Essentiële olie

dag Dorothé
ik zelf gebruik de oliën van Young Living. Een bedrijf met een Seed-to-seal belofte. Vorig jaar was ik in Kroatie en heb daar een plantje helichrysum in de grond gedaan, waar dus straks de helichrysum etherische olie wordt gemaakt. Het bedrijf heeft 10 boerderijen inmiddels over heel de wereld en partnercontracten met vele boeren, zodat het proces geheel geschiedt zoals Gary Young, de oprichter dit voor ogen heeft en ontwikkeld heeft. Hij heeft zelf zijn distilleerderijen ontwikkeld. Zoals wij hier als geen ander begrijpen is het heel belangrijk op welke grond groeit een plant, is het schoon, is het klimaat ok, is er dus genoeg zon en regen en/of koude. Wordt het niet chemisch bewerkt, wordt onkruid wieden met de hand gedaan. Wordt elke batch diverse keren zowel intern als extern gecontroleerd voordat de etherische olie in het flesje gaat.
Mijn ervaringen zijn inmiddels zo bijzonder, onze dochter is ernstig gehandicapt, autisme, epilepsie en verstandelijk beperkt, zij functioneert op 1,5 jaar. Woont sinds 6 jaar op een mooie plek in Bosch en Duin. Tot die tijd nog thuis. Zij had keelontsteking. Ze woonde er al zeker 3 jaar en nog nooit ziek geweest, aten ook volledig biologisch, totdat het huis failliet ging, doorstart maakte en daarna AH en Jumbo gingen eten. Ontbijt en lunch zorg ik elke week voor haar. Ze heeft een eigen koelkast daar en daar staan de producten van Matthijs de Haan in en meer, zoals de kefir en yoghurt die ik maak enz. En toch keelontsteking. Omdat ze ook veel aanvallen had gehad, had de huisarts daar besloten om haar diazepam te geven. (in haar dossier staat dat ze geen stesolid mag en dat is hetzelfde en toch gebeurde dat) en volgens HA had ze een fikse ontsteking en moest ze antibiotica. Niet wetend wat er aan de hand was en waar het vandaan kwam. Tja ze woont niet meer thuis en mijn man zegt, we moeten toch wat vertrouwen tonen en laten we dat in godsnaam dan maar doen. Amoxicc/clavulaanzuur, breedspectrum AB week lang. Zij knapte niet op, was apathisch, maakte geen contact meer, was bleek, mager, moest gevoerd worden, want ze at niet meer en dit was al 3,5 week aan de gang. Ik sprak op een dinsdag met de directeur en die uitte zijn grote zorgen over onze dochter. En terecht wij zagen ook dat het slecht met haar ging. De volgende dag werd ik gebeld, Marieke heeft hoge koorts en is WEER ziek en AB staat alweer klaar. Mijn antwoord was, zij is NOG steeds ziek, was niet opgeknapt en geef maar geen AB, ik overleg eerst thuis. Mijn man en ik waren er allebei over eens dat dit niet ging werken, dus we hebben haar naar huis gehaald.
Ik was net begonnen met een “kit” (juli 2017) via een kennis met etherische oliën en wist natuurlijk niet wat ik kon doen. Zo’n soort EHBO kastje met 12 oliën en voor van alles en nog wat inzetbaar. Ik ben een besloten FB groep opgegaan en advies gevraagd. Ik kwam uit op 1 dr oregano olie en 1 dr. lemon olie in een grote schep honing en thieves (een blend met o.a. kruidnagel) op haar voeten rollen voor weerstand verhogen. Oregano olie is heet en daarom in grote eetlepel honing. Werkt als AB en weerstandverhoger en de Lemon om te zuiveren, afval afvoeren.
Ik ben op een matras naast haar gaan liggen omdat ze erg ziek was en ik alles wilde volgen, gaf haar elk uur een theelepelpuntje van de oreganomix en rolde 3x per dag de thieves onder haar voeten.
S’nachts maakte ze weer oogcontact. je kon mij niet gelukkiger maken en zei : Meis je bent er weer. Heel de donderdag geslapen, ook onze eigen huisarts ingeschakeld, was niet ingewikkeld, er zat een fikse keelontsteking, wat ik dus zelf ook al geconstateerd had omdat ze moeilijk slikte en uren met een slokje water in haar mond bleef zitten.
De volgende ochtend zat ze te springen op bed van plezier(ze praat niet), was super vrolijk, koortsvrij en kon eten als een bootwerker. Dus in 1,5 dag tijd haalde ik haar met etherische olie uit een zeer lage frequentie. Dat proces duurde dus 3,5 week en knapte niet op van medicijnen, maar de oliën deden het in 1,5 dag. Van een paar (tover) druppeltjes durf ik te zeggen.
Nog een mooi voorbeeld, mijn schoonvader, (die trouwens 2 weken geleden op 83 jarige leeftijd is overleden
Vorig jaar kreeg hij een aangezichtszenuwverlamming (Bell’s Palsy noemen ze het) hangend oog en hangende mond. Dat duurde al 3 maanden en knapte niet op. In ZKH zeiden ze, dat komt niet meer goed, dat moet geopereerd worden. Zijn ooglid irriteerde steeds omdat dat aan de openlucht was blootgesteld voortdurend.
Dus afspraak gemaakt en ik dacht, zou daar ook een olie voor zijn. Dus ik zoeken op google en in mijn Desk Reference (dik boek over deze olie) en jahoor, recept gevonden. Samengesteld in een rollerflesje met de opdracht, rol dit om je oren. 3 Weken toen was alles weer normaal en hebben we de afspraak in het ZKH afgezegd. Fantastisch toch.
Mijn 2 zonen, beide hooikoorts (jawel, ondanks goede voeding bij mams) een inhalater gemaakt vorig jaar lente met 3 oliën uit die kit en werkt direct. Zijn nu allebei hooikoortsvrij en tot nu toe nog geen last, ben benieuwd hoe dat dit jaar gaat en we opnieuw moeten inzetten.
En zo zijn er zoveel verhalen aan te dragen van wat ik gezien heb, daar kan ik al een boekje over schrijven.
 
Hier mijn reactie nogmaals:
Hoi Marijan,

Dank je. Wat een aangrijpend verhaal van je dochter.
Ik ben blij dat het dan nu toch beter gaat.

Trouwens dan ook nog gecondoleerd met je schoonvader.

Ja, dat wat je beschrijft is ongelooflijk, echt geweldig.
Ik zit nu een beetje in onzekerheid;
-doorgaan met de crème
-Clary sage nemen (leek me de beste)
-Dennetoppen nemen
-Meerdere dingen nemen

Tja, hoe zo een thema ineens opkomt, na zo een uitzending..
Ik weet dat ik wel wat aan die mannelijke hormonen moet gaan doen, dat is een ding wat zeker is.
Of ik de crème ga vervangen door jouw tip, ik denk erover na.
Kan ik dingen combineren?
Bij een dokter navragen heeft geen zin, dan kom ik aan een hormoonpreparaat en dat wil ik niet.

Dorothé
 
en ik kan niet voor je kiezen Dorothe, ik heb die creme zo'n half jaar gebruikt, tijdje wel en tijdje niet, dan weer wel. Ik had er persoonlijk niet zo'n goed gevoel over. (onderbuikgevoel) Begin dit jaar badkamerkasten opgeruimd en een hele tube (over de datum) weggegooid. Ik heb nu tenslotte mijn olietjes.
En wat smeer en diffuse en gebruik ik zelf?

Tja dat kan van alles zijn, wat een bepaald moment vraagt eigenlijk of zo maar wat. Het ruikt heerlijk en nu na dik 1,5 jaar kan ik je zeggen dat ik dolblij ben met mijn olietjes, ik kan er zelf veel mee, help mijn familie ermee, deel met anderen, want het is te mooi om dit voor mezelf te houden. Ik word er vooral gelukkig van. Ik ben niet zo van het meten bij de dokter, laat geen testen doen. Ik heb een apparaatje, iTOVi, wat GSR meet. Galvanic Skin Response. Door deze meting weet ik wat mijn lichaam of van degene die ik meet op een bepaald moment aan olie zou kunnen gebruiken. Het doet wat voor accute zaken maar ook onderliggende zaken. Er kan gescand worden op etherische oliën en ook bv op supplementen die met EO zijn infused en daardoor veel beter opneembaar. Er is een hele lijn aan producten die allemaal puur en natuurlijk zijn en je totale wellness kunnen ondersteunen (zo moet ik dat omschrijven :>) )
 
dit artikel had ik ooit al 10 jaar in mijn mailbox bewaard en bedacht dat ik daar een keer wat mee moest,
http://www.rnoel.50megs.com/pdf/theblood.htm

En dat ging ik dus weer lezen toen ik met de olie begon. En gelukkig kwam het nu op mijn pad (door mijn versvoer leverancier voor mijn honden en katten, die zo'n EHBO setje had staan en ik vroeg wat is dat en wat kan je daarmee)
Young Living is nu zo'n 7 jaar in Nederland en Europa maar bestaat dit jaar al 25 jaar. (Amerikaans bedrijf)
 
oh ik zie dat je hier al gereageerd hebt. Je kan EO combineren zelfs met medicijnen, maar niet alles kan samen, er zijn een paar contra indicaties. Bv gebruik je een bloedverdunner, er zijn oliën die ook bloedverdunnend werken. Dan kan je ze nog steeds wel gebruiken maar moet gemonitoord worden met een arts, want dan kan je medicatie ws omlaag, en zo nog wat dingetjes. Kinderen en ouderen en dieren werk je met hogere verdunningen, sommige oliën (citrussen met name) zijn fototoxisch. dan mag je 12 uur niet in de zon, want vlekken (trekt ook weer weg maar we willen die vlekken niet)
 
Ik gebruik geen medicijnen. Maar dus wel die crème. Die zou ik dan kunnen laten. Ik heb mijn voelsprieten hier en daar eens uitgestrekt en wacht op informatie.

Alles tegelijk lijkt me niet ideaal.

Mocht ik meer willen weten, dan zal ik wel je nr. vragen via Mike of dat hij mijn nr. geeft.
Maar eerst kijk ik eens wat ik allemaal met de informatie ga doen.

In ieder geval heel erg bedankt en ook voor je aanbod van telefoneren.
Jij ook succes verder met je dochter.

Dorothé
 
dag Zonne,
je kunt heel veel online vinden door (vind ik ) vooral op Engelse sites te zoeken. (type in Essential oils, evt. Young Living erachter), het bedrijf onderscheidt zich op alle fronten van elke ander etherische olie producerend bedrijf door kwaliteitstandaard, het unieke Seed to Seal, eigen boerderijen en leveren alleen grade A. oliën (therapeutische klasse) Dat zijn alle oliën van Young Living van organisch geteelde planten en gedestilleerd op lage temperatuur.

grade B zijn goedgekeurd voor inname, maar bevatten vaak synthetische toevoegingen zoals pesticiden, kunstmeststoffen, chemische bewaarmiddelen en draagoliën (verdund dus)
grade C zijn parfumoliën die meestal toegevoegde chemicaliën bevatten, er worden oplosmiddelen gebruikt zoals bv hexane om een hogere olieopbrengst per oogst te krijgen. Oplosmiddelen kunnen kankerverwekkend zijn, dit zijn de meest verkrijgbare oliën uit de winkel. Ze kunnen voor 80-90% verdund zijn met alcohol.
grade D wordt ook wel bloemenwater genoemd en is enkel voor de geur. Is eigenlijk een afvalproduct van de Grade A oliën, het overblijfsel na destillatie. Nadat olie er is uitgehaald wordt het achtergebleven afvalwater verkocht aan bedrijven die een fles voor 5% vullen met dit water en de rest aanvullen. En dan labelen als zijnde puur.

Een bedrijf mag al zeggen dat olie zuiver en puur is als er maar 5% etherische olie in zit.
Hierboven in dit topic staan al een aantal mooie youtubes waarin e.e.a. verteld wordt over de oliën. Verder werkt de olie van het bedrijf Young Living, waar ik een groot fan van ben, vanwege de therapeutische kwaliteit eigenlijk meer van mond-tot-mond-reclame. Als je dat zou willen, kan ik je er e.e.a. over uitleggen en vertellen wat je ermee kan. Hoe je het in je dagelijkse leven kunt toepassen en daarin begeleiden. Je krijgt mooie info, handvaten, toegang als je dat wil tot besloten FB groepen waar veel informatie wordt uitgewisseld, recepten gedeeld, ervaringen te lezen, uitleg en blogachtige stukjes
 
Vanuit eigen ervaring kan ik bevestigen wat marijan aan geeft.
Deze oliën zijn kwalitatief veel beter dan andere oliën. Je hebt ook olie van chi. Een relatief bekend merk. Die haalt het niet bij de oliën van young living. Niet voor wat betreft de geur, en ook niet voor wat betreft dosering. De olie van young living heb je heel weinig van nodig en wanneer je het in de verdamper doet dan is de geur zeer aangenaam. Die ervaring heb ik niet ondervonden met andere oliën.
 
@ Dorothe ,
Mocht ik meer willen weten, dan zal ik wel je nr. vragen via Mike of dat hij mijn nr. geeft.
Maar eerst kijk ik eens wat ik allemaal met de informatie ga doen.

Prima, ik hoor het vanzelf

 
wat leuk Binc, dat jij ook ervaring met deze olie hebt. Heb je ook een mooie ervaring te delen of gebruik je alleen voor de fun? (wat ik me eigenlijk niet kan voorstellen :>) )
 
Eigenlijk gebruik ik het voor mezelf wel voor de fun denk ik. Voornamelijk de geuren. Ik koop gewoon waar ik op dat moment zin in heb. Therapeutisch heeft het dan ook effect. Ik kwam er destijds mee in aanraking via een dierenarts uit Heiloo omdat mijn katten zoveel problemen hadden. Je kunt met katten niet alle oliën gebruiken maar sommigen wel. En eigenlijk ervaarde ik zelf ook dat ik het fijne olie vond. Ik denk dat die oliën altijd een therapeutisch effect hebben trouwens.
 
ah leuk, Erwin, die ken ik redelijk goed, heb hem zondag nog gesproken. Die werkt in zijn praktijd idd ook dagelijks met deze oliën. Heel mooi voor een reguliere dierenarts, het kan dus wel
 
Klopt! Dat is idd Erwin. Wat leuk dat je hem gesproken hebt. Ben je met je dieren klant bij hem? Hij is overigens niet alleen regulier maar ook holistisch. Maar ik denk dat je dat al wel wist. Zo kwam ik idd in aanraking met deze oliën. Nu koop ik deze oliën bij de winkel waar ik ook kattenvoer haal. Zij heeft de oliën ook in haar assortiment. Voor mijn katten had het geen effect. Dit lag niet aan de olie zelf, maar aan andere vele factoren tegelijk. Op mezelf heeft het wel effect. Mijn duidelijke favoriet is jasmijn! Uiteraard 1 van de duurdere. En de oliën uit de citrus vind ik fijn. Daar moet ik echter weer mee op passen omdat mijn katten daar weer op reageren. Ik was echt verwonderd over het verschil in gebruik van deze olie tegenover bv chi die ik altijd gebruikte. Sinds ik deze olie van young living ken komt er geen ander merk meer in bij mij.
 
Ik ken Erwin door de etherische olie, hij organiseert ook lesdagen voor meer verdieping in de werking van de oliën en meer. Ik heb er een paar gevolgd. Met vriendin haar hond een keer bij hem in de praktijk geweest, is voor mij en haar 5 kwartier rijden. Niet echt dichtbij maar goed te doen. Afgelopen zondag (ja, hij kan alleen op zondag) een bijeenkomst/vergadering met wat oillovers om wat dingen door te spreken. Mijn katers geven helemaal niets om de olie, 1 ligt er vaak met zijn neus bijna boven de diffuser ook met citrus en den. En klopt dat katten lastig te behandelen zijn. Ze missen een enzym waardoor ze bepaalde stof in bepaalde etherische olie niet of moeilijk kunnen afbreken en daardoor kans op leverfalen. Maarrrr… ik persoonlijk denk dat het vaak te maken heeft met de kwaliteit van de oliën. Pas vroeg iemand mij voor een baby van 8 maanden, moet behoorlijk verdund worden. Ik heb weinig ervaring met baby's dus vroeg voor zekerheid even advies aan paar dames. De ene geeft advies zoals in aromatherapie geleerd, dus bv 1 dr op een eetlepel (15 ml) en de ander, die al 7 jaar ervaring heeft met Young Living olie, haar bijzondere zoons met autisme en ADHD goed op de rit heeft gekregen, haarzelf in no time uit een burnout en depressie, en haar advies was 1 op 8 op de voeten, en 1 op 10 op de borst. Ik vraag haar, hoe kan dat nou dat jullie zo'n uiteenlopend advies geven? Tja zegt ze, dat is nu het verschil van kwaliteit van etherische olie. Totaal anders destillatieproces, de moleculen zijn veel lichter en veel makkelijker en veiliger door het lichaam op te nemen. Ze gaat dus voor de groepen nieuwe verdunningstabellen schrijven geschikt voor onze oliën.

Grappig dat jij op Jasmijn valt. Ik vind hem wel lekker ruiken maar veel mensen vinden deze niet zo lekker ruiken. En voorkeur voor citrussen snap ik ook, zijn allemaal stemmingsverbeterend en veel meer.

Een hele goede vriendin, toen ik net een aantal flesjes had, stond ze flesjes te ruiken. Ik had ook nog andere staan, 3 merken zelfs. En zij wees ook meteen naar de YL oliën als de lekkerste, zachtste fijne geuren.
 
Via Aromatherapie kun je een online cursus in etherische oliën doen Dorothe.

Marijan zijn de oliën van Young Living biologisch?
 
Liever wat langer rijden en een dierenarts die weet waar hij over praat dan weer naar 1 van de vele prutsers!

De kwaliteit speelt wel degelijk een rol idd. Maar ik denk niet dat alleen dat een reden is. Katten hebben zeer gevoelige zintuigen. Als ze al iets mankeren kan elke geur bij elke kat anders werken. Ik vind dennen ook erg fijn. Maar katten hier willen er niks van weten. Traanogen niezen knokken. Tja, jasmijn, heerlijk. Vond het altijd al fijn wanneer in het voorjaar de jasmijn in mijn tuin die ik destijds nog had weer ging bloeien. Erg lekker die geur. Samen met lavendel. Ook zo lekker.

Buiten de oliën van chi heb ik ook nog andere merken gehad. Maar niks haalt het bij young living.
 
Voorkeur gaat uit naar DoTerra tegenover YL.

DoTerra haalt alles uit eigen ‘habitat’. YL uit diverse plantages o.a. in Utah. De oliën van DoTerra zijn krachtiger.
 
Marijan zijn de oliën van Young Living biologisch?


ja en gaat veel verder dan alleen het etiket biologisch
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan