Fantastische lezing van Nora Gedgaudas!

@Dennis:

Gedgaudas is volgens mij niet WAPF opgevoed. Haar leven was een lange lijdensweg, voornamelijk gekenmerkt door ernstige depressie. Zelf zegt ze dat het zichzelf gaan voeden volgens WAPF principes, dit haar leven heeft gered. Daarnaast beoefent ze neurofeedback (ze heeft ook een eigen praktijk), wat haar ook enorm heeft geholpen.

 
Quote:
Heb ik goed gehoord dat Nora in deel 2 van het interview wel voor veel water drinken is en niet voor het supplementeren van jodium indien je een auto-immuun ziekte hebt?


Ja, dat heb je goed. Ik weet ook niet of ik het daar mee eens ben, hoewel ik me in vrijwel alles wat ze zegt kan vinden. Dat hele gedoe van 2-3 liter water per dag drinken, daar ben ik het in ieder geval niet mee eens.

Gedgaudas stelt terecht dat menigeen ernstig uitgedroogd is op celniveau, omdat men voornamelijk uitdrogende dranken drinkt (frisdrank, koffie, alcohol e.d.) en dat simpelweg water drinken al een wereld van verschil kan betekenen voor die mensen. Dit hangt ook samen met haar opmerking dat je niet teveel eiwitten zou moeten eten. Ze legt dit eigenlijk niet goed genoeg uit, maar consumptie van verhitte eiwitten onttrekt veel water aan de spijsvertering en kan om die reden leiden tot stagnatie (verstopping). Verzadigde vetten zijn hittebestendig (en maken onverzadigde vetten ook hittebestendiger), maar de structuur van eiwitten heeft wel te lijden onder verhitting. Bij de consumptie van rauwe eiwitten speelt dit probleem niet. Grote hoeveelheden verhitte eiwitten kunnen dus een bron van uitdroging en verstopping zijn en dan kan simpelweg voldoende water drinken een simpele en effectieve uitkomst bieden. Bedenk ook dat als de boel verstopt raakt er ook verstikking plaatsvindt en naast uitdroging ook zuurstoftekort op celniveau. De meesten van ons vertonen in meer of mindere mate op celniveau dan ook naast uitdroging ook verstikking. Zuurstoftekort en waterstoftekort dus. Dat laatste aspect benadrukt Gedgaudas ook niet of nauwelijks, helaas.

Moeten we daarom 2-3 liter water per dag drinken? Welnee! Net zoals Nora benadrukt dat je simpelweg voldoende vet moet eten moet je ook simpelweg voldoende water drinken en niet meer dan dat. Nog beter is een vloeistof gebaseerd op verzadigde vetten, zoals bijv. rauwe melk of beestenbottenbouillon. Water is een informatiedrager en hoe meer positieve informatie je aan water toevoegt hoe effectiever de inname van dergelijke vloeistoffen is. De negatieve informatie in koffie en frisdrank is helaas even effectief, het is maar net welke informatie je aan water toevoegt. Een drank die rijk is aan verzadigd vet is rijk aan waterstof. Waterstof is de bouwsteen van water en levert volledige hydratatie op, zonder enig verlies, de overdracht naar de cellen is 100%. Verzadigd vet hydrateert dus beter dan water! Vandaar dat verzadigde vetten de vertering van verhitte eiwitten (waar veel water voor nodig is) ondersteunen. Daarnaast verhoogt verzadigd vet de zuurstoftoevoer naar de cellen, waardoor je zowel het tekort aan vocht als aan zuurstof effectief kunt oplossen.

Zelf drink ik minimaal 1 liter, vaak zelfs 2 liter of meer, rauwe melk per dag. Als ik dergelijke hoeveelheden water drink, moet ik om de haverklap naar de WC en krijg ik alsmaar meer dorst, maar mijn lichaam beloont me met geen dorst en geen voortdurende toiletbezoekjes als ik rauwe melk drink. Mijn lichaam vertelt me: wat moet ik met al dat water? Ik raak er zelfs meer door uitgedroogd! Water is vaak basisch en een basische vloeistof in je maag zonder toegevoegde voedingsstoffen is geen goed idee, want daarmee verdun je voortdurend je spijsverteringssappen, waarvan maagzuur er een is met juist een zeer zure pH (pH staat trouwens voor 'potential of hydrogen', de mate waarin iets waterstof bevat en waterstof is een zuur). Rauwe melk is eveneens basisch, maar is rijk aan voedingsstoffen en dat werkt anders uit in je maag.

Nog even iets over eiwitten. Een voedingspatroon dat rijk is aan eiwitten, maar arm aan vet, kost enorm veel spijsverteringscapaciteit. Aangezien de schildklier de snelheid van de spijsvertering bepaalt kost het zeer veel schildklierhormoon om eiwitten zonder ondersteunende vetten te verteren. De schildklier verzamelt ook veel vit. A en dus gaat een eiwitrijk voedingspatroon zonder ondersteunende vetten ook ten koste van je reserves aan vit. A. Nora heeft dus volkomen gelijk als ze waarschuwt voor de consumptie van al te veel eiwitten. De WAPF stelt - eveneens terecht - dat je altijd meer vetten moet eten dan eiwitten. Hiermee kom je op de top 3 uit die ik ook veelvuldig propageer:

1. vetten

2. eiwitten

3. koolhydraten

Heel zwart-wit gezegd is nr. 3 niet eens nodig, maar we weten allemaal dat menigeen dit niet trekt, omdat we in onze moderne maatschappij nu eenmaal zijn grootgebracht op koolhydraten en het lichaam dit niet zo makkelijk en snel ontwent. Vanuit een perspectief van voedingsstoffen zijn er echter geen essentiele koolhydraten, maar wel essentiele aminozuren (voorlopers van eiwitten) en vetzuren. Deze moeten we uit voeding verkrijgen, omdat het menselijk lichaam deze niet kan aanmaken. Dit is het zoveelste bewijs dat de vroege mens zich ruimschoots aan dierlijke vetten en eiwitten tegoed heeft gedaan en niet of nauwelijks koolhydraten at. Er is nooit enige evolutionaire noodzaak geweest voor de aanmaak van essentiele aminozuren en vetzuren, omdat deze volop voorradig waren in ons voedsel. Er was ook geen noodzaak voor essentiele suikers, omdat ons lichaam deze wel perfect kan maken uit vetten en eiwitten, zoals Gedgaudas ook terecht opmerkt. Hiervoor moeten we voor onze brandstof echter niet afhankelijk zijn van onze eigen bloedsuiker, zoals ze eveneens terecht stelt.

Wat betreft de opmerking van Dennis over de gezichtsstructuur van Nora Gedgaudas, is het interessant om te beseffen dat zij de dochter is van immigranten uit Litouwen. In Litouwen houdt men er nog steeds een redelijk traditioneel voedingspatroon op na en dat verklaart waarom haar gezicht meer beantwoordt aan de blauwdruk dan dat van de meeste mensen. Het verklaart eveneens waarom het met haar zo heftig mis ging onder invloed van de verkeerde voedingsmiddelen. Hoe korter de blootstelling in een cultuur aan moderne, bewerkte voedingsmiddelen, hoe heftiger deze uitwerken op lichaam en geest. Vandaar dat je jager-verzamelaars als de indianen, aboriginals en maori ook zo razendsnel ziet degenereren onder invloed van modern voedsel (met name diabetes en alcoholisme). In het geval van Nora uitte dit zich in depressie en het bracht haar op het spoor van neurofeedback en daarna voeding. Gelukkig zat in haar genen ook een enorm vermogen tot herstel opgesloten, het kan dus heftig fout gaan maar ook heftig goed, afhankelijk van de informatie die de cellen krijgen.

Zelf pas ik 'caloric restriction' (caloriebeperking) op basis van uiterst voedzaam voedsel ook al een aantal jaren toe, overigens zonder dat ik van haar ideeen hierover op de hoogte was (het voelde gewoon goed om minder te eten, maar wel voedsel van optimale kwaliteit). Zo ochtendvast ik regelmatig, waarbij ik soms de hele ochtend niet eet of anders pas laat in de ochtend. Ik leef grotendeels op vloeibaar voedsel, in de vorm van rauwe melk en/of smoothies en mijn grootste maaltijd is mijn avondmaaltijd, die tevens vaak mijn enige vaste voedsel vormt. Net als Nora voel ik me alsmaar beter naarmate ik minder koolhdydraten tot me neem.

Voordat iedereen mij echter meteen hierin gaat navolgen, wil ik ook even wijzen op mijn eigen gezichtsstructuur en lichaamsbouw. Ook ik ben breed gebouwd en heb een breed en rond gezicht. Ook ik ben gezegend met sterke genen, waardoor het met mij snel heel erg fout kan gaan (op basis van verkeerde voeding) of heel erg goed (op basis van de juiste voeding). Je moet sterke bijnieren hebben om goed te kunnen vasten en langere tijd zonder voedsel te kunnen. Dat is helaas niet iedereen gegeven, vooral niet als je een smal gezicht en een smalle, tengere lichaamsbouw hebt en de neiging hebt mager en dun te zijn.

Dit soort maatwerk mis ik een beetje in de verder ongelooflijk belangrijke informatie die Nora verkondigt. Ik maakte een paar jaar geleden ook de fout door voortdurend van mijn eigen, persoonlijke ervaringen uit te gaan, maar ben daar snel op teruggekomen, toen ik feedback kreeg van talloze mensen die juist het tegenovergestelde ervaarden als ik. Het heeft me veel geleerd over de weg terug naar de blauwdruk. Die blauwdruk is weliswaar gemeenschappelijk, maar de weg ernaar terug is een persoonlijke en individuele, afhankelijk van de opgebouwde schade. Hierdoor ben ik genuanceerder tegen dingen aan gaan kijken en daar hoort ook koolhydraatinname bij. In ieder geval kan ik wegkomen met caloriebeperking op basis van zeer voedzaam voedsel, net als Nora Gedgaudas. Wat een fantastisch idee, om weinig te eten en je toch optimaal te kunnen voeden! Zet dit af tegen de maagvulling die de moderne mens tot zich neemt, waarbij men (te) veel eet en toch ondervoed blijft. Hoezo wereldhongervraagstuk? Hoe beter ik eet, hoe minder ik eet, het gaat om kwaliteit boven kwantiteit!

Wat betreft haar opmerkingen over jodium, daar wil ik me meer in gaan verdiepen. Feit is dat ik van meerdere mensen te horen heb gekregen dat suppletie met jodium een averechts effect oplevert. Volgens Gedgaudas hebben deze mensen een auto-immuunreactie die de schildklier treft. Het zou kunnen, ik weet het simpelweg nog niet. Feit is ook dat de schildklier hoe dan ook jodium nodig heeft om goed op te kunnen draaien. Ik vermoed dat voor mensen die slecht reageren op jodiumsuppletie de oplossing ligt in het consumeren van jodiumrijke voeding (producten uit de zee, rauwmelkse zuivel) i.p.v. suppletie met geconcentreerde en geisoleerde jodium i.v.m. de co-factoren in voeding die ontbreken in het supplement.

Mike

 
Ik mailde laatst met iemand over mijn koude handen. Die zei tegen mij dat hij met een man heeft gemailt die veel weet van jodiumtekort, maar dat je het niet zomaar moet slikken, en dat correctrie daarop veel expertise vergt, maar op de huid moet smeren en dat het lichaam dan opneemt van het nodig heeft.

Daarom heb ik dat lugol`s maar nog even niet besteld.

Sinds ik rauwe melk drink ervaar ik ook nauwelijks dorst.

 
Quote:
Dit hangt ook samen met haar opmerking dat je niet teveel eiwitten zou moeten eten. Ze legt dit eigenlijk niet goed genoeg uit,


De reden waarom ze adviseert niet teveel eiwitten te eten is omdat een grote hoeveelheid aan eiwitten omgezet wordt in suikers. En dit kan ervoor zorgen dat men uit ketosis kan raken. Dit is dus aangeraden voor mensen die lowcarb/highfat willen eten en in ketosis willen blijven.

Quote:
Moeten we daarom 2-3 liter water per dag drinken? Welnee! Net zoals Nora benadrukt dat je simpelweg voldoende vet moet eten moet je ook simpelweg voldoende water drinken en niet meer dan dat.


Ben ik mee eens. Gewoon drinken tot je geen dorst meer hebt. In de ochtend raad ik sowieso een glas water met eventueel een klein beetje zout aan, omdat je tijdens de nacht water verliest door de ademhaling.

Quote:
Nog beter is een vloeistof gebaseerd op verzadigde vetten, zoals bijv. rauwe melk


Melk en andere vloeistoffen staan niet gelijk aan water.

Quote:
This is because the digestion of food (even juice or milk) requires the body to tie up water resources


Quote:
Other fluids such as milk/juices do not count for supplementing the plain water requirement because being foods the body responds very differently to them as compared to plain water.


(Zie ook het werk van Dr. Batmanghelidj)

Sinds ik dit dieet volg heb ik minder water nodig dan voorheen. Maar ik merk zeker geen uitdroging als ik water drink. Ik voel me er juist goed door. Een van de manieren om te kijken of je genoeg water in je systeem hebt is om te kijken naar de kleur van je urine. Als deze doorzichtig is, zit je goed. Is het (donker)geel bijv. heb je watertekort. Check ook: http://www.urinecolors.com/clear_urine_color.php

 
Quote:
STRUCTURED WATER Structured water is most beneficial for our health. We can get it from fruits en vegetables, their juices an from melted ice. Scientist became interested in the fact that the Yakult people from Siberia on Northern Russia live, on the average, for one hundres years. They do not have running water and they eat very little fruits an d vegetables, their diet is poor in general but they virtually never get sick. The answer to the mystery turned out te be very simple. The Yakults for centuries acquired their drinking water by cutting ice and letting it melt in de sunshine.

We know that aging begins with wrinkles. Wrinkling happens when our bodys cells start to dry up. One of the main causes of aging is our bodys inability to assimilate and process the water we consume.


 
Sappen van fruit en groenten staan niet gelijk aan water, maar dus meer aan voedsel. In het citaat dat je hebt geplaatst staat ook dat de Yakults dus water van het gesmolten ijs hadden gedronken.

 
Quote:
Melk en andere vloeistoffen staan niet gelijk aan water.


Dit klopt op zich, maar zoals ik al uitlegde is een vloeistof die rijk is aan waterstof veel hydraterender dan water zelf. Er is geen verlies bij waterstof, maar wel bij water. Hoe gestructureerder het water is (zie de post van Debsy), hoe rijker het is aan waterstof. Dit maakt water met een ietwat zurige pH dus gezonder dan basisch water, alle goeroes die basisch water verkondigen (zoals die Koreaan Sang Whang) ten spijt. Een goed boekje hierover is Dancing with Water. Hierin staat ook te lezen dat gestructureerd water meer waterstof bevat en dus een zurige pH heeft. Dit maakt vloeistoffen die bol staan van de waterstof (door verzadigde vetten), zoals rauwe melk en beestenbottenbouillons, BETER dan water! Je voedsel kan dus wel degelijk ook je water zijn en dat ziet Gedgaudas (en jij ook) over het hoofd. De Amerikaanse WAPF hamert hier gelukkig wel op. Overigens word ik prima gehydrateerd, want de kleur van mijn urine is doorzichtig.

Quote:
De reden waarom ze adviseert niet teveel eiwitten te eten is omdat een grote hoeveelheid aan eiwitten omgezet wordt in suikers. En dit kan ervoor zorgen dat men uit ketosis kan raken. Dit is dus aangeraden voor mensen die lowcarb/highfat willen eten en in ketosis willen blijven.


Hoewel dit niet onwaar is, is het te kort door de bocht. Eiwitten die niet voldoende bruikbaar zijn worden omgezet in suiker en bij personen die hun voeding grotendeels op eiwitten baseren en niet genoeg op vetten is dat eveneens het geval. Opnieuw iets wat Gedgaudas over het hoofd ziet, maar dat wel door de WAPF wordt vermeld. Ik heb het grootst mogelijke respect voor Nora Gedgaudas maar ze is me (net als jij) iets te fanatiek met haar low-carb-verhaal. Ik heb echter in al die jaren geen boek gelezen waar ik me zo volledig in kan vinden als haar boek Primal Body Primal Mind!

Mike

 
Als het om het binnenkrijgen van voldoende water gaat, geloof ik dat ons lichaam daar een uitstekend mechanisme voor heeft dat dorst heet. Je krijgt al ernstige dorst lang voordat je eigenlijk begint met uitdrogen omdat water na zuurstof het allerbelangrijkste is dat we nodig hebben. Volgens mij is het een belediging voor de intelligentie van ons lijf wanneer we daar niet gewoon op vertrouwen. Je moet drinken wanneer je dorst hebt. Punt. Als je geen dorst hebt, is je lichaam oke. Voor het drinken van meer water is geen enkel bewijs, het is voornamelijk ooit bedacht door bedrijven die dik geld verdienen aan de verkoop van flessenwater.

Even los van de andere slechte eigenschappen voor ons lichaam van koffie en alchohol, geloof ik ook niet dat we er van uitdrogen, ons lijf gaat echt niet dat o zo belangrijke water dat er in zit zo maar weg laten lopen.

8x8 glazen per dag?

 
Quote:
Even los van de andere slechte eigenschappen voor ons lichaam van koffie en alchohol, geloof ik ook niet dat we er van uitdrogen, ons lijf gaat echt niet dat o zo belangrijke water dat er in zit zo maar weg laten lopen.


Dat is dus wel degelijk aangetoond. Het lichaam beschouwt alcohol en caffeine als gifstoffen en daardoor zullen de cellen kostbaar vocht opgeven in een poging deze stoffen te verdunnen en vervolgens af te voeren via de urine. Verder ben ik het helemaal met je eens.

Mike

 
Naar mijn mening is rauwe melk ook gewoon beter als melk.

Men moet niet vergeten dat er heel veel volkeren nog de dag van vandaag geen water hebben om te drinken.Kijk maar naar de Tuareqs en andere nomadische volkeren die in het midden oosten in de woestijn leven en trekken.Ook in Afrika volkeren die dagen geen water hebben.Daarom drinken deze volkeren ook rauwe melk dan van een rund, dan een kameel, schaap en ook Yak meer naar het noorden dat natuurlijk in combinatie met bloed, bouillon, KImIz en andere gemermenteerde zuivel.

Het kan niet zo zijn dat deze mensen dan al eeuwen en mischien duizenden jaren verkeerd hebben geleefd en al generaties uitgedroogd zijn en dus ziek moeten zijn of nog beter gezegd door waterloos te leven allang uitgestorven waren.

Wat betreft koffie kan ik alleen maar dit zeggen, we moeten onze voorouders niet onderschatten.

Koffie komt oorspronkelijk uit Ethiopië/Yemen en is door een Arabische herder ontdekt maar het werd toen op brood gesmeerd en zo gegeten. De Ottomaanse Turken hebben de oudste koffiezet methode ontwikkeld en een Ottomaans schip bracht koffie ook naar Venetië, de eerste kennismaking van Europa met koffie en de eerste koffieshop in Europa is na de omsingeling van de Ottomanen in Oostenrijk onstaan toen de Turken zich terugtrokken en zakken met koffie achterlieten maar om bij de kern van de zaak te komen dronken de Turken toen al koffie met een glas water erbij en dat doen ze nog steeds en ook andere volkeren die vroeger bij het Ottomaanse rijk hoorden. Waarom oh waarom? Zei wisten toen al dat koffie vocht uit het lichaam onttrekt en dat werd na elke slok aangevuld.

 
Quote:
Sappen van fruit en groenten staan niet gelijk aan water, maar dus meer aan voedsel. In het citaat dat je hebt geplaatst staat ook dat de Yakults dus water van het gesmolten ijs hadden gedronken.


Er staat dat er gestructureerd water in groente en fruit zit en dat water van gesmolten ijs ook gestructureerd water is.

In dit boekje waar ik het citaat van heb zegt dat je zelf gestructureerd water kan maken door een bak met water in de vriezer te doen, 2-3 uur laten staan en dan eruit halen, de bevroren laag stuk maken en daaronder heb je volgens het boek gestructureerd water.

Maar als het vriest kun je een pot water buiten zetten en dit binnen laten smelten.

Ik weet zelf alleen niet of dit helemaal klopt want ik ben geen chemicus/bioloog en weet hier verder te weinig van af en er staat wel meer in het boekje wat niet klopt (can we live 150 years van Mikhail Tombak). Wel staan er meer natural cures in met makkelijk verkrijgbare voedingsmiddelen die zal ik her en der eens posten.

 
Het klopt inderdaad niet. Gestructureerd water is water dat rijk is aan waterstof. Zelf zou ik hier ook zuurstof aan toe willen voegen. Water dat dus rijk is aan waterstofperoxide.

Mike

 
The cuisine of Sakha(Yakuts) consists predominatly of traditional drink kumis, dairy products of mare and reindeer milk, sliced frozen salted fish (strogaanina), loaf meat dishes (oyogos), venison, frozen fish, thick pancakes, and salamat - a millet porridge with butter and horse fat. Kuerchekh or kierchekh, a popular dessert, is made of mare milk or sour cream with various berries. Indigirka is a traditional fish salad. This cuisine is only used in Yakutia.

 
Zie je en daar gaat dit boekje de fout in want wij weten dat dit helemaal geen "poor diet" is.

 
Mike, jammer dat het boek niet vertaald kan worden.

In een andere topic van enkele maanden terug las ik dat jijzelf bezig bent met een boek.

Heb ik dat goed begrepeatn, zo ja dan ben ik erg benieuwd.

 
Zelf heb ik dit boek enkele weken geleden besteld bij Amazon.de. Daar kost hij minder dan bij bol.com (15,80 tov 18 euro bol, beiden gratis verzenden)

Amazon.de is vaak een goed alternatief.

 
Quote:
In een andere topic van enkele maanden terug las ik dat jijzelf bezig bent met een boek.

Heb ik dat goed begrepeatn, zo ja dan ben ik erg benieuwd.


Ja, het gaat er dit jaar echt van komen! Meer kan ik er nog niet over zeggen.

Mike

 
@mike, probeer als het lukt ook een digitale versie uit te brengen in de iBook store. Dan is het makkelijk aan te schaffen op de iPad. Daarnaast heb ik vandaag je boek besteld van de WAPF. Eigenlijk wilde ik de Engelse doen omdat die goedkoper is (de helft) maar toch gekozen om de NL talige te nemen omdat jij daar aan meegewerkt hebt. Ik hoop dat je er dan ook wat aan over houdt.

Volgens de boekhandel is die er dinsdag...

 
@ Micave,

Mijn engels is niet heel goed maar ik word echt nieuwsgierig naar het boek.

@ Mike,

Dan ben ik erg benieuwd naar je boek, nog een half jaartje wachten :D

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.065
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan