exceem op benen m.n. op onderbenen

Dit topic begon met een hulpvraag voor iemand die er zelf wellicht nog niet klaar voor is en een vriendin die hem graag wil helpen. Een valkuil waar al vaker van is opgemerkt dat daar meer mensen invallen, in de hulpverlening schieten. Jij bent daar ook een van, zoals je zelf al meerdere malen in verschillende topics hebt aangegeven.

Quote:
Ik zou willen helpen maar voel aan mezelf dat ik genoeg aan mezelf heb, zoiets. Ik voel me dan vervolgens egoïstisch en geen goed mens, dus ik draai in cirkeltjes.


Opnieuw kwam het advies van meerder kanten dat mensen zelf de verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun eigen gezondheid, omdat het anders niet werkt en vooral dat het dan ten kosten gaat van diegene die hen wil helpen, omdat dit veel energie kost. Dit zie ik bij jou ook en ook jij hebt al meerdere keren het advies gekregen om de verantwoordelijkheid bij de ander te laten en het los te laten. Van mij en laatst weer van Marijan.

Quote:
dat heet loslaten F&M.

Dat is heel moeilijk, en dat heb ik hier om me heen ook, je ziet vanalles mis gaan en je wil zo graag helpen... Alleen als mensen daar niet aan toe zijn laten ze zich niet helpen kom ik steeds weer achter.

Het enige wat je wel goed kan doen is heel goed voor jezelf zorgen. Als een ander dan ziet dat het met jou goed gaat, gaan ze misschien nadenken. Meestal moet er eerst wat gebeuren voor iemand "wakker" wordt.

De stress-factor is hoog als je het leed van iedereen op je schouders wil nemen. Ik ben er inmiddels van aan het afbouwen. Dat gaat ook steeds beter. Dus sterkte meid met dit o zo moeilijke proces. Maar je kan het wel, dit heeft wat tijd nodig in je hoofd.


De tip van Gerard vind ik daarom niet verstandig, omdat hij de verantwoordelijkheid bij in dit geval Annes leek te leggen. De tegenovergestelde boodschap. Het lijkt mij dat dit afhankelijkheid schept en geen eigen verantwoordelijkheid creëert. Afhankelijkheid past bij kinderen, niet bij volwassenen. Dat je het kind in jezelf moet koesteren is weer een ander verhaal en ik denk dat Gerard deze twee zaken hier even door elkaar haalde.

Ik ben soms wat kort door de bocht in mijn adviezen/opmerkingen, maar ik houd van kort en krachtig, zo zit ik in elkaar. Daar komt ook vaak wat sarcasme bij kijken, sarcasme werkt soms heel verhelderend, bovendien is het een vorm van humor die ik wel kan waarderen. Het is mijn intentie om mensen wakker te schudden, in feite ook helpen/hulpverlenen. Het komt harder over, maar vaak ook beter aan. Daarnaast probeer ik mijn eigen grenzen goed te bewaken, en mezelf te blijven, zodat het niet ten koste gaat van mijn eigen energie. Jij bent meer van de zachte aanpak, prima, iedereen is anders, maar dat wil niet zeggen dat mijn manier niet uit naastenliefde voorkomt, als het mij niks kon schelen zou ik zwijgen.

Jou post was aan mij gericht en aangezien ik me bedien van sarcasme voelde ik mij aangesproken en wilde ik nog maar eens benadrukken dat het niet het tegenovergestelde is van liefdevol. En je hield een pleidooi voor het uit handen nemen van de verantwoordelijkheid, het zorgen voor anderen, iets waar je zelf op stukloopt.

Quote:
nog maar zelden last van hartritmestoornissen maar sinds een dikke maand is het hopeloos


Vandaar mijn opmerking.

Later we het erop houden dat we in principe alle twee graag mensen willen helpen met hun gezondheid, maar dat onze aanpak verschilt. Ik weet niet wat beter werkt. Ik weet wel dat je mensen die niet geholpen willen worden, niet kunt helpen en dat je uiteindelijk het beste jezelf kunt helpen en dat als voorbeeld kunt stellen voor anderen om te volgen. Zoals Marijan ook al zei.

Volgende keer weer korte en krachtig,

Tanja

 
Ik vind het best Tanja, je gaat er allemaal dingen bij slepen die er m.i niet toe doen en niets met mijn reactie te maken hebben.

Waarschijnlijk heeft dit iets bij jou getriggerd:
Quote:
Een liefdevolle geduldige aanpak werkt beter



Nogmaals het was geen beschuldiging, als jij het wel zo op pakt helaas.

Ik vind dit geen reden om dan maar de "zwakke "plek van mensen er bij te gaan halen om je gelijk te krijgen.

Ik schiet inderdaad in de hulpverlening daar kun je over discussiëren is dit goed of is dit fout? Ik ga daar niet over. Ik zoek daar alleen een weg in.

Iedereen kijkt anders naar de dingen, jij ziet dat Gerard de verantwoordelijkheid bij Annes legt met de tip die hij geeft. Ik zie het anders dat mag toch? Ik bekijk het vanuit mijn point of vieuw, jij vanuit de jouwe, Gerard vanuit de zijne.

Ik denk daarom ook niet dat Gerard twee dingen door elkaar haalde. Nogmaals pas als je mensen hebt geleerd hoe ze iets kunnen veranderen ( in hun voedingsstijl of in wat dan ook) en ze doen er vervolgens niets mee is het tijd om het los te laten.

Maar als men nog in de "experimenteerfase" zit van: hoe kan ik deze mens inspireren om in beweging te komen, hoe kan ik hem helpen zichzelf te helpen, zie ik niet in waarom men hem dan geen gezonde hapjes voor mag zetten.

Ik persoonlijk vind dat een fijne benadering jij noemt het afhankelijkheid scheppen, niks mis mee. Maar er zit wel een oordeel op van jouw kant.
Quote:
Afhankelijkheid past bij kinderen, niet bij volwassenen.



Sommigen volwassenen zijn vaak door omstandigheden nog afhankelijk en "kinds" en hebben hulp nodig.

Jij bepaalt eigenlijk dat Gerard's aanpak niet verstandig is en dat is mijn allergie als mensen zich dat recht toe eigenen.

Of dat nou op een kort door de bocht, sarcastische, of humoristische manier gebeurd of hoe dan ook.

Jij wilt op deze manier mensen wakker schudden, jouw manier van hulpverlenen,prima.

Maar laat Gerard het op zijn manier doen alstublieft.

Ik weet zeker dat jouw manier van hulpverlenen vanuit een liefdevol hart komt.

Maar ik vraag me soms wel af of het op andere mensen ook liefdevol overkomt.

Ik ben erop stuk gelopen maar sinds ik het advies van (volgens mij was het ook Gerard) opvolg merk ik dat mensen me dichterbij laten komen.

Ik had kunnen denken: Pech voor hen dan laten ze het maar, maar ik ben blij dat ik dit advies gekregen heb, het voelt niet alleen beter voor de mensen die ik probeer te helpen maar ook voor mezelf.

Want nu zijn ze ineens wel bereidt om bijvoorbeeld een artikel door te lezen van Mike of eens iets te proeven.

Daardoor heb ik het gevoel dat ik mijn doel bereik. Mensen helpen zichzelf te helpen.

 
Quote:
Ik ben soms wat kort door de bocht in mijn adviezen/opmerkingen, maar ik houd van kort en krachtig, zo zit ik in elkaar. Daar komt ook vaak wat sarcasme bij kijken, sarcasme werkt soms heel verhelderend, bovendien is het een vorm van humor die ik wel kan waarderen. Het is mijn intentie om mensen wakker te schudden, in feite ook helpen/hulpverlenen. Het komt harder over, maar vaak ook beter aan.


Je spreekt mijn taal, Tanja, helemaal mee eens! 8)

Quote:
Afhankelijkheid past bij kinderen, niet bij volwassenen. Dat je het kind in jezelf moet koesteren is weer een ander verhaal en ik denk dat Gerard deze twee zaken hier even door elkaar haalde.


Kan ik me ook in vinden.

Mike

 
Ik ben het met Tanja eens. Ik heb er de laatste dagen veel over nagedacht, want ik heb me ook een beetje in de moederrol gemanouvreerd door maar lekker genoeg te koken en dan te hopen dat mijn man wel een keer gaat denken, hey, een meatza is ook lekker, én gezonder als pizza, ik ga eens serieus meedoen. Ipv daarvan is hij nergens écht enthousiast over en kost het mij heel veel energie en eigenlijk ook teleurstelling. Ik erger me dood aan dat flauwe gedoe. Dat verleiden met lekkere hapjes werkt niet bij verslaafden! Mijn man is verslaafd aan suiker, tarwe, brood, friet etc, hij heeft het gevoel dat hij vreselijk lekkere dingen op moet geven. En daar geeft hij dan ook nog eens mij de schuld van. Ik kan nog zoveel lekkere hapjes koken, de troep blijft toch lonken. Ik denk dat het zo is als met alle verslavingen, je moet het willen, en zelf doen. Ik ga het mede door dit topic loslaten! Mijn man zou blij moeten zijn met iemand in huis die weet wat en hoe je moet eten en die het dan ook nog voor zijn neus zet, als dat nog geen motivatie genoeg is dan moet hij het zelf maar weten. Dank voor de inzichten :)

 
graag gedaan, herkenbaar hoor, ik moet het ook iedere keer opnieuw loslaten, blijft beetje vrouw-eigen, maar je wilt toch een man naast je hebben geen kind, succes!

 
Ja, het probleem is ook dat ik voor de boodschappen en het eten zorg. Dus leg ik automatisch mijn eetgewoonten aan de rest op. Ik zou liefst zeggen eet maar brood en drink maar cola, maar dan zien de kinderen dat ook en die willen dat dan ook, dus dat vind ik een brug te ver. Maar dat moet hij dan maar op zijn kantoor doen ;-) hoef ik het ook niet te zien ;-)

 
Heel verstandig Iklustvet, maak je er allemaal niet te druk om, doe ik ook niet naar mijn partner toe hoor, anders krijgen wij ook nog eczeem aan onze benen van de stress....

:D

 
Quote:
Ik erger me dood aan dat flauwe gedoe. Dat verleiden met lekkere hapjes werkt niet bij verslaafden! Mijn man is verslaafd aan suiker, tarwe, brood, friet etc, hij heeft het gevoel dat hij vreselijk lekkere dingen op moet geven. En daar geeft hij dan ook nog eens mij de schuld van. Ik kan nog zoveel lekkere hapjes koken, de troep blijft toch lonken.


Vroeger, ergens in de jaren 80 gingen wij min of meer vegetarisch eten en dat vond mijn vader maar niets. Vlees moest er komen en het liefst vet vlees. Daarna wel weer vlees maar toch niet zo veel en weinig vet etc. Het gebruikelijke jaren 80 en 90 verhaaltje denk ik.

Toen mijn vader suikerziekte kreeg, en daarvoor ook al eigenlijk, hebben mijn moeder en ik hem het goede nieuws verteld. 'Je mag weer vlees en vet eten hoor maar dan wel de gezonde soort'

Ik dacht dat dit dieet een inkoppertje zou zijn voor mijn vader en mannen in het algemeen.

Maar nu wil hij ineens niet zonder inderdaad het brood, hagelslag,aardappels gebak en koek en andere suiker troep! :evil:

 
Tanja, heerlijk dat recht voor je raap, ik kan jou stijl erg waarderen.

Mijn lijfspreuk is dan ook: het doet blijkbaar nog niet zeer genoeg.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.313
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan