exceem op benen m.n. op onderbenen

G

Guest

Guest
Mijn vriend heeft al een aantal maanden eczeem op de benen en dan met name op de onderbenen. Het wil maar niet overgaan en lijkt wel steeds erger te worden. De dermatoloog had als antwoord op zijn klacht dat hij maar hydrocortisoncreme moest gebruiken en dat de oorzaak was een verminderde weerstand. En dan sta je weer op straat.

Ik zelf denk dat een oorzaak kan zijn dat hij heel veel brood eet. Op mijn advies eet hij nu een heel stuk minder brood, maar toch is dit in mijn ogen nog veel te veel. Ik denk dat hij nu ongeveer 6 plakken biobrood, hoofdzakelijk desembrood, per dag eet. Het zijn geen dunne plakken maar dikke hompen. Daarnaast gaat er steevast elke avond een zakje gemenge noten doorheen. Ook bij de warme maaltijd eet hij veel aardappelen of rijst. Sterke koffie bij het ontbijt is ook favoriet bij hem en in de loop van de dag gaan er nog diverse koppen koffie doorheen. Waar ik van griezel is dat hij 's ochtend een pot sterke koffie zet en daar de hele dag mee kan doen. Hij warmt de rauwe melk, die ik koop bij de biologische boer, op samen met de inmiddels afgekoelde koffie in de magnetron. Mijn bezwaren t.a.v van de gezondheid tegen het opwarmen van koffie, en dan nogwel in de magnetron, verwerpt hij en verwijst hij naar rijk der fabelen.

Als ik zo'n kopje drink dan krijg ik echt maagpijn. Dit kan echt niet gezond zijn!!!!!!

Merk wel dat hij toch langzaamaan wel meer geïnterresseerd raak in mijn manier van voeding, maar nog teveel beïnvloed wordt door de media.

Maar nu vraagt hij wel mijn advies voor zijn eczeem omdat hij er graag af wil en hij geen hydrocortison wil gebruiken.

Wie oh wie kan mij helpen met het behandeling van deze eczeem

 
Hij moet nog veel meer eczeem krijgen voordat het kwartje valt. Het zoveelste voorbeeld van een koppige man die zichzelf moedwillig schade berokkent en net doet of zijn neus bloedt. Zucht... :?

Mike

 
Hoe kan jij geholpen worden iets te behandelen wat niet van jou is? Hij zal de keuze voor gezondheid moeten maken. En waarom de magnetron de deur niet uitdoen? Of saboteren? Maar daarmee dwing je hem tot iets dat hij nu niet wil. Ik denk dat je met elkaar in gesprek moet en moet blijven. Daar ligt t begin.

Ik snap dat je graag voor hem oplossingen zoekt, maar hij is zelf de oplossing.

 
Ik zou woest zijn als mijn rauwe melk ik de magnetron zou belanden, zit me nu al op te winden terwijl het gaat over iemand die ik niet eens ken.

 
Zo herkenbaar. Mensen die het allemaal maar gedoe vinden en er niet in geloven, maar op het moment dat ze dan klachten hebben dan komen ze wel bij jou voor informatie en tips. Grrrr....

Mijn antwoord in deze is tegenwoordig : "Of je past je voedingspatroon aan of je gaat gewoon lekker door met waar je mee bezig bent (met alle gevolgen van dien), maar val mij er dan ook niet meer mee lastig." Feit is dat er eerst iets moet gebeuren voordat mensen echt wakker worden. Jouw vriend zit nu in dit proces.

En die rauwe melk in de magnetron inderdaad. Zonde ! Koop hem dan een pak melk uit de winkel en geef hem geen rauwe melk meer omdat je het zonde vindt dat hij dit zo vernield. Alleen nog rauwe melk zonder verhitting en anders koop je zelf maar wat in de winkel.

 
Ja vind ik ook

Ik heb ook zo een eigenwijs partner die niet in wapf gelooft,en alles,zelf de kids hun eten in de magnetron opwarmde

Het toen die magnetron zo naar buiten gegooid in de regen,en een dag later bij het grofvuil

Geen rauwe melk meer geven als hij niet wil luisteren

 
HAHA ik zie die magnetron al vliegen! mijn man is ook altijd skeptisch, hij vindt het allemaal wel best maar wil er geen moeite voor doen. Ik heb van de week pizza gemaakt (voor hem omdat hij dat mist) maar dan meatza, met een gehaktbodem, het was hartstikke lekker, kinderen van gesmuld. Hij vond het ook lekker maar echt enthousiast wordt hij niet, hij heeft liever pizza van de pizzeria. En friet van de frituur. Ik hoef dat niet heb er geen plezier in (dure!) troep te eten omdat ik weet wat het met je doet. Hij weet ook wel dat ik gelijk heb, maar dat toegeven is natuurlijk ook heel erg. Hij is van mening dat het allemaal wel zo erg niet zal zijn als ik zeg en een keertje cola kan geen kwaad. Nee, je zal er niet van dood gaan maar je kunt toch net zo goed iets drinken waar je skelet niet van oplost? :evil: Verder gebruikt hij wel zelfgemaakte deo en hij poetst zijn tanden met kokosolie en zout, hij gaat best ver mee, maar junkfoodverslavingen opgeven als je daar zelf niet klaar voor bent dat is denk ik onmogelijk. Hij vindt ook dat de kinderen dingen missen, een keer snoep is toch niet zo erg ze mogen toch ook wel eens waT. Flauwekul natuurlijk!

 
Leuk, al die bovenstaande verhalen hoe jullie aankijken tegen het voedingspatroon van mijn vriend. Ik snap best wel dat hij er zelf achter moet staan. Ook praten we geregeld over gezondheid en voeding en heeft hij ook al enkele dingen veranderd in zijn voeding.

Hij is absoluut geen junkfoodeter. Heeft nog wel moeite met dagelijks vis, ei of vlees. Neigt meer naar het vegetarisme. Zal nooit een koekje eten en nooit suiker toevoegen omdat hij enkele jaren geleden gehoord heeft van een homeopaat dat hij suiker moet mijden. Heeft jaren in kringen verkeerd waar vlees eten iets was van ongezonde mensen en waar noten en granen werden gezien als gezond. Muesli door de yoghurt en andere vezels zijn gezond voor de darmen volgens hem. Nu ook gestopt op mijn advies met de muesli. Dus het begin is er. Nu nog de rest. Denk dat hij nu op een moment is aangeland dat hij toch wel iets meer wil veranderen in zijn voedingspatroon, aangezien hij wel door heeft dat eczeem iets te maken heeft met de voeding. Zelf denk ik eerder dat het mycotische eczeem is als gevolg van de hoge koolhydraatconsumptie. Vanmiddag heeft hij mij nog met klem gevraagd wat hij dan moet veranderen in zijn voeding. Ik heb de WAPF nogmaals uitgelegd en geadviseerd zich hier aan te houden.

Meestal kook ik 's avonds volgens de WAPF en eet hij daar van mee. Ik vraag mij nu af of zijn lichaam die eiwitten wel kan verwerken. Ben bang dat zijn darmenwanden beschadigd zijn en dat zijn lever en gal deze vetten niet kan verwerken. By the way, 5 jaar geleden had hij een vergrote lever volgens de artsen.De artsen dachten dat hij overmatig alcohol nuttigde, dit terwijl wel hij een hele matige drinker is. Eén glaasje wijn per dag en op een feestje eens 2, meer gaat er bij hem niet in. En als we eens op stap gaan is hij altijd de BOB en drink ik er stiekem wel eens meer. Dus aan een overdaad aan alcohol kan dit niet liggen

 
Fijn dat hij bereid is naar je te luisteren. Ik zeg altijd: "Ik ga niet je rolstoel duwen als je niet goed voor jezelf zorgt" tegen mijn man en dat meen ik. Iedereen is vrij om te kiezen, maar dan ga ik ook niet met de gebakken peren zitten. Er zit altijd een groot stuk eigenbelang bij het 'zorgen' voor anderen, vooral bij familie en naasten, want je wilt niet dat ze ziek worden. Gelukkig gaat die van mij aardig mee in alle (aan verandering onderhevige) protocols.

 
Ik denk dat als je lever toch al zwak is elke dag een glaasje wijn ook te veel kan zijn. Je huid is je grootste orgaan, en als je eczeem hebt wil dat zeggen dat er iets mis is maar dat je lichaam dat nog op de minst erge manier laat zien. Ga je die cortisonen creme gebruiken en onderdruk je het eczeem komt er iets ergers voor in de plaats. Dat moet je dus níet doen. Huidproblemen zijn altijd een uiting van een andere verstoring en mag je nooit onderdrukken. Alle dingen die hij eet en drinkt zijn dingen die de opname van mineralen remmen, ik zou dat dus in elk geval gaan aanvullen met veel keltisch zeezout, sole in het water en ook zout in het bad. En gewoon lekker gezond koken dat hij de aardappelen niet mist. En die magnetron de Daniellemv4 behandeling geven 8) Misschien als hij merkt dat het hem goed doet hij toch van gedacht verandert.

 
Tanja, dat zeg ik ook altijd, ik ga je rolstoel niet duwen en je luier ook niet verschonen. Ik vertik het ook om nog langer in het gesnurk te liggen omdat hij te dik is. Mij prima als je koeken wil eten als ik niet kijk maar ik wil wel rustig slapen. Het helpt niet echt maar ik slaap wel rustig :)

 
Quote:
Hij is absoluut geen junkfoodeter. Heeft nog wel moeite met dagelijks vis, ei of vlees. Neigt meer naar het vegetarisme.


Quote:
Ik vraag mij nu af of zijn lichaam die eiwitten wel kan verwerken. Ben bang dat zijn darmenwanden beschadigd zijn en dat zijn lever en gal deze vetten niet kan verwerken.


Je zit goed met je intuitie. Mensen die naar vegetarisme neigen, hebben vaak een belabberde eiwitvertering a.g.v. te weinig maagzuur, zwakke darmen en een zwakke lever, galblaas en alvleesklier. Dit zijn de zogeheten 'verplichte' of 'gedwongen' vegetariers. Huidklachten zie je dan ook veelvuldig als de eiwitvertering en/of vetvertering slecht is. Dit verklaart ook de term 'galbulten'.

Dit betekent dat je hem niet zomaar aan de WAPF kunt zetten, maar dat hij a) zijn spijsverteringsproblematiek moet erkennen en er b) een gericht plan op wordt gezet in de vorm van zo vloeibaar mogelijke voeding.

Mike

 
@ Mike

Wat is dan de oorzaak van zijn vergrote lever? En wat moet hij doen aan zijn zwakke darmen, galblaas en alvleesklier?

Wat kan hij wel eten en wat niet? Het wordt nu best wel gecompliceerd.

 
Fructose. Is hij een grote fruiteter? Of drinkt hij veel vruchtensap? Zijn er andere voedingsmiddelen met fructose-glucosesiroop die hij regelmatig eet?

Zoals gezegd, vloeibare voeding om zijn darmen en zijn algehele spijsverteringsstelsel te helen. Beestenbottenbouillons, smoothies, kefir, dat soort dingen.

Mike

 
En waar heeft hij behoefte aan? Ook ik was een gedwongen vegatarier met een grote craving naar vlees en vet. Hierdoor heb ik maanden geleefd op 6 chocolade rijstewafels en s avonds het liefste friet met mayonaise. Toen me dat ook niet meer pijnvrij hield ontdekte ik dit forum. En ben ik radicaal overgestapt. Waarmee ik niet zeg dat hij dat op dezelfde manier moet doen, maar waar liggen zijn eigen behoeftes? Leest hij mee hier? Wat zijn zijn gedachtengangen hierover?

 
@Mike,Hij eet redelijk veel fruit. Eet vaak tosti's met beetje kaas en plakjes banaan. Dagelijk in de biologische magere yoghurt van de supermarkt (sinds een week of 2 volle) fruit en vruchtensap. Een glas vruchtensap drinkt hij nooit.

Hij gebruikt geen zoet beleg op brood, maar eet geregeld nootjes met rozijnen. Soms als beleg op brood noten rozijnenpasta. Zijn boterhammen zijn dik gesneden en worden spaarzaam belegd en hij doet er geen boter of margarine op.

Koekjes, ijs of chocolade hebben we zelden in huis. Maar als het er is er hij begint eraan dan weet hij niet meer van ophouden.

@Alexandra

Hij heeft behoefte aan patat. Dit betekent niet dat hij het geregeld eet. Wij eten het hooguit 1x in de twee maanden. Dan maakt hij van zijn eigen verbouwde biologische aardappelen vlaamse frieten. Ook is hij erg gek op chips. Hij zou er geen moeite mee hebben om elke dag een zak te eten, maar doet dit niet. Denk dat hij gemiddeld 1 zak in de 2 weken eet.

 
@Jane

Mijn vriend heeft niks met voetbal. Hoezo?

Hij doet aan yoga en gaat op mijn verzoek naar de sportschool om te fitnesen. Dat laatste omdat ik hem graag wat breder zie.

 
mijn jongste zoon (16)had ook grote exceemplekken op zijn bovenbenen voor een week of 5. Brood bakte ik zelf (biologisch). Ik verdacht ook meteen het brood. Hij eet nu crackers, Amaranth met Rogge,zuurdesem Rogge. En dit alles met dik boter en kaas en worst, soms pindakaas.Hij drinkt ook veel rauwe melk. Yoghurt of kefir krijg ik hem nog niet aan.

Met een week puistjes in gezicht bijna weg en plekken op benen minder, na nog een week bijna niet meer te zien. Brood dus!

Ik heb tegen hem gezegd dat hij zelf mag weten wat hij wil eten en kiest meeestal voor de crackers of zuurdesem.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.669
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan