exceem op benen m.n. op onderbenen

Klinkt mij in de oren dat hij wel vet wil, maar het niet neemt. De producten die je opneemt zijn de "foute" producten. Waarom eet hij geen boter op brood? Waarom geen dunne boterham juist met veel boter en bv rauwmelkse kaas?

Ik nam ook de verkeerde vetten, gewoonweg omdat ik niiet wist dat er andere bestonden.

 
@Alexandra

Boter op brood vindt hij niet lekker. Ontstaan in een periode waarin het in de mode was om zo weinig mogelijk vet te gebruiken. Ook een dikke homp brood met weinig beleg in de vorm van een dun plakje kaas. Was tot voor kort zelf ook zo hoor, maar heb nu WP ontdekt en dat is een verademing. Lekker vet eten.....heerlijk.

Hij weet zelf heel goed dat chips eten niet goed is, maar is door de bank genomen erg acetisch, maar heeft zo nu en dan zijn uitschieters

 
Exceem op deze plaats heeft ook te maken met de psychische toestand, die we niet los kunnen zien van de voeding. Do hoofdfactor is echter stress, zoals werkdruk, relatie, de eigen instelling (de conditionering kan zeer ingrijpend zijn, zo zal iemand die geleerd heeft dat seks zondig is, zich schuldig kunnen voelen bij een vrijpartij, terwijl iemand anders die niet met die last moet leven, zich er juist heerlijk bij voelt) en de stress die bepaalde voeding voor het lichaam is. Daarnaast is zware inspanning in de vorm van moeten presteren ook ongezonde stress. Of voeding stress is voor het lichaam hangt ook af van de gezondheid van de organen. Werkt de lever slecht, dan is vet al snel te veel, om maar een voorbeeld te noemen.

Dwang is ook weer stress, dus als je graag ziet dat hij anders gaat eten, doe het dan via de weg van de verleiding, gewoon heet lekkere hapjes maken, afgestemd op langzame verandering in de goede richting.

 
Stress is zeker een niet te vergeten factor. Maar misschien heeft de plaats van de eczeem ook wel een symbolische betekenis, namelijk de benen: op eigen benen staan??? Verleiden met lekkere hapjes??? Het is toch geen kind??? :roll:

 
Dat is juist het probleem, we denken dat we volwassen moeten zijn. Kind zijn, je hele leven lang is de kunst. Je bent nooit te oud voor een gelukkige jeugd, lieve schat!!!! Alleen zo leven we vrij en natuurlijk en voelen we vanzelf wat goed voor ons is.

 
Ik bedoelde ook niet dat hij veel foute dingen eet, maar dat hij zo zijn behoeftes heeft en deze probeert te stillen met de dingen die hij kent, bekend mee is.

Ik heb het idee dat je dat je hier een serieuze vraag stelt, maar ondertussen ook erg in de verdediging zit. De adviezen zijn wapf-gerelateerd, maar hij is nog niet zover. Wat vindt hij ervan dat jij deze omslag hebt gemaakt?

 
Maar infantiel gedrag, beste Gerard is geen vrijheid. Vrijheid kan alleen ontstaan als je verantwoordelijkheid neemt, om te beginnen voor je eigen gezondheid.

 
Ik denk, maar kan dit niet zeker weten, dat als jouw benadering van hem zich kenmerkt door woorden als infantiel gedrag, dat daar alvast een flinke stressfactor zit en dat zal zeker geen bijdrage ten goede leveren, eerder weerstand opleveren. Ik zal je een geheimpje vertellen: De wereld om je heen, je partner en je kinderen vaak op de eerste plaats, zijn een spiegel. Al jouw reacties op die wereld, gaan over dingen van jezelf.

Blijf bij het gevoel dat je bij die reacties voelt en voel ze goed, laat het toe. De weerstand en stress smelt nu als sneeuw voor de zon.

 
Dat is wel handig als ik kind blijf en een ander in alles voor mij zorgt en voor mij oplost. Wie biedt zich aan? Diegene mag dan gratis en voor niets vastzitten in de rol van papa of mama.

Ben het met Tanja eens, het begint met eigen verantwoordelijkheid.

 
Als jou vrijheid op de rekening kom van een ander is dat geen ware vrijheid. Ik heb het niet over zijn gedrag, maar over jou voorstel om lekkere hapjes voor hem te gaan maken om hem zo beter te laten eten.

En dat ik stellig ben, wil niet zeggen dat er sprake is van weerstand. Dat is jou interpretatie, blijkbaar ben ik ook jou spiegeltje.

 
Die in de magnetron opgewarmde koffie kan natuurlijk echt niet...

Zoals Mike wel zal zeggen: het komt van binnenuit. Daar ben ik het volledig mee eens. Maar om het misschien een beetje te verzachten van buitenaf kan hij in een bad met dode zeezout gaan zitten (te koop bij de Tuinen). Of misschien magnesiumolie op zijn benen spuiten (te koop bij zechsal.eu). Soms kan die magnesiumolie wel gaan prikken of irriteren, dus eerst voorzichtig proberen. En misschien neemolie: http://www.yogini.nl/contents/nl/p490_neemolie.html

Ik weet het... allemaal symptoombestrijding, maar daarnaast natuurlijk de voeding aanpassen. En misschien eens op de ademhaling letten en consequente neusademhaling proberen aan te leren? Dankzij Janse en Jenneke weet ik van de Buteyko ademhaling en volgens mij gaan ook veel huidziekten gepaard met een verkeerde ademhaling.

Succes!

 
Aha, fruit dus, ik dacht het al! Niet voor noemde ik fructose als leververgrotende factor. Verder herken ik een aantal dingen die ik als vegetarier ook had. De behoefte aan vet en zout (mineralen) blijft, maar als vegi kies je automatisch voor de koolhydraatvariant hiervan en dan bezwijk je gemakkelijk voor friet en chips. Ik weet er alles van, heel herkenbaar! De truc is om het signaal van het lichaam serieus te nemen, maar te vertalen naar goede en gezonde voeding en niet dit soort junkfood.

Mike

 
Hoi Annes,

Iedereen zoekt naar manieren om van gezondheidsproblemen af te komen of deze te voorkomen. De aanbevelingen die je van alle kanten krijgt zijn talrijk, en je groeit op met een bepaald beeld van wat gezond is en wat niet. Het is niet gemakkelijk om dit beeld van je af te zetten, denk bijvoorbeeld maar aan de de gezondheidsclaims bij de linolzuur-margarine van Becel. En om dan ook nog uit te vinden wat dan wel goed voor je is is niet eenvoudig. Een advies waar ik van overtuigd ben kan bij jou twijfel oproepen. Ik heb zelf besloten om niet zomaar alles aan te nemen wat voor mij gezond zou zijn en wat niet. Ik heb een heel zoektraject achter de rug en kwam uiteindelijk terecht bij de bevindingen van Weston Price.

Het lijkt wel of we vergeten zijn wat belangrijk is. Met onze voeding moeten we ons lichaam gezond houden, we hebben het nodig voor de nodige energie, maar ook voor het onderhouden van ons immuunsysteem. En dat is precies waar Weston Price bij uitkwam. Het belang van calcium voor je aangeboren afweersysteem wordt zeer onderschat. En daarmee ook de erbij behorende vitamines.

Ik heb de nodige ellende met eczeem achter de rug. Het is niet 100% verdwenen, maar het is niet te vergelijken met voorheen.

Voor iedereen met eczeem heb ik wel een tip die het proberen waard is. Neem een bad zonder zeep, gooi een pak volle melk (kalk?!) in het water (eventueel een scheutje honing) en neem een lekker ontspannen bad. Smeer je na het afdrogen met kokosolie. Heb je geen bad, dan kun je je huid ook na het douchen inwrijven met melk, en daarna met kokosolie.

Bij eczeem heb je te maken met veranderingen van je eigen huidflora. Door invloeden van binnenuit, via voeding of hormonen, krijgen bepaalde bacteriën (oa. staphylococcus aureus) de kans zich meer te manifesteren. Ook invloeden van buitenaf, bv het dragen van handschoenen of broeiplekken in de huidplooien kunnen hetzelfde effect hebben.

Mijn zoontje had ook last van jeuk op zijn onderbenen, na het nonchalant te lang gebruiken van zijn scheenbeschermers bij het voetbal, (vandaar mijn vraag of je vriend misschien voetbalt). Mijn methode heb ik bij hem toegepast en hij merkte na 1 keer smeren al verschil.

Als je eenmaal op de goede weg zit zal je lichaam je vanzelf vertellen wat goed voor je is en wat niet. Dat geldt voor iedereen, ook voor je vriend.

 
@Mike,

Het wordt mij langzaamaan wel duidelijk dat die vergrote lever er niet voor niks is. Langzaamaan veranderen van minder koolhydraten tot meer vetten en eiwitten. Het begin is er en nu de rest nog. Waar te beginnen? Sole drinkt hij elke morgen al. Ook heeft ie met de koolhydraten geminderd. Dit betekent dat hij minder brood neemt. Het nog steeds op dezelfde manier belegd. Nu ook aan de volle melkproducten is i.p.v. de magere of halvolle varianten. Wel elke dag vlees of vis eet. En net nu uitgerekend krijgt hij last van eczeem.

Schiet mij nu net te binnen dat hij een aantal maanden geleden pijn had bij het plassen, ik dacht toen aan blaasontsteking. Zit nu net te bedenken dat hij ook wel last kan hebben van candida. Dit verklaart dan de pijn bij het plassen die hij heeft gehad, de (mycotische) eczeem. Candida voelt zich erg thuis in een lichaam die hoofdzakelijk wordt gevoed met koolhydraten. Denk dus maar te moeten beginnen met het nemen van kefir.

Verdere tips hoor ik graag. Hem is het wel duidelijk nu dat er toch iets mis is in zijn lichaam en is bereid tot veranderen van zijn eetpatroon.

 
De magnetron de deur uit smijten zal moeilijk gaan. Het zit ingebouwd. En als ik hem er uit sloop heb ik ook geen oven meer.........

 
Tanja, ik zie even het probleem niet van lekkere hapjes klaar maken voor je man/familieleden om ze op die manier te "verleiden" tot gezond (er) voedsel.

Dat doen we in ons beroep als voedingsconsulente toch ook?

Workshops Gezonde Voeding geven om de mensen te inspireren?

Ze op die manier kennis te laten maken met gezonde hapjes.

Ik snap wel wat je bedoeld, ze moeten het zelf doen.

Maar daar is het in de beginfase nog te vroeg voor. Dat moet eerst geleerd worden.

Ik verras mijn gezin ook regelmatig met lekkere gezonde hapjes om ze op die manier te stimuleren en ze te overtuigen dat gezond ook lekker kan zijn.

Laatst nog de eiermuffins gemaakt van iemand op dit forum. Wat een succes.

Ik vind het heerlijk om mijn gezin met dit soort dingen te verrassen.

Mijn enthousiasme werkt aanstekelijk. Het werkt in ieder geval en ik zou het iedereen aanraden.

In het begin kon ik ook nog weleens vervallen in botheid of sarcasme maar dan sloegen ze de deur dicht.

Een liefdevolle geduldige aanpak werkt beter. Zelfs bij mijn zus :) Joepie

 
Alsof mijn zeer directe en soms sarcastische aanpak niet liefdevol is, ha! en of. Pure liefde. Intussen zit ik me niet op te vreten ten koste van mijn eigen gezondheid.

 
Quote:
Een liefdevolle geduldige aanpak werkt beter.



Dit is een algemene constatering van mij geen beschuldiging, maar oké wie de schoen past trekt hem aan. En bedankt voor je slag onder de gordel. Ik had je anders ingeschat.

 
Quote:
In het begin kon ik ook nog weleens vervallen in botheid of sarcasme maar dan sloegen ze de deur dicht.

Een liefdevolle geduldige aanpak werkt beter


Een algemene constatering? Op wie slaat de ook dan?

 
Die ook slaat wat mij betreft op niks of niemand. Eerder ergens op het forum werd geadviseerd om een liefdevolle en geduldige aanpak te hanteren als men mensen wilt helpen.

Ik weet niet meer helemaal precies hoe of wat.

Dit raakte mij omdat ik tot voor kort inderdaad nog al eens sarcastisch, geïrriteerd of bot uit de hoek kon komen als mensen niets met mijn adviezen deden of eigenwijs waren.

Uit eigen ervaring is inderdaad gebleken dat deze aanpak vruchten afwerpt.

Dat wilde ik even benadrukken. That's it.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.875
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan