• Beste forumleden, we maken nu gebruik van nieuw forum software. Je oude wachtwoord werkt hier niet meer. Klik op aanmelden en dan op de link "wachtwoord vergeten". Je kunt dan je wachtwoord opnieuw instellen.

Fantastische lezing van Nora Gedgaudas!

Webmaster

New member
Dit is een MUST-SEE en MUST-HEAR voor iedereen hier op het forum!


In minuut 15 en 40 praat ze over vegetariers en veganisten als zijnde de personen met de SLECHTST FUNCTIONERENDE hersenen. En eindelijk iemand die klip en klaar zegt dat de hersenen een FYSIEK orgaan zijn dat FYSIEK gevoed moet worden en dat de ILLUSIE dat met 'bewustzijn' alles op te lossen is voortkomt uit een narcistisch ego, dat weer het gevolg is van ondervoede hersenen. YES!!!

Mike

 
G

Guest

Guest
Deze heb ik vorige week ook gepost. Maar helemaal met je eens: must see

 

Webmaster

New member
Dat heb ik zeker gemist toen ik in Italie was. In ieder geval, beter een keer te veel gepost dan helemaal niet! Deze vrouw weet waar ze het over heeft en zegt waar het op staat, klasse!

Mike

 
G

Guest

Guest
Hier nog een goed interview met Nora Gedgaudas:

&feature=related


en meer bepaald over wat wel en niet te eten. Ze zegt dat we eigenlijk niet meer dan 200 gram per dag proteïne nodig hebben.

Nog een ander interview met Nora waarin wordt besproken:

Nora’s childhood interests in nature

How she became interested in nutrition as a field of study

The diets and lifespans of primitive cultures

Concerns with supplementation as a health strategy

What having a primal body means

The difference between produce we buy and wild, edible plants

Plant toxins such as solanin, goitrogens, and phytic acid

How the foods we eat affect our mental health

What foods contribute to poor mental functioning

The idiocy that is the food pyramid


Van solanines had ik trouwens nog niet gehoord..

 

Chiko

New member
Volgens mij moet dat rond de 20gram zijn, en volgens mij is dat 20gram per maaltijd (200 gram is wel heel veel!).

Ze schrijft:

"It's also important not to overconsume dietary protein because protein in significant excess of the RDA (roughly 0,8 g/kg of ideal body weight per day, 25-30 g of pure protein, or 2-3 ounces of meat, fish, eggs, etc., per meal) can convert to sugar and be used in the same way, slowing or reversing the state of ketosis for many people."

Dus dit is vooral van belang bij mensen die het dieet volgen, om zo te vermijden dat ze uit ketosis raken. Ik kon eerst veel eiwitten eten, maar nu is dat beperkt, want ik voel me veel sneller vol, en als ik er veel van eet dan voel ik me niet al te lekker. Dus uiteindelijk eet je minder, en behoud je stabiele energieniveaus. En je bespaart er ook nog eens geld mee. (Je eet wel natuurlijk wat meer vetten)

Andere Paleo mensen raden bijv. 50gr eiwitten aan bij het ontbijt. Hangt ook per persoon af.

 
G

Guest

Guest
Heb het net ontdekt, solanine is een gifstof die in de familie van de nachtschades voorkomt. (voor wie het ook nog niet wist)

 
G

Guest

Guest
@ Chiko:

200 gram proteïne maximum per dag he, niet per maaltijd.

Eet jij persoonlijk 20 gram eiwitten per maaltijd ? Dat vind ik namelijk heel weinig. Ik eet zeker nog te veel proteine, dus dat was weer nieuwe info voor mij. En ja idd wel beter voor de geldbeugel. ;)

 

Chiko

New member
Per dag vind ik dat toch nog te veel :p (veel proteïne is ook slecht voor je nieren)

Zelf zit ik zo rond de 40 per maaltijd.

 
G

Guest

Guest
Weet je ook hoeveel gram koolhydraten en vetten je per maaltijd ongeveer eet?

Ik zal voortaan moeten gaan afwegen!

 

Chiko

New member
Ik neem minder dan 10gram koolhydraten in per dag en vetten weet ik eigenlijk niet. Gewoon zoveel mogelijk totdat ik niet meer wil. Ik bak bijv. mijn vlees en eieren in boter, en daar gooi ik wel 1/4 deel van de boter er in, en probeer ook vettig vlees te eten. Af en toe eet ik wel wat mager vlees voor de verandering.

Verder zou ik wel aanraden om toch Nora's boek te lezen, zodat je goed weet hoe je dit moet aanpakken, want je moet natuurlijk niet in één keer hoppa je koolhydraten of proteïne inname drastisch minderen. Het moet uiteraard geleidelijk gebeuren, en niet iedereen hoeft zo weinig koolhydraten in te nemen als ik :p Ook noemt ze supplementen die je kan nemen die je zullen helpen. Het is namelijk toch best een soort van een shock, zo'n verandering, en die supplementen helpen je ermee. Denk bijv. aan Carnitine, Potassium enz. Maar het boek zal dit verduidelijken.

 
G

Guest

Guest
Idd, met zo weinig koolhydraten zou het nog niet lukken voor mij.

Eet jij al lang zo en heb jij dan nog gezondheidsproblemen?

ACETYL L-CARNITINE was ik al van plan om te bestellen. Potassium heb ik nog niet genoeg over gelezen, maar ik ga het boek zeker bestellen, bedankt voor de tip!

 

...........

New member
Quote:

Quote:
Ze zegt dat we eigenlijk niet meer dan 200 gram per dag proteïne nodig hebben.




Volgens mij heeft Chico toch gelijk, Lekkerromig. 200 gram proteine per dag is echt enorm veel, behalve fanatieke fitnessers en bodybuilders haalt echt niemand in nederland dit.

Ik weet nog heel goed die tijd dat ik dagelijks een halve tot een hele kilo magere kwark weg MOEST krijgen van mezelf voor die proteines :mrgreen:

Het werkte trouwens wel, ik was in die tijd wel ontzettend sterk.

 

autumn

New member
Wat heeft ze een breed gezicht en een brede tandboog. Ze zal vast wel erg WAPF zijn opgevoed en goed doorvoede hersenen hebben...

Niks voor jou Mike om haar boek te gaan vertalen?

 

Webmaster

New member
Ik denk niet dat Fred van succesboeken.nl hieraan wil beginnen, omdat het boek erg dik is. Met de monopolistische vastgestelde boekenprijzen in Nederland kom je dan weer op een onaantrekkelijke prijs uit. Bovendien pakt een Nederlandse vertaling dikker uit, omdat je in onze taal meer woorden nodig hebt om hetzelfde te zeggen. De Engelse taal is veel compacter en stelt mij dagelijks voor uitdagingen in mijn vertaalwerk.

Mike

 
G

Guest

Guest
Janse:
Quote:
Volgens mij heeft Chico toch gelijk, Lekkerromig. 200 gram proteine per dag is echt enorm veel, behalve fanatieke fitnessers en bodybuilders haalt echt niemand in nederland dit.


Misschien denk ik dat het niet zoveel is omdat ik in mijn hoofd 200 gr vlees gelijkstel aan 200 gr proteïne, maar vlees bestaat ook nog uit vet natuurlijk. Die Nora zegt het nochtans zelf: max 6 to 7 ounces (=170 à 200 gr) protein a day.

Heb ik goed gehoord dat Nora in deel 2 van het interview wel voor veel water drinken is en niet voor het supplementeren van jodium indien je een auto-immuun ziekte hebt?

 

Chiko

New member
200gr vlees staat niet gelijk aan 200 proteïne. 100 gram bestaat bijv. uit 15 gram proteïne :)

(dat over jodium weet ik eigenlijk niet)

 
G

Guest

Guest
ok dan zie ik in waarom jullie 200 gram proteïne per dag veel vinden! :mrgreen:

Maar zoals je zelf aangaf, schrijft Nora: "..25-30 g of pure protein, or 2-3 ounces of meat, fish, eggs, etc., per meal"

en 2 à 3 ounces is tussen 56 en 85 gram. Dan heeft zij het misschien over een ander soort vlees waar meer proteïne inzit in verhouding met het gewicht of haar info is wat dit betreft niet zo correct.

Een kippenfilet van 100 gr bevat bijvoorbeeld 30 gram proteïne en dat is dubbel zoveel als in rundsgehakt.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.142
Berichten
309.973
Leden
7.552
Nieuwste lid
Toeyoe Mars
Word vaste donateur van dit forum
Bovenaan