruik het buillion zo'n beetje overal bij!

Maar het is nu ERbij, in plaats van helemaal soep..

Wat ik nu aan dierlijke vetten binnenkrijg is: geitenjoghurt, beetje ghlee, kip, soms wat rundervlees (gestoofd)en eieren

Idd nog geen ruime hoeveelheden, ik eet veel vis, gebruik veel olijf en kokosolie en mijn porties groenten zijn ook redelijk.

Het vervelende is toch wel de pijn tussen mijn borsten, dat is een pijn die niet te hebben is en eten is dan ook pijnlijk! De pijn krijg ik na teveel vetten als ghlee,

Het lijkt ook niet minder te worden, helaas.

Ik gebruik daarom maar wat meer olijf, om ook de galblaas zijn werk te laten doen.

@rapunzel,

je vertelde dat je buik afgenomen was met Gaps. At je alleen soep? of ook KH in de vorm van fruit? en eet je nu volop vlees? Ben benieuwd hoe een dag er nu voor jou uitziet..

 
Hoi Ikke!

In die tijd at ik 's-morgens en 's-middags moddervette soep en een groentenjuice met boterolie en levertraan. 's-Avonds at ik dan gekookte groente met vlees/vis en vet. Geen fruit vanwege mijn vervette lever. Tegenwoordig eet ik 's-morgens een gebakken ei i.p.v. soep. De rest is hetzelfde gebleven. Als ik een avocado rijp heb, eet ik dat i.p.v. een portie soep. Of ik neem eens een harinkje of een lepel Tahin/amandelpasta. Ook neem ik sinds kort een halve appel per dag. En een paar slokken bietensap. 's-Avonds nog 4 Paranoten. Ik weiger gewoon om aan de bergen vlees te gaan. Want dat verstopt zo! Mij niet gezien. En soep ben je niet zo snel beu. Ik wil ook een klein beetje rauwkost toe gaan voegen.

 
Maar je at dus ook geen tot weinig fruit vanwege de lever? Voegde je wel andere KH vormen toe?

Wat merkte je na het eten van fruit? ik ben er zelf nog niet zo goed achter of ik er wel tegenkan.. eet soms een goudrenet appel en stukje advocado

Wat ik lastig vind is nog steeds dingen meenemen naar het werk, of sociale momenten..wat te eten?..

Tja, pfff soms is het lastig om te voelen wat goed voor je is.

Ik heb zelf ook het idee dat vlees niet altijd goed valt, kip weer wel..

 
Kip vind ik niet te pruimen! Het is zo droog! Het liefst heb ik lamsvlees. Ik heb van april tot oktober 0 stuks fruit gegeten. Het is niet zo dat ik klachten krijg van fruit eten maar ik weet dat fructose door de lever verwerkt moet worden en aangezien de mijne vervet schijnt te zijn heb ik dat fruit maar even laten zitten. Ik nam pompoen, wortel en doperwt als koolhydraat.

Die sociale momenten vind ik ook een regelrechte ramp! Ik sjouw tegenwoordig altijd met 1 of 2 grote Stanley thermosflessen rond. Een vette smoothie zou trouwens ook nog kunnen. Of wat sla met stukjes vis. Binnenkort heb ik een familie dinertje met 16 personen. Ik neem dan mijn eigen eten mee. Heb ik vorig jaar ook gedaan. Het is lastig, maar toch wel te doen. Men went eraan.

 
je dat is idd lastig. Niet lastig als mensen er begrip voor hebben... maar bij mij kijken ze meteen zo van: 'heb je haar weer, eet gewoon mee!'

Dat fruit,.. ik weet dat mijn lever ook niet oke is, maar vervet? geen idee..

Goed dat je dit dan zo'n tijdje hebt laten staan.

Denk dat ik ook maar eens overschakel op de wortel etc. als KH bron met een beetje quinoa, als dit oke valt en niet mijn buik in stand houdt.

Eet je nu weer anders Rapunzel? of nog steeds beetje Gaps? Heb je ondertussen al weer wat fruit toegevoegd?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.687
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan